Djurskrämma ultraljud

Theresefors

Trådstartare
Hej,
Vår IDIOT till granne har skaffat en djurskrämma med ultraljud riktad mot vår tomt. Vi har 90 cm högt staket till vår lilla jack russel 1 meter in på vår tomt. Hunden skäller aldrig och är jättesnäll. Vi flyttade in här i mars och upptäckt att vår granne är väldigt bitter när det kommer till det mesta. Nu till min fråga, är det verkligen okej/lagligt av vår granne att rikta den mot våran tomt och att den startar med HÖGT tjut som till och med jag hör, när vår hund rör sig på vår tomt?? Blir så ledsen. Våran hund vill inte vara ute längre för ljudet.
 
Hej,
Vår IDIOT till granne har skaffat en djurskrämma med ultraljud riktad mot vår tomt. Vi har 90 cm högt staket till vår lilla jack russel 1 meter in på vår tomt. Hunden skäller aldrig och är jättesnäll. Vi flyttade in här i mars och upptäckt att vår granne är väldigt bitter när det kommer till det mesta. Nu till min fråga, är det verkligen okej/lagligt av vår granne att rikta den mot våran tomt och att den startar med HÖGT tjut som till och med jag hör, när vår hund rör sig på vår tomt?? Blir så ledsen. Våran hund vill inte vara ute längre för ljudet.
Det låter orimligt 🤨 Har du försökt prata med grannen om varför hen satt upp den?
 
Här är försäljarens text. På slutet står att en inte får ha skrämman riktad mot annans tomt. Du kanske kan kolla med dom var lagstödet finns.

"Är du trött på grannen hund? Håll hundarna borta och slipp dem i din trädgård - köp bästa hundskrämmor på marknaden hos oss på skadedjurshopen.se

Skrämman kan med fördel användas på de områden där man inte vill att hundarna skall vistas. Varken avlivar eller skadar djuren. Ljudet stör och skrämmer dem, vilket gör att de håller sig borta från området.

Man får inte sätta en skrämma så att den pekar in mot grannens tomt och därmed eventuellt bli aktiverad genom rörelser på grannens tomt. Skrämmans syfte är att skrämma djuren när de kommer in på ett område där de inte får vara. "
 
Hej,
Vår IDIOT till granne har skaffat en djurskrämma med ultraljud riktad mot vår tomt. Vi har 90 cm högt staket till vår lilla jack russel 1 meter in på vår tomt. Hunden skäller aldrig och är jättesnäll. Vi flyttade in här i mars och upptäckt att vår granne är väldigt bitter när det kommer till det mesta. Nu till min fråga, är det verkligen okej/lagligt av vår granne att rikta den mot våran tomt och att den startar med HÖGT tjut som till och med jag hör, när vår hund rör sig på vår tomt?? Blir så ledsen. Våran hund vill inte vara ute längre för ljudet.

Kontakta kommunen. Om människor hör ljudet kan grannen definitivt få bassning för det.
 
Kanske vore en idé att försöka prata med grannen och fråga varför hen gjort så här. Även fast det ÄR ett jävla idiotbeteende.

Tänker att eftersom ni bor granne är det väl alltid värt att försöka deeskalera även om det är den andra som har fel då man måste stå ut med varandra.

Hen kanske är livrädd för hundar eller tror den här kortare räckvidd eller något.

Men går det inte att nå fram så ring! Så där kan ju inte hunden ha det.

Hoppas det löser sig!
 
Försök prata med grannen först. Om detta inte lyckas hade jag valt att gå vidare.

I första hand hade jag valt att vända mig till kommunens miljökontor för att klaga på att ljudet. Det finns stycken i miljöbalken som rör störningar "som inte skäligen bör tålas" ofta krävs dock ganska mycket för att en störning ska anses föreligga med stöd av miljöbalken. Ljudet behöver ex vara över en viss nivå, återkommande eller konstant. Just återkommande och konstant är väl kanske något du kan hävda i det här fallet?

Om inte detta lyckas så tycker jag ändå att du ska gå vidare.

Om ljudet från skrämman är konstant riktad mot er tomt i syfte att skrämma/orsaka obehag för just din specifika hund så skulle jag argumentera för att det handlar om djurplågeri enligt BrB 16 kap 13 § där någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år. Fokus här är alltså att argumentera för att ditt djur utsätts för att lidande pga av det höga ljudet, vars syfte dessutom är att skrämma bort djur.

Då djurplågeri är ett brott med straffrättslig påföljd (det faller inom brottsbalken) krävs isf att du gör en polisanmälan mot grannen.
 
Försök prata med grannen först. Om detta inte lyckas hade jag valt att gå vidare.

I första hand hade jag valt att vända mig till kommunens miljökontor för att klaga på att ljudet. Det finns stycken i miljöbalken som rör störningar "som inte skäligen bör tålas" ofta krävs dock ganska mycket för att en störning ska anses föreligga med stöd av miljöbalken. Ljudet behöver ex vara över en viss nivå, återkommande eller konstant. Just återkommande och konstant är väl kanske något du kan hävda i det här fallet?

Om inte detta lyckas så tycker jag ändå att du ska gå vidare.

Om ljudet från skrämman är konstant riktad mot er tomt i syfte att skrämma/orsaka obehag för just din specifika hund så skulle jag argumentera för att det handlar om djurplågeri enligt BrB 16 kap 13 § där någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år. Fokus här är alltså att argumentera för att ditt djur utsätts för att lidande pga av det höga ljudet, vars syfte dessutom är att skrämma bort djur.

Då djurplågeri är ett brott med straffrättslig påföljd (det faller inom brottsbalken) krävs isf att du gör en polisanmälan mot grannen.
Mindes trådstarten felaktigt så svarar igen i nytt inlägg!

till ts: Tycker det låter fruktansvärt jobbigt, och hoppas du kan lösa det på något sätt!
 
Försök prata med grannen först. Om detta inte lyckas hade jag valt att gå vidare.

I första hand hade jag valt att vända mig till kommunens miljökontor för att klaga på att ljudet. Det finns stycken i miljöbalken som rör störningar "som inte skäligen bör tålas" ofta krävs dock ganska mycket för att en störning ska anses föreligga med stöd av miljöbalken. Ljudet behöver ex vara över en viss nivå, återkommande eller konstant. Just återkommande och konstant är väl kanske något du kan hävda i det här fallet?

Om inte detta lyckas så tycker jag ändå att du ska gå vidare.

Om ljudet från skrämman är konstant riktad mot er tomt i syfte att skrämma/orsaka obehag för just din specifika hund så skulle jag argumentera för att det handlar om djurplågeri enligt BrB 16 kap 13 § där någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år. Fokus här är alltså att argumentera för att ditt djur utsätts för att lidande pga av det höga ljudet, vars syfte dessutom är att skrämma bort djur.

Då djurplågeri är ett brott med straffrättslig påföljd (det faller inom brottsbalken) krävs isf att du gör en polisanmälan mot grannen.
spånar vidare :)

För att Miljökontoret ska kunna ställa krav på åtgärd så behöver ljudet orsaka olägenhet för människors hälsa eller miljön. Oftast handlar denna typen av ärenden om buller från trafik och liknande, och kraven ställs mot väghållaren, eller om skällande hundar i hundgårdar.
Här blir det klurigt, då ljudet endast uppkommer när ni släpper ut hunden, så det kanske inte räknas som tillräckligt ihållande för att kunna vara en olägenhet. Tycker dock självklart att ni ska kunna ha hunden i trädgården, så något borde kunna göras, men frågan är enligt vilken lagstiftning..
 
spånar vidare :)

För att Miljökontoret ska kunna ställa krav på åtgärd så behöver ljudet orsaka olägenhet för människors hälsa eller miljön. Oftast handlar denna typen av ärenden om buller från trafik och liknande, och kraven ställs mot väghållaren, eller om skällande hundar i hundgårdar.
Här blir det klurigt, då ljudet endast uppkommer när ni släpper ut hunden, så det kanske inte räknas som tillräckligt ihållande för att kunna vara en olägenhet. Tycker dock självklart att ni ska kunna ha hunden i trädgården, så något borde kunna göras, men frågan är enligt vilken lagstiftning..
Instämmer, tror inte att MB är tillämpar i fallet då den främst gäller människor som du säger samt att praxis säger att det störande oljudet behöver orsaka en väsentligt olägenhet samt vara ihållande och inte rimligen bör vara något som man kan behöva tolerera. Har funderat vidare och personligen skulle jag luta mig mer mot ofredande (BrB 4 kap 7§) eller möjligtvis djurplågeri (BrB 16 kap 13 §). Vill reservera mig för att mina juridiska kunskaper främst faller inom offentligrätten och inte brottsmål, vilket det rör sig om här maa. BrB (Brottsbalken)
 
Instämmer, tror inte att MB är tillämpar i fallet då den främst gäller människor som du säger samt att praxis säger att det störande oljudet behöver orsaka en väsentligt olägenhet samt vara ihållande och inte rimligen bör vara något som man kan behöva tolerera. Har funderat vidare och personligen skulle jag luta mig mer mot ofredande (BrB 4 kap 7§) eller möjligtvis djurplågeri (BrB 16 kap 13 §). Vill reservera mig för att mina juridiska kunskaper främst faller inom offentligrätten och inte brottsmål, vilket det rör sig om här maa. BrB (Brottsbalken)
Ja, att något är installerat på det sättet att det aktivt är styrt till att starta när TS eller hunden rör sig på tomten gör ju att det handlar om fler aspekter än bara ljudnivå i störningen. En typ av hotande/bestraffande/kränkande beteendestyrning. Vad nu det kan kallas juridiskt sett.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 673
Senast: Migo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 417
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 863
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 351
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp