"Djurplågare" i "mitt" stall?!

A

anvandarnamnet

Jag har en unghäst som jag tyckte mig nästintill ha hittat den perfekta stallplatsen. Stora och kuperade hagar, lekkompisar och schysta människor. Det finns fler andra hästar i stallet som jag får rida eftersom jag själv har en unghäst.

Jag började tidigt reagera på vissa saker folk gjorde och sa men som vi alla vet så finns det ju ungefär lika många sätt att hantera hästar på som det finns hästar och alla vill vi göra olika. Fine, så länge ingen rör min häst.
Bl a håller en person (vi kan kalla denne för Per) på att köra in sin unghäst som är född sommaren -07, första gången i framför vagn satt de 3 personer (stora!) i vagnen med kommentaren "Ja, h*n tyckte att det var lite tungt, speciellt i uppförsbacken. Då protesterade h*n lite."
Samma människa styr och ställer lite som han vill i stallet och ena dagen kan det vara något som gäller och andra dagen så är det något helt annat.
Per lägger sig i mitt sätt att rida. Jag är inte av den åsikten att hästen skall tvingas in i något den inte är redo eller tillräckligt stark för. Hästen skall vilja arbeta!
Han lägger sig även i hur andra sköter sina hästar och tycker att alla andra gör något fel och snackar skit.

Den senaste tiden har det varit lite tjafs ang foder. Under en veckas tid var det första jag fick göra när jag kom till stallet att fylla på vatten i hagen. Eftersom ingen annan verkade göra det skrev jag en lite uppmaning till de andra att komma ihåg att kolla så att hästarna har vatten. Fick sedan höra på omvägar att stallägaren och Per hade blivit väldigt upprörda och tyckt att det var skitlöjligt att jag skrivit det, "Det finns ju för fan snö!" var deras kommentar. Inte mycket till snö, och inte sjutton kom det något vatten till hagen när snön försvann heller.

Idag fick jag även höra en hel del andra saker som gjorde mig livrädd, jag vet att man inte ska tro allt andra säger men jag har själv hört och sett antydningar till detta beteende och väljer därför att tro på det.
Min häst är väldigt känslig och försiktig, jag har haft hästen ett tag och lärt känna h**** och hur h*n fungerar bäst. Denna hästen är precis så som jag vill ha en häst! Pigg, vaken, super känslig, lyhörd och med ett fantastiskt temperament. H*n är även den typen som hellre flyr än fäktar vilket gör att h*n skulle kunna knäckas ganska lätt.
De här personerna i stallet har vid två tillfällen straffat henne när jag bett dem hjälpa mig med något. Givetvis har jag sagt ifrån! Jag är av uppfattningen att i största mån ignorera och förstärka det önskvärda beteendet och ignorera det icke önskvärda. Det kan tilläggas att min häst aldrig gjort något för att vara elak utan det är endast instinktivt, h*n har bara varit hanterad någon månad.
Nu fick jag höra att de säger både det ena och det andra om mitt sätt att hantera hästen. De anser att jag är alldeles för försiktig med h**** och att "vi får allt ta och ta hand om h**** vi någon dag".
De verkar vara av den uppfattningen att "ett kok stryk mår de bara bra av".

En annan i stallet har tidigare stått i samma stall som den här Per. Jag fick höra en riktigt otrevlig historia där Per misskött en tidigare foderhäst att det slutade med att ägaren kom och hämtade sitt benrangel i ett par dm skit! Per mockade aldrig och gav den aldrig mat den sista tiden. Han ljög även för ägaren hur det egentligen stod till och hur det gick för dem.

Vid flera tillfällen har jag varit i stallet samtidigt som Per och sedan när han har åkt har jag uppmärksammat att det inte varit något foder i ordning åt hans häst. Inte tänkt så mycket mer på det eftersom Per bor så nära stallet och antagligen kommer tillbaka senare och gör det.
Jag brukar aldrig kvällsfodra i stallet men gjorde det igår. Hans häst stod där och hade ingen mat.
Hästen står även på möjligtvis 2 cm torv.

Det förekommer även att stallägaren har tagit foder av oss och att det har försvunnit kraftfoder från mig. Man får jättegärna ta lite om det är akut eller vill testa något men fråga då först så att det inte blir stöld!

Det skrämmer mig att jag faktiskt står i ett stall med min underbara häst som är precis så som jag vill att h*n ska vara och min värsta mardröm är just nu att någon ska förstöra h****.

Är jag överkänslig? Överreagerar jag på deras beteende?
Exemplen ovan är bara ett litet utdrag av saker som jag har reagerat på.
Jag känner mig inte längre bekväm att vara i stallet.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

ussh!!

om jag hade möjlighet skulle jag ha flyttat!

bara att inte få tillräckligt med vatten i hagen (har erfarenhet :cool: ) är ju inte bra alls!

sen att vara rädd att ngn ger DIN häst stryk... fyfan då spelar nog inte stora hagar så stor roll :S

kan man prata med stallägaren eller är den oxå helt blockad??

har själv lite samma problem med att inte känna sig riktigt bekväm och älska hästen men hata stallet.. ujdå

ussh vad jobbit! :mad:
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Du överreagerar!:cool:
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Finns ett svar: Byt stall så slipper du problemet, hur underbart detta stallet är.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Flytta är mitt råd och jag tycker inte att du överreagerar som en annan här tydligen anser :mad: Vatten är A och O och vaddå snö i hagen, snö kan aldrig ersätta vatten.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Det är jättesvårt att säga om du överreagerar eller ej eftersom man inte sett/upplevt hur det är i verkligheten.

Oavsett om du överreagerar eller ej så tycker jag att du ska försöka ta ett steg tillbaka, andas lite o försök fundera på problemet så objektivt som möjligt.

Fundera oxå på ifall du känner ett sånt obehag inför din egen stallvistelse att du kommer att må dåligt av det i det långa loppet. Det är det jag tror att du måste utgå ifrån, inte huruvida "Per" gör si eller så. Mår man inte bra av en situation så spelar det ju egentligen ingen roll varför man inte mår bra, utan att man tar sig ur situationen i de fall det går. I detta fallet går det ju! :idea:

Lycka till!

//C:)
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Trivs du inte så trivs du inte. Du kan inte tvinga dig själv att trivas.

Nu när du börjat fundera, tror jag det är svårt att koppla bort misstankarna. Leta ny stallplats, det ska vara roligt att komma ut till sin häst!
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

:bow::bow::bow:
och vad är roligare än att komma ut till en pigg, glad och välmående häst? om det är som du beskriver ts kanske detta förändras inom en snar framtid. gör nåt åt det!
en fin fasad får aldrig äventyra hästens (eller ditt) välmående!
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag hade flyttat om det fanns möjlighet, och hade det inte funnits någon möjlighet till det och dem hade gett sig på min häst hade nog helvetet brakat lös. Har dem några som helst efarenheter av sjukdommar? Med tanke på att dem ska dricka snö, och det kan ju leda till kolik, och det är ju absolut inte det roligaste :crazy:.

Hoppas du hitta en lösning, och jag önskar dig all lycka till :)!
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag vet inte om du överreagerar eller om det är din stallkamrat och/eller stallägaren som inte är ok.

Det enda jag tvärsäkert kan säga är att om man lånar foder utan att fråga eller ens säga att man lånat, det är alltid fel i mina ögon! Det kan krisa, man kan låna utan att fråga om lov, men då talar man om det snarast och ersätter snarast! Punkt!

Men oavsett om du har fel eller om Per har fel eller om ni bara missuppfattar varandra så tycker jag en sak är klar! Man kommer aldrig att trivas i ett stall där man har så olika uppfattning om saker! Enda sättet att hitta rätt är att leta rätt på en uppstallning där alla har samma värderingar och åsikter när det gäller hästskötsel! Om någon gillar blåa schabrak och andra knallrosa, det kvittar ju, men man måste ju ha samma grundsyn på hästeriet för att man ska trivas ihop. Så byt stall!
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Tycker inte att du överreagerar!


Jag hade kollat runt efter en annan stallplats så fort som möjligt. Man vet aldrig vad en såndär person kan göra!

Lycka till
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Flytta! Känns det inte bra för dig och din häst så försök hitta något annat. Om du stannar och ser att det är på väg att gå riktigt illa så tycker jag att du måste anmäla honom för djurplågeri. En sån som han förtjänar inte att ha häst. Det är synd om de andra inte kan acceptera ditt sätt att hantera din häst. Du gör inget som är fel..
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Nu har jag tack och lov eget stall på gården, men jag kan lova dig att skulle jag stallat upp nånstans hade jag flyttat om det känndes fel i maggropen... Man ska känna sig trygg på kvällen när man nattat sin häst och glad på morgonen när man ska ta ut densamme.. att känna olust och inte riktigt veta vad som händer när man själv inte är där skulle gjort att jag inte ville stanna... Personligen tycker jag INTE att du överreagerar... Följ din magkänsla, så blir det bra för både dig och pålle:D
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Om det inte känns bra i magen så tycker jag att du ska flytta hästen.Om det kommer upp till så allvarliga anklagelser som djurplågeri vet jag inte..jag har ju inte sett det med egna ögon,men som sagt-byt stall!
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Ta det lite lugnt och andas.

Jag vet inte var du bor, men i en del städer finns det inte speciellt många bra ställen att ha häst på och hästar tror jag mår bäst i att inte flytta runt för mycket.

Försök titta på fakta, du kan bara ta beslut utifrån fakta. Mycket av det du berättar om "Per" är faktiskt hörsägen, dvs i princip skvaller. Fakta är "stora och kuperade hagar, lekkompisar och schysta människor. Det finns fler andra hästar i stallet som jag får rida eftersom jag själv har en unghäst."

Ska du kunna hävda att han inte ska bry sig om ditt sätt att sköta din häst så tycker jag faktiskt inte du ska lägga dig i hans sätt att sköta sin häst. Blir det djurmisshandel så är det stallägarens sak att åtgärda inte din. Dvs foder eller inte, körning eller inte bry dig inte.

Kommer denne "Per" med någon kommentar om ditt sätt att rida etc så säg till honom att sköta sig själv.

Ett TIPS !!! Skriv om möjligt inte på tavlan utan prata med folk. Text är svårt och kan missuppfattas ganska lätt med eller utan mening, ganska många i Sverige är faktiskt dyslektiker och kan ha svårt att förstå text.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag bortser från allt annat och fokuserar på vatten-problemet. Vatten är så viktigt för hästar att om det inte sköts ordentligt så tycker jag det är tillräcklig grund för att flytta sin häst (har gjort det själv, allt var bra utom tillgången till vatten). Hästar kan bli rejält sjuka av vattenbrist/för dåligt vatten, att hästar äter snö och att det kan ersätta vatten är en bevisad myt, det skulle till otroliga mängder snö för att ersätta rätt mängd vatten och det är det INGEN häst som stoppar i sig.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag hade nog försökt att antingen byta stall eller om det inte är möjligt ta och prata igenom med övriga om grund regler som alla i stallet följer...

se till att ni fixar stallregler tex= den som har utsläpp fyller på vatten under vintern och på sommaren kan man antingen sköta sin egen hage var dag eller ha ett vattenshema.
Vid kl 20.00 ska fodret vara klart och ev senare kvällsfodret hänga utanför respektive boxdörr..
Ingen fostrar eller håller på med andras hästar..
Man lånar inte saker eller foder utan att först ha frågat....
Boxarna ska vara rena och torra med minimum (så många cm med strö man kommer överens om )..osv

Ett stall ska vara trevligt att vara i både för hästar och människor...;)
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Vid flera tillfällen har jag varit i stallet samtidigt som Per och sedan när han har åkt har jag uppmärksammat att det inte varit något foder i ordning åt hans häst. Inte tänkt så mycket mer på det eftersom Per bor så nära stallet och antagligen kommer tillbaka senare och gör det.
Jag brukar aldrig kvällsfodra i stallet men gjorde det igår. Hans häst stod där och hade ingen mat.
Hästen står även på möjligtvis 2 cm torv
Du!!Menar du att du inte gav den hästen någon mat?..Jag förstår inte mäniskor,,Man gör väl så gott man kan med sina djur, o det verkar du ju göra.Flytta din häst!! O sen så säger du till Pär vad han är för en mäniska, verkar som han inte ens skall ha skogsmöss.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

skogsmöss? haha vilken underbar liknelse, den tackar jag för.

Men till TS, flytta! har varit i precis samma sits som dig, man knäcker sig själv. Jag kunde inte sova för att jag var så orolig över honom, jag mådde dåligt över personens hästar och stressade för att göra allt jag kunde, istället för att lägga ner all tid på min egna.
Och som någon sa tidigare, så fort misstankarna börjar gro så är det svårt att backa oavsett om det är sant eller ej.
Viktigast att du går på magkänsla.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Funderarn
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
903
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp