Djurplågeri?

Sv: Djurplågeri?

när människor uttalar sig utan att ha kunskap om det bemödar jag mig inte ens med att argumentera. Jag flinar mest åt dom
 
Sv: Djurplågeri?

Ska man vara hård är väl att ha husdjur övertaget djurplågeri.
Ta ett djur och bestämma vad den ska och inte ska göra..
Att ta ifrån den sin frihet och stänga in den i en hage/box..

Att köpa kanin och stänga in de i en bur om dagarna ta ut den och kela med den nån gång om dagen!

Att köpa en hund och lära den onaturliga konster och säga HIT och den måste komma annars får den skäll..

Men endå har så många husdjur och jag till hör en av dom alla... och känner mig inte speciellt djurplågare iaf :D


Men nja hästhoppning är inge djurplåger i i mina öron iaf
 
Sv: Djurplågeri?

Man kan inte tvinga en häst att hoppa. Det är omöjligt.
Jag tror att all framgångsrika hopphästar älskar att hoppa, annars hade de ju inte gjort det.
 
Sv: Djurplågeri?

Iaraphel,
Tycker din pappa att det är mindre synd om ponnyn när den får förslitningsskador och fång? :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurplågeri?

Jag tycker inte alls att det är djurplågeri. Visst man ksa inte slå sina hästar för att de vägrar på ett hinder, utan istället uppmuntra dem så fort de gör rätt istället! och då tycker de ju själva att det är kul också!
 
Sv: Djurplågeri?

Schmetterling skrev:
Man kan inte tvinga en häst att hoppa. Det är omöjligt.
Jag tror att all framgångsrika hopphästar älskar att hoppa, annars hade de ju inte gjort det.

Det är inte det minsta omöjligt.
Visst, det håller inte i längden, men hur många hästar finns det inte som barrerats, slagits, slitits i munnen, sparkats i sidorna, som hoppar bara för att dom vet att dom får mer stryk om dom inte hoppar..?!
tråkigt, men så är det.!
 
Sv: Djurplågeri?

Jo, visst finns det dom som behandlar sina hästar som skit men det är inte alla, man kan inte dra alla över en kam! Och många hästar tycker det är jättekul att tävla och hoppa, det finns ju hästar som tappar livsgnistan när dom blir penisionärer och inte får tävla och hoppa längre...
 
Sv: Djurplågeri?

Hidalgo skrev:
Satt idag med familjen hos mormor o tvingade alla att kolla på håsthoppningen (eftersom mormor bara har en tv).. Å då börjar mamma med kommentarerna: Nää men stackars hästar! De där e ju djurplågeri!! Å då håller alla med utom jag då som försöker försvara sporten men de går inte bra! Alla mot en! :mad:


Men vad tycker ni? E de djurplågeri? Vad har ni för motargument?


Jag har alltid svårt att hitta motargument vad som än diskuteras, men kanske att jag skulle visa ett klipp på Rodrigo Pessoa och Baloubet du Rouet... Den hästen ser ju verkligen ut att ha skitroligt när den hoppar!! Bockar och har sig mellan hindren, och då INTE med öronen bakåtstrukna utan framåtriktade och med glimten i ögat. Men det klart - har man bestämt sig för att inte tycka om hoppning och dessutom inte kan så mycket om hästar så kan man väl lika gärna få det till att hästen försöker bocka av ryttaren för att han hatar denne och att hoppa.
 
Sv: Djurplågeri?

Vita_N_6520 skrev:
Det är inte det minsta omöjligt.
Visst, det håller inte i längden, men hur många hästar finns det inte som barrerats, slagits, slitits i munnen, sparkats i sidorna, som hoppar bara för att dom vet att dom får mer stryk om dom inte hoppar..?!
tråkigt, men så är det.!

Visst, det inträffar, men hur vanligt är det egentligen? Men dagens veterinärkontroller, media och allt så är det svårt att missa nån häst som tvingats till att hoppa med dessa metoder.
Det var vanligare förr, men idag tror jag inte många vågar sig på att använda barrering osv. för att dom tillslut skulle avslöjas, och det är antagligen inte värt det.



Sen apropå om hoppning (grand prix hoppning som det här väl mest handlar om) är djurplågeri eller ej.. Om vi lyssnar till ordet djurplågeri.. Att PLÅGA någon är väldigt grymt, och jag tycker mig inte se några PLÅGADE hästar bland dagens elit. Ok att det inte är NATURLIG för en häst att bli riden osv osv, men plågad.. nja.. jag vet inte jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 135
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp