Är det bara raserna hon är ute efter ser jag inga problem. Finns att beställa på nätet, vet en bekant som skickade provet utomlands, plättlätt. Lite knivigare om man är ute efter ärftliga defekter, då får man läsa på.
 
Är det bara raserna hon är ute efter ser jag inga problem. Finns att beställa på nätet, vet en bekant som skickade provet utomlands, plättlätt. Lite knivigare om man är ute efter ärftliga defekter, då får man läsa på.
Ah, så de är tillförlitliga ang raser?
 
Jag skulle inte lita på det. Det krävs ju att de aktuella raserna verkligen har en tydlig genetisk profil/markörer som skiljer dem från andra raser och det känns ytterst tveksam om det är tillräckligt bra än.
Eller hur, det är så jag tänker oxå.
 
Jag skulle inte lita på det. Det krävs ju att de aktuella raserna verkligen har en tydlig genetisk profil/markörer som skiljer dem från andra raser och det känns ytterst tveksam om det är tillräckligt bra än.
Jag har sett resultat av sådana tester och ibland är det liksom de mest konstiga raserna som är ovanliga som renrasiga, att de då skulle förekomma i samma blandrasavel känns så osannolikt.
 
Det vore intressant att se resultat på hundar där man vet sedan tidigare vilka raser som ingår, ifall testet visat korrekt.
Det håller jag med om!
Nu är min Lily DNA-testad, men det var inte direkt vilken ras hon var som vi var ute efter :p Fick ändå ett mail om att "Nu är Lilys ras avslöjad" :rofl: (Att hon var 100% saluki var jag sen innan 100% säker på så...)

Hade jag haft en blandras så hade jag säkert kunnat få för mig att ordna ett sånt där test, MEN då tagit resultatet med en nypa salt och som en kul grej. Inte något "facit" för vad hunden faktiskt var för ras.
 
De olika labben har olika metoder, olika genbanksdatabaser att jämföra med.
Varje labb har sitt eget så att säga.

De tittar på olika mängder av DNA, vissa tittar på mer, andra på mindre.
Embark, det enda jag har erfarenhet, dock ej just rastestet, tittar på en väldigt stor mängd markörer, ca 230.000, när det finns andra som bara tittar på 20.000

Det är alltså inte särskilt lätt att jämföra resultat från olika labb för det är lite som äpplen och päron.
Det finns INGET labb som påstår sig kunna identifiera ingående raser med absolut 100 procents säkerhet. Men somliga labb kommer lite närmare sanningen än andra.

Här kommer några länkar från Embark som förklarar lite

https://embarkvet.com/resources/dog..._medium=email&utm_source=klaviyo&utm_content=


https://embarkvet.com/resources/dog-genetics/dog-dna-diverges/

Taget ur en längre diskussion nån gång...
Inte mina ord
"As a general statement, any canine DNA testing company that offers breed identification is only as accurate as both their algorithms and reference panel.
This is in no way to confirm nor deny the accuracy of Embark's breed detection test. However, Embark does have the largest reference panel on dog breeds (including village dog populations and wild canids) and test the most markers (200,000+). My personal opinion is that Embark is the most accurate breed detection test on the market. "

Man får alltså ta dessa tester för vad det är, sannolikheter, men inte dagsens sanning

1655557452516.png
 
Min väninna har en blandras som hon skulle vilja ha reda på vilka raser den har i sig. Är det någon som har erfarenhet av DNA-test? Jag är nämligen väldigt skeptisk 🤨
Det beror ju som sagt ovan på vilket test. Och sen är det ju den genetiska sammansättningen också. Alltså inte att mamman var 100% labrador och pappan 100% schäfer och så blev den 50/50 utan det kan ju finnas allt möjligt med "sen innan".

Ta Whippet (mina är dna-testade) och de är ju framtagna ur andra raser ursprungligen, så man man se (jämfört med de andra testade Whippetarna och greyhoundsen) hur nära de ligger Whippet och hur nära grey t.ex.

Våra är testade för att kolla olika sjukdomar i rasen samt för att få översikt över just grey-Whippet samt för skojs skull olika färganlag.

Vi hade mydogdna (som heter nåt annat nu?)
 
Var med om ett dnatest på häst. Fadern troddes vara en renrasig lipizzan. Denna förmodade fader hittades inne hos märren, också hon renrasig lipizzan, i hagen. Den registrerades dock som korsning. Flera år senare testades avkomman. Visade sig innehålla raserna Lipizzan, Knabstrup, New Forest och Arab. Lät ju helknasigt. Men det var inte konstigare än att där fanns en hingstkorsning med de tre senare raserna i, i en hage bredvid också. Han hade väl hoppat in till märren och sen tillbaka igen. Ibland är det otroliga sant.
 
Var med om ett dnatest på häst. Fadern troddes vara en renrasig lipizzan. Denna förmodade fader hittades inne hos märren, också hon renrasig lipizzan, i hagen. Den registrerades dock som korsning. Flera år senare testades avkomman. Visade sig innehålla raserna Lipizzan, Knabstrup, New Forest och Arab. Lät ju helknasigt. Men det var inte konstigare än att där fanns en hingstkorsning med de tre senare raserna i, i en hage bredvid också. Han hade väl hoppat in till märren och sen tillbaka igen. Ibland är det otroliga sant.

Låter väldigt likt en liten häst/övervuxen ponny vi hade på ridskolan för ett antal år sen. Undrar om det springer runt många såna korsningshingstar. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 874
Senast: Puffindog
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 629
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Elvasaga
·
Kläder & Bli fin Finns det i dammodell? Själv börjar jag känna mig rätt uppgiven. Har testat mig igenom jackor på HM, Lindex, KappAhl, Åhlens Bikbok och...
Svar
12
· Visningar
541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp