Do:s and don’t:s på LinkedIn

pollex

Trådstartare
Jag har en tanke om att vara lite mer aktiv på LinkedIn för att synas lite mer professionellt, men jag misstänker att jag är på nybörjarnivå när det gäller vad man kan och hur man bör göra det. Använder ni LinkedIn aktivt? Vilka är era bästa LinkedIn-tips? Och vad bör man absolut undvika att göra? :)
 
Jag använder LinkedIn just nu mest som ett ställe där jag lagrar alla kurser, anställningar, uppdrag etc. för att kunna plocka därifrån när jag gör CV'n. Lägger även till personer jag vill ha kontakt med men kanske inte känner tillräckligt bra för Facebook, men då med en professionell arbetsmässig grund.
 
Jag använder LinkedIn aktivt i jobbet. Det är ju ett professionellt nätverk s.a.s. så rent privata uppdateringar lyser med sin frånvaro. Likaså negativa, det är rätt peppigt och av det jag har sett så drar man inte igång värsta kritiska diskussionen efter någons inlägg. Det får vara i andra forum.

Man kan (om man vill) även bygga betydligt vidare nätverk på LinkedIn, du behöver inte känna folk utan det kanske bara handlar om att initiera en kontakt som kan vara värdefull för er båda yrkesmässigt. Det finns ju även grupper/ sido, tex lärosäten och deras alumngrupper, där man kan vara med om man vill. Hashtags finns som man kan följa men jag upplever att det inte är jättemycket använt (än).
 
Jag har en tanke om att vara lite mer aktiv på LinkedIn för att synas lite mer professionellt, men jag misstänker att jag är på nybörjarnivå när det gäller vad man kan och hur man bör göra det. Använder ni LinkedIn aktivt? Vilka är era bästa LinkedIn-tips? Och vad bör man absolut undvika att göra? :)

Jag är väldigt aktiv på LinkedIn eftersom det är en försäljningskanal för oss. Utbildade faktiskt vårt eget företag i det för inte så länge sen :) Men mina tips baseras mycket på hur jag själv upplever LinkedIn så ta det med en nypa salt, precis som med alla sociala medier så finns det ju många olika åsikter om hur det ska användas.

Bra
  • Personliga inlägg relaterade till jobb/arbetsliv
  • Dela intressanta artiklar och skriva en egen intressant tanke om den
  • Gilla och kommentera andras inlägg positivt
  • Ta kontakt med personer och fråga vad de jobbar med och berätta vad du jobbar med
  • Lyfta sina kontakter/kollegor i sina inlägg
  • Lyft din egen men framför allt också andras organisationer
  • Berätta om saker man själv är stolt över på ett ödmjukt sätt
  • Ha en uppdaterad profil med professionellt tagen bild och header
  • Vara aktiv, men inte för aktiv så följarna tröttnar
  • Hitta en spännande twist och erbjud följare något nytt när de läser dina inlägg
  • Dela gärna bilder, det är personligt och kul för följare att se och de lär känna dig bättre
  • Svara på mail relativt snabbt. Framför allt svara alltid och ignorera inte de som tar kontakt.
  • Ha gärna kontaktuppgifter i din profil

Dåligt
  • Använda det som FB och berätta vad du åt till lunch (håll dig till jobbrelaterade saker)
  • Skryt (är så genomskinligt och eftersom 80% av LinkedIn består av detta så.. var mer kreativ i säljandet av dig själv)
  • Sälj (en produkt eller dig själv) utan att ge intressant content i inläggen. Ingen är intresserade av "kom och köp" eller "anställ mig!" utan relationsbyggande är mer komplext
  • Slå in öppna dörrar, tyvärr också väldigt vanligt med ack så tröttsamt. Ska du skriva om arbetsmiljö, jämställdhet eller andra viktiga frågor hitta på något mer kreativt och mer intressant än "Alla borde ha rätt till en bra arbetsmiljö. Gilla om du håller med!" (Konstigt nog får dessa inlägg MASSA likes, antar att folk helt enkelt är lite tappade)
  • Klyshor och hurtiga citat "Måndag morgon allihopa, nu kör vi! Ny vecka nya möjligheter!" 🤮
  • Skriva elaka/kritiska kommentarer på andras inlägg. Är någon ute och cyklar helt och det känns viktigt att kommentera, svara på ett snyggt och konstruktivt sätt som är trevligt (är ibland förvånad över hur vissa ger sig in i kommentarsfält-bråk och låter hela sitt professionella nätverk se det)
Ja, det var väl det jag kom på på rak arm!
 
Kan till @Voeux :s lista på vad man inte ska göra tillägga att man inte ska kritisera (potentiella) kunder eller konkurrenter. Oavsett om det är delande av kritiska artiklar eller diskussioner som pågår. Är du på ett stort företag - tänk på att det kan vara någon annans kund. Enklast/bäst är att aldrig kritisera någon specifikt.
Däremot bryter jag själv mot hennes punkt att aldrig ignorera de som tar kontakt. Är lite ambivalent angående neka/ignorera. Får många kontaktförfrågningar från personer som jag inte vill ha kontakt med, t ex konsultmäklare (som inte sällan vill att man ska ta uppdrag "vid sidan om"), rekryterare, försäljare och andra som bara vill ha ett enormt antal kontakter (till vilken nytta?). Dessa personer finns nästan aldrig i Europa. Är heller inte ovanligt att studenter eller nyexade runt om i världen (låg- och medelinkomstländer) tar kontakt. Ibland accepterar jag, ibland inte. Vill ju inte verka elak mot ambitiösa unga människor, men försöker hålla mitt nätverk så litet och relevant som möjligt. (företaget hjälper dock till på div sätt för att öka det, de vill att jag ska vara en person som folk följer ...)
 
Kan till @Voeux :s lista på vad man inte ska göra tillägga att man inte ska kritisera (potentiella) kunder eller konkurrenter. Oavsett om det är delande av kritiska artiklar eller diskussioner som pågår. Är du på ett stort företag - tänk på att det kan vara någon annans kund. Enklast/bäst är att aldrig kritisera någon specifikt.
Däremot bryter jag själv mot hennes punkt att aldrig ignorera de som tar kontakt. Är lite ambivalent angående neka/ignorera. Får många kontaktförfrågningar från personer som jag inte vill ha kontakt med, t ex konsultmäklare (som inte sällan vill att man ska ta uppdrag "vid sidan om"), rekryterare, försäljare och andra som bara vill ha ett enormt antal kontakter (till vilken nytta?). Dessa personer finns nästan aldrig i Europa. Är heller inte ovanligt att studenter eller nyexade runt om i världen (låg- och medelinkomstländer) tar kontakt. Ibland accepterar jag, ibland inte. Vill ju inte verka elak mot ambitiösa unga människor, men försöker hålla mitt nätverk så litet och relevant som möjligt. (företaget hjälper dock till på div sätt för att öka det, de vill att jag ska vara en person som folk följer ...)

Ja, jag håller helt med dig. Jag menar mest att man ska vara på relevanta mail, alltså personer som man faktiskt vill ha i sitt nätverk och kan komma att kontakta/ha nytta av senare. Jag får också en del "Hi how are you" från typ någon som jobbar med biomedicin i Marocko. Eller bara "Hej" från Göran 63 i Vetlanda. Sånt lägger jag inte tid på att svara på.
 
Ja, jag håller helt med dig. Jag menar mest att man ska vara på relevanta mail, alltså personer som man faktiskt vill ha i sitt nätverk och kan komma att kontakta/ha nytta av senare. Jag får också en del "Hi how are you" från typ någon som jobbar med biomedicin i Marocko. Eller bara "Hej" från Göran 63 i Vetlanda. Sånt lägger jag inte tid på att svara på.
Just det här med "ha nytta av" är ju lite haken. Om alla bara har kontakter som de själva kan ha nytta av så blir det ju lite bökigt. Finns en del personer som väldigt många personer har nytta av att ha kontakt med, men som de personerna kanske inte har nytta av att ha i sitt nät. Lite så jag tänker när jag accepterar nyexade eller nyanläda som kanske inte ens har fått jobb än, även om det kanske inte är så sannolikt att jag har nytta av dem. I alla fall inte just nu. Man vet ju inte faktiskt var de som är nya kommer att vara om några år.
Själv skickar jag inte heller så många förfrågningar, och gör det definitivt inte till sådana personer som "alla" vill ha som kontakter, typ GD/VD för större organisationer (även om jag faktiskt har träffat personerna).
 
Just det här med "ha nytta av" är ju lite haken. Om alla bara har kontakter som de själva kan ha nytta av så blir det ju lite bökigt. Finns en del personer som väldigt många personer har nytta av att ha kontakt med, men som de personerna kanske inte har nytta av att ha i sitt nät. Lite så jag tänker när jag accepterar nyexade eller nyanläda som kanske inte ens har fått jobb än, även om det kanske inte är så sannolikt att jag har nytta av dem. I alla fall inte just nu. Man vet ju inte faktiskt var de som är nya kommer att vara om några år.
Själv skickar jag inte heller så många förfrågningar, och gör det definitivt inte till sådana personer som "alla" vill ha som kontakter, typ GD/VD för större organisationer (även om jag faktiskt har träffat personerna).

Eftersom min primära syssla på LinkedIn är försäljning och marknadsföring så har jag nytta av samtliga kontakter (i Sverige eftersom det är här vi är verksamma), oavsett position. Om de gillar eller kommenterar mina inlägg så ger det spridning till deras nätverk osv. Fördelaktigt såklart om de är verksamma i samma bransch som jag, men eftersom mina kunder är "offentliga verksamheter" så är det extremt brett. Så jag skickar många förfrågningar till personer inom mina målgrupper, oavsett om de är nyanställda eller högt uppsatta chefer. En nyexaminerad och nyanställd kan dessutom vara kund hos oss också, man vet aldrig riktigt vem som har beslutanderätt inom min bransch.

Sedan, även om jag inte alltid svarar på mindre relevanta mail, så godkänner jag alltid kontaktförfrågningar. Andra får gärna dra nytta av mitt nätverk om de kan och som sagt.. för mig är det lite the more the merrier.
 
Jag är ingen storanvändare men är inloggad regelbundet. Skulle nog vilja vara lite mer aktiv i att själv uppdatera men har inte prioriterat det än.

Störst nytta av linkedin har jag i dagläget som en omvärldsbevakning. Följer relevanta aktörer och har stor nytta av kontakt med personer som i sin tur delar mycket.
Håller med resten om att uppdateringar kring personliga saker inte hör hemma här. Bitterhet över arbetslöshet gillar jag inte heller (men självklart att man lyfter att man letar jobb).
 
Jag är väldigt aktiv på LinkedIn eftersom det är en försäljningskanal för oss. Utbildade faktiskt vårt eget företag i det för inte så länge sen :) Men mina tips baseras mycket på hur jag själv upplever LinkedIn så ta det med en nypa salt, precis som med alla sociala medier så finns det ju många olika åsikter om hur det ska användas.

Bra
  • Personliga inlägg relaterade till jobb/arbetsliv
  • Dela intressanta artiklar och skriva en egen intressant tanke om den
  • Gilla och kommentera andras inlägg positivt
  • Ta kontakt med personer och fråga vad de jobbar med och berätta vad du jobbar med
  • Lyfta sina kontakter/kollegor i sina inlägg
  • Lyft din egen men framför allt också andras organisationer
  • Berätta om saker man själv är stolt över på ett ödmjukt sätt
  • Ha en uppdaterad profil med professionellt tagen bild och header
  • Vara aktiv, men inte för aktiv så följarna tröttnar
  • Hitta en spännande twist och erbjud följare något nytt när de läser dina inlägg
  • Dela gärna bilder, det är personligt och kul för följare att se och de lär känna dig bättre
  • Svara på mail relativt snabbt. Framför allt svara alltid och ignorera inte de som tar kontakt.
  • Ha gärna kontaktuppgifter i din profil

Dåligt
  • Använda det som FB och berätta vad du åt till lunch (håll dig till jobbrelaterade saker)
  • Skryt (är så genomskinligt och eftersom 80% av LinkedIn består av detta så.. var mer kreativ i säljandet av dig själv)
  • Sälj (en produkt eller dig själv) utan att ge intressant content i inläggen. Ingen är intresserade av "kom och köp" eller "anställ mig!" utan relationsbyggande är mer komplext
  • Slå in öppna dörrar, tyvärr också väldigt vanligt med ack så tröttsamt. Ska du skriva om arbetsmiljö, jämställdhet eller andra viktiga frågor hitta på något mer kreativt och mer intressant än "Alla borde ha rätt till en bra arbetsmiljö. Gilla om du håller med!" (Konstigt nog får dessa inlägg MASSA likes, antar att folk helt enkelt är lite tappade)
  • Klyshor och hurtiga citat "Måndag morgon allihopa, nu kör vi! Ny vecka nya möjligheter!" 🤮
  • Skriva elaka/kritiska kommentarer på andras inlägg. Är någon ute och cyklar helt och det känns viktigt att kommentera, svara på ett snyggt och konstruktivt sätt som är trevligt (är ibland förvånad över hur vissa ger sig in i kommentarsfält-bråk och låter hela sitt professionella nätverk se det)
Ja, det var väl det jag kom på på rak arm!

Många bra tips, tack! :)

Jag har sett en del personer med diverse åsikter/kunskaper om hur man ska maxa sin synlighet utifrån LinkedIn:s algoritmer - nu känns det lite som överkurs just nu, men är det något du (eller någon annan som läser detta :)) vet mer om?
 
Jag är ingen storanvändare men är inloggad regelbundet. Skulle nog vilja vara lite mer aktiv i att själv uppdatera men har inte prioriterat det än.

Störst nytta av linkedin har jag i dagläget som en omvärldsbevakning. Följer relevanta aktörer och har stor nytta av kontakt med personer som i sin tur delar mycket.
Håller med resten om att uppdateringar kring personliga saker inte hör hemma här. Bitterhet över arbetslöshet gillar jag inte heller (men självklart att man lyfter att man letar jobb).

Ja, jag har också LinkedIn som omvärldsbevakning idag, smidigt!
 
Jag har en tanke om att vara lite mer aktiv på LinkedIn för att synas lite mer professionellt, men jag misstänker att jag är på nybörjarnivå när det gäller vad man kan och hur man bör göra det. Använder ni LinkedIn aktivt? Vilka är era bästa LinkedIn-tips? Och vad bör man absolut undvika att göra? :)
Jag använder LinkedIn rätt ostrukturerat för att ha koll på jobb som kommer ut, dela annonser och nån intressant nyhet från nuvarande jobb samt ha koll på vad folk jag träffat i yrkeslivet håller på med. Accepterar glatt folk som vill connecta, även konsultmäklare och studenter utomlands. Gränsen går vid "Göran från Vetlanda" jag har en sån (dessutom arbetslös och har gått i livets hårda skola :cautious:) snubbe som försöker connecta lite då och då.

En del av mitt nätverk använder dock LinkedIn rätt mycket som nån slags Facebook. Det är uppdateringar om privata grejer och whatnot, inte så roande. Då kunde jag lika gärna lägga till dem på andra sociala medier ju.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag upplever att det nu är färre jobb att söka än när jag sökte jobb i början av året. Så jag funderar på vad mer man kan göra för att...
2
Svar
29
· Visningar
2 761
Senast: Wille
·
Fritid Nu när vintern slagit till även i Skåne passar det väl bra att drömma sig bort. Jag och min bror och våra barn (då 5 och 8 år) vill åka...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 313
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag är sugen på att prova canicross så nu har jag köpt hem utrustningen! Hunden om är lite jobbig på promenader och drar en del där...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 335
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp