Djurlagen för gnagare - fått svar

Stollan

Trådstartare
Här är svaret jag fick:

Gnagare, utom guldhamster, ska hållas i par eller grupp om det inte finns särskilda skäl.
Detta gäller även för den som bara har ett fåtal djur.
Det som står om att könsmogna okastrerade hanar inte bör hållas tillsammans gäller även för gnagare.
Däremot gäller inte kravet på grupphållning för kaniner - eftersom kaniner inte är gnagare står det "kanin och gnagare" så snart en bestämmelse gäller även för kaniner.

Det finns inget exakt definierat vad som är särskilda skäl utan detta bedöms i varje enskilt fall. Vad man bör tänka på är hur man gör när man sammanför två okända djur. Att låta djuren vistas tillsammans utanför burarna kan vara ett bra sätt att börja låta dem vänja sig vid varandra. Man bör även underlätta för djuren i fortsättningen genom att ha tillräckligt med utrymmen för alla djur att komma undan från varandra etc. (Se även det som står i l 80 och L 81 om detta.)

En viktig sak när det gäller par/grupphållning av djur är att ett annat djur av samma art är den bästa miljöberikning som finns eftersom allt annat man kan göra för att ge djur som sitter i begränsade utrymmen, tex burar, relativt snart blir invant och ointressant. Ett annat djur vet man däremot aldrig exakt hur det kommer att reagera utan två djur stimulerar varandra hela tiden på ett sätt som ingen inredning etc kan göra.

Det som står i 4 kap. är mer övergripande bestämmelser som sedan specificeras i de specifika djurslagskapitlen. 1 § där innebär alltså egentligen samma sak som 1 § i 8 kap.
Det kan ju också vara så att även om ett djur inte verkar må dåligt av att vara ensam så kan det ju må än bättre av att ha sällskap. Sedan kan det nog vara svårt att se om ett djur är passivt och uttråkat pga bristande stimulans ffa om man inte har något att jämföra med.

När det gäller tillsynen över djurskyddslagen är det kommunen som har det lokala tillsynsansvaret.

Föreskrifter är fullt bindande medan allmänna råd visar hur man kan göra för att uppfylla föreskrifterna.
Tex gäller måtten i L 80 som allmänna råd för "privatpersoner" medan det står i 10 § 4 kap att ett förvaringsutrymme ska vara tillräckligt stort för att möjliggöra de rörelser och den motion som varje djur behöver.
Ett sätt att uppfylla det som står i denna paragraf är att följa de allmänna råden och ha tillräckligt stora burar (ett annat sätt kanske är att ha djuren i mindre burar och ha dem lösa i rummet större delen av dygnet).

Hälsningar

Gerd Sundström
Veterinärinspektör
Djurskyddsenheten
Jordbruksverket


Lagen gäller för alla!!
Men jag har hittat kryphålen :(
Hon säger:

Föreskrifter är fullt bindande medan allmänna råd visar hur man kan göra för att uppfylla föreskrifterna.

Så med andra ord skall man läsa båda skrifterna för allmänna råd L81 är vad jordbruksverket vill att man helst skall tolka L80.
Man skall läsa varje paragraf en efter en först i särskilda föreskrifter men sedan behöver man också läsa i allmänna råd i samma paragraf om hur man bör tolka lagen.
Det är där jag hittar kryphålen.
Det är också tillåtet att ha okastrerade könsmogna hannar ensamma vem man än är.
Jag fick dock inte svar på vad som ingick i "särskilda skäl" och det som intresserade mig mest.

Särskilda skäl kan man nog tyvärr åberopa allt för ofta och är tycker jag alldeles för luddigt eller snarare lagen är för luddig och kan tolkas på så många sätt tyvärr.

Jag tolkar efter ha läst både lag och råd för tolka lagen att lagen säger att dom skall vara två men i råden kan man läsa i allmänna råd (orkar inte leta upp det men det står där) att om man kan tillgodose djurets behov av sällskap som människa så går det också något jag kallar för STORT hål.
Fin lag men behöver fortfarande mycket förändring.
Är det bara jag som skeptiskt ser på särskilda föreskrifter (det är där detta är bundet och inte djurskyddslagen)?
Med tanke på hur man får läsa hur långt det måste gå innan djur kan tas från sin ägare.
Jag tror att om djuret får mat, vatten och rent så kvittar resten om man kommer upp i domstol vilket får mig att anse att den lagen är lika dålig som den om att man inte får gå över övergångstället om det visar röd gubbe.
Finns det någon som helst dom eller liknande där människor har åkt dit på annat än vanvård och/eller misshandel och då om den bara är lindrig eller har det varit grovt som dom gånger man hittat döda djur i besättningar odyl :confused:

Jag erkänner att när det gäller detta så är jag pessismistik eftersom jag hitt intills inte har sett att den funkar på ett bra sätt.
Istället så tror jag mer på "ringar på vatten" syndom.
Jag har genom internet fått infomation och sedan genom mina egna observationer och andras så lär jag min konstant mer.
Jag i min tur talar om för andra som tar i sin tur om för andra.
Detta tror jag däremot på starkt är det bästa sätt att påverka folk på i denna fråga :)

Så nu läs både L80 och L81 samtidigt paragraf för paragraf och säg vad ni tror ;)
Är det någon mer som blir ännu mer förrvirrad och känner att det känns som att prata med en politiker när man läser lagen :crazy:
Inte fick jag heller veta vad som händer om man bryter särskilda föreskrifter genom att ändå ha ensamma gnagare som inte är könsmogna okastrerade hannar om djuret förövrigt verkar bra :mad:

Sedan vill jag också veta när det gäller marsvin och vara två om ni menar hannar i avel i samma mening :confused:
Det verkar som en del propagerar att även vuxna hannar går bra men då räknar dom bara in hannar som inte är i avel.
Jag läser ofta folk som säger att det är en "myt" att hannar inte går ihop.
Själv anser jag att det är varken eller.
Vissa hannar går ihop vissa går inte ihop.

För att underlätta med marsvin så borde man kanske se till att avla på hannar med mindre testosteron halt för att unvika få fram dom med höga halter :confused:
För att få fram djur där även alla hannar till största delen går ihop med andra hannar vare sig dom är i avel eller inte.
Något som tåls att tänka på.


Ett experiment här hemma bli sedan om hannen jag har i avel just nu kommer att acceptera att min äldre avelshanne betämmer eller om han anser att han efter 5 veckor med flickor har stigit så i grad att han inte tollererar att hamna längre ner på stegen igen :cool:
En mycket intressant studie som jag tror jag skall ha kameran i ena handen och andra fri för att fånga upp om det går för hett till.

En studie som är igång är min mycket dominante hanne som bor ihop med en yngre teddyhanne som också visar på att vara dominant när han blivit "vuxen"
Just nu så har den äldre hannen fullt upp med att försöka dämpa detta hos den yngre men vad som blir i slutet dvs när det yngre gått igenom tonåren och allt vad det innebär (testa gränser, trots mm) och tillslut blivit vuxen som är det intressanta.

Jisses så mycket jag skriver :o
Men jag tycker det är ett sådant intressant ämne att jag bara mal på :crazy: kan prata om det mycket och länge och beteende är ju så intressant att studera.
Är jag konstig tro :o
 
Det som står om att könsmogna okastrerade hanar inte bör hållas tillsammans gäller även för gnagare.

Men vad i h*vete :mad:! Det där spär ju på fördomarna om att det t.ex. inte går att hålla gerbilhanar tillsammans! Men visst, det är mycket bättre att ha en hane och en hona tillsammans och avla ungar till förbannelse! *ironisk*

Tack för infon Stollan :).
 
Allmän fråga ,jag har haft problem med att sätta in Tuva Luva med dom andra (vuxna) marsvinen .
Om jag väljer att ha Tuva i bur under kvällen/natten/morgon med en kompis (ena kaninen) och fritt kunna gå i gruppen med marsvin övrig tid -hur olaglig är jag då :confused:

Hon får inte barka in på de andra svinens revir (buren) utan blir inträngd i ett hörn ,jag vill bespara henne det .
 
För att vara ärlig inte olaglig alls eftersom introduktion bör göras på bästa sätt=minst stress enligt jordbruksverkets tolkning på regler.

Vad är det som gör det jobbigt för henne i indroduktionen?
Marsvin har stark hieraki så den nya skall sättas på plats.
Med andra ord lite pip och jagning, vagga på rumpan, klättra på den yngre osv hör till och det blir faktiskt rätt lugnt snabbt.
Ju fortare det nya marsvinet (som är ungt uppfattade jag) vet sin plats desto snabbare slutar dom stora med sin tuktning av den lilla :D
Du mår dåligare av det än hon när dom tränger in henne och så länge dom inte biter henne så är det ingen fara för henne även om hon ser förskrämd ut.
Det är bara vi som är blödigare av oss :o
Inom några dagar en vecka så kommer det inte att vara så beroende på hur fort hon "ger sig"
Skulle du däremot satt ihop en dominant äldre hona med dom andra så hade introduktionen behövt vara längre men yngre honor sätter jag in till mina äldre med en gång.

Hacka tänder är ett allvarligare hot men inte ens min dominantaste hona har satt sitt hot till att börja bitas men dom unga har tuktats när dom har varit uppstudsiga :D och jag tror dom var en 2 månader då det var som mest pip i buren :p

Läste häromdagen om en äldre hona som brukar vara rätt blid som fick nog av en uppstudsig retsam ung hona.
Hon satte sig på denna unga hona och vägrade flytta på sig innan den lille lugnade ner sig :rofl:
Jag hade kunnat ge en del för att se detta men ägaren hade tyvärr inte någon kamera vid det tillfället.
 
"Hon satte sig på denna unga hona och vägrade flytta på sig innan den lille lugnade ner sig" :D :D :D
vilken syn :rofl:

Det bor alltså tre marsvin här ,den äldsta som kom som omplacering med sin ½ år yngre dotter i vintras också lilla TuvaLuva :love:
Mamma svin heter sockis och hon har hackat tänder och vart allmänt taskig ,sådär har hon vart mot sin egen dotter en tid nu också eftersom att hon *Mumlan* försöker klättra lite ,men dom är jämnstora och vana vid varandra sen Mumla föddes (nu är hon 1½ Sockis 2 år) .
Tuva-Luva är så liten, hon fick aldrig vara ifred för Sockan utan fick springa och gömma sej bakom Mumla som kunde sätta åt henne ofta hon också .

Men det kanske är jag som är blödig -det var iofs likadant när Kajsa Kanin skulle få bo med Skrajsa ....shit va Kajsa fick stryk :crazy:
Jag får lösa det här på nått sätt .
 
Jag var också lika blödig i början :D
Jag har en stadig madame på 4 år och regerar över andra honor i buren och acceperar inget annat.
Hon beteer sig på samma sätt med nya :p
Dom skall sättas på plats och där med basta :D
Låter man dom sköta det (förutsatt att det inte förekommer bitning) så kommer det snart att lugna ner sig.
Det kan dock ta några dagar innan den lilla kan röra sig som hon vill tillsammans med dom andra och hon kommer att bli jagade i början och även klättrad på bara för att veta sin plats i hierakin :cool:
När den äldre är säker på att den lilla vet så kommer hon att lugna ner sig :p
Hon ser bara till att bevaka sitt intresse av att vara den regerande i buren :banana:
 

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 937
Senast: zassoo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 413
Senast: LaMagia
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 884
Senast: lbb
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 720
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp