Djurvårdare nivå 2... Lön?

Rullgardina

Trådstartare
Någon som jobbar som Djurvårdare nivå 2 på veterinärklinik och kan berätta på ett ungefär vad lönen ligger på? När jag googlar misstänker jag att jag får upp lönerna för Leg. Djursjukskötare för det verkar lite för högt...? Dessutom tycker jag att lönestatistiks-listorna man får upp kan vara lite missvisande och inte stämma med verkligheten.
 
Det beror till väldigt stor del på var du jobbar i landet och vilken arbetsgivare, men runt 20-24000 kan jag tänka mig.
 
Jag är djurvårdare nivå 2 med avtalsenlig lön på större kedja och tjänar strax över 23, plus ob och ev övertid osv såklart :)
 
Tack! Har du jobbat i många år? Trivs du med yrket?:)
Har aldrig varit tillsvidareanställd på heltid då jag studerar parallellt, utan har haft tidsbegränsad anställning sommartid samt deltid/på timme resterande del av åren. Trivs superbra på jobbet! Men det beror nog mycket på arbetskamraterna och bra ledning från cheferna.
 
Har aldrig varit tillsvidareanställd på heltid då jag studerar parallellt, utan har haft tidsbegränsad anställning sommartid samt deltid/på timme resterande del av åren. Trivs superbra på jobbet! Men det beror nog mycket på arbetskamraterna och bra ledning från cheferna.
Ok! Tack för svar. Låter ju bra! Viktig med bra stämning på jobbet såklart:)
 
Det är ju ingenting 😅
Hur kan det vara så lågt?
Ptja, på många kliniker är ingångslönen för en veterinär nu runt 32-33 och då har man pluggat i 5,5 år och har sannolikt över en halv miljon i studieskuld. Medans djurvårdare kan man bli på gymnasiet eller efter en helgkurs liksom... Men ja, lönerna måste väl upp I guess. Speciellt för veterinärer och djursjukskötare som har universitetsutbildning och legitimationsyrken.
 
Ptja, på många kliniker är ingångslönen för en veterinär nu runt 32-33 och då har man pluggat i 5,5 år och har sannolikt över en halv miljon i studieskuld. Medans djurvårdare kan man bli på gymnasiet eller efter en helgkurs liksom... Men ja, lönerna måste väl upp I guess. Speciellt för veterinärer eller djursjukskötare som har legitimationsyrken.

Ja, alltså då tjänar ju jag mer än en veterinär utan att han någon utbildning alls.
Det är ju helt galet 😅
 
Det är ju ingenting 😅
Hur kan det vara så lågt?
Det är i princip jämförbart med undersköterska. Djurvårdare och djursjukskötare har inte samma arbetsuppgifter, ansvar och inte alls samma utbildning. Ingen utbildning vs 3-årig högskoleutbildning.

En djurvårdare utför framförallt omvårdnad. Rastar, ger mat, städar, ger vissa mediciner och lägger kanyl (olika regler för olika nivåer av djurvårdare). Allt utförs under ansvar av någon annan dvs en veterinär.
Du behöver ingen särskild utbildning förutom en kort helgutbildning om läkemedelshantering för djurvårdare nivå 2.

Jag tycker att djurvårdarnas lön är rimlig, med tanke på att det inte krävs någon utbildning och det ofta rör sig om mycket unga och oerfarna personer som arbetar som det.
 
Ja, alltså då tjänar ju jag mer än en veterinär utan att han någon utbildning alls.
Det är ju helt galet 😅
Ja det är galet. Jag är snart halvvägs igenom utbildningen och trodde väl det skulle vara värt det men jag börjar tveka mer och mer faktiskt. Speciellt när jag ser kusinerna som antingen gått yrkeslinje på gymnasiet och tjänar bra redan, eller har pluggat i 3 år och tjänar extremt bra efter det.
 
Det är i princip jämförbart med undersköterska. Djurvårdare och djursjukskötare har inte samma arbetsuppgifter, ansvar och inte alls samma utbildning. Ingen utbildning vs 3-årig högskoleutbildning.

En djurvårdare utför framförallt omvårdnad. Rastar, ger mat, städar, ger vissa mediciner och lägger kanyl (olika regler för olika nivåer av djurvårdare). Allt utförs under ansvar av någon annan dvs en veterinär.
Du behöver ingen särskild utbildning förutom en kort helgutbildning om läkemedelshantering för djurvårdare nivå 2.

Jo men 23, det är ju lägre än receptionist som kräver ännu mindre. Tågvärd ligger betydligt högre men det är ju väldigt speciella arbetstider.
Jag trodde bara det låg högre.
 
Jo men 23, det är ju lägre än receptionist som kräver ännu mindre. Tågvärd ligger betydligt högre men det är ju väldigt speciella arbetstider.
Jag trodde bara det låg högre.
Jag kan också tycka att det borde ligga högre, men då skulle väl djursjukvården bli ännu dyrare. Eller, jag vet inte vart alla pengar går nu, men det känns som det iaf. Många djurvårdare är extremt kompetenta, speciellt de som arbetat några år, och djursjukvården skulle i nuläget inte klara sig utan dem då det finns för få leg djursjukvårdare. I praktiken på kliniken är det i stort sett samma arbetsuppgifter man utför. Det är vissa läkemedel en djurvårdare inte får ge, och man får inte vaccinera tex.
 
Jag kan också tycka att det borde ligga högre, men då skulle väl djursjukvården bli ännu dyrare. Eller, jag vet inte vart alla pengar går nu, men det känns som det iaf. Många djurvårdare är extremt kompetenta, speciellt de som arbetat några år, och djursjukvården skulle i nuläget inte klara sig utan dem då det finns för få leg djursjukvårdare. I praktiken på kliniken är det i stort sett samma arbetsuppgifter man utför. Det är vissa läkemedel en djurvårdare inte får ge, och man får inte vaccinera tex.

Ja, jag har ju träffat ett gäng under den tiden min ena katt har varit sjuk och jag är verkligen imponerad över jobbet de gör.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 744
Senast: Gunnar
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 609
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 743
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp