Djurskydd vid elavbrott

jennyjenny

Trådstartare
Har fått beslut om att min förprövningsansökan blivit godkänd. :banana: Int för att jag trodde att den skulle bli avslagen men det är så skönt att veta att det man tänkt har varit rätt.
Beslutet har en sak som jag undrar hur ni ser på det :
"Det skall finnas en godtagbar plan för hur djurskyddet skall upprätthållas vid elavbrott." Ja, som jag ser det så är det så att jag kommer att ha ett kallstall och därför skall ha frostfritt vatten och då måste det fungera även vid elavbrott (en UPS tack vare Bubben :bow:) och när hydrofonen är tom så har jag grävd brunn med handpump.
Men vad är det mer man skall ha för något? Någon lampa på batteri om man behöver utrymma stallet när det är mörkt ute? Eller vad tror ni? :confused:
 
Jag tror inte att det krävs några avancerade saker. Det gäller mest att kunna få fram vatten och hålla luftkvaliten i stallet. Jag tycker du verkar tänkt på det mesta så om du skriver ner det på ett papper så har du ju en plan!

Dock funderar jag på hur väl en UPS fungerar vid längre elavbrott. Att hålla vatten frostfritt kräver ju en del effekt och hur länge orkar ett batteri med detta? Själv har jag ett litet bensindrivet elverk fast det används mest till vår bostad faktiskt. Nästa projekt är att installera ett riktigt intag för reservkraft till hela mitt elbehov. Jag kan låna traktorelverk i vrje fall några timmar per dygn.
 
ska man kunna värma vattnet med UPS krävs en stor en, då är det bättre med bensin eller traktor-elverk, men jag ska bara ha vattnet cirkulerande (dvs endast cirk-pumpen på ca 100W), vid ett strömavbrott, då jag räknar med att strömavbrottet blir kort och då fryser inte vattnet pga lagrad värme och fortsatt cirkulation.

Ska man ha hel backup för vattenförsörjningen måste man ju även driva vattenpumpen på något sätt, och blir det så långvarigt (för våran del) blir det hinkning från brunnen som gäller.
 
Just det, ventilationen också. Men där har jag det ju bra för det är manuella luckor som inte har ett dugg med el att göra.
Och som du säger, klart att det är en plan bara jag plitar ner det på ett papper som jag ger till inspektören som kommer när bygget är klart.
Jag tycker inte heller att det borde vara något mer avancerat de är ute efter men man vet aldrig. Det är ibland lätt att missa något. :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp