DNA-testa sig - vilket är bäst?

De jag har hört om som tvekar tänker på försäkringsfrågor. Bolag som i framtiden vägrar försäkra individer med sjukdomar som är ärftliga. Men de företagen kommer nog ändå att kräva dnatest tänker jag.

Ytterligare en påminnelse varför det är så viktigt att värna den allmänna sjulvården och att motstå/inte tillåta privata aktörer, fär detta kommer 100% hända. Finns redan sjukförsäkringar där du får "belöningar" om du använder e.x. ett fitbit och motionerar - vilket såklart bara är ett steg mot att identifiera de hälsosamma och därmed lönsamma människorna att försäkra.
Försäkringsbolag skulmd inte tveka om de får tillgång till data som kan indikera om genetisk sjukdom etc..

Litet sidospår, men det känns som en viktig aspekt
 
De jag har hört om som tvekar tänker på försäkringsfrågor. Bolag som i framtiden vägrar försäkra individer med sjukdomar som är ärftliga. Men de företagen kommer nog ändå att kräva dnatest tänker jag.
Den dagen det är dags är jag säkerligen så gammal att jag ändå inte får någon försäkring, mer än typ djurens bortforslingsförsäkring vid bultning hemma.
 
Jo, men det kan ju användas till andra släktingar. Men jag tänker att den dagen den sorgen.
Men det är nog som du säger - att den dagen kommer de bolagen kräva DNA-test, eller så har vi bättre sätt att scanna av sjukdomar. Tänk lite Star Trek där man lägger sig i maskinen. ;)

Sen är det klart att man ska vara försiktig med vad man lämnar ut för information och data, men samtidigt känns det som att jag får med glädjeämnen av nya släktingar och nya bekantskaper än vad jag får av att tänka konspiratoriskt. Hade ju kusinträff hemma i somras där flera som vi inte visste fanns innan min halvmoster dog kom. Det var jätteroligt att se hur lika man är fast man aldrig träffats.
 
UPPDATERING

Jo, men jag valde MyHeritage till slut. Det dök ju upp släkt som man känner igen, men som ändå är relativt långt bort. Men, så fick jag en matchning på 12%, vilket ju är nära släkt. Efter att jag jämfört det DNA-testet med min halvkusins så matchade det hennes också, har vi hittat en okänd bror till våra mammor. Morfar var lite av en häradsbetäckare och förra året när min halvmoster dog, så hittade vi två okända bröder. Och nu på mitt DNA hittade vi alltså en son till som morfar avlat fram utan att ta ansvar för.
 
UPPDATERING

Jo, men jag valde MyHeritage till slut. Det dök ju upp släkt som man känner igen, men som ändå är relativt långt bort. Men, så fick jag en matchning på 12%, vilket ju är nära släkt. Efter att jag jämfört det DNA-testet med min halvkusins så matchade det hennes också, har vi hittat en okänd bror till våra mammor. Morfar var lite av en häradsbetäckare och förra året när min halvmoster dog, så hittade vi två okända bröder. Och nu på mitt DNA hittade vi alltså en son till som morfar avlat fram utan att ta ansvar för.
Spännande :up: !
 
Och nu på mitt DNA hittade vi alltså en son till som morfar avlat fram utan att ta ansvar för.
Det är väl både fram- och baksidan med DNA-testerna. En hel del familjehemligheter/-lögner lär komma upp på ytan. Merparten av detta är sannolikt av äldre datum, men det är inte helt otroligt att även nu levande familjer kan få en del överraskningar...
 
Det är väl både fram- och baksidan med DNA-testerna. En hel del familjehemligheter/-lögner lär komma upp på ytan. Merparten av detta är sannolikt av äldre datum, men det är inte helt otroligt att även nu levande familjer kan få en del överraskningar...

När jag pluggade i början seklet på universitetet så gjordes det en labb där vi kollade vår blodgrupp.

En av klasskompisarnas blodgrupp visade att hennes pappa omöjligt kunde vara det pga detta.

Hur det gick sedan vet jag inte då det var en jag inte umgicks med (vi var 90 i klassen).
 
När jag pluggade i början seklet på universitetet så gjordes det en labb där vi kollade vår blodgrupp.

En av klasskompisarnas blodgrupp visade att hennes pappa omöjligt kunde vara det pga detta.

Hur det gick sedan vet jag inte då det var en jag inte umgicks med (vi var 90 i klassen).
Det där hände på mellanstadiet (?) när vi kollade ögonfärger. Min ena klasskompis hade en ögonfärg hon inte borde ha kunnat ha. Och mycket riktigt...
Man bör nog tänka till en gång som lärare innan man gör sånt.
 
Det där hände på mellanstadiet (?) när vi kollade ögonfärger. Min ena klasskompis hade en ögonfärg hon inte borde ha kunnat ha. Och mycket riktigt...
Man bör nog tänka till en gång som lärare innan man gör sånt.
Å andra sidan är det den mest grundläggande genetiken, som är lätt för alla att se.
Jag har lite svårt att hålla med om att det faller på lärarens ansvar. Man behöver kanske inte uttala det så tydligt som att "vad har dina föräldrar för ögonfärg och vad har du?" Men...
 
Det är väl både fram- och baksidan med DNA-testerna. En hel del familjehemligheter/-lögner lär komma upp på ytan. Merparten av detta är sannolikt av äldre datum, men det är inte helt otroligt att även nu levande familjer kan få en del överraskningar...


Var på ett info träff om dna test i släktforsknings syfte. Han som pratade sa att tänk två gånger 1 ggr vad är ev nackdelar- du kanske är släkt med din sura jävliga granne som exempel ggr 2 fördelar-släkt, matchningar osv

Sen Ska man tänka om man väljer dna test från sida som kräver medlemskap, att man inte kan använda alla funktioner utan att betala, Kanske bra med företag som inte är knutet till någon specifik sida? Men att man skulle fundera på vilket man vill.


Lite oj oj fick ett mail
Jag fick ett mail av en Norsk man som söker sin far.- men pappa tänkte jag o fnissade. Hade bara varit att gilla läget Om det hade varit som jag först trodde.
Men mannen från Norge och min pappa var jämn gamla så det är någon generation eller ett par före som har lämnat ”dna spår”.
Har inte funnit vem fadern kan vara ännu.
 
Man bör nog tänka till en gång som lärare innan man gör sånt.
Men nej! Det är ju givetvis skolans uppgift att utbilda människor i hur världen fungerar. Det är ju lite som att vi skulle börja mörka annan kunskap för att det kanske blir obehagligt för oss att veta. Nä, vilken konstig tanke!

Folk får ta ansvar för sina mörka hemligheter om de kommer fram. Så svårt är det ju inte att ta reda på så de kan ju inte tänka att allting varar för evigt.
 
Fast det ser ni på hur många procent ni matchar vilken generation det är. Bara att börja räkna! :) Och sen kör man uteslutningsmetoden eller frågar alla potentiella kandidater. ;)

Det gör jag inte då det ligger någon ”händelse” 5-6 generationer bakåt, tyvärr inga kvar i livet och alla hade inte barn. Många släktingar som passar in. Det var många barn i familjerna förr ..
Vilket är svårt att veta vem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp