Djurmisshandlare?

Sammet

Trådstartare
I dag fick jag veta att jag är en djurmisshandlare!

Orsak:

Igår kom en häst lös och rusade runt bland hagarna. Detta upprörde tydligen en av hästarna.
När hästen väl var infångad skulle jag gå in med vårt sto och gick då förbi hagen till den häst som blev upprörd.

När jag gick förbi började den anfalla över staketet mot stoet jag ledde, detta har den förut gjort mot min higst men jag har antagit att det varit för att den inte gillade hingstar, men nu gick den alltså på mitt sto och den gav sig inte. Stoet vände upp och skulle sparka mot den, hagen är en trähage och jag vet att det sticker ut spikar från staketet på utsidan så jag hade ingen lust att stoet skulle skada sig så då gjorde jag det vettigaste, enligt mig. Jag jagade iväg hästen i hagen genom att sprätta snö mot den (med foten). Var noga med att inte sprätta snöklimpar eller annan hård snö utan det blev ett vitt moln av det hela. Alternativen hade varit att stoet som blev väldigt orolig över att bli attakerad kunde ha sprungit över mig (nu är hon väldigt lyhörd och lyssnade när jag backade henne men det är aldrig någon garanti), eller gått till motattack genom att sparka mot den andra hästen och 1)gjort sig själv illa och/el. 2) gjort den andra hästen illa.

Detta fick jag göra upprepade gånger och så fort den slutade och gick därifrån slutade givetvis jag med.

Men trotts det fick jag ändå börja sprätta snö några gånger till då den gick till attack igen då jag vände ryggen till.

Vill understryka att hästen inte tog skada av detta och det den gjorde när den vände sig om och gav sig var att den kastade med huvudet vilket tyder på att den gav sig men motvilligt så den blev inte ens rädd.


Nu har tydligen denna häst blivit illa skött hos förra ägaren om jag förstog rätt men innebär detta att jag inte får gå till försvar om det finns en uppenbarlig skaderisk för tre parter?

Allt detta gjordes utan ilska från mig!

Att understryka är att jag gör precis samma sak med min hingst när han kommer fram till staketet och ska brumma åt de hästar jag leder förbi. Och han ger sig, han blir inte rädd för mig och det trotts att han troligast också haft ett tufft förflutet även om det inte var säljaren som varit elak mot honom i detta fall.
Även om det oftast räcker med mindre signaler med honom men då har ju han och jag ett fungerande kommunikationssystem...

Och det var inte ens hästens ägare (som jag visserligen inte träffat idag) utan en annan i stallet som hotade med anmälan, nu vet jag inte vad ägaren tycker och tänker om det hela eftersom jag inte hunnit prata med henne om detta men vad anser ni? Var det en grym misshandel eller försvar?
 
Men herrejösses, att skvätta snö kan väl ändå inte räknas till misshandel? Då är jag rena tionde gradens djurplågare då, som både skvätt jord och snö på alltför närgångna hästar i hagen. Även viftat med grimskaft hejvilt för att jaga bort dom.

Och vad ska man säga om dom som alltid går in i hagen beväpnade med spö för att hålla andra hästar borta? Djurplågare eller säkerhetstänkande? :confused:
 
Du är snäll, jag hade letat hårda klumpar :devil: Skämtåsido, jag tycker det var smart, vettigt och rätt gjort! Man måste ju få freda sig, för fasen. Och freda sig med snömoln känns rätt... fredligt ;)
 
Mmmm...min åsikt med!

Hellre sprätter jag snö än att någon gör sig illa! :smirk:
 
Hmmm, varför sprätter du om hingsten brummar?? skulle jag aldrig göra med mina, ett brummande är ju ovidkommande, dom är ju hingstar ju...fast jag tycker ju att det inte är speciellt djurplågeriaktigt att göra det :rofl: :rofl:, jag har blivit anklagad av min sambo för djurplågeri.... :D för att jag tvingade hans feta newfoundlandtik att äta BARA torrkulor :crazy: istället för burkmat,mosbrickor,wienerbröd mm mm...fyyy va hemsk jag var(men hon fick tas bort som 3,5 åring)så det är lätt att bli anklagad för både det ena o det andra :crazy:
 
:rofl: Ha ha ha..

Nä men jag tycker att du snarare HANDLADE mot hästen än MISSHANDLADE hästen.
 
:smirk: Jodå, det är visserligen så att han brummar för att han är hingst men han får inte komma struttandes mot staketet och försöka gnaga på de hästar jag leder förbi och dessutom är han sådan att om jag tränar honom regelbundet varje dag så bryr han sig inte om den häst som går förbi! :smirk: Men om han stått en tid (som nu pga. kyla) så vill han komma och prata med hästarna jag går förbi med, tyvärr vill inte de prata och visar att de tänker sparka, så det är även här frågan om säkerhet.
 
absolut inte! ditt sto ville ju jaga bort honom med sparkar, vad är då lite snö mot det?

hästar som är påstridiga och som inte reagerar på mitt kroppspråk brukar jag först jaga bort genom att veva med grimskaftet och om de inte flyttar på sig då brukar jag kasta lite mjuk jord eller snö på dem. Och det är ingen som har kallat mig för djurplågare (hittills iallafall ;))
 
Jag tycker det låter som det absolut vettigaste du kunde göra, att skvätta snö på hästen. Och det är absolut inte misshandel. Alltså kan behöver du inte frukta nåt. Ingen djurskyddsinspektör i världen kan tycka att det var nåt fel. Sen verkar det som dina stallkamrater behöver gå i terapi eller nåt. :D
 
*S* Ja, terapi, tyvärr är det dålig stämning i stallet. Jag är väldigt bestämnd när det gäller att saker som sagts sska gälla och att man inte lägger sig i hur ett annat stall sköter sina hästar, så det har varit lite tjorv, trodde det lugnat ner sig men inte!


Kan tillägga att vi inte sköter vårt stall bra,
vi låter hästarna stå ute till 9
vi tränar ledarskap på hästarna,
vi låter dom stå ute nattetid om det bara är -3 grader ute (ökad fodermängd som kvällsmål),
mm.mm.

Urs vad hemska vi är!!! Nej, nu är jag på fest och sitter framför datorn! :crazy: *S* Kanske ska va social!!!!
 
Hej, jag tycker det var rätt att skvätta lite snö med foten... man måste få säga till hästen om det är fara för andra, Du har ju inte precis tagit upp snö och gjort en snöboll som du sedan kastar prick på hästen med?!!!

Ja, ja... hoppas osämjan lägger sig i ert stall... :confused:

// Jenny
 
Det är ju klart ingen djurmisshandel!

Hästar må vara sådana att dom kan bli rädda för ypperligt små saker som vi människor ibland inte ens lägger märke till, men ibland verkar det som om det här med att hästar blir rädda för väldigt små saker går över till att dom inte skulle tåla något, det är inga porslins symboler som struttar omkring i hagarna. Dom är gjorda av kött och blod och i genomsnitt på 500 kg häst, och om vi människor klarar oss från ett lössnö moln utan skada så självklart täl hästen det.

Så det skulle vara bättre att någon får spendera resten av nyårs afton på antingen sjukhuset eller i en sjuk box på djursjukhuset??

Aja, i mina ögon är det där bara menat av goda skäl, du såg ju till och med till att det inte fanns några vassa bitar med.

Gott Nytt År!!! :)
 
:smirk: Hmm...ja, det är tråkigt att det är dålig stämmning men det är som E.R. (Ch. äg) skrev till mig i går, berättade för henne med så att hon inte skulle få höra en förvrängd version av det hela från något annat håll... :smirk:
 
Ja, eller ett par meter ner i backen...jag har full förståelse för att hästen kan bli skrämd om den blivit illa behandlad men min förståelse sträcker sig inte så långt att jag är beredd att bli skadad eller att någon av hästarna blir skadad för det. Nu har jag som sagt inte pratat med hästens ägare och denna är förhoppningsvis lite vettigare...
 
Sanslöst. Är den så rädd för snö att det kallas djurmisshandel, ja, då borde den inte vara ute alls. Tycker du gjorde helt rätt.
 
Jag anser att det du gjorde var att markera att du ogillade hästens uppförande.
En häst hade varnad den andra mentalt först. Om denna inte reagerat hade hästen varnat med bakben bakåtstrukna öron, om detta inte heller fungerade hade den "skrämt" den genom att tex. kasta sig mot den eller sparka i luften. Efter dessa delar hade den gått på med ev. bett/spark.

Du började på det lägsta stadiet du var kapabel till - varna genom att "skrämma" eller snarare markera med kroppen. Så länge man gör detta utan agressivitet eller fysisk kontakt tar inte hästen skada av det utan får bara veta vart gränsen går. Efter som att du också slutade så fort hästen reagerade visar ju det att du inte är arg på den. det ska inte bli ett slagsmål där man ger igen på den andra.
Hade det inte funnits något staket i mellan och hästen gjort mot dig, vad den nu gjorde mot din häst, skulle den till slut kunna gå hur långt som helst och av det bli farlig för dig. Då hade du till slut kanske blivit tvungen att använda fysikt våld på en gång, för att inte bli skadad själv. Detta hade varit orättvist även mot hästen.

Var inte orolig för någon anmälan. Det finns inget att anmäla i det här fallet tycker jag. Men du kan ju ta en diskussion med hästägaren och komma överens om hur hon vill att du reagerar. För du kan ju inte låta hästen bli farlig för er.
 
Jo, jag brukar vanligtvis använda "psykist" tryck först på hästen, dvs, att jag tittar på en viss kroppsdel på en häst, detta funkar på min hingst när han inte vilat från allt vad träning heter i nästan två veckor (det är väldigt kallt hos oss just nu...) men eftersom jag varken har ett upprättat kommunikationssystem med denna häst som attakerade samt att jag stod med stoet i ena handen så ville jag markera direkt ordentligt så att attakerna slutade omedelbart, och, jag anser att om man blir attakerad så har man den möjligheten att direkt gå upp från "psykist" tryck till att ex. sprätta snö på hästen, allt för att inte bli attakerad, det är ju så en hästledare skulle göra, inte skulle den först titta på en annan häst som anföll, den skulle direkt gå till försvar...


Jag misstänkte att jag inte kunde bli anmäld för detta men ville bara kolla om jag "tagit i" när jag sprätta snö, vilket jag inte tyckte att jag gjorde. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 608
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp