Do as I do

Börja med några beteenden som din hund redan kan på verbal signal. Ska vara enkla beteenden. Sätt in en verbal signal som du väljer för Do as I Do (exempelvis Do it eller Härma!) och så säger du detta innan du säger din verbala signal för beteendet. Fortsätt så, men variera detta mellan några få enkla beteenden som hunden kan helt på verbal signal.

Sedan är ju tanken då att du ska kunna plocka bort den verbala signalen för beteendet och bara säga ”Härma” efter du själv visat vad för beteende du önskar, typ snurra. :)
 
Jag tycker mest att filmerna på Youtube mest visar hundar som redan kan härma, inte hur det lära in. Därav min fråga.

Jag lärde in min golden detta efter ganska exakt samma metod som @machafuko beskrev. Hade lyssnat på en hundpodd som bland annat Eva Bodfäldt är med i. Där pratade de om Do as i do och sen gjorde jag som de sa. Nu älskar min Jazz den här träningsmetoden.
 
Jag lärde in min golden detta efter ganska exakt samma metod som @machafuko beskrev. Hade lyssnat på en hundpodd som bland annat Eva Bodfäldt är med i. Där pratade de om Do as i do och sen gjorde jag som de sa. Nu älskar min Jazz den här träningsmetoden.

Nu när du säger det så slår det mig att det nog var där jag lärde mig också. Kom inte på om det var via youtube eller podd/bok men stämmer nog att det kan ha varit genom podden.

Använde det sedan på min Eurasier som jag hade lite svårt att träna med andra metoder. Gick lite trögt, men med Do As I Do fattade hon ganska snabbt. :D
 
@Monstermom gör det med sin hund och vill kanske berätta mer? :)
Inte här så ofta så liiite sen på bollen... :angel:

Men jag kan komplettera @machafuko s beskrivning lite:
Börja med några (3-4st) beteenden din hund redan kan på ren verbal signal. Välj beteenden du själv kan visa. (Exempel: sitt, ligg, skall, plocka upp, kliv upp på, kryp igenom, osv - saker som att vifta på ett öra är mindre lämpligt. :D
Ha hunden imitt emot dig med utrymme emellan er. Ge ett kommando för "vänta och observera mig", i ren DAID så är det just "do as I do", gå fram och demonstrera beteendet.
Gå tillbaka, säg "Do It!" till hunden (eller vilken signal du nu vill använda), direkt följt av signalen för det demonstrerade beteendet som hunden redan kan.
Upprepa flera gånger och variera mellan olika redan kända beteenden. Du kommer att se att hunden förekommer den verbala signalen och startar redan på "Do It!", då är det dags att börja experimentera med nya beteenden som hunden inte redan kan.

Man kan nästan inte ha roligare! :D
 
Inte här så ofta så liiite sen på bollen... :angel:

Men jag kan komplettera @machafuko s beskrivning lite:
Börja med några (3-4st) beteenden din hund redan kan på ren verbal signal. Välj beteenden du själv kan visa. (Exempel: sitt, ligg, skall, plocka upp, kliv upp på, kryp igenom, osv - saker som att vifta på ett öra är mindre lämpligt. :D
Ha hunden imitt emot dig med utrymme emellan er. Ge ett kommando för "vänta och observera mig", i ren DAID så är det just "do as I do", gå fram och demonstrera beteendet.
Gå tillbaka, säg "Do It!" till hunden (eller vilken signal du nu vill använda), direkt följt av signalen för det demonstrerade beteendet som hunden redan kan.
Upprepa flera gånger och variera mellan olika redan kända beteenden. Du kommer att se att hunden förekommer den verbala signalen och startar redan på "Do It!", då är det dags att börja experimentera med nya beteenden som hunden inte redan kan.

Man kan nästan inte ha roligare! :D

Det är jädrigt häftigt när man inser att de förstått konceptet! Mindre häftigt när de på eget initiativ väljer att ta efter beteenden som att öppna grindar/dörrar och foderlådor. :D:angel:
 
Testa att titta på hundens ansikte o mimik när ni sitter mitt emot dig, vad gör den när du slickar dig om munnen? :idea: Eller när du gäspar, oavsett situation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndagen gjorde Admiral As debut på Vincennes. Det slutade med en andraplats efter en rykande avslutning. Dagens enda svenskseger kom...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På min to-do-lista idag står det att jag ska hämta in ved, sätta upp två reglar och så plantera de där penseerna jag inte planterade...
Svar
8
· Visningar
582
Senast: Wille
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 355
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp