DM - en rätt märklig tillställning...

Puppan

Trådstartare
Egentligen är det konstigt att folk som inte är superduktiga vill delta i ett DM.
Det är en av de få tävlingar där uppklassade ekipage kan tävla mot nybörjare på lätt klass (=kort sagt skitenkelt för de som vanligtvis tävlar på medelsvår eller svår).
Plocka godis från småbarn..?

Borde man inte dela upp i två avdelningar: en för de som tävlar på rätt nivå och en för de som annars tävlar medelsvår och uppåt.
 
Men de som inte är superduktiga kanske tycker att det är ganska häftigt att bara vara med på ett DM? Det är ju trots allt ett mästerskap, även om det "bara" är inom distriktet.

Första gången jag var med på ett DM så var det till stor del för att öka på min ballfaktor. "Tävlat DM" låter trots allt lite coolare än "tävlat lätt klass" ;)
 
Hmm! Ni har helt rätt. DM kunde faktist vara för ekipage i lätt klass. Vi andra har ju SM. Det är synd att vi inte ordnar flera mästerskap el cup:er inom körningen. KM så blir det oftast så få starter att det känns värdelöst att genomföra. Men det vore ju kul om vi fick EM oxså.
Det som är bra med DM i vårat distrikt är att det ligger på hösten sist av allt vilket gör att våra hästar får en bra avslutning i lätt klass på säsongen. Jag vet när jag började tävla så tyckte jag att det var roligt att tävla imot kuskar i högre klass. Det skulle vara kul med en typ lagserie för ekipage i msv/svår klass. Vi kunde kanske slå våra kloka ihop :)och komma med ett förslag!?

I körningen så saknas det driftiga personer. Det är lätt att gnälla. Men jag tror att vi kuskar skulle behöva lägga mera energi på olika erangemang. (Alla vet vi hur mycket tid hästarna tar och man har fullt upp nästan jämt) :bump:
 
DM var kul! När jag tävlade DM sist var för några år sedan då de gamla reglerna fortf. gällde. Man fick inte skritta sista biten i mål som man får idag.

Så hela säsongen hade jag tävlat Msv och Svår och så skulle vi avsluta med DM. Jag tyckte det skulle bli jättekul! Men det tyckte inte min ponny. Han tyckte att det inte hände något i dressyren och blev jätteseg och uttråkad. I maraton hade vi stora problem med att hålla tiden. :crazy: Han som efter många år vet att det är maraton, laddade som bara den inför maratonstarten.
Han gick som ett krutpaket genom hela maraton och vi kom in på tok för snabbt i mål. Jag låg i och bromsade allt jag hade. Tji fick jag! :D Många straff på tiden blev det :banana: :angel:
I precisionen gick det galant, som tur var. Annars hade man fått skämmas rejält. Jag och en annan som också tävlat SM bara några helger innan fick gå med kepsen nerdragen över huvudet. Vi hade våra problem för att komma igenom tävlingen. Så att svårklass ekipage inte deltar i DM är för att inte skämma ut sig. ;) ;) :angel: :angel:
 
Håller med Dig om att DM skulle överlåtas till ekipagen i lätt klass. Andra har ju SM.

En lagserie för msv och sv. klass låter ju som en jättebra idé! Men som Du skriver, det är alldeles för få som kan/vill engagera sig i det. Jag vet själv när jag hade 4 st igång. De fanns inte tid över för något annat liv än just att träna. :crazy: Och den lilla lilla tid man hade över vill man inte gärna lägga på att arrangera köraktiviteter, TYVÄRR. Man måste få lite över till annat för att orka med.

Det är just det som är det knepiga. Hur ska vi få fler att engagera sig i våra tävlingar om vi själva inte orkar/hinner!?
 
Apropå SM, har Du laddat nu då!? :banana: :banana:
Det är bara några dagar kvar....inte nervös, va? :angel:
 
Nej, nervör är jag inte och kommer nog inte att bli det förren det är dax för maraton. Jag har tränat lagom denna vecka för att köra lite mer i helgen och sedan bara göra lösgörande arbete fram till dressyren på torsdag. Hästen skadade sig på för VM i maraton så jag kunde ju inte köra på söndagen. Det blev en ordentlig blödning på ena framknät. Men ultraljud och röntgen vissade ingenting. Bättre efter 3 dgr och jag började skritta efter 5dgr. Man hinner ju bli hur orolig som helst innan man får besked. Såg hela nästa säsong försvinna :cry:. Men , men denna gång hade jag tur! Det är så himla lätt att dom skadar sig. Händer det inte i hagen så händer det på tävling.
Men som sagt nu är vi igång och laddar inför nästa vecka!!
 
Aha, det var därför Du inte var med på söndagen. Otur!

Ja, lycka till nästa helg! :banana:
 
Jag vill bara säga att i Västerbotten kör vi en lag cup med tre ekipage i varje lag, varav ett eller två ska köra den medelsvåra klassen. Det är första året vi kört så men jag tror att det har funkat rätt bra. Dock är våra medelsvåra ekipage "nya" ekipage.
 
Vad jag vet så måste man genomföra ett DM för att få starta i SM
 
Nej så är det inte i körning i allafall. Kvalreglerna finns i TR och har inget med DM att göra. Dessutom så går ju DM i lättklass varför skulle man behöva köra det för att köra SM?
/M
 
jag tävlat ju ioförsig bara bruks men då är det skoj att tävla mot folk som är duktiga! Se hur dom gör och sen försöka härma. :p
Dm i bruks är ju basic men man har ju chans att kvala till SM, där var jag nog bland dom minst rutinerade och det var riktigt skoj i allafall!
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Senast: Habina
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 411
Senast: Görel
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 344
Senast: Ray
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 581
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp