Dna tester

escodobe

Trådstartare
Är det någon som gjort någon sån där DNAtest där man matchas mot andra personer? Fick ni något kul resultat?
 
Är det någon som gjort någon sån där DNAtest där man matchas mot andra personer? Fick ni något kul resultat?

Har gjort dna family finder och det droppar in fler svar alt efter som fler gör test.
Ja fått kontakt med släkt i Norge 5 led bort. En som söker fader okänd också släkt men än har vi inte listat ut hur vi är släkt.
Det är lite spännande.
 
Jag har också testat mig med Family Finder. Det krävs nog att man är intresserad av släktforskning (alltså pappersforskning) för att det ska bli riktigt intressant. Men det är jag ju :) !
 
Har gjort ett med Ancestry.com. Fick inte så mycket hjälp i min egen forskning i trädet precis, men har fått en väldans massa fyr och sexmänningar och ännu avlägsnare. Det droppar in nya namn, matchningar och mail hela tiden. .
 
Kul. På min pappas sida är det redan forskat till mitten på 1700 talet på fadersgrenen, men det vore lite kul om man kunde lista ut när Anderson inslaget kom från på farmors sida kom, eftersom det var i England så bör det finnas något skandinaviskt inslag.
 
Med dessa dna-test så går det inte att se hur många procent man är av x eller y nationalitet, då basen utgörs av en referensgrupp som utgår från vart man är född. Om jag tex har svenska föräldrar men bor i australien och tar testet så kommer det att visas för mina släktingar att de är en viss procent australienare.

Men, OT, så dök det upp en hittills okänd son till min morfar tack vare testet 😃 Helt sjukt egentligen, och sjukt kul! Många släkthemligheter och mysterier som kan avslöjas 😉
 
Kul. På min pappas sida är det redan forskat till mitten på 1700 talet på fadersgrenen, men det vore lite kul om man kunde lista ut när Anderson inslaget kom från på farmors sida kom, eftersom det var i England så bör det finnas något skandinaviskt inslag.

Jag skulle rekommendera dig att göra en grundläggande släktträd först, du får liksom inte den typen av svar på dna-test. Jag har själv forskat mig till 1500-tal i vissa linjer men ett träd kan ju vara hur j-a stort som helst liksom, och jag har bara hållt på med min forskning ytterst sporadiskt under ett par år så i koncentrerad tid skulle jag säga att det motsvarar kanske ett halvårs amatörforskande ett par dagar i veckan.

Om du tittar på den här videon (som handlar om språk och inte om släktforskning), så inser man att england är typ extremt mycket skandinaviskt sedan 900-talet ...:D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag hörde nyligen om en person som använde Vanish som tvättmedel och blev lite förvånad. Jag förställer mig att det inte gör renare...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: tanten
·
Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 313
Senast: cili
·
Skola & Jobb De gånger jag fått tester i samband med sökt jobb så är det i princip alltid personlighetstest och ett logiskt test av typen välj rätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 998
Senast: Vassi
·
Kropp & Själ Mot magsår. Fick en burk utskriven efter att ha gjort gastroskopi. Inga andra instruktioner. Ska det räcka med denna burk? Läker...
2
Svar
38
· Visningar
1 135
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp