Djurpratare

Fibusen

Trådstartare
Idag så har en tjej pratat med min hund,det var hemskt,kul och helt otroligt. Ni som ej tror alls på detta kan helst avstå från att ge dumma komentarer.

Jag har hafft svårt att tro på sånt här,men efter idag så har jag börjat tänka om.

Hunden i fråga är en blandras på 4 år,som jag tog över när han var 9 månader,har inte vetat så mycket mer om hans bakrund än att han inte har hafft det lätt..

Tjejen satte sig ner,aldeles tyst ett bra tag,sen började det:

Hon sa att han hafft det mycket svårt förut,att han vart instängd i ett rum,att han kunde sitta där i flera dagar innan någon kom och släppte ut honnom,att han hade en skål med vatten,och nån skål med lite mat,att han vart så hungrig efter ett tag så han inte visste vad han skulle äta.. Han tyckte inte om det rummet. ofta så var det mycket folk hemma som skrattade högt hela nätterna,ibland så bråkade dom,ibland så var dom snälla mot han,men oftast så vart han sparkad på eftersom han var ivägen,då vart han instäng i rummet igen,och på morgonen när han vart kissnödig så kom ingen och släpte ut honnom,så då kissade han inne,och sen senare på dagen när nån kom in så fick han ett slag över huvudet,sen kastade dom ut honnom så han fick sitta ute i kort koppel,ibland i flera dagar.

Han förstog inte vad han hade gjort för fel.. När ägaren sen skulle komma och hämta in honnom igen så försökte han gosa lite med ägaren,han behövde känna trygghet och omtanke,ibland gick ägaren med på det och ibland inte,då vart han bara bortputtad.

Flera gånger så var han så hungrig att han fick lov att stjäla mat,då vart han upplyfft i nacken,och sen fick han åka in i rummet. Dom hade även stampat hårt på hans svans en gång när han sov.

Han var rädd och osäker hela tiden,och när ägaren kom hem så försökte han gömma sig,men då vart han framdragen i svansen.

Ibland så hade ägarens kompis med sig ett par hundar,och dom tyckte han inte om,för dom bar hackade på han hela tiden,och skulle bitas. Och när dom fick mat alla samtidigt,så vart han gämt utan,för dom tog allt.

Han önskade att han visste vad han skulle göra,för vad han än gjorde så vart det fel,och han fick styk,han vart även piskad med en pinne över ryggen när han kräktes inne.


Jag höll på att gå sönder när hon berättade detta,och det stämmer så bra! Vi kan tex inte stänga in honnom i ett rumm,för då blir han helt apatisk,och bara går runt runt,kryper under möbler,och sen när man kommer för att hämta han så blir han så rädd så han slänger omkull sig på rygg och kissar på sig... Om vi kopplar fasst han ute,och går därifrån,då skriker han allt han orkar.. När han kräks,då går han och gömmer sig under sängen,och kommer inte fram på flera timmar,men det har blivit lite bättre nu,sisst så stannade ha kvar utan att gå och gömma sig,men han var så rädd så han skakad effter..

När jag tog över han så stal han mat som bara den,allt han kom över slängde han i sig,det har han slutat helt med nu,han har sin matskål framme hela tiden,och äter när han är hungrig. När vi är hemma hos mamma med hennes hund så gluffsar han i sig FORT i fall dom får nått,så att han ska hinna att äta upp sitt.

Han har en stor knöl på svansen,som att han har brytit den,vi trodde att den blivit klämd i någon dörr eller nått,men tydligen så har dom stampat sönder den..:cry:

Han är väldigt osäker på nya hundar,en kompis hund skällde till åt han en gång,då sprang han bakom husse och kissade på sig.


han är riktigt "klängig" av sig,och ska sitta i knäet och sånt,och söker verkligen närhet,det sa tjejen att det berodde på att han aldrig fått det,och han behöver ha det för att kunna lita på oss,och att han vill ge oss kärlek tillbaka. Han trivdes bra med sitt liv nu,men var lite osäker ibland på att läsa av våra signaler (tror det beror på tex om jag står i telefonkö,och säger : men vad fan,jävlar vad tid det ska ta! ,då går han och ställer sig på avstånd,och kollar om det är han jag är arg på..) Han var så nöjd nu med att han har någon som tycker om honnom,och det kändes bra.

HUR kan man behandla en hund som tidigare ägare gjort? Jag går sönder! Min älskade lilla vovve,vad sjutton har du varit med om?

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/blandat078.jpg?t=1212141159
 
Sv: Djurpratare

Intressant det där! Jag vet själv inte vad jag ska tro. Men vet flertalet som haft rätt om sådant som det liksom inte går att ha rätt om utifall man inte är en sjuhelsikes detektiv. Har själv blivit analyserad av en healer. Jag är ganska inåtvänd och pratar INTE om mig själv på djupare plan om jag inte måste. Men han beskrev mig bättre än någon annan och lärde känna den "mig" som bara jag känner på en halvtimme. Fascinerande, en obotlig skeptiker blev plötsligt mycket osäker.
 
Sv: Djurpratare

Jag vet inte riktigt vad jag tror om djurkommunikatörer. Men vill bara påpeka att det där kan personen ha smaskat ihop utefter vad h*n såg, t ex knölen på svansen och om hunden är försiktig osv. Att vara instängd länga och få dåligt med mat är ju lite "standardvanskötsel" eller hur man ska uttrycka det. Hur mycket berättade du innan? Och hur var hunden när du fick den? Var den mager?
 
Sv: Djurpratare

Det var något med det sorgligaste jag har läst, usch! Rinner en tår ner på kinden, vilka hemska människor det finns :cry:
Men tänk vad bra han har det nu :)
Min mamma träffade en "psykolog" med sin hund och jag trodde inte heller på det men allt var så sant, hon är också omplacerad kom till mamma som ett åring men har aldrig varit med om något hemskt som tur är. Hon bevisade för oss att hon verkligen kunde prata med henne genom att Chakita (hunden) berättade att hon hade tappat bort något i ett rum med blå matta, hon kunde inte få fram den och visst där låg leksaken under en byrå längst in och verkligen svår att få fram.
Vi sa inget innan till henne om hunden.

Otroligt fin va han vovven iaf :)

Lycka till med honom och ta hand om han!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Djurpratare

Knölen på svansen är svår att se,utan man känner den. Han är inte alls så försiktig mer som han var förut,sålänge man inte höjer rösten,svär eller luktar sprit,då kommer han inte fram. Han var rätt så ok när jag tog över han,men detta pga att han setat i ett jourhem tiden innan där dom fixade till han,men visst var han lite underviktig,och muskelfattig,och klorna aldeles för långa (är dom fortfarande,pulpan sitter långt ut,men nu växer dom inte över varandra iallafall)
Nu är han fin i hull,glans i pälsen,och glad och lycklig,så om man inte visste om hans bakrund,så skulle man nog inte kunna gissa sig till ens vad han varit med om..

Hon visste inget mer än att jag tog över han när han var 9 månader.

Och som sagt så är/var jag själv väldigt skeptisk till detta.
 
Sv: Djurpratare

Det känns ju lite som att en blandras med kamphund i som ägaren tog över vid 9 mån ålder kan man ju chansa på att den har blivit illa skött/bakgrunden okänd och därför spä på en del.
 
Sv: Djurpratare

Ja,det är så hemskt att veta att sin älskade vovve som är världens goaste har varit med om nått så hemskt!

Han har dessutom setat på jourhem 2 ggr,först så vart han tagen från mamman allt för tidigt av en kille. En tjej (då 15 år) såg hunden han hade med sig på stan och hur elak ägaren var,frågade om hon fick köpa hunden,och fick ett nej,tjatade ytterligare,och hon fick ett pris på hur mycket han skulle ha,och hon hade ett visst antal dagar på sig att fixa fram det! Fick lov att sälja sin moppe som hon nyss fått på sin 15 års dag för att köpa hunden,fick den såld,till en tredjedel vad den kostade,köpte hunden,men eftersom hon redan hade hundar hemma så satte hion in han på ett jour/omplaceringshem,hon kände tjejen som hade hand om jourhemmet sen innan,och dom hade en bra relation,letar hem för fullt till vovven,hittar och omplacerar till en kille som verkade så bra,hade bra bostad och fasst jobb m.m,tog alla referenser som var möjligt,men endå så vart det som det vart,och när killen inte längre svarade så åkte dom dit,och visade sig att hunden levde i missär.

Samma visa igen,hämta hunden sätta den på hemmet igen,och leta efter en ny,vid detta tillfälle så har han alltså hunnit varit hos den sk "uppfödaren",första ägaren,jourhemmet,en ägare till och nu jourhemmet igen,och hunden var 8 månader! Ägaren till jourhemmet kontaktar mig genom en annons där jag söker valp till våren/sommaren (detta var december) då min dåvarande hund blivit förgiftad och gått bort, det var inte alls vad jag hade tänkt mig (ville ha en valp (8 veckor),av modell mindre,och till våren/sommaren,nu fick jag plötsligt ett svar om en blandis pitbull/boxer på 9 månader,som behövde ett hem NU) jag fick se en bild på han när han var valp (när dom fått in han första gången) och då smälte mitt hjärta,jag visste att det var han jag ville ha,att jag behövde han,och han behövde mig!

Det var över 50 mil mellan oss,och tjejen som köpt valpen visste inte om hon vågade chansa,utan ville ha en på hemmaplan,så hon kunde titta till han lite då och då,då han hade en mycket speciell plats i hennes hjärta,och dom brukade umgås ofta.
Tillslut så gick hon med på det,och vi hämtade han den 22 dec 2004,och han kom hit för att stanna.
 
Sv: Djurpratare

Jag tror absolut att vissa kan prata med djur, alla djur, tycker inte alls det verkar konstigt.
 
Sv: Djurpratare

Klart man kan chansa,men hans betende stämmer verkligen med det hon sa,att det går inte att stänga in han på en yta,man kan inte heller sätta fasst han ute och gå iväg en bit,även om det rör sig om 2-3 meter.

Den här som pratade med honnom tar inte betalt,och är min "granne",vi bokade inte ens nån tid eller liknande,utan vi träffade på henne ute på promenaden,jag och hon har ingen sån när kontakt så att vi sitter och fikar och så,utan vi pratar lite då och då när vi möts ute på promenader,stallkompisen känner henne lite bättre då hon bott här ett tag,och tjejen har även hjälp henne med hennes häst,också gratis,så jag förstår inte vad hon skulle tjäna på att hitta på? Hon gör detta för att hjälpa djuren att få fram saker som vi kanske behöver veta för att förstå,inte för att lura pengar av folk!
Det är inget hon vill jobba med och tjäna pengar på.
 
Sv: Djurpratare

puuh jag blir helt rörd av sånt här. Det är obeskrivligt frukansvärt att folk kan göra så!!!
Känner igen den känslan du berättar om var precis samma när ja tittade på min vovve första ggn då va han 3 veckor och hade precis öppnat ögonen. Jag skulle också ha en hund till sommaren och absolut inte nu, men han var ämnad för mej och jag för honom så i mitten på november kom min lille kille hem då hade jag åkt bil två timmar dit och två timmar hem 2 ggr innan bara för att få gosa lite med honom.
 
Sv: Djurpratare

Det verkar så spännande det här med djurpratare- om man träffar nån som verkligen kan. Men hur hittar man en bra seriös djurkommunikatör? Hur hittade du din?
 
Sv: Djurpratare

Man ser juh skillnaden på hunden i ögonen hur han har utvecklat till det bättre :love:
 
Sv: Djurpratare

Klart man kan chansa,men hans betende stämmer verkligen med det hon sa,att det går inte att stänga in han på en yta,man kan inte heller sätta fasst han ute och gå iväg en bit,även om det rör sig om 2-3 meter.

Låter som ett helt normalt beteende hos en hund som inte blivit lärd att sitta inhägnad, eller uppbunden. Precis sådär var min hund också förut. Och han har då aldrig någonsin behandlats illa. Det faller sig inte naturligt för alla hundar att sitta tyst och lugnt när man lämnar dem, utan kräver massor med träning.
Självklart kan din hunds beteende vara ett resultat av vanvård, men det kan lika gärna bara handla om en hund som inte tränats på att sitta i bur eller uppbunden.

Jag kan inte säga att jag helt säkert tror varken det ena eller det andra om sånt här. Jag är väldigt öppen av mig, jag tror att det finns saker i universum som går över mitt förstånd. Men jag vet inte om den här typen av djurkommunikation är en av de sakerna. I många fall så tror jag det helt enkelt handlar om cold reading, och så kallad neurolingvistisk programmering. För er som inte känner till vad det är, här finns en kortfattad beskrivning av NLP: http://larstilar.cfl.se/?sid=1287
Och en video som demonstrerar ganska bra vad det handlar om: http://youtube.com/watch?v=befugtgikMg

Vi människor är mycket lättmanipulerade. Detta utnyttjas dagligen av de stora aktörerna inom reklam. Att påverka en person att känna att det man säger stämmer, är inte särskilt svårt.
Många människor har dock svårt att erkänna det här. Hur många av er tycker till exempel att Coca-Cola smakar godare än Pepsi? De flesta. Men blindtester har givit resultatet att det är fler som tycker Pepsi smakar bäst.
Kontentan är alltså att detta är ett resultat av framgångsrik marknadsföring. Coca-Cola har lyckats få oss att tycka att deras läsk är godare, när vi i själva verket föredrar Pepsi. Tror du att du inte påverkas av reklam? Om du tror det, så har du fel. Detsamma gäller cold reading och NLP. Det handlar om undermedveten kommunikation.

Sammanfattningsvis så anser jag alltså att det inte är helt omöjligt att det finns de som kan kommunicera med djur. Men att det sättet det framförs på ofta får mig att tro att det handlar om annat än sann kommunikation. Jag tror inte att en hund kan skicka ett telepatiskt meddelande som säger "mina förra ägare vanvårdade mig".
Det jag i sådana fall tror på, är djurkommunikatörens förmåga att läsa av djurets signaler. Inte att det skulle ske något överjordiskt samtal på människospråk. Det verkar inte rimligt, enligt mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 847
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 345
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp