Djurkommunikation

Jag är absolut öppen för att det finns mer än vi vetenskapligt har bevisat.

Jag har sett och hört både och vad gäller djurkommunikation.
När jag jobbade på Solvalla för länge sen hade någon icke hästkunnig ägare tagit ut djurpratare. Den djurprataren ställde sig mellan hästen och den pågående fordringen i andra stalldelen och förkunnade att de hade kontakt. Hon hade frågat lite om hur hästen var att köra etc innan. Han var okomplicerad. Så hon förkunnade att han tyckte om att bli körd. Han hade ngt gammalt ärr som hon drog någon story om. Ägarna var så impade. Och vi som jobbade där tyckte det var idioti.

Men jag har själv på skoj hakat på när andra tog ut djurpratare. Hon visste inget om mig eller häst. Och det var så klart en del historier som kan stämma på många. Men hon beskrev även ingående en grön nalle med vit mage som tappat ett ben som ponnyn haft på boxdorren i förrförra stallet. Han älskade att pillra med den. Jag vet om hur han misshandlats och av vem. Och det beskrevs också. Även det skedde flera år tidigare och i annat stall.
Det beskrevs också att han upplevde sig varit utelämnad med en massa barn runt sig. Till slut orkade han inte mer och blev han tvungen att slåss och springa iväg när de inte lyssnade när han sade ifrån.
Han gick som yngre på ridskola/ridläger men var för bökig och blev till slut aggressiv. Så till slut kunde bara ridläraren rida honom och han såldes.
Det var en del sådana saker.

Har också haft elever som haft hästar som har haft luddiga symptom där veterinärerna letar och letar. 2 av dem fick hjälp av samma djurpratare som sa var de tyckte veterinärerna skulle leta. Och det stämde.
När sen en kompis ringde och var i samma sits undrade hon om jag visste någon bra. Jag sa att jag vet inte. Men att iaf 2 var nöjda med denna. Nu hann kompisen få en snabbare tid och man hittade kissing spines på hästen. Den såg absolut inte dålig ut, välmusklad fortfarande etc.
Djurprataren vill inte veta ngt och vill vara ensam med hästarna. Efter 5 min kommer hon ut och frågar varför hon inte rider hästen? ”Är det för att veterinären sa det nu?” Hästen hade sagt att den inte tyckte om när de bankade den på ryggen hos veterinären. Den fick shockwave-behandling i ryggen.
Sen gick hon in igen. När hon kom ut visste hon att hästen var köpt som hopphäst. Men hästen sa att hon blev så glad att hon sprang för fort. Så matte orkade inte hålla henne och blev rädd. Så nu red de dressyr. Och så fick en gubbe rida ut på henne. För matte blev rädd när hon sprang för fort ute.
Hon visste också att den hästen hade rundsytt rödbrunt träns med mässingsklinker och matchande sadel. Andra hästen hade svart rundsytt och glitterpannband. Allt inlåst i sadelkammaren. Hon beskrev också hur de varit och ridit inne i stan, hästens favoritgodis etc etc. Det var många saker som var lite udda som stämde.
Kompisen var inte troende på sånt innan. Men nu tror hon!
 
Det tror jag är mer medium.... Spågubbar o tanter som Saida var, hon var känd för att hitta saker.

Djurpratare//kommunikatörer är något annat på sätt o vis även om det också är en form av medium...

Men det är klart, det finns ju fågel, fisk och mitt i mellan, så varför inte...

Jag är ju lite mitt i mellan... Saker har jag hittat, men inte levande djur... So far...
Hade jag menat medium så hade jag skrivit det och inget annat.
Jag var admin för en grupp för bortsprungna hundar och folk tipsade om djurpratare/ djurpratade erbjöd sina tjänster titt som tätt. Jag ser det fortfarande i efterlysningar rätt ofta.
 
Jag blir lite nyfiken här; den här bilden av fölet, var det stoet som sa till dig hur fölet såg ut? Och hur visste hon det?

Funderar mest över hur det här fungerar.
Nej, jag fick bara en plötslig bild i huvet. Eftersom stoet sen sa ”vet du?!” och tittade liksom förvånat på mig (såhär ungefär: O_o ) så var det nog inte hon som skickade bilden på fölet.
 
Fast det krävs ingen utveckling av vetenskapen att bevisa ATT det fungerar - om det nu gör det. Möjligtvis för att förstå HUR det fungerar. Men det som är relevant är att de som påstår att de kommunicerar med djur på telepatisk väg aldrig lyckas bevisa ATT de kan göra detta.
Jag har varit med om att en person kommunicerat telepatiskt med mig, det räcker som bevis för mig.

Majoriteten av människorna i världen är inte mogna för de vetenskapliga bevisen än, tänk vilka möjligheter som finns … vi kommer i framtiden inte behöva telefoner, inte email, inte chattappar etc.
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Majoriteten av människorna i världen är inte mogna för de vetenskapliga bevisen än, tänk vilka möjligheter som finns … vi kommer i framtiden inte behöva telefoner, inte email, inte chattappar etc.
Hur menar du då att majoriteten inte är mogna än? När och hur kommer resten av oss mogna till din nivå? Eller menar du att du ligger steget före i evolutionen på något vis? Hur skulle andra människor i så fall utveckla den evolutionärt om telepatiska förmågor inte premieras vid partnerval och folk utan telepatiska förmågor förblir barnlösa?
 
Jag har varit med om att en person kommunicerat telepatiskt med mig, det räcker som bevis för mig.

Majoriteten av människorna i världen är inte mogna för de vetenskapliga bevisen än, tänk vilka möjligheter som finns … vi kommer i framtiden inte behöva telefoner, inte email, inte chattappar etc..
Eh... där skulle jag nog vilja säga "stop there, hold your horses"... :)

Men jag respekterar din rätt till en sådan åsikt, även om jag inte delar den - om du menar att hela mänskligheten blir tankeläsare i framtiden. Även om det vore fantastiskt.
 
Jag har varit med om att en person kommunicerat telepatiskt med mig, det räcker som bevis för mig.

Majoriteten av människorna i världen är inte mogna för de vetenskapliga bevisen än, tänk vilka möjligheter som finns … vi kommer i framtiden inte behöva telefoner, inte email, inte chattappar etc.

Det behövs som sagt inte vetenskapliga bevis - folk använder telefoner, mail och chattappar trots att de allra flesta inte vet hur de fungerar. Inom vården har man använt narkos i 150 år men forskning bedrivs fortfarande eftersom man inte vet exakt hur det fungerar!

Visa ATT något fungerar så kommer folk att använda det. Anekdotiska bevis räcker inte, vare sig om man vill få folk att använda ett nytt sätt att kommunicera eller anestesi inom vården.
 
Jag har varit med om att en person kommunicerat telepatiskt med mig, det räcker som bevis för mig.

Majoriteten av människorna i världen är inte mogna för de vetenskapliga bevisen än, tänk vilka möjligheter som finns … vi kommer i framtiden inte behöva telefoner, inte email, inte chattappar etc.

Hade det funnits bevis för att djurpratare/medier/liknande gjorde ett bättre jobb än slumpen hade forskarvärlden varit mycket intresserad av detta. Nu är det snarare tvärtom - mängder av folk har försökt visa att de har övernaturliga förmågor, utan att lyckas.

Menar du att förmågan att kommunicera via telepati är något som kommer öka framöver? Människan har ju både funnits och haft alla möjliga trosföreställningar genom tiderna, så varför tror du att det inte finns någon känd kultur där man haft telepati som "standardkommunikation"? Det skulle ju i så fall ha givit en oerhörd fördel både militärt och kulturellt, särskilt i de epoker där övriga kommunicerade via brevduva.
 
Jag anser personligen att "telepatisk" kommunikation är motsatsen till whatsapp och bukefalos och liknande.

Här använder vi oss ju av logos, det abstrakta ordet. Det är precist, det är nedskrivet och oföränderligt, det är fastlåst och tomt med mening tills vi fyller det med mening från vår egen tolkning.

Det man kan snappa upp "på andra våglängder" är inte ordad kommunikation. Det är känslor och sinnesintryck. Bilder, lukter, stämningar, magkänslor och aningar. Det är fullt av mening, men oftast väldigt svårt att tolka till ord.
 
Jag ser inte riktigt behovet av dessa djurpratare. Vill jag veta om ett sto är dräktigt eller om hästen är skadad kontaktar jag veterinär. Att utrustningen är hel och passar kollar jag själv. Hur utrustningen ser ut och vilket godis hästen gillar vet jag redan. I övrigt hur hästen trivs med livet vet jag också redan - vi umgås ju varje dag.

Så vad är det för förväntningar som gör att folk vänder sig till dem?
 
Det man kan snappa upp "på andra våglängder" är inte ordad kommunikation. Det är känslor och sinnesintryck. Bilder, lukter, stämningar, magkänslor och aningar. Det är fullt av mening, men oftast väldigt svårt att tolka till ord.
Men detta ser jag inte som synonymt med ett sjätte sinne eller telepati. Det är just sinnesintryck. Magkänsla vet jag i alla fall av vissa förklaras helt enkelt som en mängd sinnesintryck vi tolkar och sätter i sin kontext snabbare än vi hinner bli medvetna om det. Jag tror att man hade kunnat plocka isär och pinpointa beståndsdelarna ganska exakt om man satt sig ner och analyserat.
 
Men detta ser jag inte som synonymt med ett sjätte sinne eller telepati. Det är just sinnesintryck. Magkänsla vet jag i alla fall av vissa förklaras helt enkelt som en mängd sinnesintryck vi tolkar och sätter i sin kontext snabbare än vi hinner bli medvetna om det. Jag tror att man hade kunnat plocka isär och pinpointa beståndsdelarna ganska exakt om man satt sig ner och analyserat.
Att tro är inte vetenskap, så du får nog förklara lite mer ingående exakt hur du vetenskapligt menar att det går att pinpointa och utveckla inte ordad kommunikation som är känslor och sinnesintryck. Bilder, lukter, stämningar, magkänslor och aningar. . Gärna med tydliga bilder, powerpoint, text och utvecklad diskussion.

Eftersom såna bevis är det som krävs av medium och djurkommunikatörer.
 
Senast ändrad:
Hur menar du då att majoriteten inte är mogna än? När och hur kommer resten av oss mogna till din nivå? Eller menar du att du ligger steget före i evolutionen på något vis? Hur skulle andra människor i så fall utveckla den evolutionärt om telepatiska förmågor inte premieras vid partnerval och folk utan telepatiska förmågor förblir barnlösa?
Jag har inte påstått att jag är på en annan nivå, det påstår ju du. Känner mig faktiskt ganska rädd, så har inte försökt utveckla mig.
Tror inte det handlar om gener utan om själen. Att människan (och djur) är en själ som lever i en kropp. Alla själar kan ha telepatisk kontakt med varandra om man är öppen och mogen. Vad öppen och mogen betyder är jag inte helt säker på själv. Har som sagt inte försökt förkovra mig i sånt här.
Barn sägs vara öppna men stänger ner när de blir äldre och måste passa in i omvärlden.
Jag hade varsel och sanndrömmar som barn. Min mormor visste när det skulle komma besök fast ingen meddelat henne. En tant i byn kunde stoppa blödningar på distans.

Har inget annat svar för jag vet inte. Måste man veta allt?
 
Tro är inte vetenskap, så du får nog förklara lite mer ingående exakt hur du menar.
Vad är det du vill att jag ska förklara? Jag tror just att en "magkänsla" ofta inte är så diffus som uttrycket antyder, utan består av logiska analyser av informationen ens sinnesintryck registrerat, bara det att det sker väldigt fort. Är det exempel du menar? Exempelvis att man upplever att man spontant får en dålig magkänsla av en ny person man träffar i en grupp människor. Jag tänker att det kanske i själva verket är att man uppfattar små skillnader eller diskrepanser i kroppsspråk, mimik, språk, etc. som då sammanfattningsvis ger ett opålitligt, oärligt, eller kanske rentav farligt intryck.

Jahapp, nu såg jag vad du lagt till sen jag svarat. Eftersom mitt svar på ett forum varken är samma sak som att påstå mig vara en unikt begåvad tankeläsare av djur och kräva betalt därefter, eller är samma sak som att genomföra en vetenskaplig studie förstår jag inte varför du tycker det är något slags "gotcha" att låtsas ställa några krav om bevisbörda på mig. Tråkigt att jag lade tid på att genuint försöka svara på vad jag trodde var en genuin fråga.
 
Ja och det är ju så många medium och djurkommunikatörer arbetar och får känslor för saker de möter ute på sina uppdrag. Och även uttryckligen förklarat flera gånger, men det har inte "varit trovärdigt".

Men bra, då är du o jag överens om hur det fungerar i alla fall. :)
 
Jag har inte påstått att jag är på en annan nivå, det påstår ju du. Känner mig faktiskt ganska rädd, så har inte försökt utveckla mig.
Tror inte det handlar om gener utan om själen. Att människan (och djur) är en själ som lever i en kropp. Alla själar kan ha telepatisk kontakt med varandra om man är öppen och mogen. Vad öppen och mogen betyder är jag inte helt säker på själv. Har som sagt inte försökt förkovra mig i sånt här.
Barn sägs vara öppna men stänger ner när de blir äldre och måste passa in i omvärlden.
Jag hade varsel och sanndrömmar som barn. Min mormor visste när det skulle komma besök fast ingen meddelat henne. En tant i byn kunde stoppa blödningar på distans.

Har inget annat svar för jag vet inte. Måste man veta allt?
Det jag skrev är ju bara en fortsättning av ditt resonemang, så ja, jag hade kanske förväntat mig att du kunde förklara vad du menar med dina uttalanden om att 'majoriteten inte är mogna än' och att vi inte kommer behöva whatsapp i framtiden. Men vi behöver inte fortsätta den diskussionen.
 
Ja och det är ju så många medium och djurkommunikatörer arbetar och får känslor för saker de möter ute på sina uppdrag. Och även uttryckligen förklarat flera gånger, men det har inte "varit trovärdigt".

Men bra, då är du o jag överens om hur det fungerar i alla fall. :)
Nej, jag tycker inte alls att det är samma sak eller att det är så folk hävdar att de jobbar när de påstår sig ta emot bilder som hästen skickar. Till skillnad från t.ex. de hundinstruktörer jag känner till som är duktiga på att läsa hundar, är väldigt transparenta i sin metodik, och ofta lägger mycket jobb på att göra sin kunskap så tillgänglig som möjligt för andra genom att visa exakt vad de ser och hur de tolkar det. Vi är nog inte överens.
 
Jag har inte påstått att jag är på en annan nivå, det påstår ju du. Känner mig faktiskt ganska rädd, så har inte försökt utveckla mig.
Tror inte det handlar om gener utan om själen. Att människan (och djur) är en själ som lever i en kropp. Alla själar kan ha telepatisk kontakt med varandra om man är öppen och mogen. Vad öppen och mogen betyder är jag inte helt säker på själv. Har som sagt inte försökt förkovra mig i sånt här.
Barn sägs vara öppna men stänger ner när de blir äldre och måste passa in i omvärlden.
Jag hade varsel och sanndrömmar som barn. Min mormor visste när det skulle komma besök fast ingen meddelat henne. En tant i byn kunde stoppa blödningar på distans.

Har inget annat svar för jag vet inte. Måste man veta allt?
Jag kan än idag "lyfta på luren", för att slå nummer till vänner som det är år och dar sen jag hörde av dem och innan jag börjat så numret ringer telefonen och det är just den personen. Jag har även mött personer jag gått och tänkt på när jag varit i en helt annan stad än någon av oss bor.
Jag var på Gotland, när morfar dog. Jag vaknade kvart över nio på morgonen och håret stod rätt upp på armarna. Ingen talade om något de dagarna jag var kvar. Men jag fick veta vad som hänt när jag blev hämtad på tågstationen. Mamma sa "Det har hänt något hemma".... Ja, sa jag. Antingen har morfar dött eller också vår gamla huskatt. Mamma bara stirrade på mig och undrade hur jag visste. Men så kom hon på sig själv "Visst ja - familjeförbannelsen, eller vad det är"... Vi åkte till mormor och morfars stolthet Lodklockan på väggen hade stannat på kvart över nio. Jag fick då veta att sköterskorna hade lämnat morfar med rakdon och handfat vid sjukhussängen och när de kom in 20 över 9, låg han död tvärs över sängen i en massiv hjärtinfarkt.

Min katt för 23 år sedan, matstrejkade mer eller mindre... ett par dagar och en morgon väckte hon mig med en bild av sin "rödglödgade mage". Jag förstod inte men såg att två av hennes juver såg konstiga ut. Jag ringde veterinär och fick faktiskt en akuttid. Hon var 11 år, varit frisk i övrigt. Men jag åkte hem med tom bur. Väl synliga tumörer på de två juvren jag själv såg och veterinären sa att det fanns fler knölar på magen och hon hade dåliga värden i övrigt, när de drog blod och kollade urin.

Men allt detta är ju bara anekdoter och det finns inget vetenskapligt med det och går därför inte att bevisa och tro på.
 
Men detta ser jag inte som synonymt med ett sjätte sinne eller telepati. Det är just sinnesintryck. Magkänsla vet jag i alla fall av vissa förklaras helt enkelt som en mängd sinnesintryck vi tolkar och sätter i sin kontext snabbare än vi hinner bli medvetna om det. Jag tror att man hade kunnat plocka isär och pinpointa beståndsdelarna ganska exakt om man satt sig ner och analyserat.

Mmm, men med skillnaden att då, för de som tror på det/enligt den teorin, att vi inte är isolerade enheter som alltid enbart har de intrycken i och från "vår egen enhet".

Utan att du kanske plötsligt känner att något är fel, det gör ont i magen... Och sen får du reda på att din syster just blev sparkad i magen av en häst.

Eller att du plötsligt vaknar upp och känner att något är på tok. Kollar telefonen, som var på ljudlös och utan vibration - och visar sig att alla hästarna har rymt, och stallkompisen har försökt nå dig.

"Telepati" är enligt mig ett påhittat fenomen som hittats på just för att kunna diskreditera andra typer av kommunikation än det talade och skrivna ordet. Lite som att säga "det finns inget annat liv än det på jorden för det är bara här det finns förutsättningar för kolbaserat liv" - fast det kanske visst finns liv på fler ställen, men baserat på helt andra förutsättningar och så olikt oss att vi inte ens skulle känna igen det om vi såg det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 400
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp