Djurplågeri eller??

V

velig

Skriver under anonymt nick, pga. att dessa människor det berör rör sig här på Bukefalos. Så jag vill inte att dom skall fatta att det är jag som skrivit och att det är deras hästar det rör sig om.

I ett stall finns två ponnyer. 1 c-ponny och 1 d-ponny. Detta är vad dom får att äta om dagarna.

C-ponny
3 kg hö
2 dl havre
2 dl betfor
vitlök

D-ponny
4 kg hö
3 dl havre
3 dl betfor
100 gr krafft ponny
vitlök

Lördag och Söndag får dom även 1.5 dl linfrö var. Ej kokade, endast lagda i varmvatten över natten.

Kan också tala om att båda ponnyerna tävlar 2-3 ggr i månaden, under säsong, alltså vår/sommar/höst och lite på vintern.
D-ponnyn är det också ganska mycket fullblod i. Annalys på höet finns ej. Anser att dom får alldeles för lite mat. Vad anser ni???

Dom får ej heller arbetstillägg vid daglig ridning utan endast vid tävling.

Trots detta är dom dock inte magra, däremot har D-ponnyn MYCKET svårt att sätta muskler. För att få upp C-ponnyn i tävlingskondition har det tagit dom 6 år. Tävlingskonditionen i detta fall, menar jag att den är i nu till det dom tävlar den. Fast hästen mår inte bra, det märks, väldigt sjuk i omgångar. Fästingsjukdomar, samt dammallergi. Trots detta tävlas ponnyn. Dom hopptränas också 2 dagar i veckan på LC-LA nivå.

Det går ej heller att påpeka detta för dom, då dom idiot förklarar mig, med att dom kan mer än mig. Trots mina mer än 40 år med hästar och uppfödning.

Vad tycker ni att jag skall göra? Anmäla dom är inte lönt, då hästarna inte är magra. Fast det är nog svårt för en inspektör att se det då dom har vinterpäls som Islandshästar.

Behöver råd av er kloka experter, för jag lider med hästarna.
 
Jag kan upplysa om att min shettis får lika mycket hö som c-ponnyn, och mer krafft åxå :eek: och han är i normalhull :confused: :eek:
 
Pja, tyvärr finns det inga lagar mot dumhet :crazy:

Så även om du och jag kan se att det är uppenbart att hästarna får för lite mat, så är det inte så mycket att göra åt saken om de inte tar reson när man diskuterar med dem och presenterar de fakta som finns.

Om det var mitt stall och de inte fodrade vettigt trots upprepade tillsägelser så skulle jag faktiskt hota med att säga upp dem. Själv mår jag skitdåligt av att ha hästar som inte får det de ska i min närhet.
 
är det der på hela dagen?
isåfall tycker jag det är lite.

linfrö får min også,som ligger över natten i före kokat vatten.alltså varmt vatten.
min häst är några cm större än D ponny ( han var menat bli en D ponny)och han får mer än vad D ponnyen hdu skriver om får.min får 8 kg hö om dagen,2 kg havre,4 liter korn.linfrö
 
Min häst är lite över ponnyhöjden, connemara/fullblodskorsning.
Hon får minst 2 kg hö till frukost, 2 kg till lunch och 5 kg på kvällen, alltså mer än 9 kg om dagen..!
Och det är inte ens mycket.

De behöver definitivt mer hö.
Antagligen kommer de inte orka på hoppbanan så länge till, eftersom de säkert bara går omkring och är hungriga hela tiden.
Helt idiotiskt.
Vet ju själv hur bra man presterar på tom mage liksom,

Det finns en tjej (?) -bitch- i mitt stall, vars halvblod (stor, ca 165) får ca 5-6 kg hö om dagen.
Hon har en foderstat med VÄLDIGT höga proteinvärden i, bara för att hon ska kunna ge hästen mindre med hö.
Vilket jag tycker är otäckt egoistiskt och snålt, hästen bryr sig nog inte så mycket om proteinerna, den vill ju äta sig mätt!

Men att tävla ponnyer med så dålig foderstat och dessutom dammallergi, de kan verkligen inte kalla sig för hästfolk!

Jag föreslår tjära och fjädrar :devil:
 
ja,de får alldeles för lite mat!
Deras tränare måste ju undra varför hästarna inte kommer upp i kondis och musklar sig lr..?
 
Fett behövs för att bygga muskler!Har man inget hull att ta av...ja då finns där inget att bygga muskler med heller!

De får alldeles för lite mat med tanke på hur mycket de rids och tränas.

Den foderstaten som du har uppgett skulle jag kunna tänka mej på c-d ponny som är i konvalence....men det är nästan för lite ändå...för att kunna ge dessa ponnyer stimulans för tuggbehovet så skulle de behöva minst ett par kilo halm till om man inte ökar höet något kilo till.

Vet de inte att i hästars magar droppar det galla hela tiden??...därför är det viktigt att de hela tiden har någon typ att struktur-foder.Gallan verkar frätande på magen och kan leda till magsår.

Har man en matglad häst får man försöka lösa detta med att kanske stoppa höet i dubbla hönät så att det tar längre tid att äta upp maten men att de ändå hela tiden har att tugga.Alternativt...om man har hö-häck så kan man sätta dit plastat hönsnät...vilket också försvårar att de kan vräka i sej men ändå ha att äta hela tiden.
 
Jag tycker att det låter som om de får aldeles föe lite mat, men det finns vissa som inte tycker det. Jag har hört om många stall, som "snålar" med höt och då kanske ger hästarna 3-4 kg mindre än vad de ska ha. Det tycker jag är hemskt, när man inte ens vet vad ens egen häst får för mat! :confused:
 
Tycker det låter alldeles för lite. Frågan är om dom överhuvud taget presterar något.

Mina hästar hade inte klarat det. Men förr eller senare borde dom ju börja att magra av eller hur? Ge dom en ordentlig spark i ändan då.
 
min dotters shettis får mer mat än deras hästar. Ta kontakt med kommunen och be dom åka ut med en veterinär och titta på dom. Dom kan ju aldrig se normala ut av det lilla som dom får. Skit i vad ägaren tycker, kläm åt dom!
 
Det är så här.

Vet är ute ganska ofta pga. att en häst i stallet är ofta sjuk. Han har forfarande inte sagt något om hullet på dom. Syns egentligen inte mer än på D-ponnyn än så länge.

Men dom har ju också vinterpäls som inte är av denna värd, redan.

Sedan är det ännu ett tort problem, stallet är deras och jag har min häst inhyrd där. Skulle något komma fram så åker jag där ifrån innan jag hinner att öppna munnen.

Är mycket problem med dom förutom detta. Men det kommer en dag när jag inte orkar mer. Dom har ju blivit anmälda en gång redan.

Men då tittade dom inte ens på deras hästar, utan mitt sto med föl bara.

Till dig som trodde att dom skulle fatta vem som skrivit; Det gör dom inte. Det är dom alldeles för dumma för. Jag vet. Sedan är det ju bara att blåneka. Finns ju faktiskt fler folk än dom som inte förstår vad som är rätt och fel. Tyvärr.
 
eftersom hästarna inte är magra och att dom får fästings sjukdomar har inget med att dom får lite hö!
och det tar 6 månader att bygga upp en häst till tävlingskondition om inte längre vad tror du det tar 1 månad??
Varför anmäla?? varför inte prata med ägaren och fråga varför dom ger så lite hö? hästarna kanske är under bantning? efter sommarens bete??
 
Blobas: Människor kan snabbanta genom att svälta sig med Nutrilett. Det är deras eget val att plåga sig igenom det och gå hungriga hela dagarna.

Hästar är djur, djur vars matsmältning är beroende av att deras magar har tillräckligt att arbeta med. De betar 13 - 14 timmar om dygnet i frihet. Både kropp och psyke tar stryk om de inte får tillräckligt att äta. Och en häst kan inte förstå varför den ska svältas.

Det spelar ingen roll i världen hur fet en häst är, den ska lik förbaskat få minst 1,2 kilo torrt stråfoder/100 kilo häst varje dag. Mer om det är ensilage - det ska bli 1 kilo torrsubstans/100 kilo häst i slutändan.

Och detta är MINIMIGIVAN. Personligen tycker jag att man gärna kan sätta 1,5 kilo torrt stråfoder som riktmärke.

Har man en fet häst så får man helt enkelt räkna ut en foderstat där man kanske ger den 10% mindre energi (givetvis analyserar man sitt hö om man har problem med hästens hull i ena eller andra riktningen, då har man ju uppenbarligen inte klarat av att fodra "med ögat"), och så får man vänta tills den blir smal även om det tar tid. Sen får man se till att inte låta den blir fet nästa sommar i stället.

Men tillräckligt med stråfoder ska den ha, och kan man inte ge så stora mängder av sitt vanliga utan att energivärdena blir för höga, så får man köpa till ett med lägre näringsvärde eller halm (och då ska det vara halm som hästen verkligen äter av) att blanda in.

Men tillräckligt med stråfoder SKA den ha.
 
Hej!!
Jag har en D-ponny som ja tävlar väldigt ofta. Hon är väldigt matglad o äter allt man ger henne. Skulle ja ge henne så mycket som hon själv vill ha vid varje måltid skulle ja få ge henne ENMORMA måltider. och hon skulle bli enormt tjock. Hon får ca 4 kg hö per dag, nästan 2 (sånna vita krafft mått på 1kg) korn o 2 mått med krafft. Folk kanske tycker det är lite hö, men skulle ja ge henne mer, skulle hon bli RIKTIGT tjock, o orka hoppa höga hinder som hon hoppar skulle slita enormt på hennes ben, o det är inte särsklit schysst heller. Men hon är absolut inte smal, snarare för tjock.
Självklart innan tävling o innan jag tränar henne får hon hö, o hon får kanske 2 kg hö på morronen innan hon tävlar för att orka hoppa o inte gå hungrig.

Men blir hästen smal av 4 kg hö, är det klart att mna få öka på det, så dom orkar prestera!!!!

fia :)
 
Det låter som väldigt lite mat...

de bör ju ha minst 1.5 kg stråfoder per 100 kg vikt. Om c-ponnyn väger lågt räknat 300 kg så bör den ju ha 4.5 kg stråfoder om dagen. MEN: om de har ett hö med enormt bra proteinhalt OCH hästarna får halm som komplettering (just för att uppnå rätt stråfodermängd) så KAN en sån här foderstat funka. Men det kräver ett foder med närmare 100 g SRP per kg och det låter väldigt osannolikt att de har SÅ bra värden...

Jag skulle göra en anmälan om jag vore dig. Det beror ju på i vilken kommun du bor, men om du har en inspektör på hälsovården som är insatt i hästar (du kan ha tur!) så bör dessa siffror du skrivit få denna att reagera. Det svåra är väl för inspektören att bevisa detta vid besök i stallet - de kan ju påstå att hästarna visst får mera mat.... och det krävs rätt långtgående misskötsel för att kusarna ska tas omhand.
 
Det sägs att en häst ska ha minst 1.5kg hö/100kg kroppsvikt
200kg= minst 3 kg hö
400kg= minst 6 kg hö

Det går inte att tänka att hästen är mätt eller hungrig, eftersom hästen inte har någon mättnadskänsla!

Däremot håller jag med om att fodret i det stora hela omöjligt kan täcka hästens näringsbehov om den tränas och tävlas som du säger.

Jag har ett fullblodsto (som är dräktigt) hon får 7kg hö/dag och 2,5kg fibergi. Utmärkt hull och fina muskler.
 
Du säger ingenting om vad de står i för hagar, dvs om de tuggar i sig gräs dagtid, gräset växer ju än? Men jag tycker det är för lite hö oavsett. Men halm plus vad de äter ute bör ju oxå tas i beaktning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
679
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 983
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 100
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp