Djurparker i Sverige

Andromedae

Trådstartare
Jag tog för ett par år sedan beslutet att inte besöka djurparker där djuren lever i en uppenbart dålig miljö. Då jag från början inte besökte särskilt många djurparker gjorde det inte särskilt stor skillnad (bara att jag inte går på stadszoon och sådant), men det kändes som en rent etisk grej.

Men hur är det med djurparker i Sverige? Har djuren det bra? Jag vet ju att vi inte har gallerbullar och sådant, men ärligt talat är min kunskap om djurparksdjur inte tillräckligt stor för att jag ska kunna avgöra vad som är bra miljö för dem och inte. Djurparken i Borås, Nordens ark, Havets hus - är det okej ställen, sett ur djurens synvinkel?

Jag har ett barn som älskar djur och självklart vill jag att han ska få möjlighet att odla det intresset, men det får vara på ett vettigt sätt.
 
Det beror ju helt på hur långt du vill dra de etiska biten, för det är väl klart att många av djuren hade haft det bättre i frihet.
Nordens ark har ju ett gott syfte (bevara hotade arter), men jag har aldrig varit där och tittat.
Gällande Borås tyckte jag det bästa var reptilcentret utanför. De har ju savanndjuren tillsammans och blandade grupper, jag minns inte att jag såg något som jag reagerade på.

Eskilstuna och Öland är väl några som varit mycket i blåsväder.
 
Kolmården har jag för mig att det är bra, i alla fall för vissa djur. Vet dock inte om de byggt om sen jag var där för många herrans år sedan.

Borås har jag för mig har byggt ut för att ge ny plats, byggt en gångbro över järnvägen vill jag minnas.
 
Generellt har väl sverige en bra djurhållning även i parker, men yta är ju ett ständigt problem för alla. Jag spenderar mycket tid i furuviks parken (i gävle), både "behind the scenes" och som besökare. Jag tycker de djur de har där har det bra, förutom just att man alltid kan ge mer yta. :)

Sen har jag varit till Skansen och ärligt talat uppvisade vissa djur en del beteendestörningar som inte var så roliga, men ja... det finns väl värre. Jag skulle gärna besöka mer ställen men precis som du funderar över så vill man ogärna betala djurparker som inte sköter djuren bra.
 
Har inte Kolmården delfiner? Hur har de det?
Jo det har de, men jag vet inte vilka av djuren som har det bra där, därav att jag skrev i alla fall för vissa. Sen var det längesedan jag var där, så är inte helt hundra på om det fortfarande ser ut så som jag minns.
När vi var där hade delfinerna relativt stora tankar att simma i, men om de har det bra är svårt att säga då jag inte vet vad delfinerna själva tycker.
 
Är det någon som vet något om Skånes Djurpark? Har inte varit där på säkert 15 år men minns Przewalski-hästarna och hade gärna velat se dem igen.
 
Frösö zoo tycker jag är under all kritik när det gäller "hägnens" storlekar.
Orsa Björnpark tycker jag är helt okej, Skansen faller nog också in i den kategorin.
Parkens zoo var jag för liten för att komma ihåg.
 
I Borås tyckte jag några "hovdjur/klövdjur" hade lite små inhägnader/hagar.
Elefanterna hade inte så stort när vi var där förra året men tror de promenerar med dem i skogen etc eller är det Kolmården?
Tyckte djuren hade det absolut bra, vissa hade kunnat ha mer utrymme som sagt, men något djurplågeri anser jag inte att det handlar om alls. Tropikariet var vi aldrig inne i tyvärr.
 
Minns i gymnasiet när vi var på studiebesök på Kolmården och sen fick som uppgift att skriva om djurparker och hur djuren har det, för- och nackdelar och vad vi tyckte kunde göras bättre. En riktigt rolig uppgift vill jag minnas.

Nordens Ark har det rätt bra. Det är inte som i det vilda och jag minns från för två år sen när vi var där att det var nåt kattdjur som jag såg gick runt runt i riktigt stereotypt beteende.
Var även på Eskilstuna zoo då och upplevde det överlag bra. @lizan kan nog berätta mer om hur djuren har det där, om jag minns rätt.
 
Är det någon som vet något om Skånes Djurpark? Har inte varit där på säkert 15 år men minns Przewalski-hästarna och hade gärna velat se dem igen.
Jag kan väl tycka att björnarna och älgarna har det lite litet, om de inte har ändrat de sista åren. Men jag ska snart dit så jag kan återkomma. Däremot är jag osäker på om de har kvar Przewalski-hästarna.
Edit: jo, visst finns de kvar:)
 
Jo det har de, men jag vet inte vilka av djuren som har det bra där, därav att jag skrev i alla fall för vissa. Sen var det längesedan jag var där, så är inte helt hundra på om det fortfarande ser ut så som jag minns.
När vi var där hade delfinerna relativt stora tankar att simma i, men om de har det bra är svårt att säga då jag inte vet vad delfinerna själva tycker.

Fast att de har delfiner är väl en anledning att inte besöka parken överhuvudtaget.
 
Vi ska till Köpenhamns Zoo, det tror jag inte blir sådär tipptopp, men det är inför en uppgift om etisk djurhållning så det får vara ok.
 
Parken Zoo i Eskilstuna fick ju väldigt mycket kritik för ett par år sedan, men har faktiskt tagit vara på det som var brister då och idag upplever jag det som ett trevligt utflyktsmål. Mina barn gillade det skarpt förra året (då 4 resp 2 år). Tror det går hem i år också, med ett år äldre barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp