Djurliv i trädgården

sthu

Trådstartare
Sitter och tittar på alla fina lösningar det finns för att locka lite djur till trädgården. Jag tittar på fågelholkar anpassade för olika arter, igelkottsbon, ekorrmatare, fladdermusholkar, insektshotell..

Tanken på ett myllrande djurliv i trädgården tilltalar mig. Men hur "effektivt" är det med alla dessa lösningar? Uppskattar djuren det?

Jag har 3000 kvm naturtomt, halva trädgården är mer eller mindre skog och den andra halvan är trädgårdstomt med mycket buskar och gamla träd. Min plan är att anlägga en liten äng i ett hörn, spara alla gamla halvdöda träd och kanske göra en liten damm på sikt.

Mer tips på hur jag kan skapa en rikare trädgård?
 
Fnissar lite åt tråden. Jag bor i skogsbrynet och har bekymmer med att jag har för mycket djurliv i trädgården.

En grävling grävde upp hela min gräsmata för ett par år sedan. Rådjuren käkar mina växter om jag inte skyddar dem. Och så vidare i all oändlighet.

Men - jag blir också genuint lycklig över att de finns fladdermöss här och att de bor ekorrar vid granarna intill postlådan. De bor humlor i min husgrund och på våren tumlar det stora bumlingar i rabatterna.
Änderna simmar i bäcken om våren när den svämmar över till en damm.

Så ja, jag fattar.

Insektshotell funkar! Fågelholkar funkar också. Jag har upptäckt att jag har växter i rabatten som humlor och fjärilar tycker extra mycket om. Det är lycka med mängder av fjärilar.

Generellt tror jag att om man har ytor som är mindre städade så kommer djurlivet. Kanske finns det redan massor där när väl våren anländer?
 
Fnissar lite åt tråden. Jag bor i skogsbrynet och har bekymmer med att jag har för mycket djurliv i trädgården.

En grävling grävde upp hela min gräsmata för ett par år sedan. Rådjuren käkar mina växter om jag inte skyddar dem. Och så vidare i all oändlighet.

Men - jag blir också genuint lycklig över att de finns fladdermöss här och att de bor ekorrar vid granarna intill postlådan. De bor humlor i min husgrund och på våren tumlar det stora bumlingar i rabatterna.
Änderna simmar i bäcken om våren när den svämmar över till en damm.

Så ja, jag fattar.

Insektshotell funkar! Fågelholkar funkar också. Jag har upptäckt att jag har växter i rabatten som humlor och fjärilar tycker extra mycket om. Det är lycka med mängder av fjärilar.

Generellt tror jag att om man har ytor som är mindre städade så kommer djurlivet. Kanske finns det redan massor där när väl våren anländer?

Ja, jag har ju bara bott här två veckor så jag vet ju inte hur det ser ut "på riktigt" ens.
Insektshotell har jag ett sen lägenheten och fett befolkades flitigt i somras. Kommer definitivt hänga upp fler :up:

Jag älskar humlor och bin! Nepeta är ju mycket omtyckt så det ska jag nog skaffa.
 
Min fd svåger har två ekorrmatare i sin trädgård. Dessa besöks varje dag av flertalet ekorrar. Han har satt dem så att man kan se dem från köket och uterummet, och det är svårt att slita sig! De är så himla söta ekorrarna 🐿
 
Är det lämpligt att sätta fladderhusholk på huset? Tänker på smittor och fladdermusbajs framförallt.
 
Min fd svåger har två ekorrmatare i sin trädgård. Dessa besöks varje dag av flertalet ekorrar. Han har satt dem så att man kan se dem från köket och uterummet, och det är svårt att slita sig! De är så himla söta ekorrarna 🐿
Men vilken dröm!
Det hade jag definitivt velat ha om jag hade trädgård. Ekorrar är så söta. 🙂
 
Sitter och tittar på alla fina lösningar det finns för att locka lite djur till trädgården. Jag tittar på fågelholkar anpassade för olika arter, igelkottsbon, ekorrmatare, fladdermusholkar, insektshotell..

Tanken på ett myllrande djurliv i trädgården tilltalar mig. Men hur "effektivt" är det med alla dessa lösningar? Uppskattar djuren det?

Jag har 3000 kvm naturtomt, halva trädgården är mer eller mindre skog och den andra halvan är trädgårdstomt med mycket buskar och gamla träd. Min plan är att anlägga en liten äng i ett hörn, spara alla gamla halvdöda träd och kanske göra en liten damm på sikt.

Mer tips på hur jag kan skapa en rikare trädgård?
Fnissar lite åt tråden. Jag bor i skogsbrynet och har bekymmer med att jag har för mycket djurliv i trädgården.

En grävling grävde upp hela min gräsmata för ett par år sedan. Rådjuren käkar mina växter om jag inte skyddar dem. Och så vidare i all oändlighet.

Men - jag blir också genuint lycklig över att de finns fladdermöss här och att de bor ekorrar vid granarna intill postlådan. De bor humlor i min husgrund och på våren tumlar det stora bumlingar i rabatterna.
Änderna simmar i bäcken om våren när den svämmar över till en damm.

Så ja, jag fattar.

Insektshotell funkar! Fågelholkar funkar också. Jag har upptäckt att jag har växter i rabatten som humlor och fjärilar tycker extra mycket om. Det är lycka med mängder av fjärilar.

Generellt tror jag att om man har ytor som är mindre städade så kommer djurlivet. Kanske finns det redan massor där när väl våren anländer?

Försök att lista ut vad som finns och om det är möjligt att inte störa de djuren (vissa är mer lättstörda medan andra inte bryr sig). Man får också fundera på hur mycket man är beredd att "maka på sig" för att djuren ska trivas. (De första åren vi bodde i vårt hus var det ett hackspettpar som anföll oss och bilen varje gång vi kom hem när de hade ungar, antingen vande de sig eller så flyttade de sitt bo)

Nya stubbar kan locka t ex gröngöling, spillkråka och vanlig hackspett.

Man behöver inte köpa speciella trädgårdsväxter för insekterna, många vilda växter är mycket populära. Kungsmynta/oregano och mejram (sprider sig glatt och trivs även på torr ängsmark) är mycket populärt bland olika sorters fjärilar, bil och humlor. (Vild-)hallon är också mycket populärt hos bin och humlor. Nyponrosor och rönn uppskattas av fåglar etc

Utekatt och hund minskar tyvärr djurlivet. (Hundar stör t ex fåglar m fl djur som har bon på marken, även om de inte jagar).

Grävlingar älskar plommon (fallfrukt). Smackar högt och bryr sig inte hur nära man än kommer. Men det är inte roligt om de kryper in under ett hus och dör där.
En del fladdermöss och fåglar trivs i gamla halvdöda träd (främst asp tror jag), så kan du ha kvar dem är det bra (se upp dock så att de inte kan orsaka skada om de faller). Andra fladdermöss bygger bo under taken/på vindar. Håller med @tanten om att inte städa för noga, då trivs både däggdjur och insekter.

Ekorrar älskar hasselnötter.
 
Det finns massor att läsa om man googlar sista raderna i ts inlägg :angel:

Nektarrika blommor som blommar så lång säsong som möjligt, gärna inhemska (äng, rabatt och/eller buskar och träd), frukt- och bärträd, rishögar (gärna i solen), holkar, spara döda och döende träd (både stående, liggande och halvt nedgrävda), undvik stora "sterila" ytor (hit hör också kortklippt gräsmatta), mata vintertid, låt blomstänglar etc vara kvar över vintern, sandiga solbelysta ytor. Damm och/eller fågelbad/vattnare. Undvik bekämpningsmedel (och även gödsel i gräsmattan om äng eftersträvas).

Så stor mångfald i miljöer som möjligt.

(Och i skrivande stund kommer sambon hem och säger att vi har kattugglor på baksidan :love: )
 
Tack för alla tips!
Jag är beredd att låta naturen ta över en stor del av trädgården. Min man är inte lika entusiastisk. Men ekorrmatare vill han ha i varje fall, och rishög till igelkottarna (som vi hoppas kommer finnas här!). Små steg, snart är han lika pepp som jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp