Djurliv i trädgården

Man köper mängder av krokus VARJE höst. Så det så!

Plus att man kryddar upp det med vårstjärna, puschkinia och snödroppar.
När det är som brunast och tristast så bara måste man ha lite vårlökar - för sin själ.
Det är då våren börjar på allvar.
Varför? Eller alltså, de dyker väl upp igen?

Eller är det bara för skojs skull? :)
 
@sthu Ett boktips till dig - eller mannen? - för inspiration, om du/ni inte redan läst den:

296F1CC5-406F-4657-A260-246D1664EADB.png
 
Är det lämpligt att sätta fladderhusholk på huset? Tänker på smittor och fladdermusbajs framförallt.
Det beror lite på. Om det är någon fara med det så kan det vara eventuella vägglöss, men det är samma risk som med fågelholkar på den punkten. Jag har satt mina fågel- och fladdermusholkar på träd och ekonomibyggnad istället. Viktigast för fladdermössen är höjden (minst 3,5 meter, gärna mer), söderläge, och fri inflygning utan massa grenar och sånt i vägen. De gillar också raka linjer att navigera efter, typ om den sitter i linje med en väg eller ett dike, men det är inte helt nödvändigt. Det tar ibland några år innan de flyttar in i holken, om du inte har någon bra övervintringsplats i närheten. Jag har tur och har en gammal jordkällare i skogen, som nu fladdermössen huserar i på vintern :)
 
Just ja, en till sak: undvik invasiva växter (naturvårdsverket har lista). Gynnar åtminstone biologisk mångfald i stort även om det kanske inte har direkt effekt i trädgården i första läget.

Det har jag koll på :) kommer satsa på vilda inhemska växter i första hand, ska jag ha mer prydnadsväxter blir det i kruka eller nåt som inte sprider sig.
 
Det beror lite på. Om det är någon fara med det så kan det vara eventuella vägglöss, men det är samma risk som med fågelholkar på den punkten. Jag har satt mina fågel- och fladdermusholkar på träd och ekonomibyggnad istället. Viktigast för fladdermössen är höjden (minst 3,5 meter, gärna mer), söderläge, och fri inflygning utan massa grenar och sånt i vägen. De gillar också raka linjer att navigera efter, typ om den sitter i linje med en väg eller ett dike, men det är inte helt nödvändigt. Det tar ibland några år innan de flyttar in i holken, om du inte har någon bra övervintringsplats i närheten. Jag har tur och har en gammal jordkällare i skogen, som nu fladdermössen huserar i på vintern :)

Jag får bygga en jordkällare haha!
Tror holken får sitta på en av trädstammarna längre ner i slänten på baksidan.
 
Sitter och tittar på alla fina lösningar det finns för att locka lite djur till trädgården. Jag tittar på fågelholkar anpassade för olika arter, igelkottsbon, ekorrmatare, fladdermusholkar, insektshotell..

Tanken på ett myllrande djurliv i trädgården tilltalar mig. Men hur "effektivt" är det med alla dessa lösningar? Uppskattar djuren det?

Jag har 3000 kvm naturtomt, halva trädgården är mer eller mindre skog och den andra halvan är trädgårdstomt med mycket buskar och gamla träd. Min plan är att anlägga en liten äng i ett hörn, spara alla gamla halvdöda träd och kanske göra en liten damm på sikt.

Mer tips på hur jag kan skapa en rikare trädgård?
Här kommer ett boktips om just detta!

https://www.adlibris.com/se/bok/tra...-mangfalden-som-vaxterna-alskar-9789188953629
 
Ja, de dyker upp igen, men det går inte att ha för många vårlökar. Så man kompletterar helt enkelt med mer lök varje höst.
Jag skulle jättegärna vilja ha vårlök i gräsmattan. Så snyggt tillsammans med blå scilla. Men verkar omöjligt att få tag på lök. Någon gång har jag fått tag på frö men lyckades inte med sådden. Finns vilda i närheten, men det är naturreservat och jag har ändå inte hjärta att gräva upp dem.
Var får du tag på lökar?
1613457299856.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp