Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Heddiz

Trådstartare
Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en Rottis....
Hon är uppväxt med hund, men har aldrig haft en egen...Hon är mogen i sättet och vet att hundar behöver tränas, osv och vet att hon absolut inte är en Labbe - människa...
Hon skulle vilja träffa olika uppfödare och ställa frågar om raserna och se vilken som passar henne bäst, eventuellt hitta en uppfödare som hon kan köpa valp från i framtiden.

Hon har nämnt intresse för lydnad, utställning, agility på hobbynivå samt kanske ev drag. Hunden måste kunna komma överens med katter. Det lutar mer åt dobermann hållet för henne men hon har träffat fler rottisar i verkligheten--

Jag tycker att det finns massor med andra bättre passande raser som inte är som en Labbe, men inte heller lika svåra som nybörjar hundar som Dobbis/Rottis!
Jag vet hur mycket andra brukshundar kräver och har & har haft flera olika brukshundar sen 2000
Men för det första så undrar jag om någon kennel ens skulle sälja en valp av dom 2 raserna till en 1a gångs hundägare..
Tack!
 
Träffat flertalet trevliga rottisar, även försoffade såna och numera så känns det som om de är rätt urvattnade om man inte letar rätt linjer dock så är jag inte så insatt i rasen men har bekanta som har dom som typ sällskapshundar och motionskompisar och de verkar relativt enkla att ha att göra med.
Dobbisar träffar jag sällan men de jag träffat har varit mer reserverade och haft en annan skärpa och mer av enmanshundar. Jag är övertygad om att en bra doberman är en riktigt bra hund men jag vet inte hur lätt det är att hitta en riktigt bra dobbis när man inte haft egen hund innan och om man verkligen kan relatera till vad som krävs när man inte haft egen hund.
 
Är en påläst och medveten och har tid och engagemang ser jag inte varför en inte skulle kunna ha en brukshund som första hund, särskilt med en vettig uppfödare i ryggen.
Jag tycker att din bekanta (?) resonerar sunt som vill nätverka lite bland uppfödarna och träffa olika hundar.
 
Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en Rottis....
Hon är uppväxt med hund, men har aldrig haft en egen...Hon är mogen i sättet och vet att hundar behöver tränas, osv och vet att hon absolut inte är en Labbe - människa...
Hon skulle vilja träffa olika uppfödare och ställa frågar om raserna och se vilken som passar henne bäst, eventuellt hitta en uppfödare som hon kan köpa valp från i framtiden.

Hon har nämnt intresse för lydnad, utställning, agility på hobbynivå samt kanske ev drag. Hunden måste kunna komma överens med katter. Det lutar mer åt dobermann hållet för henne men hon har träffat fler rottisar i verkligheten--

Jag tycker att det finns massor med andra bättre passande raser som inte är som en Labbe, men inte heller lika svåra som nybörjar hundar som Dobbis/Rottis!
Jag vet hur mycket andra brukshundar kräver och har & har haft flera olika brukshundar sen 2000
Men för det första så undrar jag om någon kennel ens skulle sälja en valp av dom 2 raserna till en 1a gångs hundägare..
Tack!
Om man vill ha en brukshund tycker jag att man ska skaffa en sån även om man är förstagångsägare. Jag tror ärligt talat inte att man lär sig så mycket av det som kan bli problematiskt med en brukshund, dvs vakten, försvarsinstinkten, energin och jakten om man skaffar en lågenergi-ras som saknar vakt, försvar eller jakt. När den labradoren blivit vuxen eller gått ut tiden, är ju hundägaren bara på ruta två.

Eftersom din kompis har haft hundar i familjen behöver hon inte lära sig vilket sorts djur en hund är och hur de fungerar. De finns också seriösa uppfödare som gärna säljer till motiverade nybörjare, och dessutom vill stötta och agera bollplank, så kör på är mitt råd.
 
Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en Rottis....
Hon är uppväxt med hund, men har aldrig haft en egen...Hon är mogen i sättet och vet att hundar behöver tränas, osv och vet att hon absolut inte är en Labbe - människa...
Hon skulle vilja träffa olika uppfödare och ställa frågar om raserna och se vilken som passar henne bäst, eventuellt hitta en uppfödare som hon kan köpa valp från i framtiden.

Hon har nämnt intresse för lydnad, utställning, agility på hobbynivå samt kanske ev drag. Hunden måste kunna komma överens med katter. Det lutar mer åt dobermann hållet för henne men hon har träffat fler rottisar i verkligheten--

Jag tycker att det finns massor med andra bättre passande raser som inte är som en Labbe, men inte heller lika svåra som nybörjar hundar som Dobbis/Rottis!
Jag vet hur mycket andra brukshundar kräver och har & har haft flera olika brukshundar sen 2000
Men för det första så undrar jag om någon kennel ens skulle sälja en valp av dom 2 raserna till en 1a gångs hundägare..
Tack!

Låter ju klokt att träffa lite uppfödare och se vart det leder :) Min första rottis skaffade jag som osnuten 17-åring (också jag med vana av andra hundraser under uppväxten), och den hunden var otroligt trygg och lugn.

Har haft dobermann också, för mig som person matchar rottweilerns egenskaper bättre men vad som passar just din kompis bäst lär hon komma fram till om hon ser till att umgås mycket med båda raserna innan hon landar :)
 
Jag träffade en Dobermann-uppfödare nyligen som försökte få ordning på en 8 månaders hane. Den blev helt vansinnig när den såg andra hundar, skällde som en galning och skulle bara fram för att döda inkräktaren. Uppfödaren sa att vissa av dom är såna och att hon kunnat vänja bort det förut men jag vet inte. Vi körde två träningssessioner med några dagars mellanrum där hon höll i hunden och jag gick förbi med min hund men det blev inte direkt bättre. På slutet ville den fortfarande hoppa på och döda min hund. Skulle en nybörjare få tag på en sån Dobermann är det ju kört, när till och med en erfaren uppfödare har problem. Däremot har jag bara träffat trevliga Rottweilers men det kan ju vara en tillfällighet. Jag skulle dock mycket hellre rekommendera en sådan till en nybörjare. Eller en bullmastiff/engelsk mastiff om det bara är en stor och tuff hund hon vill ha.
 
Jag träffade en Dobermann-uppfödare nyligen som försökte få ordning på en 8 månaders hane. Den blev helt vansinnig när den såg andra hundar, skällde som en galning och skulle bara fram för att döda inkräktaren. Uppfödaren sa att vissa av dom är såna och att hon kunnat vänja bort det förut men jag vet inte. Vi körde två träningssessioner med några dagars mellanrum där hon höll i hunden och jag gick förbi med min hund men det blev inte direkt bättre. På slutet ville den fortfarande hoppa på och döda min hund. Skulle en nybörjare få tag på en sån Dobermann är det ju kört, när till och med en erfaren uppfödare har problem. Däremot har jag bara träffat trevliga Rottweilers men det kan ju vara en tillfällighet. Jag skulle dock mycket hellre rekommendera en sådan till en nybörjare. Eller en bullmastiff/engelsk mastiff om det bara är en stor och tuff hund hon vill ha.
Att de gör utfall är en sak, men det är knappast ett vanligt problem i rasen att 8 mån hundar vill mörda andra hundar.
Du får gärna PMa uppf.
 
Att de gör utfall är en sak, men det är knappast ett vanligt problem i rasen att 8 mån hundar vill mörda andra hundar.
Du får gärna PMa uppf.
Nej, jag tyckte det var märkligt också. Jag ifrågasatte att den verkligen ville döda min hund men hon trodde det. Jag vet inte vad uppfödaren heter, jag träffade henne i skogen dit hon hade gått för att träna, jag hörde ett jäkla skällande och gick dit för att kolla vad det var. Kan tillägga att hon också hade en tik från samma kull med sig och den var väldigt trevlig men livrädd för min hund som är mycket mindre än den. Samt de bådas 11 år gamla far som var supertrevlig på alla sätt.
 
Nej, jag tyckte det var märkligt också. Jag ifrågasatte att den verkligen ville döda min hund men hon trodde det. Jag vet inte vad uppfödaren heter, jag träffade henne i skogen dit hon hade gått för att träna, jag hörde ett jäkla skällande och gick dit för att kolla vad det var. Kan tillägga att hon också hade en tik från samma kull med sig och den var väldigt trevlig men livrädd för min hund som är mycket mindre än den. Samt de bådas 11 år gamla far som var supertrevlig på alla sätt.
Antar att du träffade en kvinna runt Munkedal eller Lilla Edet då... 😅
Låter som två pisshundar iaf som inte är representativa för rasen.
Det är explosiva hundar som absolut kan ha problem med hundmöten (ffa hanar) men det brukar inte vara jättesvårt att reda ut.
 
Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en Rottis....
Hon är uppväxt med hund, men har aldrig haft en egen...Hon är mogen i sättet och vet att hundar behöver tränas, osv och vet att hon absolut inte är en Labbe - människa...
Hon skulle vilja träffa olika uppfödare och ställa frågar om raserna och se vilken som passar henne bäst, eventuellt hitta en uppfödare som hon kan köpa valp från i framtiden.

Hon har nämnt intresse för lydnad, utställning, agility på hobbynivå samt kanske ev drag. Hunden måste kunna komma överens med katter. Det lutar mer åt dobermann hållet för henne men hon har träffat fler rottisar i verkligheten--

Jag tycker att det finns massor med andra bättre passande raser som inte är som en Labbe, men inte heller lika svåra som nybörjar hundar som Dobbis/Rottis!
Jag vet hur mycket andra brukshundar kräver och har & har haft flera olika brukshundar sen 2000
Men för det första så undrar jag om någon kennel ens skulle sälja en valp av dom 2 raserna till en 1a gångs hundägare..
Tack!
Till en sådan person skulle jag säga "kör på!"

Varför ska man ha raser man inte vill ha för att göra andra till viljes, när man är kapabel att läsa på och lära sig om raser man vill ha och kan ge den vad den behöver? Jag tycker hon verkar vettig och verkar vilja ta reda på så att det blir rätt, är det inte vad som är bra när man väljer hund?
 
Lydnad agility utställning och drag nej jag skulle inte rekommendera någon av dom raserna alls?

Varför inte lydnad och utställning? Även en rottis kan ju dra som aktivering (min hunds uppfödare tävlade en av sina i drag också lite på kul och pin kiv). TS nämner inte om hens bekanta vill tävla eller bara träna på kul, men med ”hobbynivå” utgår jag ifrån att det handlar om just det.
 
Ja självklart gör uppfödare det? Varför skulle de inte?
Så länge man är påläst och vet vad man ger sig in på så. Det ger ju inte mycket att ha haft mops tex innan, det är ju milsvid skillnad mellan raserna.
Jag vet inte, men när det gällt någon som t.o.m haft flera andra hundar som varit intresserade av en brukshund som Malle och så har personen skrivit vi har tänkt träna lydnad och lite agility, med lite träning på BK, men vi vill hitta på något som passar hunden och ha en hund som vill ut och vandra och prova på lite specialsök- typ...

Då har folk skrivit att Malle är en KRÄVANDE hund och behöver tränas ordentligt?
Jag tycker det är ordentligt och vissa saker kommer man ju på eftersom vad som passar hunden..

Sen har jag sett folk skriva att man måste ha haft en malle innan man kan skaffa en malle 🤔🤣moment 22

Men jag trodde dobbisar och rottisar var lite svårare att träna jämfört med mallen, men jag vet inte för jag har aldrig haft någon och jag kan ha fel...Jag har bara sett grannens rottis som var agressiv, men jag fattar ju att inte alla är så..
 
Jag vet inte, men när det gällt någon som t.o.m haft flera andra hundar som varit intresserade av en brukshund som Malle och så har personen skrivit vi har tänkt träna lydnad och lite agility, med lite träning på BK, men vi vill hitta på något som passar hunden och ha en hund som vill ut och vandra och prova på lite specialsök- typ...

Då har folk skrivit att Malle är en KRÄVANDE hund och behöver tränas ordentligt?
Jag tycker det är ordentligt och vissa saker kommer man ju på eftersom vad som passar hunden..

Sen har jag sett folk skriva att man måste ha haft en malle innan man kan skaffa en malle 🤔🤣moment 22

Men jag trodde dobbisar och rottisar var lite svårare att träna jämfört med mallen, men jag vet inte för jag har aldrig haft någon och jag kan ha fel...Jag har bara sett grannens rottis som var agressiv, men jag fattar ju att inte alla är så..
Alltså, det handlar ju om var man lägger ribban och att man vet vad man köper. Man behöver ju inte köpa de rejälaste linjerna tex. På pappret bör ju mängden aktiviteter räcka, men hur mycket personen faktiskt kommer träna vet ju bara hen själv. Hobbynivå kan ju vara en gång i halvåret eller 5 dagar i veckan på BK liksom och allt därimellan.
Dobbisen är kanske lite mindre förig och bolltokig än en malle, men den är o andra sidan mer balanserad i min erfarenhet.

Det är vad man gillar för egenskaper som avgör och vad man anser är "svårt". Jag skulle aldrig köra malle liksom, de passar mig inte alls.
 
Lydnad är ju med uppe på tapeten? Det bör ju räcka.
Jo jag tänkte hur det var hos Malle uppfödare för Bruksmalle och där räcker inte att du bara tränar lydnad utan där måste man träna och tävla i typ Lydnad och något som har med nosaktivitet att göra och något som är bra för konditionen typ agility..Så man tänker på helheten...

Men det finns ju UTSTÄLLNINGS kennlar och då räcker det med det hon vill göra även hos malle kennlar...Så du har rätt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 246
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 813
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 772
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 263
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp