Bukefalos 28 år!

DNA på hund????

zazza girl

Trådstartare
ha lite funderinga på våran schäfer hund att de kan vara någon annan ras i han med , enligt papperna så är han renrasig vit hederhund , men tror de kan vara någon annan ras i han oxå ....

så nu till min fråga , kan man ta DNA på han och se fall det är någon annan ras och även få fram den rasen i så fall.... ???


:confused::confused::confused::confused:
 
Sv: DNA på hund????

http://www.canineheritage.com/

"a DNA-based diagnostic test that can genetically identify and certify over 100 potential breeds!"

Det var dock inte direkt gratis..

"How much does the Canine Heritage Breed Test cost?
119.95 per dog which includes all laboratory processing and a Certificate of DNA Breed Analysis"
 
Sv: DNA på hund????

kan lägga upp två bilder på han , så få ni se vad ni tror , kanske inte dom bästa men ändå .. :)

26535746.jpg


26535747.jpg


tror ni han är renrasig .. ????
 
Sv: DNA på hund????

Finns flera liknande företag i USA, här är ett test från Mars Veterinary
http://www.wisdompanel.com/mixed_breed_analysis/default.aspx

Ingen aning hur bra/dåliga de är, generellt ligger 'utlandet' före oss i DNAtestande, t ex kan man i Sverige testa för red factor (fuxanlag), men inte för agouti ('brun'anlag, eller begränsar svart-anlag snarare). Men det senare var inte alltför långt bort som det lät. Det är vedertaget i Sverige med, att testerna är korrekta, men utförs inte - ännu - i Sverige.

Om de där rastesterna är korrekta och fungerar eller ej det har jag däremot ingen aning om, men finns flera av dem om man googlar. Här är en annan http://www.vetdnacenter.com/dog-breed-dna-test-features.html
SKiljer dock lite mellan hur många raser de påstås kunna 'identifiera'. DOCK, om man läser lite på dem, så kan/ska de INTE användas för att konstatera att en hund är rasren. Vilket känns lite avigt, borde väl synas på DNA om det bara är en ras, eller X raser?

"Q: Can the test prove that my dog is purebred?
A. The test is really not designed to prove breed purity, nor should they be used in court to solve disputes over breed purity. Dogs resulting in a level 1 breed simply suggests that at least 75% of the dog background is from the breed listed; however, there is no definitive way to prove 100% breed purity
"
och annan sida

"Can the Canine Heritage Breed Test be used to determine if my dog is purebred?
The Canine Heritage Breed Test is not designed for use as a purebred or paternity verification test and is not an established legal tool. "

men samtidigt

How successful is the test in finding unique DNA breed identifiers in a dog?
In a blind study using thousands of dogs that have been verified to be purebred by AKC certification, the Canine Heritage Breed Test is able to successfully assign the correct breed over 99% of the time when testing purebred dogs that are among our identifiable breeds.

SNurrigt..
 
Sv: DNA på hund????

Han ser jätte mkt ut att kunna ha spets i sig, typ husky eller liknande. Men är hunden skk reggad med stamtalva så lär den ju vara ren. Är den det inte så kan det ju vara lite av varje i honom :D
 
Sv: DNA på hund????

ha lite funderinga på våran schäfer hund att de kan vara någon annan ras i han med , enligt papperna så är han renrasig vit hederhund , men tror de kan vara någon annan ras i han oxå ....

så nu till min fråga , kan man ta DNA på han och se fall det är någon annan ras och även få fram den rasen i så fall.... ???


:confused::confused::confused::confused:

Vilka papper?
 
Sv: DNA på hund????

Fast att han har stamtavla är inte en försäkring om att de hundar som står där verkligen är hans släktingar, det förekommer en hel del mygel...
 
Sv: DNA på hund????

Kan aldrig tro att det kan vara en renrasig VH. Visst kan de ha färg men har aldrig sett någon som liknar din. Har den stamtavla genom SKK? Har du sett föräldradjuren?
 
Sv: DNA på hund????

Fast att han har stamtavla är inte en försäkring om att de hundar som står där verkligen är hans släktingar, det förekommer en hel del mygel...

Det händer, en bekant hade en hund som skulle vara av ras X men det blev rätt uppenbart att den inte var renrasig sådan och bar starka likheter med ras Y som uppfödaren hade med...
 
Sv: DNA på hund????

de ända papperna vi ha på han är från tyskland , där han är född och kommer från en stor kennel .. vi köpte han som valp och då va han 6 månader av en huns samlare här i sverige , dom hade tröttnat på han , eftersom han inte är en lätt hund att ha att göra med .. vi ha inte grävt så mycket i hans papper eftersom vi är nöjda med han .. och vi va inte ute efter en hund att ställa ut eller något sånt , utan som sällskap.. vi fick han för 100 kr ..

men så man kan inte ta DNA test här i sverige ännu då ..?? ha jag fattat rätt???

ha själv funderat på varg i han , men vet inte hur det är i tyskland med sånt .. eftersom ha enorma tassar och annats bett än vad en schäfer ha . han är även väldigt stor för att vara schäfer . vi ha mätt han och han är ca 170 lång .. vet inte vad en nomal schäfer ligger i längden ... hög är han ca 70 cm , vet inte där heller redigt vad en schäfer ligger på ...
 
Sv: DNA på hund????

Bolaget i annonsen ägs av bolaget som har patentet på det mesta av det mänskliga genomet. Så båg är det nog inte.
Att kartlägga genom är en sak.
Att hitta rätt markörer o sedan vetenskapligt visa på säkerhet när det gäller rasbestämning är något helt annat.
PL
 
Sv: DNA på hund????

I tyskland kan väl schäfrarna vara rätt så bitiga? Och är inte vit herdehund ursprungligen tagen från vita schäfrar? Kan vara så att de har annorlunda regler därborta, att det är tillåtet att korsa in ren schäfer i närmare led än här t.ex.

Spekulerar lite. Spets eller husky kan inte jag se i honom. Inte varg heller. Men enbart två bilder säger å andra sidan inte mycket. :)
 
Sv: DNA på hund????

Typ knapplån x)

Om man antar att han är helt renrasig schäfer eller vitherdehund (vilka väl är i princip samma ras).
Så är min googlings gissning att han är "panda shepherd"-gone wrong.
pandasable.jpg

"This puppy is a third generation "Panda Shepherd". Dam is a tri-colored Panda and sire is a champion white."

... Gah... Tror jag hittade något på samma sida
birthmark_markis.jpg

"The cause of black birthmarks on white dogs is unknown., but it does seem to be inherited and run in certain lines.
Markis is out of a black & cream saddle patterned dam and a nearly solid black bi-color sire.
His black "splash" extends around to the inside of his leg also."


http://www.kerstoneshepherds.net/colors/colors.htm
 
Sv: DNA på hund????

ha själv funderat på varg i han , men vet inte hur det är i tyskland med sånt .. eftersom ha enorma tassar och annats bett än vad en schäfer ha . han är även väldigt stor för att vara schäfer . vi ha mätt han och han är ca 170 lång .. vet inte vad en nomal schäfer ligger i längden ... hög är han ca 70 cm , vet inte där heller redigt vad en schäfer ligger på ...

Det är ungefär samma storlek som min kille nu vid 9 månader, även han har enorma tassar, så jag tror inte det är någon indikation på att det skulle vara varg i honom. På vilket sätt är bettet annorlunda? Jag tycker din hund ser ut att vara en blandning mellan en färgad och en vit schäfer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 430
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 387
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp