Kan till
@Voeux :s lista på vad man inte ska göra tillägga att man inte ska kritisera (potentiella) kunder eller konkurrenter. Oavsett om det är delande av kritiska artiklar eller diskussioner som pågår. Är du på ett stort företag - tänk på att det kan vara någon annans kund. Enklast/bäst är att aldrig kritisera någon specifikt.
Däremot bryter jag själv mot hennes punkt att aldrig ignorera de som tar kontakt. Är lite ambivalent angående neka/ignorera. Får många kontaktförfrågningar från personer som jag inte vill ha kontakt med, t ex konsultmäklare (som inte sällan vill att man ska ta uppdrag "vid sidan om"), rekryterare, försäljare och andra som bara vill ha ett enormt antal kontakter (till vilken nytta?). Dessa personer finns nästan aldrig i Europa. Är heller inte ovanligt att studenter eller nyexade runt om i världen (låg- och medelinkomstländer) tar kontakt. Ibland accepterar jag, ibland inte. Vill ju inte verka elak mot ambitiösa unga människor, men försöker hålla mitt nätverk så litet och relevant som möjligt. (företaget hjälper dock till på div sätt för att öka det, de vill att jag ska vara en person som folk följer ...)