Djurkommunikatör/ hästpratare

miumiu

Trådstartare
Hej!

Undrar om någon här har erfarenhet av att ta ut djurkommunikatör/hästpratare? Vad är er erfarenhet i så fall?

Några kanske har läst min tråd i träningsforumet om min medryttarhäst som trilskas lite i galoppen. Nyligen hade hon ett kolikanfall (vet var givetvis på plats) och nu igår hade ägaren ut en så kallad djurkommunikatör som berättade en del riktigt jobbiga och tråkiga saker. Enligt ägaren fick den här personen ingen förhandsinformation alls och lyckades ändå identifiera ganska precis det vi upplevt som problem. Vad ska man egentligen tro/tänka om sånt här? Känner mig helt villrådig.
 
Nu beror det här ju på hur du menar med hästpratare/djurkommunikatör. Menar du den lite tveksammaste typen som i princip står och tittar på hästen/handpåläggning/ gosar en stund och sedan talar om för dig vad hästen "säger" typ "hon känner sig stel i ett bakben och vill jättegärna göra travökningarna du ber om men hon kan inte och då blir hon frustrerad och ledsen och det är därför hon verkar sur när du ber om ökad trav" etc så är det mest bullshit.

De som jobbar så kan kanske läsa hästar generellt och börjar sedan prata lite generellt och trevande (trevande utan att det märks) för att sedan med stor expertis läsa av ägarens kroppspråk och ansiktsuttryck för att gissa sig fram till rätt grejer. De är snabba och bra på det de gör. De har ofta en bra teknik, och använder olika tekniker för att luras. Några exempel:
Beror även på ägaren då, hen har ju tagit ut den här djurkommunikatören för att hen kanske är desperat/vill lösa något problem och därmed är ägaren redan partisk. Våra hjärnor vill även knyta ihop saker åt oss, vilket dessa djurpratare brukar utnyttja.
De är väldigt bra på att göra research innan, du har ju redan lämnat ut information om vem du är, och det finns alltid något sätt att backtracka och få information om antingen dig eller ditt djur på nätet.
De använder sig av vad jag brukar kalla vag pekningsmetod :D vilket betyder att de positionerar sig på ett sådant sätt att de kan peka någonstans på djuret men pekningen kan betyda flera olika områden på djuret. Då säger de oftast något i stil med "hen visar att här i det här området är det problem" och pekar på i princip hela bakdelen av djuret. Ägaren som är partisk skiner upp och säger "Ja! hen har haft problem med bakknäna...".
Läs på om tex cold och hot reading

Sedan finns det ju andra typer som kanske longerar hästen, rider osv. De skulle jag kanske tro lite mer på då jag gissar att de istället är ganska bra hästkännare, och kan känna om en häst inte går rent eller se om en häst är hängig. Dock vet man ju aldrig, de som bullshittar kan ju även de lika bra sitta upp och rida.
 
Nu beror det här ju på hur du menar med hästpratare/djurkommunikatör. Menar du den lite tveksammaste typen som i princip står och tittar på hästen/handpåläggning/ gosar en stund och sedan talar om för dig vad hästen "säger" typ "hon känner sig stel i ett bakben och vill jättegärna göra travökningarna du ber om men hon kan inte och då blir hon frustrerad och ledsen och det är därför hon verkar sur när du ber om ökad trav" etc så är det mest bullshit.

De som jobbar så kan kanske läsa hästar generellt och börjar sedan prata lite generellt och trevande (trevande utan att det märks) för att sedan med stor expertis läsa av ägarens kroppspråk och ansiktsuttryck för att gissa sig fram till rätt grejer. De är snabba och bra på det de gör. De har ofta en bra teknik, och använder olika tekniker för att luras. Några exempel:
Beror även på ägaren då, hen har ju tagit ut den här djurkommunikatören för att hen kanske är desperat/vill lösa något problem och därmed är ägaren redan partisk. Våra hjärnor vill även knyta ihop saker åt oss, vilket dessa djurpratare brukar utnyttja.
De är väldigt bra på att göra research innan, du har ju redan lämnat ut information om vem du är, och det finns alltid något sätt att backtracka och få information om antingen dig eller ditt djur på nätet.
De använder sig av vad jag brukar kalla vag pekningsmetod :D vilket betyder att de positionerar sig på ett sådant sätt att de kan peka någonstans på djuret men pekningen kan betyda flera olika områden på djuret. Då säger de oftast något i stil med "hen visar att här i det här området är det problem" och pekar på i princip hela bakdelen av djuret. Ägaren som är partisk skiner upp och säger "Ja! hen har haft problem med bakknäna...".
Läs på om tex cold och hot reading

Sedan finns det ju andra typer som kanske longerar hästen, rider osv. De skulle jag kanske tro lite mer på då jag gissar att de istället är ganska bra hästkännare, och kan känna om en häst inte går rent eller se om en häst är hängig. Dock vet man ju aldrig, de som bullshittar kan ju även de lika bra sitta upp och rida.

Jag var ju inte med själv, så det är bara andrahandsinformation om hur det gick till och vad hästen "sa". Men vissa av problemen ligger i att hon är väldigt besvärlig i viss hantering (går ex inte att klippa, blir tokig när hon ser en veterinär etc.) Hästprataren sa att hon har problem med tillit till människor eftersom vi tar dåliga beslut, samt att hon har varit med om någonting som hon inte vill berätta om och därför är "rädd om sin kropp". Dessutom ska hennes boxgranne ha lagt sig i samtalet när hon inte ville prata mer och sagt att han finns där för henne när hon är ledsen.

Alltså min logiska del av hjärnan säger ju att detta är skojeri. Men samtidigt pinpointade den här hästprataren vissa saker som man inte bara kan ”gissa sig till”.
 
Jag var ju inte med själv, så det är bara andrahandsinformation om hur det gick till och vad hästen "sa". Men vissa av problemen ligger i att hon är väldigt besvärlig i viss hantering (går ex inte att klippa, blir tokig när hon ser en veterinär etc.) Hästprataren sa att hon har problem med tillit till människor eftersom vi tar dåliga beslut, samt att hon har varit med om någonting som hon inte vill berätta om och därför är "rädd om sin kropp". Dessutom ska hennes boxgranne ha lagt sig i samtalet när hon inte ville prata mer och sagt att han finns där för henne när hon är ledsen.

Alltså min logiska del av hjärnan säger ju att detta är skojeri. Men samtidigt pinpointade den här hästprataren vissa saker som man inte bara kan ”gissa sig till”.
Fast det du nämner ovan kan vem som helst gissa sig till....
 
Alltså min logiska del av hjärnan säger ju att detta är skojeri. Men samtidigt pinpointade den här hästprataren vissa saker som man inte bara kan ”gissa sig till”.

Sök på Cold Reading , ex wikipedia har en bra förklaring på det.

Cold reading är en samling tekniker för att få fram information ur en person utan att denne är medveten om det, som ett element i tankeläsning. Tekniken kan med framgång användas av försäljare, förhörsledare, hypnotisörer, andemedier, grafologer, spåmän, astrologer, bondfångare, illusionister, Pick Up Artists och så vidare. Skeptikern Ray Hyman har beskrivit cold reading som en metod för att övertyga personer om att man vet mer om dem än vad man faktiskt gör
 
Alltså min logiska del av hjärnan säger ju att detta är skojeri. Men samtidigt pinpointade den här hästprataren vissa saker som man inte bara kan ”gissa sig till”.
Jag skulle säga att det är just så det är, om man hittar en skicklig kommunikatör.
Man kan tro på det om man vill, eller låta bli. Det är lite som med medium som kommunicerar med bortgångna personer.
Det som kommer fram är ofta betydligt mer konkret än det som @Hoarfrost skrev. Jag förstår och kan i viss mån hålla med om de tankarna, men vissa saker är liksom långt utanför vad som går att gissa sig till.
Ett konkret exempel är en vän till mig vars häst hade nämnt att den ville ha gurka i vattnet som den fick när den var liten. Och INGEN mer än ägaren/uppfödaren visste att hen hade skivat en gurka i vattnet till den hästen när den var ung...
VI var några som testade detta här i trakten för 20+ år sedan och väldigt många såna konkreta saker, som var omöjligt att känna till eller gissa sig till, kom fram, även om man fick sålla lite.
De som pratade med hästarna då ville inte veta något mer än hästens namn och djurägaren fick inte vara där.

Men, det finns garanterat både seriösa och mindre seriösa djurkommunikatörer. Och mer eller mindre skickliga. Man måste ta det som sägs med en stor nypa salt, men kanske acceptera att det ändå kan finnas en gnutta sanning i det.
 
Oavsett om man tror på det eller inte så känns det okej för min del så länge kommunikatören inte kommer med påståenden som kan skada hästen. Att säga att den vill ha gurka i vattnet, eller att den har svårt med tillit och man därför ska vara tålmodig och snäll i hantering är ju harmlöst. Kan det göra att ägaren mår bättre - fine. Det är ju bara hens plånbok som lider skada.
Att däremot som kommunikatör tex säga att hästen trilskas i galoppen på ren jäkelskap, och att det bara är att rida på, det är aldrig okej. En seriös person, oavsett om det är hästpratare eller hovslagare, rekommenderar alltid veterinär som ett första steg i sådana situationer. Sedan kan man börja forska i andra orsaker.
 
Intressant med era tankar! Jag är inte helt främmande för att det skulle finnas folk med ”förmågor”. MEN om det nu är så att hästen ifråga inte känner tillit till människor (av någon anledning som hon inte är bekväm att dela med oss andra), skulle då inte kommunikatören kunna förmedla tillbaka att vi bara vill hjälpa henne och att ingen vill göra henne illa? Eller funkar det mer som en envägskommunikation, att hon berättar saker som kommunikatören förmedlar vidare?
 
Tilläggas bör kanske att ägaren tog ut den här hästprataren pga beteendeförändringar hos hästen. Hon har varit ”svår” med vissa saker ex klippning tidigare men det har gått. Nu sparkar hon sönder stallinredningen om man kommer nära med en klippmaskin. Får fullständig panik. Likaså när veterinären var ute. Han fick inte ge kramplösande när hon hade kolik. Hon försökte sparka honom vid vaccineringen. Hon är LIVRÄDD för honom. Hon väger 720 kilo liksom så det är inte en fight man gärna tar.

I den dagliga skötseln är det aldrig några problem och hon är verkligen inte någon tjurig häst, men det är som att hon blir blockerad och får panik i vissa situationer. Och det har kommit nu, och vi vet inte varför.
 
Hästprataren sa att hon har problem med tillit till människor eftersom vi tar dåliga beslut, samt att hon har varit med om någonting som hon inte vill berätta om och därför är "rädd om sin kropp". Dessutom ska hennes boxgranne ha lagt sig i samtalet när hon inte ville prata mer och sagt att han finns där för henne när hon är ledsen.

🤣 🤣
 
/.../
Alltså min logiska del av hjärnan säger ju att detta är skojeri. Men samtidigt pinpointade den här hästprataren vissa saker som man inte bara kan ”gissa sig till”.


Det är skojeri, lyssna på den logiska delen av hjärnan.

Släng inte ut pengar på lurendrejare och bedragare. Lägg pengarna på veterinär och behandling om hästen har fysiska problem, eller på tränare om det är ridproblem.

Chezuz alltså. Det finns massor att läsa om cold reading om du vill göra dig en egen karriär som "djurpratare" eller synsk kvinna. :cool:
 
Jag skulle säga att det är just så det är, om man hittar en skicklig kommunikatör.
Man kan tro på det om man vill, eller låta bli. Det är lite som med medium som kommunicerar med bortgångna personer.
Det som kommer fram är ofta betydligt mer konkret än det som @Hoarfrost skrev. Jag förstår och kan i viss mån hålla med om de tankarna, men vissa saker är liksom långt utanför vad som går att gissa sig till.
Ett konkret exempel är en vän till mig vars häst hade nämnt att den ville ha gurka i vattnet som den fick när den var liten. Och INGEN mer än ägaren/uppfödaren visste att hen hade skivat en gurka i vattnet till den hästen när den var ung...
VI var några som testade detta här i trakten för 20+ år sedan och väldigt många såna konkreta saker, som var omöjligt att känna till eller gissa sig till, kom fram, även om man fick sålla lite.
De som pratade med hästarna då ville inte veta något mer än hästens namn och djurägaren fick inte vara där.

Men, det finns garanterat både seriösa och mindre seriösa djurkommunikatörer. Och mer eller mindre skickliga. Man måste ta det som sägs med en stor nypa salt, men kanske acceptera att det ändå kan finnas en gnutta sanning i det.

och jag skulle säga att oavsett hur/vad man tror, så tar man ut en djurpratare utifrån att hästen uppvisat fysiska problem - rent av akuta problem som koliksymptom , så har man svaret där.
Det finns inget rätt i det scenariot . Ffa inte från djurägarens sida. Att sen nån djurpratare öht diagnosticerar en sjuk häst medialt är ju även det helt katastrofalt .
 
och jag skulle säga att oavsett hur/vad man tror, så tar man ut en djurpratare utifrån att hästen uppvisat fysiska problem - rent av akuta problem som koliksymptom , så har man svaret där.
Det finns inget rätt i det scenariot . Ffa inte från djurägarens sida. Att sen nån djurpratare öht diagnosticerar en sjuk häst medialt är ju även det helt katastrofalt .

Om du läser trådstarten så står det där att veterinär varit ute hos hästen vid kolikanfallet och detta har även följts upp av veterinär. Det var inte därför djurpratare togs ut
 
Om du läser trådstarten så står det där att veterinär varit ute hos hästen vid kolikanfallet och detta har även följts upp av veterinär. Det var inte därför djurpratare togs ut

Eftersom du i trådstarten tog upp hälsoproblemen på hästen blev det ju inte solklart att de inte var relevanta i sammanhanget .
 
Jag har använt mig av en djurkommunikatör två gr men utan att träffa denne irl, hade bara mailkontakt. Man får välja vad man vill tro på men det är aldrig okej att använda en djurkommunikatör istället för veterinär..
Iaf så ”min” fick hästarnas namn och en bild på dem först när de skulle ha ”sessisionen”. Den ena hästen var dessutom avliden. Det var en del allmänna saker om den avlidna hästen men också väldigt mkt info som h*n verkligen inte hade kunnat ta reda på. Det gav mig en del tröst i alla fall angående den hästen. Den andra hästen var mer vag, mkt allmänt och lite mindre personligt. Jag testade det för skojs skull och lade inte så mkt vikt i det så förutom att det var en tröstande tanke ang den avlidna hästen.
 
Hade ut någon typ av djurkommunikatör till min ponny för ca 20 år sedan. Det var en annan tjej i stallet som bokade kvinnan och sedan blev vi nyfikna och hakade på. Kvinnan bodde flera mil inåt landet, hade aldrig sett hästarna förut och fick ingen som helst förhandsinformation mer än hur många hästar hon skulle ”prata” med.
Hästen stod lös inne i boxen och hon stod snett framför honom och tittade på hans huvud och antecknade vad han ”sa”. Det tog väl ca 15-20 min.
Sedan berättade hon för oss vad han hade sagt. Bla sa han att han nyss hade varit så fruktansvärt törstig men att en människa hade hindrat honom från att få komma fram och dricka. En skamsen och förvånad kvinna som ägde ponnyn som gick i samma hage som min erkände då att när hon hade kommit till stallet så hade våra hästar haft slut vatten. Hon hade hämtat vatten och låtit hennes häst dricka först och därför hållit bort min ponny under tiden innan hon hämtade vatten åt honom oxå.
En annan sak dom min ponny hade talat om för kvinnan som pratade med honom var att ”det sticks och gör ont när du sitter på min rygg” just den meningen hade hon skrivit ner på pappret kommer jag så väl ihåg. Då gick vi och kollade min sadel men hittade inget som kunde orsaka någon smärta. Min mamma åkte och köpte en gelpadd åt honom kommer jag ihåg 😅
Någon månad senare så hade vi ut en sadelprovare dom då upptäckte att bommen var helt av på min gamla hubertussadel. Så inte konstigt om det stack och gjorde ont i ryggen på ponnyn.
Han sa även att han hade ont i ett bakben. Men ingen såg någon hälta. Men ungefär samtidigt som vi provade ut ny sadel så började en hälta synas och han behandlades i det bakben som han enligt hästprataren hade ont i.
Det är enda gången jag anlitat någon djurkommunikatör. Och jag var skeptiskt men den gången så stämde allt det hon sa. Och jag anser ändå att det var rätt specifika saker hon förmedlade och som då även visade sig stämma.

Vi fick bara ha en och en häst inne i stallet för att hon inte skulle blanda ihop vad hästarna sa till henne. Hon såg deras meddelanden i bilder. Kommer inte ihåg vad de andra hästarna sa men kommer ihåg att flera saker stämde. Men det innebär inte att jag tror på alla som påstår sig kunna prata med djur.
 
Som sagt var, djurkommunikatören togs inte ut pga att hon hade kolik, men det var relevant att nämna eftersom just veterinären är ett av hennes ”problemområden” (hon är livrädd för veterinären).

Angående boxgrannen så ja, efter att ha läst protokollet från denna session så framstår han verkligen som störtskön :D ”Xxx tycker att Yyyy behöver närhet till andra hästar, men även humor, vilket han anser att han själv har”
 
Jag har oxå haft ute en djurkommunikatör för evigheter sedan som en kul grej! Jag fick inte heller vara där och inget sades om hästarna innan. Visst det fanns saker hon inte kunnat veta om och jag skulle kunna göra det igen för en kul grej. Synd att jag inte minns vad hon hette 🙄
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 526
Senast: melen
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp