Djurplågeri?

H

Hidalgo

Satt idag med familjen hos mormor o tvingade alla att kolla på håsthoppningen (eftersom mormor bara har en tv).. Å då börjar mamma med kommentarerna: Nää men stackars hästar! De där e ju djurplågeri!! Å då håller alla med utom jag då som försöker försvara sporten men de går inte bra! Alla mot en! :mad:


Men vad tycker ni? E de djurplågeri? Vad har ni för motargument?
 
Sv: Djurplågeri?

vad exakt var det som va djurplågeri?

vissa e ju inte jätteschyssta mot sina hästar men djurplågeri skulle jag inte precis kalla det....
 
Sv: Djurplågeri?

VAD för något kallar dom djurplågeri?
att dom helt enkelt bara hoppar är väl inget djurplågeri? :confused:
 
Sv: Djurplågeri?

Min farmor (som förövrigt tycker nästan allt e djurplågeri :crazy: ) tycker att det är djurplågeri både på travtävlingar, hopptävlingar & dressyrtävlingar.... som e långt borta....och då inte själva tävlingen utan resorna dit & hem.
Hon: "Stackars djur! Först resa så långt sen tävla & sen åka den långa resan hem igen!"
Hon: " Och travhästar! Tänk att få stå flera timmar i en sån där...vad heter det nu...transport!? på landsvägen & hålla balansen... sen kuta runt runt på den där banan & sen direkt lastas på en transport igen & åka hem i flera timmar! Stackare! Det är ju snudd på djurplågeri!"

Hmmmm.....
 
Sv: Djurplågeri?

Hum.. mamma påstår att hästarna inte egentligen vill hoppa men att dom tvingas till det för att människor e så giriga o vill tjäna pengar. Men sen va de nån (tror att de va en finländare) som vägrade 2 ggr i rad. Å då tyckte hon de bestämt var djurplågeri för att hästen absolut inte ville hoppa.
 
Sv: Djurplågeri?

Djurplågeri? hmmm nä de tycker inte jag att de är... om hästarna inte ville hoppa så skulle de väl inte göra de... de är ju så mycket större en oss o mycket starkare så skulle de inte vilja göra nåt vi bad dem om så skulle de ju inte de.
 
Sv: Djurplågeri?

Det är inte djurplågeri om man sköter det på rätt sätt. De hästar som är på tävlingar mm är ju där för att dom är duktiga, och man blir oftast duktig på det man tycker är roligt. De flesta hopphästar älskar att tävla och vissa tycker att det bästa som finns är att åka transport (som min sköthäst tycker :D ). Det jag tycker är dåligt är vissa som straffar hästen när den vägrar, genom att slå till den med spöt. Detta är mkt vanligt i hästvärden att man straffar hästen för någonting som man själv tycker är dåligt, men det hästen försöker säga är tex att den kom fel på hindret och ej kunde hoppa, den har ont tex i ryggen eller liknande.
 
Sv: Djurplågeri?

Inte djurplågeri.
Det finns ju hästar som har det 83 gånger värre än de där hopphästarna.
Men jag tycker att många hanterar sina hästar väldigt fel...
 
Sv: Djurplågeri?

Jag tycker inte att det är djurplågeri men vissa är lite hårda ibland mot sina hästar. Fast det är ju både hobby och tävligs ryttare så det kan diskuteras :smirk:
Det finns ju djur som har det värre än tävligs hästar, de djuren tycker jag att man kan "hjälpa" först, innan hästarna.
Det är vd jag tycker ha de bra..... :angel:
 
Sv: Djurplågeri?

hästarna ser ju dessutom ut att tycka det är kul..
 
Sv: Djurplågeri?

lilla du...du och din mamma får gå i terapi snart med era små bråk :p


Ta med syrran på samma gån så är det överstökat också :smirk:

Själv tkr ja inte att det är djurplågeri...så länge hästen tkr att det är kul att hoppa och inte typ spöas och barreras för att hoppa högre...sånt gör mig galen :mad:
 
Sv: Djurplågeri?

Tja man kan faktiskt se det på det sättet, hästarna har ju inte bett om att användas som redskap i människors tävlings besatthet.
Om man ska hård dra det riktigt å ska ju hästar springa fria å inte stå i stall heller.
Däremot är jag helt emot fält tävlan då jag tycker att man verkligen utsätter hästarna för extra stora risker med fsata hinder, sånt går inte att försvara.I banhoppning faller ju åtminstone bommarna.
 
Sv: Djurplågeri?

När jag var liten och red på ridskolan och vi hade hopplektion så var det en av ponnyerna som inte ville hoppa för hennes lilla ryttare var klumpig och drog henne i munnen.

Efter många försök kastade denna ponny av barnet och sedan galopperade ponnyn över hindren på den uppbyggda banan, hoppade perfekt med spetsade öron vid varje hinder. Gjorde detta 2 ggr! Liksom för att visa att minsann HON kunde hoppa men inte den dumma ungen! Efter denna uppvisning lät sig ponnyn snällt fångas.

Så gör nog ingen häst om den inte gillar att hoppa väldigt mycket.

/KT
 
Sv: Djurplågeri?

Man kan innte tvinga en häst till att hoppa.

Hästarna på denna nevå tycker det är roligt att hoppa då det innte skulle funka att tviga hästen över hinder med våld under alla dom utbidnigs år som går åt till att få en häst till den nivån och sedan tvinga dom att hoppa under varje träning och tävlig.

Visst man kan övertala dom om att hoppa ett visst hinder i mellan åt men alldrig tvinga en häst som väger 10 gånger mer än ryttaren.

Om en häst på dena nivå vägrar beror det ofts på häst och ryttaren missuppfatar varandra.

kram
 
Sv: Djurplågeri?

De flesta av mna hästar har bara hoppat frivilligt när de skulle hoppa över stängslet, jag sliter inte i munnen eller skumpar på ryggen.En häst som däremot haft ryggproblem innan jag fick honom började jag gymnastik hoppa å det slutade med att vi tävlade istället, men han drog mot hindren så man visste att han tyckte om det :smirk:
Däremot tror jag visst man kan tvinga hästar att hoppa, det är bara att höra på djurplågare som använder barrering, hästarna får ont i benen men de hoppar ändå.
det skulle de inte göra om de inte blev tvingade. :mad:
 
Sv: Djurplågeri?

Angående din fråha orkar jag inte diskutera om (hoppa själv och anser inte att det är djurplågeri), angående resorna, håller man bara reglerna om att de ska komma ut och röda sig/ vila etc så ok. och förövrigt så åker de ju knappast till en tävling, tävlar och hem samma dag :smirk:

i alla fall har jag liknande kommentarer från min farfar, när han är hemma hos mig får jag dagligen höra att jag är en djurplågare
1. för att bara en (ibland2 ) av mina hästar får ha täcken "det är ju synd om de andra", tilläggas kan att de andra två hade gåt tpå lösdrift i hela sitt liv innan jag köpte dem. och aldrig i hela sitt liv haft ett täcke.
2. mina hästar släpps ut vintertid ÄVEN om det snöar :d *oj s¨synd det är om dem*

Sedan min pappa som tycker att jag mobbar min förfeta new-forest då han inte får lika mycket hö inne som de andra (hbl och fbl), new-foresten får redan förmycket eftersom de får ute i hagen i större mängder och han är tyvärr lite för överviktig, men pappa tycker det är synd om honom som äter upp sina 2-3kg vid intagen innan de andr aätit upp sina 5kg så han går och ge honom extra :o

så vad som är djurplågeri eller inte beror nog på hur man ser det.
 
Sv: Djurplågeri?

Antar att de inte är speciellt kunniga inom området och då ska man ju inte uttala sig som de gör :smirk:
Ungefär samma sak som att säga att knattefotbill är elakt mot barnen för att föräldrarna vill ha framgångar. ;)
 
Sv: Djurplågeri?

Det beror ju på hur man ser det.
Självklart är det ett sorts djurplågeri att tävla!!
Att vi har hästarna i fångenskap är ett slags djurplågeri.
Att vi rider dom är ju ännu värre.
Om vi sen sköter dom illa/slår dom osv så är det ännu ännu värre.
Men å andra sidan så är det ju så det är, och försöker man bara sköta hästen på ett sätt så är det ju inte klassat som djurplågeri i dagens samhälle.
Skulle ju va med plågsamt för hästarna att släppas ut i det fria. Dom skulle ju inte klara av det nu.

Hästarna hoppar för att vi ber dom om det. Vi har lärt dom det, det är bara för dom att acceptera att så är livet.
Så det är ju för vår skull vi lär dem utföra saker.

Men sen om man jämför en hoppbana med en gammal häst som stått inne i flera år utan att blivit skodd eller skött eller fott ordentlgit med foder, då vet mn ju vad som klassas som djurpågeri i människans ögon
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 131
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp