DNA-testa sig - vilket är bäst?

Ramona

Trådstartare
Jag tänker att jag ska DNA-testa mig. Främst är jag nog intresserad av släktforskning och att hitta levande släktingar i både USA och Europa inkl Sverige förstås. Vilket väljer man?

Brorsan testade sig via 23andme för typ 10 år sen och det var riktigt intressant, men han var mer intresserad av sjukdomar än av släkt. Jag vet ju alla sjukdomar nu, så det behöver jag väl inte veta då brorsan vet och det skiljer nog inte jättemycket då vi är helsyskon.

Grejen är att när vår halvmoster dog i somras hittade vi flera barn till min morfar. Barn vi inte visste om fanns. Han var gift 3 ggr, men dessa ”okända” barn var utomäktenskapliga. De andra har vi koll på. Han var en riktig rövhatt och en seriös häradsbetäckare, så det hade varit roligt ifall några fler hittades. Samtidigt har vi massor med släkt som utvandrade till USA och där hade jag gärna hittat avlägsna släktingar.

Sen är det så att min mormors pappa hade ett väldigt ovanligt efternamn och när man söker på det hamnar man mest i England, så där hade jag också gärna hittat avlägsna släktingar om det finns några. Farmors släkt vet vi invandrade från Skottland på 1600-talet, men hur långt ifrån matchar de där testen? För när brorsan testade sig fanns det inget om Skottland eller de brittiska öarna. På pappas sida var vi 98% non-specific Scandinavian och någon halvprocent ryss. På mammas sida var det mer specificerat med svensk, norsk och så var vi 1,2% libaneser, vilket de kunde härstamma från 1200-talet.

Högst oklart som ni ser. Vad väljer jag?
 
Senast ändrad:
Det finns ju olika test, dels det där som visar vilket område i världen man härstammar ifrån. Såna test är inte pålitliga.
Sen finns det såna där man kan få träff på släktingar som också testat sig.
Kvinnor kan testa mitokondrie-dna och få rakt nedstigande på mödernet (mor, mormor, mormorsmor osv).

Det finns några facebookgruppen där man kan få tips och råd t.ex den här för noviser https://m.facebook.com/groups/1208424909171848?group_view_referrer=profile_browser

En annan heter DNA-anor https://m.facebook.com/groups/133635093371627/

Nu är det ett tag sen jag läste om DNA-test men det är tydligen så att en del företag tillåter att man för över datan till andra släktforskningssdatabaser och andra företag tillåter inte det så för att få mest för pengarna ska man helst välja ett som tillåter överföring, så man slipper testa sig många gånger hos olika företag.
Jag tror det är FamilyTree DNA som tillåter överföring men är inte säker.
 
Sist jag läste undersökning om det var det bara ruffel o båg.
Nja riktigt så enkelt är det inte, det beror på vad man frågar efter. Om man tittar på från vilken del av världen man kommer ifrån så är det väldigt osäkert, tittar man däremot och matchas mot liknande DNA så stämmer det väldigt bra. Det här reportaget https://www.svtplay.se/video/22496082/min-hemliga-bror visar lite hur det fungerar och sen även om hennes liv.
Sen finns det självklart företag som bara är ute efter att lura folk, men det finns det inom det mesta.
 
Vilket man bör välja har jag svårt att råda om, men jag har haft bra erfarenhet av MyHeritage. Utöver DNA-testet har de en rätt smidig webplattform för att bygga sitt släktträd, man kommer en bra bit med gratisvarianten men kan köpa till större trädomfång och direktaccess till olika register och databaser. Direkta DNA-matchningar redovisas med olika variabler som mängd gemensamt DNA mm.

Släktforskning i Sverige är jämförelsevis straight forward och smidigt, jag har dock grenar i bl a östeuropa där det är långt ifrån lika enkelt. Där är mitt största hopp i praktiken just DNA-matchningar.
 
Är det inte ancestry som man matchar DNA med DNA?
Jag tror nog att alla företag som erbjuder DNA-tester matchar mot åtminstone sina egna resultat, i det avseendet kan det förstås vid val av företag vara intressant att väga in dels hur många resultat som finns att matcha mot och dels var resultaten/användarna finns.
 
Min mamma och flera av hennes vänner använder My Heritage och är jättenöjda med det, både själva testet och programmet/appen man sedan använder för att forska vidare.
 
Jag tror nog att alla företag som erbjuder DNA-tester matchar mot åtminstone sina egna resultat, i det avseendet kan det förstås vid val av företag vara intressant att väga in dels hur många resultat som finns att matcha mot och dels var resultaten/användarna finns.
Kanske värt att kolla vilket företag är mest poppis i ett land om man vill fokusera mest på det landet, som Storbritannien.
 
Jag tog på Ancestry och är mycket nöjd, speciellt med deras redskap att matcha träffarna med mitt släktträd . Mängder med amerikaner och en hel del svenskar. Förde över testet till My Heritage (det var gratis förr) men där är det inte lika mycket amerikanskt. Har även lagt in testet på GEDMATCH, FTDNA och Familysearch - där har jag mest fått spridda träffar men inget riktigt coolt.
 
Jag har gjort via My Heritage, men ångrar det. Utan att ha betalversionen är sidan rätt oanvändbar skulle jag säga (kostar ca 1000 kr/år tror jag, går inte att teckna kortare än ett år). Dessutom ringer deras engelskspråkiga säljare mig flera gånger om dagen i perioder, plus att jag får massor mail trots att jag bockat för att jag inte vill få några.

Däremot funkar själva DNA-delen fint. Har fått många matchningar med både kända och okända släktingar (men kan inte jobba vidare med dem utan betalabonnemang). Har även lagt till delen "hälsa", då de kollar efter gener som är riskfaktorer för olika sjukdomar, samt om man är bärare för ett gäng sjukdomar (som är recessiva).
 
Nu kommer jag och är deppiga Debbie men jag hade inte känt mig bekväm att frivilligt ge mitt DNA till ett företag som kan använda det till att bygga DNA databaser.
Detta då jag inte litar på att de har tillräckliga processer att hantera datan säkert, minimera riskerna för data stöld och att de inte kommer att överlämna datan till någon eller flera regeringar, då jag inte tycker DNA databaser för icke brottsmisstänkta ska finnas..

Du kanske inte känner det är en viktig fråga, men tänka bara flika in om det kanske var något du inte tänkt på hittils i frågan!
 
Hörde så sent som idag att det finns planer på att jämföra flera DNA-register med olösta brott, både inom landet och utomlands.
 
Hörde så sent som idag att det finns planer på att jämföra flera DNA-register med olösta brott, både inom landet och utomlands.
Det används redan i USA och i Sverige tror jag man använder familjesökning, alltså söker släktingar till misstänkta gärningsmän.
 
De jag har hört om som tvekar tänker på försäkringsfrågor. Bolag som i framtiden vägrar försäkra individer med sjukdomar som är ärftliga. Men de företagen kommer nog ändå att kräva dnatest tänker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 288
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp