Djurliv i trädgården

Fast det är ju inte en villaträdgård utan en hyreshusträdgård och en stor betongklumpsarbetsplats som landat i en gammal villaträdgård och desperat vill ha grön gräsmatteöken runtom, trädgårdar :laugh:
Det kan nog gå livat till i en del bostadsområden men jag tror inte det är den typen av vilt liv som lagtexten syftar på :)
 
Gullvivor är fridlysta. De får man inte gräva upp och flytta.
Men gullvivor borde det väl vara enkelt att få tag i? Utanför villaträdgårdar och i kommunala rabatter?

De bästa är att ta frön. De gror året efter.

Min gräsmatta är full. det var den inte när jag flyttade hit. Bara några enstaka. Jag klippte inte ner dem utan lät fröna mogna och strösslade sedan frön på fler ställen. De förökar sig friskt!
 
Det kan nog gå livat till i en del bostadsområden men jag tror inte det är den typen av vilt liv som lagtexten syftar på :)
Allt som inte är planterat är vilt, och är därför skyddat. Vissa arter har skydd som sträcker sig till handel med även odlade, om det är starkt hotade arter. Så nog ska en ta skyddet på allvar även bland bebyggelse. Vi behöver det om vi ska bevara vår biologiska mångfald, nu när människor sprider sig hej vilt ut i andras habitat.
 
Tipsat vidare om att låta nässlor och tistlar invadera nåt hörn och inte göra nånting åt det. Fantastisk yngelkammare för många insekter. Just att lämna högt gräs/höga örter på vissa platser är viktigt för vissa övervintrande insekter.

Olika döda träd gör sig också bäst på olika ställen. Har man en tallstock ligger den bäst i soligt läge. Har man gran eller lövträd kan man lägga dem mer fuktigt eller skuggigt.

Utöver sälg är lönn ett fantastiskt träd på senvåren innan mycket annat slagit ut. De blommar på bar kvist innan lövsprickning och är extremt populärt hos humlorna. Det vet dessvärre flugsnapparen så under våra lönnar är det en humlemassaker med avhuggna huvuden... Men det är väl naturens väg.

Vi har också vilda gullvivor (skogsträdgård) och de sprider sig snabbt med frö. Vi har gjort ett område mer öppet och slår med trimmer/röjsåg årligen och där tar de sig som bara den. Mycket tacksam vårblomma.

Ska man annars gynna en svensk ängsblomma är det ängsvädd tycker jag. Vissa arter är helt knutna till den (tex guldsandbi) och den är uppskattad av de flesta insekter. På natten agerar de hotell för humlorna, gå ut på kvällen och spana. Även åkervädd funkar bra där.
Har man sandblottor i trädgården och gott om blommande växter (gärna fibblor!) kanske man får dit praktbyxbi som är helt bedårande att titta på när de gräver ut sina gångar i jorden och har benen fulla med pollen i stora fickor. :love:
 
Jag är sjukt sugen på snödroppar men misslyckas ständigt med lökarna på hösten. Jag har till och med läst någonstans att man egentligen ska plantera dem på våren med knopparna på. Inte lyckats hitta det att köpa alls här så jag är väldigt sugen på att smyga ut på en allmänning med ett lökjärn. Vet rent av vilken. Men det är precis utanför någons stora häck, mellan den och trottoaren så jag är rädd att det är för nära den trädgård de smet från.
Mina snödroppar är fådda.

jag har helt enkelt frågat om jag får gräva upp några hos bekanta. Tar dem när de är i full blom. Planterar sedan ut dem en och en. De förökar sig fint. Så småningom har man massor.

Har även en hel massa puschinia som jag fått från en vägslänt dit de rymt från kompisens trädgård.
 
Men gullvivor borde det väl vara enkelt att få tag i? Utanför villaträdgårdar och i kommunala rabatter?

De bästa är att ta frön. De gror året efter.

Min gräsmatta är full. det var den inte när jag flyttade hit. Bara några enstaka. Jag klippte inte ner dem utan lät fröna mogna och strösslade sedan frön på fler ställen. De förökar sig friskt!
Jag läste på och man fick inte ens ta frön i vissa orter.

Dock tror jag man får det hos oss. Plocka en bukett till eget behov. Men det är ju kört, de där jag var sugen på får inga frön eftersom de är överkörda av en gräsklippare innan de knappt hunnit börja blomma.
 
Det du skriver stämmer inte.
Kan du hänvisa till lagtext? Jag har fått lära mig detta av botaniker på länsstyrelse och universitet, så blir förvånad om det inte stämmer.

EDIT: Inser att en kan läsa det som att jag menar att allt vilt är fridlyst. Menar endast att alla fridlysta arter är så även om de växer bland bebyggelse.
 
Mina snödroppar är fådda.

jag har helt enkelt frågat om jag får gräva upp några hos bekanta. Tar dem när de är i full blom. Planterar sedan ut dem en och en. De förökar sig fint. Så småningom har man massor.

Har även en hel massa puschinia som jag fått från en vägslänt dit de rymt från kompisens trädgård.
Mm känner tyvärr ingen med snödroppar, annars hade jag definitivt gått på det.

Inser att jag är den första utflyttade av ett gäng lägenhetsvänner. Någon till kanske kommer efter och jag ska minsann snoka igenom hennes trädgård så fort hon flyttat in i sitt hus. Och se om hon vill ha någonting också.
 
Jag läste på och man fick inte ens ta frön i vissa orter.

Dock tror jag man får det hos oss. Plocka en bukett till eget behov. Men det är ju kört, de där jag var sugen på får inga frön eftersom de är överkörda av en gräsklippare innan de knappt hunnit börja blomma.
Påminn mig när det är säsong så skickar jag en näve frökapslar av gullviva.
 
Kan du hänvisa till lagtext? Jag har fått lära mig detta av botaniker på länsstyrelse och universitet, så blir förvånad om det inte stämmer.
Miljöbalken. Jag tror du inser orimligheten i att växter inom en villaträdgård omfattas av fridlysning, det skulle t.ex. innebära att du inte får klippa gräsmattan om det växer gullvivor, använda trädgårdslandet om de sprider sig dit osv.

Att handel kan vara förbjudet har att göra med bevisning och för att minska plundring.
 
Lagtexten säger att fridlysningen gäller "vilt levande växter" så i en villaträdgård bör det vara fritt fram :)
Det bör tiläggas att det gäller bara för växter, fridlysta vilda djur är fridlysta även inom en trädgård vilket leder till en del gränsdragningsproblem för vad man får och inte får göra.
 
Har man damm på skogstomt så behöver man så behöer man vara noga med att vattnet cirkulerar/rör på sig så att det inte blir myggbarnkammare. Vet inte om/hur det ev påverkar övrigt djurliv
Mitt vatten cirkulerar inte, och jag har nästan inga mygg i trädgården. Men visst jag har inte skog på själva tomten, men skog nära och äppelträd, buskar och misskött granhäck på tomten. Jag gissar att fladdermössen hjälper till. Och vattensalamandrarna käkar yngel..
Vad jag försöker säga är att det inte är säkert att det blir mygg problem.
Sen är inte min damm välskött heller. Har hellre nöjda salamandrar än fina dammar 😁.
 
Miljöbalken. Jag tror du inser orimligheten i att växter inom en villaträdgård omfattas av fridlysningen, det skulle t.ex. innebära att inte får klippa gräsmattan om det växer gullvivor, använda trädgårdslandet om de sprider sig dit osv.
Fast bland bebyggelse är inte samma sak som i någons trädgård. I exemplet ovan uppfattade jag det som att de växte på ödetomt eller dyl. Då skall de enligt vad jag fått lära mig få vara kvar, eftersom de inte är i konflikt med mänskliga intressen.

Sen är väl min personliga åsikt att en bör låta fridlysta arter vara även i trädgård, eller åtminstone flytta dem utan att döda dem om de är i vägen. Men, jag skiljer på personlig åsikt och lag, som en väl bör.
 
Mm känner tyvärr ingen med snödroppar, annars hade jag definitivt gått på det.

Inser att jag är den första utflyttade av ett gäng lägenhetsvänner. Någon till kanske kommer efter och jag ska minsann snoka igenom hennes trädgård så fort hon flyttat in i sitt hus. Och se om hon vill ha någonting också.
Hade du bott nära mig hade det säkert varit lösbart. Men tyvärr är jag rätt säker på att du inte gör det..
//Hon med väldigt vildvuxen trädgård 😇
 
Fast bland bebyggelse är inte samma sak som i någons trädgård. I exemplet ovan uppfattade jag det som att de växte på ödetomt eller dyl. Då skall de enligt vad jag fått lära mig få vara kvar, eftersom de inte är i konflikt med mänskliga intressen.

Sen är väl min personliga åsikt att en bör låta fridlysta arter vara även i trädgård, eller åtminstone flytta dem utan att döda dem om de är i vägen. Men, jag skiljer på personlig åsikt och lag, som en väl bör.
Nej inte ödetomt. Utan en gång för länge sedan stod det ett hus där med fin trädgård, antagligen. Nu står där en gigantisk universitetsbyggnad klafs över halva tomten, andra halvan är då en välklippt gräsmatta bredvid en beachvolleybana. På den välklippta gräsmattan växer dessa, ibland, när de inte jämnade längs fotknölarna av en gräsklippare. Vet inte riktigt vad man kallar grön öken runt skokartong, park eller tomt passar inte riktigt, hjärnsläpp.
 
Nej inte ödetomt. Utan en gång för länge sedan stod det ett hus där med fin trädgård, antagligen. Nu står där en gigantisk universitetsbyggnad klafs över halva tomten, andra halvan är då en välklippt gräsmatta bredvid en beachvolleybana. På den välklippta gräsmattan växer dessa, ibland, när de inte jämnade längs fotknölarna av en gräsklippare. Vet inte riktigt vad man kallar grön öken runt skokartong, park eller tomt passar inte riktigt, hjärnsläpp.
Du kanske kan fråga vaktmästaren, eller vem det är som står för skötseln, om du försiktigt får gräva upp några?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp