Djurkommunikation

Fast det där tycker ju jag är jättesvepande detaljer också. Går det fler hästar tillsammans är det mycket möjligt att någon någon gång får vänta på sin tur vid vattnet - likaså skulle jag inte dra korrelationen till en hälta som uppstår flera månader senare. 25% chans att gissa rätt ben, mer än så om det skulle visa sig något år i framtiden.

Lite som mitt exempel om att min häst skulle vara rädd för flygfän efter ett getingstick. Jag menar, det finns ju väldigt många hästar som är extra irriterade av diverse insekter och om just min hade varit det hade jag tyckt att det stämde lite kusligt nära.
Nu stämde det inte så det blev bara en grej som jag inte kunde kolla huruvida det var sant eller inte. Det KAN ju vara sant att hon blev getingstucken som föl..
Jag tycker också det lät som något som skulle ha passat in på ungefär alls hästar. Hade inte bommen varit av kanske man hittat ett vasst sågspån i schabraket, och ett skrubbsår på just det benet. Suggestion liksom.
 
Det där med tolkning ser vi ju även i det fysiska.

Vetenskaplig undersökning: "ferala hästar ägnar 12-18 timmar per dygn åt födosök"

Hästfolk: "vildhästar äter 12-18 timmar per dygn, en rundbal i hagen är naturligt"

Host och harkel. Det är mycket som tolkas lite snett ibland...
Du har inte fel ;-).
Det är bara så jäkla svårt att gömma balen för dom... ;-)
 
Jag tror inte att de flesta som är djurkommunikatörer är medvetet ute för att luras även om branschen i sig är mkt tveksam. Dom kommer ändå ut och sitter i en timme mm. Jag hoppas att dom nuförtiden inte ger råd som påverkar hästvälfärden iallafall som var väldigt vanligt förr.

Så länge det är på det planet är det inte värre än alla urkassa massörer och ET som tar hutlöst betalt för noll och ingen påverkan. (Det finns de som är jättebra). Och alla sadelutprovare som lurar på folk illasittande sadlar ska vi bara inte tala om.
 
Vill bara tillägga att jag absolut inte använde en hästkommunikatör istället för veterinärvård. Utan jag använde mig utav det just för att fördjupa relationer mellan mig och hästen.
Och oavsett om det min hästkommunikatör sa var sant eller inte då mådde jag bättre av det och jag kände att jag fick en ännu finare relation med hästen. Det var värt mycket för mig.
 
Du har inte direkt sagt varför du vill ha tag på en djurkommunikatör. Men jag vill förtydliga, dagens SERIÖSA djurkommunikatörer, agerar inte veterinärer enligt de etiska riktlinjer som finns så om din häst har någon svårdiagnosticerad skada och att du inte litar på din veterinärs diagnos och vad denne anser att hästen behöver för behandling eller inte för att få ett fullvärdigt liv... så får du nog ta från din hästbuffert och satsa på en rktig klinikundersökning.
Tack för ditt svar!
Jag tycker det skulle vara intressant att få veta om hästen tex trivs, om den är nöjd och glad. Om den saknar något eller någon, från tidigare platser. Ifall den vill ändra på nånting i hagen, med träningen, rutiner eller annat.
Mina frågor har inget med hästens hälsa att göra. Anlitar andra för sånt. 😊💕
 
Senast ändrad:
Det skulle vara till mer hjälp med någon som har kunskapen att se över hästens livssituation.
Hagar, foder, rutiner, ridutrusting, täckes tänk, allmäntillstånd osv.
Men det kräver givetvis någon typ av utbildning.
En hästkommunikör tror jag inte på.
Det finns ingen som vet hur hästar "tänker" om vi inte förmänskligar dom förstås.
Efter 12 år med min nuvarande häst kan han fortfarande förvåna mig över hur han agerar ibland.
Absolut inte genom att se på en bild, vilket trams.
 
Och oavsett om det min hästkommunikatör sa var sant eller inte då mådde jag bättre av det och jag kände att jag fick en ännu finare relation med hästen. Det var värt mycket för mig.
Det här tror jag är viktigt. En får lov att göra saker som inte är bevisade eller har vetenskapligt stöd, bara för att en mår bra av det. Det dumma är ju att hävda att saker är sanna och bevisbara eller något sånt.
 
Hade ute en hästpratare till min ponny för typ 25 år sedan. Det var mest en kul grej då det var flera i stallet som gick ihop och bokade in henne och frågade om jag ville vara med.
Hon träffade hästarna en och en inne i stallet och vi fick tyst stå och titta på. Hon hade inte sett hästarna innan och vi fick inte berätta något om dem innan.
Min ponny berättade flera saker som kvinnan omöjligt kunde veta men som vi efteråt kunde kolla upp att det stämde.
Ponnyn sa tex att ”det sticker när de sitter på min rygg”. Jag hade aldrig märkt av att han hade besvär med ryggen men när en sadelutprovare kollade sadeln en månad senare så upptäcktes att bommen var ordentligt av och mycket riktigt stack ner i ryggen på ponnyn.
Ponnyn berättade även att han hade varit så törstig tidigare på dagen men inte fått dricka.
Då berättade ägaren till ponnyn som gick i samma hage som min att hon burit ut vatten på morgonen och låtit sin häst fått dricka först och hållit bort min ponny till dess hennes druckit klart.
Ponnyn berättade även att han hade ont i höger bakben, långt ner. Ett par månader senare behandlades han för kotledsinflammation i just höger bak.
Så även om jag var skeptisk så var det för mycket som stämde för att jag inte ska tro på det. Men för den sakens skull så tror jag inte att alla som utger sig för att vara djurpratare verkligen har förmågan.

Här hade nog funderat på hur mkt grundkunskap om häst, skötsel och hästvård ägaren hade innan hon skaffade häst.

Sadel med rejält sabbad bom borde man som ägare ryttare upptäcka ganska omgående. Jag fick med en gammal höökssadel när jag köpte min häst... Hade en annan vid provridningen. Jag behövde knappt lägga på sadeln för att se att bommen var av, sadeln låg platt och nöp hästen över ryggen när hon hukade av smärta.

Och hälta bör man också kunna se, känna på ett skumt rörelsemönster....
 
Tack! Precis såna här människor kommunicerar med djur! Det är en sån person jag söker! Det är såna här saker som räcker som bevis för min del. Vet du om den här Hästprataren fortfarande går att anlita? Minns du namnet? Du får gärna skriva pm och berätta!
Är det inte bara en riktigt kunnig hästmänniska du behöver? Som kan titta på en häst och se hur den ser ut, hur den står, muskulatur etc, och var den har ont?
 
Är det inte bara en riktigt kunnig hästmänniska du behöver? Som kan titta på en häst och se hur den ser ut, hur den står, muskulatur etc, och var den har ont?


Fortsätt läsa kommentarerna i tråden, så ser du Plantans svar till mig på slutet, så ser du att det inte har med sjukvård att göra. Utan mer rutiner, bakgrund och trivsel.
 
Rent hypotetiskt med tanke på TS andra tråd där hon efterlyser en häst så undrar jag om det finns något samband?
 
De brukar påstå att de kan hjälpa till med hitta djur så 🤷‍♀️

Det tror jag är mer medium.... Spågubbar o tanter som Saida var, hon var känd för att hitta saker.

Djurpratare//kommunikatörer är något annat på sätt o vis även om det också är en form av medium...

Men det är klart, det finns ju fågel, fisk och mitt i mellan, så varför inte...

Jag är ju lite mitt i mellan... Saker har jag hittat, men inte levande djur... So far...
 
Senast ändrad:
Det där med tolkning ser vi ju även i det fysiska.

Vetenskaplig undersökning: "ferala hästar ägnar 12-18 timmar per dygn åt födosök"

Hästfolk: "vildhästar äter 12-18 timmar per dygn, en rundbal i hagen är naturligt"

Host och harkel. Det är mycket som tolkas lite snett ibland...
Vem säger att en rundbal är naturligt? Det har jag aldrig hört.

Jag skulle vara mycket förvånad om det är det "hästfolk" säger?
 
Tänker också att människan ju är "programmerad" för att se samband och mönster överallt. Får man upp en bild i huvudet som sedan visar sig "passa in" på något annat tolkar man det gärna som övernaturligt, medan man glömmer bort alla bilder som inte passar in. Jag har t.ex. haft visioner om dödsorsaken för flera av mina djur som sedan tyvärr visat sig stämma - men jag är också katastroftänkare av rang och har också sett för mitt inre öga hur saker gått åt helvete på många sätt som INTE visat sig slå in.

Ang tidigare angivna exempel som "sticker i ryggen" eller "ont i ett ben" är det ju påståenden som både passar på många hästar, och är ytterst svåra att motbevisa. Om man efter sessionen med djurpratare påvisar sadelproblem, ömma ryggmuskler eller kissing spines (letar man tillräckligt noga hittar man något av det på väldigt många hästar) kommer den troende att ta det som bevis på att hästprataren hade rätt. Däremot kan ju ingen bevisa att hästen INTE hade lite ont i ryggen vid djurpratarmötet.
 
Tack för ditt svar!
Jag tycker det skulle vara intressant att få veta om hästen tex trivs, om den är nöjd och glad. Om den saknar något eller någon, från tidigare platser. Ifall den vill ändra på nånting i hagen, med träningen, rutiner eller annat.
Mina frågor har inget med hästens hälsa att göra. Anlitar andra för sånt. 😊💕
Jag tycker det mesta du listar här har väldigt mycket med hästens hälsa att göra.
 
Vem säger att en rundbal är naturligt? Det har jag aldrig hört.

Jag skulle vara mycket förvånad om det är det "hästfolk" säger?

Det snackas mycket om att fri tillgång är det naturligaste, men det är ju både sant och falskt.

Fri tillgång till någon typ av bete, oftast mycket magert sådant i halvöknar, träsk och skogar: ja, naturligt för förvildade hästar och antagligen tidigare vilda arter

Fri tillgång till en stor hög supernäringsrikt gräs eller fet vall: nej, det är människoskapat och motsvarar inte särskilt väl naturliga hästbiotoper.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 222
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 418
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp