Djurliv i trädgården

Ja, det beror ju på lite hur det ligger, men ljuskällor kan ha påverkan på vissa arter inom flera kilometer tyvärr.

Självklart kan de det. Men jag vet ju att djurlivet finns här, min fråga var om det är någon mening att sätta upp typ holkar, om de används alls eller om det bara äter bortkastade pengar.
 
Självklart kan de det. Men jag vet ju att djurlivet finns här, min fråga var om det är någon mening att sätta upp typ holkar, om de används alls eller om det bara äter bortkastade pengar.
Holkar används ju även i tätorter, så det borde inte vara bortkastade pengar, speciellt inte som du har en så naturlik del av tomten och dessutom mot ett vattendrag. Sedan gäller det ju att lista ut vilka arter som finns och hur de vill ha sina holkar, men det är väl bara att pröva sig fram. En del fåglar vill ha "fri inflygning", men det gäller nog inte alla.
 
Självklart kan de det. Men jag vet ju att djurlivet finns här, min fråga var om det är någon mening att sätta upp typ holkar, om de används alls eller om det bara äter bortkastade pengar.
Jo då holkar används flitigt. Även här hos oss som bor i skogen.
 
Vad intressant finns det någon litteratur kring det du kan tipsa om?
Tidningen Biodiverse hade ganska nyligen ett temanummer om ljusföroreningar och påverkan på djurlivet. Det går kanske att hitta mer om det på deras hemsida eller att få tag på numret i efterhand? Tidningen ges ut gratis av Centrum för Biologisk mångfald som hör till SLU.

Tillägg, tidningen finns även att läsa gratis på nätet ser jag nu, det var nummer 3 2020 jag tänkte på.
 
Tidningen Biodiverse hade ganska nyligen ett temanummer om ljusföroreningar och påverkan på djurlivet. Det går kanske att hitta mer om det på deras hemsida eller att få tag på numret i efterhand? Tidningen ges ut gratis av Centrum för Biologisk mångfald som hör till SLU.

Tillägg, tidningen finns även att läsa gratis på nätet ser jag nu, det var nummer 3 2020 jag tänkte på.
Nej jag har den på jobbet, men gav den nog direkt till naturvårdshandläggaren. Hittade lite andra länkar med. Vi ska titta lite på det tillsammans, det blir något att lägga till för analys utöver buller.
 
Tack för tipset, vilken härlig bok! Inte kommit så långt än men jag kommer på mig själv med att sitta och le och humma instämmande.

Kul! Det är verkligen en författare där det stora engagemanget går genom i allt han skriver, och är lätt att fånga upp som läsare. Gillar du resten av boken så har han även skrivit den underbara "Galen i humlor" och "Galen i insekter" på liknande tema men med fascinerande detaljer. (Man vill arrangera humlebon överallt sedan.)
 
Kul! Det är verkligen en författare där det stora engagemanget går genom i allt han skriver, och är lätt att fånga upp som läsare. Gillar du resten av boken så har han även skrivit den underbara "Galen i humlor" och "Galen i insekter" på liknande tema men med fascinerande detaljer. (Man vill arrangera humlebon överallt sedan.)

Ja, verkligen inspirerande läsning! Jag till och med flexade ut lite tidigare för att åka hem och pilla i trädgården :D
 
Kom att tänka på den här tråden idag. Jag tror vi har naturlivets sämsta mamma boende på vår tomt, en hare som envisas med att lägga sina harpaltar precis kring vårt hus :banghead:

I förrgår hade hon lagt dem precis bredvid vår farstubro där vi passerar med två jakthundar flera gånger per dag. Igår och idag har hon lagt dem bakom däcken på våra bilar.

Dock är det lite fascinerande att de verkar lukta så lite, våra hundar verkar inte märka av dem. Däremot blev den en jäkla kalabalik igårkväll när mamman satt och diade dem bakom vår ytterdörr, precis när vi skulle gå ut på kvällskissen. Tur att hundarna var kopplade O_o
 
Kom att tänka på den här tråden idag. Jag tror vi har naturlivets sämsta mamma boende på vår tomt, en hare som envisas med att lägga sina harpaltar precis kring vårt hus :banghead:

I förrgår hade hon lagt dem precis bredvid vår farstubro där vi passerar med två jakthundar flera gånger per dag. Igår och idag har hon lagt dem bakom däcken på våra bilar.

Dock är det lite fascinerande att de verkar lukta så lite, våra hundar verkar inte märka av dem. Däremot blev den en jäkla kalabalik igårkväll när mamman satt och diade dem bakom vår ytterdörr, precis när vi skulle gå ut på kvällskissen. Tur att hundarna var kopplade O_o
Jag har nog systern här. Varje år hittar jag harpaltar i syrenhäcken bredvid huset. Kanske är det tryggare här för dit går inte räven.

Höjdpunkten är när mamma hare tar med dem på promenad på grusvägen. Mamma kan hoppa ljudlöst medan bebisarna låter DUMPDUMPDUMP för varje hopp.
 
Kom att tänka på den här tråden idag. Jag tror vi har naturlivets sämsta mamma boende på vår tomt, en hare som envisas med att lägga sina harpaltar precis kring vårt hus :banghead:

I förrgår hade hon lagt dem precis bredvid vår farstubro där vi passerar med två jakthundar flera gånger per dag. Igår och idag har hon lagt dem bakom däcken på våra bilar.

Dock är det lite fascinerande att de verkar lukta så lite, våra hundar verkar inte märka av dem. Däremot blev den en jäkla kalabalik igårkväll när mamman satt och diade dem bakom vår ytterdörr, precis när vi skulle gå ut på kvällskissen. Tur att hundarna var kopplade O_o
Hon tänker att det är den tryggaste platsen någonsin, ni håller reda på hundarna och hundarna håller reda på räven, mården och alla andra predatorer.
 
Jag har det mesta i trädgården och i skogen utanför. Grävlingryt 300 m från huset men dom stör inte alls. Matar mina rådjur på vintern sen många år tillbaka. Den stora rabatten är stängslad med armeringsjärn ( Alcatraz) Saknar igelkott inte så vanlig och hittills inga vildsvin tack o lov. Förra året lät vi en trededel av gräsmattan vara oklippt. Mycket mossa o berg så det blev inte jättehögt gräs men tusentals blåklockor, helt underbart. Vi har haft ekorrungar i en holk. Har satt upp en ny holk längre från huset närmre fågelmaten. Bina och insekterna får bo i vedstapeln. Bor även en minkfamilj i närheten. har sett dom ett par ggr bara. Ugglor har en holk vid grannen, ett riktigt oväsen när ungarna blir flygfärdiga. Ett tranpar har bo uppe i skogen. Ormvråk har också bo ganska nära vilket ställer krav på bra placering av fågelmatningen.
 
Djurliv i trädgården.. Bor granne med ett matställe för rådjur så det är ju både en och två gånger vi har rådjur på besök. Eller för att inte tala om rävarna som skriker på natten så man tror nån håller på och dö.

Annorlunda besök hade vi för nån dag sen..😏 Vi bor i ett gammalt hus som har en gång mellan hus och pannrum/garage. Har en kattlucka in till gången. Släppte vi ut frassen som då fick syn på nåt. En mus tänkte maken och stängde dörren så katten skulle fixa denna. Ett himla skramlande gjorde att han blev misstänksam och öppnade - varvid han såg frassen som jagade en mink🙀 in med katten snabbt som attan och schasa in minken i pannrummet. Ringde en granne som är minkfarmare som hämtade minken. Troligen var det tammink som rymt från nån farm..

Tyckte att hunden reagerade underligt då han nosade runt och reste ragg kvällen innan. Den hade troligen smitit in då..
 
Hon tänker att det är den tryggaste platsen någonsin, ni håller reda på hundarna och hundarna håller reda på räven, mården och alla andra predatorer.

Känns skönt att hon har sådan tillit till oss :D

I vinter har vi annars haft många finbesök kring huset, en hermelin (eller vessla?), rådjur, havsörn, ekorrar och vår kära husuggla. Älskar att bo på landet :love:

Nu har vi byggt en holk för kattugglor så det ska bli spännande att se om någon flyttar in. Förra året hade vi tre ungar som satt och hoade i utkanten av tomten.
 
Åh vi har en uggleholk vi nog behöver flytta på. Jag tror aldrig den blivit använd. Måtten är bra men jag gissar att den sitter på fel ställe. Å andra sidan har vi väldigt gott om (katt)ugglor så de kanske inte har någon större bostadsbrist. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp