Vilka har ni använt och har det varit givande? Några överraskningar :D?

MyHeritage - för att det var billigast.

100% skandinav. Inte en droppe spännande vallon-blod eller nåt. :cautious: Jag får en hel del träffar ifrån deras sida, du blir regg:ad när du får resultatet av provet och så droppar det in mail om någon avlägsen släkting också regg:ar sig.

Jag vet inte hur seriösa/korrekta de där testerna är, gjorde det som en kul grej för att min farbror släktforskar.
 
Vilka har ni använt och har det varit givande? Några överraskningar :D?
FamilyTree, samt laddat upp resultatet till MyHeritage. Jag hjälper en vän - som också testat sig - och DET är mer spännande än mitt eget. Vi försöker nämligen lösa en släktgåta där en hyfsat nära släkting har okända föräldrar, och försöker komma på hur vi bäst ska attackera problemet. Jättekul :) !
 
Jag har gjort ett från DNAFit som experiment på jobbet, men då inriktat på kost och hälsa. Kanske inte ett sådant du tänkte på?

Det var, hursomhelst, rätt värdelöst och jag är väldigt glad att jag inte betalade för det själv :p
 
Faderskapstest. Slutade med att den pappan jag alltid trott var min pappa, togs bort från mina papper och jag numera är resultat av jungfrufödsel. Eller nått. Om det är trist att vara faderslös eller häftigt att vara ett mirakel vet jag inte, olika från dag till dag :D

Va hur gick det till? Hängde inte riktigt med 🙈
 
Jobbigt läge O_o Litar du på din mamma?

Ja, hon har ingen anledning att ljuga. Om nått hänt så är det troligtvis inget hon minns. Däremot litar jag inte på min "pappa", men det är en annan historia.

Vissa dagar är det skitjobbigt, mest för att jag inte vet vad jag ska tro.
 
Jag har gjort ett från DNAFit som experiment på jobbet, men då inriktat på kost och hälsa. Kanske inte ett sådant du tänkte på?

Det var, hursomhelst, rätt värdelöst och jag är väldigt glad att jag inte betalade för det själv :p
Jag är mer nyfiken hur mycket jag är av allting. Det kanske döljer sig något oväntat vem vet?
Borde få ganska högt på svensk, finsk och same.
Men mer intressant vore om det var nått helt otippat som japan, grek eller nått helt annat :D
 
FamilyTree, samt laddat upp resultatet till MyHeritage. Jag hjälper en vän - som också testat sig - och DET är mer spännande än mitt eget. Vi försöker nämligen lösa en släktgåta där en hyfsat nära släkting har okända föräldrar, och försöker komma på hur vi bäst ska attackera problemet. Jättekul :) !

Min bortgångna mormors föräldrar fanns att hitta i Länsarkivet. Det var bara att maila och betala några hundralappar.
 
Men alltså, får man bara ett cirkeldiagram med trolig härstamning? Eller hur är svaret strukturerat?
 
Min bortgångna mormors föräldrar fanns att hitta i Länsarkivet. Det var bara att maila och betala några hundralappar.
Tro mig. Vi har pappersforskat i snart ett år utan att kunna lösa gåtan den vägen! Dopböcker, flyttningslängder, rotemannen, bouppteckningar....osv, osv, osv......
 
Jag är mer nyfiken hur mycket jag är av allting. Det kanske döljer sig något oväntat vem vet?
Borde få ganska högt på svensk, finsk och same.
Men mer intressant vore om det var nått helt otippat som japan, grek eller nått helt annat :D
Men alltså, får man bara ett cirkeldiagram med trolig härstamning? Eller hur är svaret strukturerat?
Det är INTE det som annonseras på TV som är det intressanta, dvs vilka etniciteter man tillhör. Den biten kommer att variera med vilket företag du använder, eftersom de använder olika referensgrupper att jämföra med.

Det är matchningarna, dvs listan på människor, som är det intressanta. Där ser du vilka du är släkt med, och ungefär på hur nära håll. Sedan är det "bara" att använda sin pappersforskning och försöka lista ut hur släktskapet ligger till.

Om man är intresserad av hur det funkar kan man t.ex. googla på experten Peter Sjölund. Här kan man t.ex. läsa: https://slakthistoria.se/slaktforskarskolan/slaktforska-med-dna-sa-gor-du
 
Men alltså, får man bara ett cirkeldiagram med trolig härstamning? Eller hur är svaret strukturerat?

Så här såg resultatet ut för det test jag gjorde hos MyHeritage

45349270612_ab888fc88b_b.jpg


Har faktiskt inte hittat något från Östeuropa eller Finland i släktforskningen, men jag antar att det kommer från tiden innan kyrkböckerna. :)
 
Det är INTE det som annonseras på TV som är det intressanta, dvs vilka etniciteter man tillhör. Den biten kommer att variera med vilket företag du använder, eftersom de använder olika referensgrupper att jämföra med.

Det är matchningarna, dvs listan på människor, som är det intressanta. Där ser du vilka du är släkt med, och ungefär på hur nära håll. Sedan är det "bara" att använda sin pappersforskning och försöka lista ut hur släktskapet ligger till.

Om man är intresserad av hur det funkar kan man t.ex. googla på experten Peter Sjölund. Här kan man t.ex. läsa: https://slakthistoria.se/slaktforskarskolan/slaktforska-med-dna-sa-gor-du
Men då måste fler i släkten ha gjort samma test eller? Hur vet man annars hur pass lik man är? Jag menar hur kan man vara säker på att det stämmer? Etnicitet borde vara lättare att se?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kvarka är en fruktad sjukdom med utbredd spridning både här i Sverige och utomlands. Forskare har med hjälp av DNA-tester tittat på hur...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 257
Senast: Gunnar
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
464
Senast: startpompe
·
Fordon Jag fick en mindre rolig överraskning igår morse då min bil varnade för brist på kylarvätska. Jag fick tack och lov tag i rätt sort och...
Svar
13
· Visningar
789
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp