Djurvårdare nivå 2... Lön?

Eller som den djurvårdare som sövt i "hundra år" men inte kunde bedöma narkosdjup. Hen menade att det brukar gå bra att ha dem på 3,5.

Hen menade också att det var värre om porta-cava shunten satt i hjärnan. :banghead:

Är så det blir om man bara lärt sig saker empiriskt och inte har teorin bakom.

När man bara skrapar på ytan inom ett ämne så som 80-timmarskursen för nivå 3 gör är det så otroligt lätt att inte inse hur lite man faktiskt kan. Dunning-Kruger-effekten osv…

Undervisningen inom anestesi på veterinärprogrammet i Sverige är ju tyvärr rätt liten i omfattningen, typ motsvarande 80 timmar men förstås med betydligt mer anatomi, fysiologi och farmakologi som grund. När jag tog uppehåll efter 4,5 år förstod jag att jag kunde väldigt lite, men det är först nu när jag verkligen lagt ner mig för att skaffa mig någorlunda vettiga grundkunskaper och skrivit exjobb inom ämnet som jag inser hur lite jag verkligen kunde och kan. Ju mer man läser desto större förstår man att ämnet är. Det behövs verkligen mer undervisning inom anestesi för veterinärer, för att sätta hela djurvårdarfrågan i perspektiv.
 
När man bara skrapar på ytan inom ett ämne så som 80-timmarskursen för nivå 3 gör är det så otroligt lätt att inte inse hur lite man faktiskt kan. Dunning-Kruger-effekten osv…

Undervisningen inom anestesi på veterinärprogrammet i Sverige är ju tyvärr rätt liten i omfattningen, typ motsvarande 80 timmar men förstås med betydligt mer anatomi, fysiologi och farmakologi som grund. När jag tog uppehåll efter 4,5 år förstod jag att jag kunde väldigt lite, men det är först nu när jag verkligen lagt ner mig för att skaffa mig någorlunda vettiga grundkunskaper och skrivit exjobb inom ämnet som jag inser hur lite jag verkligen kunde och kan. Ju mer man läser desto större förstår man att ämnet är. Det behövs verkligen mer undervisning inom anestesi för veterinärer, för att sätta hela djurvårdarfrågan i perspektiv.
Samtidigt har vi ju våra leg DSS som är experter på anestesi, men visst borde den svenska veterinärutbildningen vara mer omfattande inom ämnet anestesi. Jag var glad att det i alla fall var med några frågor om anestesi på Steg-1 tentan, men vet att de flesta av mina kollegor inte alls gillar ämnet och tycker att det är jättesvårt.

Själv älskar jag anestesi, vidareutbildar mig inom ämnet och söver regelbundet. Det är så himla kul! Dessutom hjälper det mig som IVA-veterinär något oerhört när vi börjar snacka ventilering 😍
 
Håller egentligen med dig i det, men om de nu måste göra något för att fylla upp ”luckan” efter de nivå 3 som annars inte får jobba med anestesi längre tänker jag att det är bättre att de får fortsätta i begränsad omfattning än att det får göra det obegränsat och på bekostnad av att legitimationen vattnas ur. Å andra sidan bedömde de i rapporten att behovet av DSS kommer att täckas av de som tar examen de närmsta åren iom det ökade antalet platser på utbildningen. Så den lösning de föreslår blir ju ytterst permanent (legitimation) på den förhoppningsvis tillfälliga brist som uppstår när djurvårdarna inte längre får söva.

När man läser utredningen märks det att de inte tillfrågat andra aktörer än branschorganisationen/arbetsgivarna i princip alls… det enda som känns lite hoppfullt i det här är väl att man vill att SLU ska utforma provet som ska ”motsvara DSS-utbildningen”. Får hoppas att SLU påtalar att det är ogenomförbart. Och att många aktörer lämnar in remissvar, det hjälpte inte mycket förra vändan men ledde åtminstone till att djurvårdare inte fick söva häst (vilket man nu alltså vill ändra på i praktiken genom att ge samma djurvårdare DSS-leg!)
Jag tycker att det märks tydligt i utredningen hur påverkade dom är av branschorganisationerna och jag tycker att man ska värna om legitimationsyrket. Man ska inte kunna göra ett prov och jobba några månader och få det likställt en högskoleutbildning på 3 år!

Det skulle liksom aldrig hända att en undersköterska skulle få göra ett prov och sedan få kalla sig leg sjuksköterska och börja söva patienter! Det skulle bli ramaskri. Det är tråkigt att djursjukvården fortsatt inte tas på lika stort allvar. ”Vi älskar ju djur”…
 
Eller som den djurvårdare som sövt i "hundra år" men inte kunde bedöma narkosdjup. Hen menade att det brukar gå bra att ha dem på 3,5.

Hen menade också att det var värre om porta-cava shunten satt i hjärnan. :banghead:

Är så det blir om man bara lärt sig saker empiriskt och inte har teorin bakom.
Ja det är precis detta jag menar. Bara för att man gjort något i decennier så betyder det inte att man kan. Jag som jobbar mycket med narkos märker stor skillnad kunskapsmässigt på de utbildade DSS som gått på SLU och många av dom som fått leg på övergångsregler eller djurvårdare nivå 3.
 
Samtidigt har vi ju våra leg DSS som är experter på anestesi, men visst borde den svenska veterinärutbildningen vara mer omfattande inom ämnet anestesi. Jag var glad att det i alla fall var med några frågor om anestesi på Steg-1 tentan, men vet att de flesta av mina kollegor inte alls gillar ämnet och tycker att det är jättesvårt.

Själv älskar jag anestesi, vidareutbildar mig inom ämnet och söver regelbundet. Det är så himla kul! Dessutom hjälper det mig som IVA-veterinär något oerhört när vi börjar snacka ventilering 😍

Ja det är verkligen tur att vi har våra DSS! Och alla veterinärer behöver förstås inte vara experter inom anestesi men tänker att en bra grundnivå är viktigt särskilt som behandlande veterinär blir den som ordinerar läkemedel och därmed bestämmer narkosprotokoll på kliniker som inte har anestesiintriktad veterinär. Eller iaf borde göra det, vet att det i praktiken är DSS som sköter även den biten på vissa arbetsplatser men de får ju eg. inte ordinera läkemedel.

Visst är det spännande, vill absolut lära mig mer om anestesi! IVA verkar jättekul, vi har inte IVA på min arbetsplats men tycker hittills att akutpatienter varit det roligaste. Det är ju så många ämnen i ett 😊.
 
Men än finns väl ingen möjlighet att läsa till leg dss på distans, utan är väl bara utbildningen på SLU?
Jag hoppas att möjligheten att läsa på distans kommer bli en realitet då de lyfte frågan i utredningen som kom nu.

Jag hoppas också detta eller att man öppnar upp för fler lärosäten att utbilda DSS. Det är inte ”bara” att flytta till Uppsala för att utbilda sig. Vi är många som gärna skulle gå vidare från nivå 3 och utbilda oss till DSS men flera av oss har familjer och då är det inte så lätt. Det finns självklart många andra omständigheter som försvårar flytt så jag tror inte att utökat antal platser i Uppsala kommer lösa problemet. F ö har jag löst att SLU själva menar att de inte kan utöka antalet platser vare sig till vet eller DSS pga brist på människor som kan/vill utbilda.
 
Jag hoppas också detta eller att man öppnar upp för fler lärosäten att utbilda DSS. Det är inte ”bara” att flytta till Uppsala för att utbilda sig. Vi är många som gärna skulle gå vidare från nivå 3 och utbilda oss till DSS men flera av oss har familjer och då är det inte så lätt. Det finns självklart många andra omständigheter som försvårar flytt så jag tror inte att utökat antal platser i Uppsala kommer lösa problemet. F ö har jag löst att SLU själva menar att de inte kan utöka antalet platser vare sig till vet eller DSS pga brist på människor som kan/vill utbilda.

Antalet platser på veterinärutbildningen utökas redan nu något och hela utbildningen håller på att läggas om för att kunna utöka ytterligare de kommande åren. Antalet platser på DSS-utbildningen har redan utökats från 60 till ca 100 de senaste åren (även om ännu fler behövs).

I övrigt tror jag också på distansutbildning för DSS samt fler lärosäten. Detsamma hade behövs för veterinärprogrammet men torde vara ett mycket större projekt med kvalitetssäkring, iom att mer eller mindre all praktisk undervisning är förlagd till SLU idag. DSS-studenterna har såpass mycket extern praktik att det borde gå snabbare att öppna utbildningen på fler lärosäten.
 
Antalet platser på veterinärutbildningen utökas redan nu något och hela utbildningen håller på att läggas om för att kunna utöka ytterligare de kommande åren. Antalet platser på DSS-utbildningen har redan utökats från 60 till ca 100 de senaste åren (även om ännu fler behövs).

I övrigt tror jag också på distansutbildning för DSS samt fler lärosäten. Detsamma hade behövs för veterinärprogrammet men torde vara ett mycket större projekt med kvalitetssäkring, iom att mer eller mindre all praktisk undervisning är förlagd till SLU idag. DSS-studenterna har såpass mycket extern praktik att det borde gå snabbare att öppna utbildningen på fler lärosäten.
Och man hade ju en fullt fungerande utbildning i Skara för dss. Skulle de faciliteterna kunna användas igen?
 
Gäller ju som veterinär och ansvarig att ha möjlighet att säga vad som känns ok eller inte. Jag jobbar ej på vanliga op utan endast på tand och söver ej riskpatienter med nivå 3 DV om jag inte känner att jag kommer ha tid själv att ha ordentlig koll på även narkosen (även postop).

Det är stor skillnad generellt mellan nivå 3 och leg DSS men finns såklart leggade också som inte bör få komma nära en narkosapparat 😬
Tycker inte om att djurvårdare ska kunna bli leggade med bara någon enstaka kurs och ett prov. Dels devalverar det värdet i DSS utbildningen och dels så är jag rätt så säker att folk med ej tillräcklig kunskap kommer att pressas att passa narkoser de ej är kompetenta nog för eller överskatta sin egen förmåga och ta på sig sådant själva.

Ser ett visst värde och tycker väll det funkar utmärkt med sövande djurvårdare i vissa fall där faktiskt den som är ansvarig har möjlighet att ha huvudansvaret i praktiken och djurvårdare fungerar mer som assisterande person/extra händer.



Jag är också mycket skeptisk. Jag tycker att dom ska ta bort nivå 3 helt. Vill man söva får man bli leg DSS, och staten får se till att öka utbildningsplatserna.
Jag märker stor skillnad på kunskapsnivån hos en leg DSS som gått högskoleutbildningen och en nivå 3 som gått en tredagarsutbildning. För mig blir det jämförbart med att låta en undersköterska som gått kurs i tre dagar söva mig för ett bukingrepp istället för en leg sjuksköterska med anestesiutbildning. Det skulle jag inte vilja.
Det är synd att lobbyn är så stark, det handlar ju till syvende och sist om att Anicura och Evidensia vill ha djurvårdare som söver för att det är billigare och lättare att hitta än att ha leg DSS.
 
Och man hade ju en fullt fungerande utbildning i Skara för dss. Skulle de faciliteterna kunna användas igen?

Jag skulle gärna se en utbildningsplats längre norrut då jag misstänker att personalen väldigt lätt blir kvar söderöver, där de haft praktik och kanske helgjobb.

För alla som bor norröver och som vill utbilda sig kan det även vara ett mindre steg att flytta till ett område närmare sett geografiskt än gillen helt annan del av landet.
 
Jag skulle gärna se en utbildningsplats längre norrut då jag misstänker att personalen väldigt lätt blir kvar söderöver, där de haft praktik och kanske helgjobb.

För alla som bor norröver och som vill utbilda sig kan det även vara ett mindre steg att flytta till ett område närmare sett geografiskt än gillen helt annan del av landet.
Det skriver jag under på. Gäller även veterinärer. De flyttar för utbildningen och kommer inte hem igen.
Men de hade ju sllt som behövdes för utbildningen på plats i Skara.
Jag skulle fö kunna tänka mig att jobba på en sådan utbildning om den fanns närmare.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Jag hoppas också detta eller att man öppnar upp för fler lärosäten att utbilda DSS. Det är inte ”bara” att flytta till Uppsala för att utbilda sig. Vi är många som gärna skulle gå vidare från nivå 3 och utbilda oss till DSS men flera av oss har familjer och då är det inte så lätt. Det finns självklart många andra omständigheter som försvårar flytt så jag tror inte att utökat antal platser i Uppsala kommer lösa problemet. F ö har jag löst att SLU själva menar att de inte kan utöka antalet platser vare sig till vet eller DSS pga brist på människor som kan/vill utbilda.
Ja, jag har ibland funderat på att utbilda mig inom djurvård - men jag har varken möjlighet eller intresse att flytta till Uppsala.
Det är liksom märkligt att man kan bli sjuksköterska på distans men inte DSS.
 
När jag började på mitt nuvarande jobb som leg. DSS hade jag 25'/mån. Har nu 29', med diverse ansvarsområden. 7år som färdigutbildad, jobbar mest med narkos, privat klinik.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 797
Senast: Gunnar
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 845
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp