Djurplågeri av katt?

Lenis

Trådstartare
Tänkte höra lite vad ni tycker.

I vårt trapphus bor en katt, som bott där i rätt många år och som vars ägare dött. Katten har varit till större delen utekatt men kunnat gå in när den så velat tidigare, har haft sovkorg utanför mattes dörr. Ingen har riktigt velat ta bort katten då den är bekant med alla i vårt lilla hus så det är svårt. Nya ägaren som flyttat in erbjöd sig att ta in kissen men han vill inte så gärna vara där, går in en vända och kikar ibland men föredrar sin sovkorg när han väl är här. Får mat och vatten av oss och är väl i ärlighetens namn kanske lite väl bortskämd med maten och lite rund.

Inget katthem har plats och det har gjorts ganska så stora ansträngningar att hitta nytt hem utan framgång.. det har prövats ett men katten springer hela tiden hem hit så fort han kommer ut och då han är van att vara ute skriker han tydligen natten lång om han inte får gå ut. Så det går inte. Han verkar helnöjd med att vara här och bli bortskämd av alla grannarna men nu hade någon tant från katthemmet varit förbi för att hälsa på en person och uttryckt att det här var djurplågeri och att katter ska hållas inne..

Alltså jag vet inte, jag är uppvuxen på landet där utekatter är mer regel än undantag. Så jag är inte så inställd på att just den biten var det hemska. Vad tycker ni, ska man ta bort katten ändå? Vi har väl tänkt att så fort han blir skadad eller sjuk så får han åka men han verkar så lugn med sakernas tillstånd och vi passar på honom noga så han får mat och kel och verkar kry.
 
Sv: Djurplågeri av katt?

Tycker då absolut inte att det är djurplågeri! Kissen mår ju bra. Har många som ser efter honom.
Så länge han är pigg o kry så är det ju bra! Ni i trappuppgången verkar ju vara överens om kissen skötsel och mat.
Bara fortsätt ni! :bow:
 
Sv: Djurplågeri av katt?

Jag tycker oxå att katten verkar ha det hur bra som helst. Han får ju gå in till den nyinflyttade om han vill och han har sin plats där han trivs samt gott om mat.

Dock tycker jag att ni i huset ska utse en människa som har det yttersta ansvaret för katten.
 
Sv: Djurplågeri av katt?

Det finns många argument för att katter ska hållas inne, men i det här specifika fallet låter det snarare som djurplågeri att hålla honom instängd. Visst löper han risk att bli påkörd osv, men om just den här katten istället plötsligt skulle tvingas att bli innekatt kan man ju diskutera vad som vore mest plågsamt.
Jag förmodar att eftersom ni tar hand om katten med mat och vatten ser ni också till att han får veterinärvård om det är nödvändigt.
 
Sv: Djurplågeri av katt?

Det finns många argument för att katter ska hållas inne, men i det här specifika fallet låter det snarare som djurplågeri att hålla honom instängd. Visst löper han risk att bli påkörd osv, men om just den här katten istället plötsligt skulle tvingas att bli innekatt kan man ju diskutera vad som vore mest plågsamt.
Jag förmodar att eftersom ni tar hand om katten med mat och vatten ser ni också till att han får veterinärvård om det är nödvändigt.

:bow: Håller med.
 
Sv: Djurplågeri av katt?

Det finns många argument för att katter ska hållas inne, men i det här specifika fallet låter det snarare som djurplågeri att hålla honom instängd. Visst löper han risk att bli påkörd osv, men om just den här katten istället plötsligt skulle tvingas att bli innekatt kan man ju diskutera vad som vore mest plågsamt.
Jag förmodar att eftersom ni tar hand om katten med mat och vatten ser ni också till att han får veterinärvård om det är nödvändigt.

Ja det känns inte rätt att försöka göra om en 8-årig-nånting katt till innekatt.

Jag har faktiskt tecknat försäkring på honom själv, har ändå alla hundarna i Agria så dängde dit en kattförsäkring åxå, blev ju inte många kronor extra i månaden.

Tack alla som svarat, känns bra att få någon utomståendes åsikt. Vi blev rätt ledsna när den där damen tyckte vi var djurplågare. Och började fundera på om vi gjort fel. Och så sitter den lätt övergödda katten här och spinner och det känns så fel att bara ta bort honom så länge han verkar trivas.. :(
 
Sv: Djurplågeri av katt?

Det är inte det minsta djurplågeri med det hela, han har regelbunden tillsyn, social kontakt, en varm sovplats, mat och en försäkring - det är mer än vad de flesta vanliga stallkatter har. Om man däremot skulle tvinga honom till att bli innekatt, då skulle man kunna tala om djurplågeri ...
Tycker ni gör ett jättebra jobb! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 067
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 141
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp