Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Ottilia

Trådstartare
Hej!
Ytterligare en av dessa trådar om att välja hundras. Hoppas ni orkar ta er an min frågeställning, som lite bygger på att jag är "hästmänniska" vilket många här också verkar vara.

Jag och min sambo har nästan bestämt oss för att skaffa hund när vi har förutsättningarna för det. Jag vill verkligen vara noggrann i valet av hund och har sen många år försökt läsa mig till olika hundraser och deras egenskaper. Således har jag sedan länge fastnat för Dobermann. Med den enda haken, det sägs att det inte är en nybörjarhund.

Jag har personligen aldrig haft en egen hund och min sambo är uppvuxen med en hund i huset men har inte varit en aktiv del i uppfostran.

Jag vill verkligen ha en aktiv hund att gå på bruks och lydnadskurser med, jag vill ha en hund som kan följa med mig på ridturer, joggingrundor och i skidspåret på vintrarna. Som jag kan träna lydnad med och som har vad man i hästvärlden skulle beskriva som en del nerv och energi. Helst vill jag ha en hund med kort lättskött päls så att den slipper ett bad varje dag utan att det räcker med att torka av tassar och mage efter en rejäl runda i skog och mark. Jag skulle även tycka om att tävla i bruks och lydnad, kanske även i ipo.

När jag har varit hundvakt och tagit hand om andras hundar så har jag upplevt att mycket är liknande med hur man hanterar hästar - "olydiga" eller stissiga hundar har jag lätt fått att lyssna, sluta dra i kopplet, gå fot etc. Detta tolkar jag som att jag kanske inte är helt en nybörjare med hundar och att jag och min sambo därför kommer att kunna skaffa en dobermann framöver. Samtidigt så vill jag ju verkligen att en framtida hund ska få ett bra hem hos oss och att vi inte tar oss vatten över huvudet och tror att "vi är annorlunda så de där råden att dobermann inte är för nybörjare gäller inte oss." Så lite undrar jag över vad det är som gör att folk säger att dobermann är svåra hundar och vad är det som gör att man säger att vissa hundar inte är nybörjar-hundar... Vilka egenskaper hos matte och husse är det som brukar saknas när de är nybörjare?

och så slutligen, vilka andra raser passar in?

Oj blev visst lite av en vägg av text, men jag skulle så gärna vilja ha lite input av opartiska människor som inte antingen säger "det kommer du klara av så bra" - för att de är mina vänner och är snälla eller "är du galen, det är en mördarhund!!" -för att de har fördomar mot rasen.

Tack på förhand / Ottilia
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Om du är intresserad av dobermann så vill jag bara passa på att säga att Hundstallet har fått in en 21 månader gammal dobbistik som nog skulle bli en trevlig hund med rätt ägare, men som i dagsläget behöver jobba en hel del på självförtroendet.

Sedan kanske det inte alls är rätt för er, men jag ville bara nämna det! :)
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Vet att det finns dobbisägare här på buke, men jag skriver min åsikt om rasen.

När det gäller Dobermann finns det helt klart en hel del nerv och energi, inget snack om den saken. Däremot verkar det svårt att hitta en BRA dobbis med nerverna på rätt ställe och inte en hund som bara blir nervös och svårhanterlig. Just detta med nerverna tror jag är väldigt viktigt att föraren klarar av att hantera, att hålla de på rätt bana så att de inte går ur hand. Men om du VET att du vill ha en hund att aktivt träna lydnad och t.ex. spår med kan det säkert vara en bra ras.

Jag köpte Rottis som första hund, och de är väl lättare på så vis att de inte är lika snabba, men jag lyckades även få en rejält svårt hund med mycket skärpa och som är väldigt självständig och ganska hård, vilket gör att jag är mycket glad att hon inte har särskilt mycket nerv och lätt för att stressa upp sig, för det hade varit svårt för mig att hålla i schack. Och jag kan säga att jag inte hade förväntat mig en sådan här hund då jag inte träffat någon rottis som varit som min hund är, däremot har hon en del andra egenskaper som överväger det som kan ses som negativt med henne. Det jag menar är att man kan få allt annat än det man förväntar sig, trots att man varit noga med research och att läsa på om olika raser och linjer.

En annan tanke är också det att dobbisar kan vara knepiga i och med att de verkar ha en benägenhet att dra på vilt och att de kan ha problem att vara hemma själva vilket man måste ta i beaktande om det skulle fungera med er vardag. Visst att det handlar om indiven, detta med att ha hunden själv hemma, men vissa raser verkar mer benägna för en viss problematik.

Har ni träffat många olika dobbisar, sett dem in action och läst på om olika uppfödare? Vad är det som fått er att fastna för just den rasen? Nu kommer säkert någon att hoppa på mig om att jag tycker heelt fel, men detta är som sagt det jag sett av rasen. Ska tillägga att jag är hemligt förälskad i den här rasen, men är avskräckt pga. alla riktigt dåliga individer jag träffat (vilket många säger om Rottis också, men vad man har för syn på en ras beror nog just på vilken typ av individ man stött på).
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Tack för tipset men i nuläget så kan vi inte ge en hund ett bra hem, vi bor alldeles för litet (17kvm) men med planer att kunna flytta om 6 mån. Plus att vi båda är klara med studier snart och vill verkligen vara säkra på att framtida jobb och hundvakt kommer passa så att hunden inte måste vara ensam på dagarna. Som det ser ut nu så kommer vi kunna lösa det med sambons föräldrar som har hund och med min pappa som är pensionär och har haft en schäfer innan jag var född. Men tills vi säkert vet att vi kommer ha grundförutsättningarna för att ge hunden ett bra liv så är det inte tal om att skaffa en hund. Jag är kanske ute väldigt tidigt men jag vill vara väl förberedd inför valet av hund.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Tack för ditt svar! Att man kan få en helt annorlunda individ är jag inställd på. Är väldigt intresserad av avel inom hästvärlden så jag är införstådd med att individen alltid kan komma att avvika från det förväntade avelsresultatet.

Att jag är positivt inställd till individer med en del nerv är återigen dels en koppling till de hästar jag hanterat och tränat där jag upplevt att jag passat bra ihop med stissiga nerviga hästar - de har kommit ner på jorden och jag har känt en bra kommunikation med små medel med sådana hästar. Samma tendens har jag känt med de lite mer nerviga energirika hundar jag har träffat. Medan individer som varit mer flegmatiska har jag upplevt som kanske lättare att hantera från scratch men i längden mindre givande. Grundhanteringen har liksom varit lättare men finliret i kommunikation har jag känt varit svårare att få fram.

Att rasen tenderar att dra på vilt känner jag inte till sedan tidigare, det kan vara väldigt bra att ha i tanken eftersom jag vill ha en hund som kan hänga med lös på ridturer (den tiden på året som det inte är kopplingstvång vill säga), jag trodde dobbisar inte hade så mkt sådana tendenser eftersom de inte är avlade för jakt.

Jag har träffat en del dobbisar, men ärligt talat inte massor av dem. Har tänkt försöka se om jag och sambon kan åka och vara åskådare på någon tävling eller så för att se mer av dem. De dobbisar jag har träffat har varit väldigt kvicka och reaktiva men upplevts som väldigt intelligenta. De som jag har haft turen att träffa har antingen haft en väldigt bra mental disposition och/eller kompetenta ägare med tydliga rutiner eftersom de har varit lugna till sättet men snabba till reaktioner.
Det som gjort att jag fastnat för dem är att de verkar vara intelligenta och ha en tendens att ty sig till sin familj väldigt starkt. Att de har en del nerv och att de gillar att arbeta för jag gillar att arbeta. Sen tycker jag att de är otroligt vackra och av en bra storlek. Schäfrar tycker jag är för långhåriga och verkar ha så mkt problem med sina höfter och de rottisar jag har träffat upplever jag som lite som du beskriver din - ganska hårda och inte så jätte reaktionssnabba. Kvickheten är en av de saker som verkligen tilltalar mig med dobbisar.

Det som avskräcker mig just är att så många säger att de inte är nybörjarhundar och att om man inte haft hund tidigare så ska man inte ha en dobbis men jag vet inte riktigt varför man säger så?
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Och i denna tråden passar jag utmärkt :banana:

Jag har ägt dobbis sen början av 80-talet,fött upp en del mellan slutet av 80 och fram till mitten av 90 talet,därefter återgått till att bara äga tills min sista togs bort 2010.

Om man får tag i en bra dobbis,vilket är det svåra så anser jag att den kan vara en bra första hund,dom är tåliga,tänker själva (vilket är både bra o dåligt) och tar inte illa vid sig om ägaren gör fel och sen får göra om.
Att dom har problem med att vara ensamma hemma är nog ägar betingat inget som ligger i rasen.
Dom går jätte bra att ha i staller,med på ridturen eller åka skidor,cykel,drag,inlines med,MEN som tidigare sagt dom jagar och få är dom som inte gör det.Men även det är träningsbart om man börjar redan som valp och sen håller tummen i ögat på dom hela uppväxt tiden. Har dom väl börjat så kan man få ta till både tillåtna o otillåtna medel för att få stopp på det.:devil:

Men trevligare och mera allsidig hund får man leta efter.:love:
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

vad skönt att höra att de kan fungera som förstahundar. Ända sedan jag fastnade för rasen har jag försökt intala mig själv att tänka om och fundera noggrant på andra raser, men det är något med dobbisar som gör att jag väldigt gärna vill ha en.

Hur går man bäst tillväga för att hitta en bra dobbis? Kan det vara en hjälp att kolla resultat från mh och olika kennlar eller är det främst att försöka hitta rätt individ ur en kull som gäller ? I hästvärlden är det så mycket lättare att hitta rätt individ och uppfödare om man har kontakter, men i hundvärlden så har jag inga.

Jag är också ganska intresserad av att ställa ut, men efter vad jag har förstått så är det inom vissa raser stor skillnad på individer från uppfödare som fokuserar på att ställa ut och de från uppfödare som är mer bruks/jakt inriktade. Är det samma med dobbisar? Först och främst vill jag ju ha en brukshund.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Det där är svårt,jag som är dobbis människa kan ju se på linjerna vad som kan vara bra,men trots det så kan det bli skit ändå.
Det finns eller har funnits en kennel i Sundsvalls trakten som har dom mentalt/bruks bästa dobbisarna i många år.Ta kontakt med dom.
Det finns säkert fler men ingen jag känner att jag vill rekomendera så här på rak arm.
Det finns en hel del som säger sig avla på mentalitet i första hand men men....;)
Du borde kunna använda skk tävlingsdatabas / MH-kornings bas om dom har en,för att få ett hum om var/vem/vilka linjer som är köpbara.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Uppfödare har en tendens att fokusera lite väl mkt på utseende om de är utställningsinriktade, vilket helt klart kan vara en nackdel för aveln om man villa ha en arbetande hund, däremot finns det ju snygga och bra hundar också. Jag skulle säga att du först och främst kollar massa massa mh:n på olika kullar och lär dig lite om vad de olika linjerna ger, mentaliteten bör du vara absolut mest nogrann med då det är svajigt inom rasen. Sedan är såklart rätt individ viktigt men det kan du ju fokusera på när du hittat en bra kennel. Det jag kan uppleva som positivt med att ha kontakter inom rasen är att man får höra saker som gärna intepratas högt om, vilket helt klart kan vara till fördel, men det gäller ju såklart att man själv kan sålla lite också.

Jag tycker inte du ska haka upp det på det faktum att densägs inte vara nybörjarhundar, det är förmodligen till stor del för att avskräcka folk som inte tänker efter före utan endast köper dobbis pga, att de är vackra. Du har ju en genomtänkt plan med vad du vill ha för hund och har ju även en ambition att hitta en bra hund. antar att du tänkt gå mycket kurs och sånt också för att lära dig av duktigt hundfolk, och så länge man tar hjälp finns det ju inga hinder för att köpa en viss typ av hund, bara du är medveten om vad för hund du köper och vill jobba utefter dess förutsättningar och behov.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Tack för all input! Känns bra att veta att jag inte är helt ute och cyklar i valet av ras. Nu har jag rätt bra tid på mig att fortsätta drömma och framförallt forska i kennlar och statistik. Tycker de flesta kennlar skriver på sina hemsidor att de avlar för att få fram friska sunda och mentalt stabila hundar men eftersom rasen verkar vara lite svajig så kan ju inte alla avla stenhårt på just det gissar jag.

Att gå kurs med hunden är för mig en självklarhet. Dels för att jag ser mig som nybörjare som behöver hjälp av kunnigt folk men också för att jag vill ju ha en hund att jobba med. Jag är den som är mest tränings och tävlingsintresserad av mig och min sambo men även han vill vara med på valpkurs och grundlydnad så att vi båda hanterar hunden efter samma system.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Ett litet tips om man vill ha både snygg o smart,så är det inom rasen krav på bruks för att kunna ta cert,vilket gör att man kan inte bli tex Such utan att ha jobbat också.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Svindyra att försäkra.. men om det beror på benägenhet att skada sig eller sjukdomar vet jagiinte.. men kan kanske vara bra att veta:)
Kommer inte ihåg vart jag hörde det, men tålamod ska visst vara bra att ha en stor portion av då de är lite flamsigt lagda och fungerar bäst i träning/tävling efter att de fyllt 7.. Om det ligger nån sanning i det har jag inte den blekaste om:p
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Jag är uppväxt med dobbisar o det är verkligern underbara hundar! Låter absolut som att det skkulle kunna passa dig.
Ingen av våra har haft problem att vara ensam eller dragit på vilt. Jag skulle själva kunna tänka mig en egen :)
Nackdelen är sjukdomsbilden, vi har haft fyra, den äldsta blev åtta år :(
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Medelåldern är ju runt 9-11 så du har nog bara haft otur,mina har blivit mellan 9 1/2 och 13.

Vad gäller dyr försäkring så är det inte så mycket pga sjukdom utan på skador (oftast med annan hund inblandad)

Och ja tålamod behövs men inte för att dom är flamsiga utan för att dom är rappa och självtänkande vilket gör att det ibalnd händer fler saker än man räknat med.

Ex: Framåtsändande på en LKL skydd i norrköping (dom har en jätte appelplan,eller hade då)
uppställning med hunden,tävlingsledaren: framåt marsch! Skicka hunden!
Jag skickar hunden på framåt,hunden far iväg i 190 avverkar raskt appellplan innan komandot kalla in kommer,hunden är nu ute i skogen och man hör bara brak,rassel:D ,kallar in hunden medels skrik HIT!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hunden kommer,fot,vänder och så samma sak igen,hunden rivstartar tar vägen förbi dommarens axel och pussar honom, fortsätter i rasande fart genom publiken ut på p-platsen innan kalla in komandot kommer (publiken delade sig som jesus vatten) skriker igen. hunden kommer lika fort som den försvann,tack o lov!

8 och med kritiken Glad hund :love:
Samma tävling,tjuvstartade hon och bankade munkorgen i ryggen på den stackars skyddsfig. som slog i backen :o

Så är det att ha dobbis :love::devil: tävlingsprotokollen ser ofta ut som följer,10,10,9,0,9,10,9 och so on.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

den där beskrivningen är fantastisk *skrattar så tårarna sprutar*
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Har man tävlat med dobbis så har man massor med sådan upplevelser,på gott och ont.

Nacka cup Lkl 3. Sändande till ruta med stoooooooooooooora orange koner.

Skickar hunden (morbror till tiken ovan) som helt plötsligt inte hittar till rutan utan vimsar omkring hos tävlingsledare,tittar på sas plannen på inflygning mm,till slut tar han sig till rutan och lägger sig snyggt mitt i,jag går min trekant och får kommando kalla in,gör så och ser på publiken att något händer bakom mig,när sen tävlingsledaren börjar fnissa och vänder den hoppande ryggen till börjar man ana oråd :devil: då kommer den lilla raringen med en jääääääääätte kona i munen,suck och pust!

Samma hund på lucia cup.

Apport: fot,kastar apport,kommederar apport,hunden rivstartar,tvärnitar och gör en perfekt dobbisstamp som får apporten att hoppa 5m till,säger till igen apport :devil: då vänder han apporten och rullar den tillbaka.....
Ja vad gör man ? Skär halsen av sig själv eller lär sig leva med det.
Man roar i alla fall publiken :rofl::rofl:
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Jag har mest träffat obehagliga dobbermanns trots mycket hundvana ägare så jag är skeptisk till dem :S en av dem attackerade sin ägare på promenad, ingen vågade hjälpa henne utan hon fick själv lunda kopplet runt en lyktstolpe och lyckades ta sig därifrån. De sköt hunden på plats sen. Hon fick mycket svåra skador och hunden hoppade på henne helt utan förvarning. Detta var ganska många år sen. De Andra jag träffat har varit stressiga, svårt vara själva, jobbiga mot andra hundar, skarpa hundar har ja uppfattat de som. Jag skulle inte våga skaffa en. De jag träffat har varit opålitliga. Men de kanske bara handlat om dåliga individer, men då har ja haft oturen att inte träffat någon bra individ. Men när ja läste din önskelista, varför inte en schäfer? :) då slipper du en frusen hund vintertid också samt att de inte brukar jaga :) och en mycke trevlig hund att jobba med!
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

kl
En fd kollega till mig fick en doberman, en ung tik som vimsat fram och tillbaka från uppf till ägare. Hon var inte så van vid folk i början men vi hade henne som kontorshund i ungdomsverksamhet i några år innan dom flyttade. Alltemellanåt var hon med sin husse officeren på militärövningar. Helt underbar och tog det mesta med lugn trots att hon var mest van vid hundgård då hon kom.
Kollegan och hussen hade ungefär likadan hundbakgrund som er. Ett underbart ex av dobbis helt enkelt.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Generellt när det gäller hundraser som "inte är till nybörjare" tror jag mycket ligger i att man ska vara beredd på mycket arbete, ha kunskap/intresse för att sätta sig in tillräckligt för att hitta en bra individ/kombination/uppfödare och att vara beredd på att ta mycket hjälp för att lära sig.
Visst ska man ta "varningarna" på allvar men med ovanstående kan man nog komma rätt långt också.

Tillägg: Oavsett när det är dags för själva hundköpet så är det bara bra att redan nu börja försöka sätta sig in i linjer osv, det är en djungel!
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

delvis kl

Verkar som att du har haft riktigt med otur med de dobbisar du har träffat =/..
Schäfer har vi funderat lite på och min pappa skulle bli överlycklig om vi skaffade en schäfer :P. Men jag vill hellre ha en hund som inte har lika mkt päls som en schäfer eftersom jag ofta är ute å rider på stigar som blir rätt geggiga på sina ställen. Tänker mig att det är lättare att ha hundtäcke till en lite frusen hund på vintern än att behöva ge hunden ett bad var och varannan dag. Sen har jag kanske sett alldeles för många schäfrar med sönderavlade höfter.

Flamsiga glada hundar verkar de ju vara efter era anekdoter:love: Det är bland annat det intrycket jag fått av dem som gjort att jag så gärna vill ha en dobbis.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 510
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 147
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp