Djurliv i trädgården

Hade du bott nära mig hade det säkert varit lösbart. Men tyvärr är jag rätt säker på att du inte gör det..
//Hon med väldigt vildvuxen trädgård 😇
Jag är lovad dubbla snödroppar från en vän sm bor vääääldigt långt från mig. De har vuxit i hans familjs trädgård länge. Han ska gräva upp när de blommar och sända.

Nu har jag inte lyckats få stora ruggar snödroppar i min trädgård än (jag delar ruggarna hela tiden :) ). Annars hade jag kunnat skicka.

Jag har ju fått ramslök, sänd av en bukefalist. Det går att skicka de flesta växter. Lökar i synnerhet. :)
 
De gror fint ändå. Men först andra året. De behöver en vinter för att starta.

Det upptäckte jag när jag misslyckades med att så. Bara det att året efter, när jag hade annat i den såbädden, så dök det upp gullvivor i mängd. :D
Misstänkte det, att fröna behöver kylan under vintern för att gro :)
 
Var nere på baksidan för första gången igår. Här finns potential!
IMG_20210221_164307.jpg


Gallra lite, upp med lite holkar och en äng uppe på krönet. Själva trädgården och huset ligger alltså däruppe, det här är en del av min baksida.

Såg spår efter räv och rådjur och skrämde upp en hare, så det finns lite liv här redan.
 
Vi har ett rådjur som kommer och äter av våra vissna jordgubbsplantor och faktiskt även en kvarlämnad tomatplanta (i balja) på baksidan, de år när det är mycket snö. Vi har sett spåren efter henne i snön och häromdagen fick vi se henne i egen hög person också.
 
Var nere på baksidan för första gången igår. Här finns potential!
Visa bifogad fil 65164

Gallra lite, upp med lite holkar och en äng uppe på krönet. Själva trädgården och huset ligger alltså däruppe, det här är en del av min baksida.

Såg spår efter räv och rådjur och skrämde upp en hare, så det finns lite liv här redan.
Där har du troligtvis en trevlig lundflora på våren. :) Jag hade lämnat de bukettformiga småträden, verkar inte vara hassel (?) men hade lämnat dem och tagit de småträd som är mer i framkant på fotot. Lönnen (gissar igen) till vänster har du säkert någon naturvårdsart på bland mossor-lavar-svampar. Spännande att gå där och inventera nu när våren kommer!

I denna miljö hade jag satsat på att gynna just lundfloran och därigenom en stark vårblomning. Senare på säsongen har du säkert gott om fågelbon här. Du kan hjälpa till genom att så in lämpliga fröer på små jordblottor. Svårt att se hur det ser ut på krönet men har du en äng där vore det toppen med stenröse eller en stenmur i soligt läge, som gynnar både insekter, kräldjur, groddjur och flora. Om du gräver upp stenar när du grejar i trädgården kan du ju lägga dem samlat på ett bra ställe. :)
 
Där har du troligtvis en trevlig lundflora på våren. :) Jag hade lämnat de bukettformiga småträden, verkar inte vara hassel (?) men hade lämnat dem och tagit de småträd som är mer i framkant på fotot. Lönnen (gissar igen) till vänster har du säkert någon naturvårdsart på bland mossor-lavar-svampar. Spännande att gå där och inventera nu när våren kommer!

I denna miljö hade jag satsat på att gynna just lundfloran och därigenom en stark vårblomning. Senare på säsongen har du säkert gott om fågelbon här. Du kan hjälpa till genom att så in lämpliga fröer på små jordblottor. Svårt att se hur det ser ut på krönet men har du en äng där vore det toppen med stenröse eller en stenmur i soligt läge, som gynnar både insekter, kräldjur, groddjur och flora. Om du gräver upp stenar när du grejar i trädgården kan du ju lägga dem samlat på ett bra ställe. :)
@sthu och jag känner mig ganska säker på att det är hassel, trädet till vänster gissar jag på ek. De "småiga slyna" i framkant ser ut som asp och björk
 
Svårt att se hur det ser ut på krönet men har du en äng där vore det toppen med stenröse eller en stenmur i soligt läge, som gynnar både insekter, kräldjur, groddjur och flora. Om du gräver upp stenar när du grejar i trädgården kan du ju lägga dem samlat på ett bra ställe. :)

Än så länge är det bara tråkig gräsmatta, men jag har spanat in äng på rulle och ska anlägga en till hösten. Eller kanske redan nu till våren, vi får se hur mycket jag hinner med.
Stenröse får det med bli ett, borde ju gå att hitta lite sten att bygga med.

Har även tänkt att spara lite rishögar på baksidan. Har många buskar och träd att klippa grenar från.
 
Vi har bara en lampa ovanför dörren på framsidan, baksidan ska förbli mörk.
Är lampan på framsidan tänd hela natten kommer den nog tyvärr störa även baksidan. Många insekter flyger ganska långt på natten och får svårt att navigera med även enstaka störningar. Men är den bara tänd då och då är det ju en annan sak :)
 
Är lampan på framsidan tänd hela natten kommer den nog tyvärr störa även baksidan. Många insekter flyger ganska långt på natten och får svårt att navigera med även enstaka störningar. Men är den bara tänd då och då är det ju en annan sak :)

Den stör nog inte mer än gatubelysningen. Jag bor mitt i samhället så ljus finns det gott om.
 
Inte alla håll, bara framsidan. Finns inget bakom oss förutom en gammal banvall och en å. För att vara inne i samhället blir det mörkt på baksidan.
Ja, det beror ju på lite hur det ligger, men ljuskällor kan ha påverkan på vissa arter inom flera kilometer tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp