Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Ja som sagt, de jag träffat är nog inga bra exemplar tyvärr och jag är övertygad om att det finns många bra dobermanns också :) men man ska nog kolla upp ordentligt och hitta en bra uppfödare.

Jag har en vit herdehund och de har ju päls som en schäfer, iaf min för han är korthårig, finns ju långhår med, är ute mycket i skog och gegga ;) men ja upplever det som en bra päls där smutsen inte fastnar utan är lätt torka bort.

Ja höfter är ju trist på schäfern :( men bruks avlade brukar väl vara bättre? Annars finns ju vit herde ;) rak rygg, bra i höfter o armbågar :) lite hejare än en schäfer mentalt.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Ja som sagt, de jag träffat är nog inga bra exemplar tyvärr och jag är övertygad om att det finns många bra dobermanns också :) men man ska nog kolla upp ordentligt och hitta en bra uppfödare.

Jag har en vit herdehund och de har ju päls som en schäfer, iaf min för han är korthårig, finns ju långhår med, är ute mycket i skog och gegga ;) men ja upplever det som en bra päls där smutsen inte fastnar utan är lätt torka bort.

Ja höfter är ju trist på schäfern :( men bruks avlade brukar väl vara bättre? Annars finns ju vit herde ;) rak rygg, bra i höfter o armbågar :) lite hejare än en schäfer mentalt.

Finns ingen skillnad i höftstatestik mellan bruksschäfer och exteriörförstörda schäfrar. Däremot ser de ju hållbarare ut i kroppen så det är möjligt att de är generelltsätt friskare ändå, jag har ingen aning

Vad menar du med att vit herde är "lite hejare än schäfer mentalt"?
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

*kl*
Som rastips säger jag som jag brukar: pudel (vaddå, kan man inte skaffa en själv, måste man väl pracka på rasen på alla andra?:angel:
Sen tänker jag även på flatte som passande:) även om den har lite päls, så tror jag att den är så silkig att skiten inte sitter kvar när det torkat:)
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

*KL*
Jag är av den åsikten att man kan ha i princip vilken ras som helst som förstagångshund men det är klart att man kan göra det lättare för sig än att starta med en dobermann;).
Men varför skall man behöva börja med en "lätt" hundras för att sedan arbeta sig uppåt till rasen man verkligen vill ha?
Den största svårigheten med att skaffa en dobbis som förstahund är nog dock, som tidigare redan påpekats, att hitta en BRA hund.
Det är inte det lättaste att läsa MH- och MT-protkoll, sålla bland allt som uppfödarna säger och tycker (det är väl få uppfödare som verkligen ljuger men de kan onekligen ha ganska konstiga idéer som att det inte gör något att en avelstik fått bryta MHt för att den bitit testledaren osv).
Vet när min kompis skulle köpa belgare första gången, vi blev totalt bortkollrade av en visserligen mycket kunnig uppfödare men hon hade, minst sagt, lite konstiga uppfattningar om vad "bra mentalitet" innebar. Min kompis svalde allt trots att ingen av oss var nybörjare inom hunderiet. Det blev inte så bra om man säger så.

MEN om du verkligen gör ditt grundarbete noga - och gå inte på myten att utställningar är ett bra mått på hundars mentalitet - väljer lämpliga linjer och en lämplig individ så tror jag visst att det kan bli bra.
Välj gärna en erfaren uppfödare, inte för att vederbörande automatiskt har bättre hundar utan för att du kan få back-up på ett helt annat sätt. En bra uppfödare i ryggen är guld värt!
En seriös uppfödare kan också hjälpa dig att välja rätt individ, det kan vara lämpligt att INTE ta den valp i kullen som verkar vara tuffast och mest framåt utan en som är mer "lagom".
Se sedan till att ha duktigt folk runt dig som kan stötta och hjälpa. En kurs på brukshundsklubben kan vara en bra början, då får du även in foten i klubben så att säga och kan få fler kontakter. Seriöst satsande bruksmänniskor brukar välkomnas med öppna armar även om de är nybörjare!
Att gå med i dobermannklubben redan nu kan också vara en god idé. Var med på deras aktiviteter och mingla runt och prata med folk så lär man sig massor även om man skall ta en del med en nypa salt.

För övrigt, gött med människor som tänker innan de kör på och skaffar hund!
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Jag köpte min dobermanntik som första hund. Köpte henne mera för att bevisa för pappa att jag e myndig och behöver inte lyssna = dålig kombo. Kollade inte upp utan köpte första bästa och det var ingen första hund jag fick tag på. Utan en otroligt lättstressa och dominant tik.

Det hela var mycket dåligt planerat av mig oxå. Ingen bil, inget körkort och ingen bussförbindelse = inga hundkurser. Låter inte som en trevlig hund va?

Trotts detta har jag fått en mycket lugn och stabil hund. Ligger avslappnat i väntan på/i bussen, eller ja i regel om hon inte har långtråkigt.

Men vägen har varit lång, mycket lång. Och det ligger MYCKET arbete bakom. Jag har varit tuff mot henne men inte hård. Hon har alltid vetat var gränserna går, och trots att hon snart e fem testar dom fortfarande regelbundet. Men inte en enda har flyttat på sig sen hon var valp.

Ångrar jag mig? Inte en sekund. Hon e värdens bästa hund. Får mig att bli galen på henne lika ofta som jag skrattar åt henne. Hon har alltid något nytt på hit på gång och hon har testat det mesta. Hon har bla kommit fram till att hon kan INTE flyga, träd flyttar INTE på sig när hon kommer springandes, inte tidningsställ, soptunnor eller dörr karmar för den delen heller.

Hon e glad och livfull hund som fullkomligt älskar bus och skoj. Helst ska det hända något hela tiden för att hon ska vara nöjd. Och när hon e missnöjd ligger hon och piper och piper och piper, jag du fattar;)

Om du har lust att lära känna rasen ha någon att öva på kan du få testa på min. Bor inte så långt ifrån dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Haha ojdå min telefon som har ändrat konstigt det skulle stå att de är lite vekare än schäfern mentalt, eller hur man ska beskriva det.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

KL

Nar jag var i Sverige med min rottis (min forsta hund som ar super trevlig och lydig, by the way, sa visst gar det att ha "mycket hund" som sin forsta;)) tranade jag ett par ganger med Tommy Anderson som figgar pa Sodertalje BK, Han var just i Dobermann VM i Ungern och de kom individuell 7:a och Sverige tog bronze (lol, FB ar fantastisk att halla kontakten med). Hans sambo Ellinor foder up de mest underbara Dobisar ... Kontakta Sodertalje BK de har hur manga dobisar som helst dar.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

KL och OT!
Får jag flika in en fråga när det finns så många raskunniga här?
På sistone har jag hört flera personer som uttalar rasen som "dåååååberman". Jag har trott att det är "dåbberman". Hur ska det vara egentligen?
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Jag har inte dobermann själv men det verkar vara superviktigt att ta hänsyn till mentalitet såväl som hälsa om man väljer den rasen. Jag har sett kanonfina individer av rasen samtidigt som en av de sämsta hundar jag stött på någonsin vad gäller rädslor också var en dobermann.

Angående hälsa så är det knappast bara skador som orsakar höga premier, enligt RAS är de vanligaste veterinärdiagnoserna kardiomypati, wobbler, olika tumörer, magomvridning, livmoderinflammation, olika hudlidanden, olika knäproblem samt traumatiska skador(olyckor). Inom rasen finns problem med DCM(hjärtmuskelsvaghet), wobbler och von Willebrands sjukdom.

Det gäller alltså att vara väldigt noga med uppfödare för en frisk och sund dobbis verkar vara en riktigt kul racerhund!
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Bra inlägg Lona :idea:

Sen vill jag säga till TS att om det är väldigt viktigt för dig att kunna ha din hund lös på ridturer så välj en annan ras. Dobermann är bland de värsta idioterna till jaktdårar bland bruksraserna så det är låååångt ifrån säkert att du kommer att kunna ha din hund lös på ridturer. (Det gäller f ö även en del andra bruksraser.) Om detta är viktigt så satsa hellre på en retriever t ex flat som någon nämnde.

Om du däremot är inställd på att du kanske inte kommer att kunna ha med hunden på ridturer (det kräver ju en EXTREMT BRA lydnad) så tycker jag att du ska skaffa en dobbis, det är klart att en ambitiös nybörjare kan ha dobermann :d
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Det är knepigt detta med dobermann - jag älskar dom och har själv ägt fyra dobbar men tycker det är viktigt att informera om problemen som finns.

Eftersom dobbisarna länge (och delvis med rätta) haft ett dåligt rykte i brukskretsar så har det heller inte funnits så många duktiga hundförare som velat köpa dobermann för att träna och tävla på hyfsad nivå. Sen har vi en verkligt olycklig negativ spiral av mer utställningsinriktning, sämre mentalitet, försämrad hälsa osv....

Enligt min mening så brottas rasen med två enorma problem (och det påverkar möjligheterna att få tag i en "bra" dobermann"):

1. Bruksbarheten/arbetsdugligheten är mycket låg hos de flesta dobermann idag. Tyvärr har aveln till största del inriktas mot utställning vilket gjort att man tappat viktiga mentala bitar. Men - det finns fortfarande uppfödare som i generationer fokuserat på mentalitet och arbetsbarhet; både i Sverige (ytterst få) och utomlands (betydligt fler). Hundarna från sådana uppfödare är INTE sämre än andra bruksraser (förrutom mallen som ju är i en egen klass) om man vill träna och tävla.

2. Hälsomässigt så är dobermannrasen verkligen illa ute. Rasen har gigantiska problem med DCM, cancer med mera. För att hitta en dobermann med hyfsad chans att överleva 8-årsstrecket så måste man vara rätt insatt i linjer och avel. Medelåldern är skrämmande låg och veterinärförsäkringspremien hög (och det beror inte bara på skador).

Så - kan du undvika fallgroparna ovan och är villig att läsa in dig på allmän etologi och inlärningsteori (dobermann är fortfarande en hund och funkar som andra raser ;) så tycker jag absolut att du ska skaffa en dobbis. Detta med att det inte är en nybörjarhund tror jag mest har att göra med att det är en stor hund rent fysiskt (allvarligare konsekvenser om den går ur hand osv.) och att den också har en hel del vilja. Men - den skulle passa utmärkt till det du vill ha den till. Förrutom det där med lösspring bredvid häst - där håller jag helt med Sanna - dobbisen är oftast en absolut jaktdåre! ;)

Det finns två-tre planerade dobbiskullar i år i Sverige som jag skulle kunna tänka mig. Utomlands naturligtvis ännu fler.

Lycka till och hör gärna av dig om du vill ha lite tips!
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Eller så har du haft tur ;)
Som sagt, det är inte bara skador utan sjukdommar som gör dem dyra att försäkra.
Hund 1 tarmvred/magomvridning
Hund 2 cancer
Hund 3 cancer
Hund 4 blev akut blind, troligen ett kärl som brast.
Det är den hunden jag hade starkast band till, hon levde 01 - 09. En underbar individ o visste jag att alla vara som hon skulle jag köpa en direkt :)

080521020.jpg


080521022.jpg
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Eller så har du haft tur ;)

Ganska säker på att dobbis statiska underlag är så pass stort att det inte enbart kan klassas som tur ;-)

Men på en ras som dobermann är det självklart att det gäller att välja sina uppfödare så att man vet att det är "friska" linjer bakom det som används i aveln.

/Camilla
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Nu har ju jag ägt långt fler än 4st och är uppfödare till ca 100 talet,ingen av dom är avlivade eller döda pga sjukdom som inte kan vara åldersrelaterad. Tack o lov!!
Magomvridning är inte specefikt för dobbis utan för alla större raser.
Men även jag har noterat att det tillkommet en massa olika sjukdommar efter att jag slutade föda upp 1999-2000.
På min tid varnade vi valpköparna för magomvridning och jag hade att par kullar som var med som testgrupp för wobbler (ny funnen sjukdom då)

Och av bilden att dömma så kan din sista hund inte skyllas den svensk uppfödarkåren.
Dock kan jag väl säga att själv skulle jag nog inte köpa en svenskuppfödd dobbis,utan skulle chansa på en import,men som tidigare sagt jag kan linjerna och vet vad jag ska leta efter.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Ja det är ju min pappa som skött allt det där så jag är inte så insatt :)

Den sista kom från Spanien. Hon var fullt frisk tills det där hände :(
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Jag känner inte så många dobbisar men de har verkligen ett otrevligt rykte (skarpa och mentalt ostabila). Tycker inte heller att jag ser dem så ofta varken på träning eller tävling, iallafall inte på min klubb.
Vet en tjej som har dobbis på min klubb och den verkar vara ganska självständig..

Personligen skulle jag se mig om efter något mer stabilt, där det är mindre risk att man får tag på en dålig hund.
Men vill du absolut ha dobbis så skulle inte jag avskräckas av att de inte sägs vara "nybörjarhundar". Läs på ordentligt och bered dig på att få jobba för att få allt att funka :)
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Som sagt, kolla med Sodertalje BK ... Dobis ar formodligen rasen i majoritet dar. Dar var 12 - 13 stycken, och en rottis, som tranade IPO med Tommy, plus andra som inte tranade IPO. Massor av dobisar, jag tranade med dem nagra ganger och jag sag inget tecken pa dalig mentalitet. Tvart om, jatte trevliga hundar.
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Dock kan jag väl säga att själv skulle jag nog inte köpa en svenskuppfödd dobbis,utan skulle chansa på en import,men som tidigare sagt jag kan linjerna och vet vad jag ska leta efter.

Det är en person som du som ts skall ta kontakt med innan köp och inte lyssna på alla andra förståsigpåare. :)

Lite OT

Jag älskar rasen och drömmer om att en dag ha en dobermann. Nu har inte min livssituation tillåtit det och jag har istället haft drömmar om en schnauzer.

Precis som ts så fungerar jag alltid bäst med lite nerviga hästar. Det är som om hästen och jag skapar ett band av förståelse, tillit och tydlig kommunikation. Ju mer trygghet hästen behöver, desto mer samlar jag mig och blir precis så där lugn som krävs.

Jag har gjort samma reflektion som ts - en dobermann skulle passa mig utifrån hundens temperament. Jag tycker om självständigheten, känsligheten och utmaningen i att jobba med hundens integritet och samtidigt visa lojalitet. Jag kanske har fel, men jag har fått för mig att jag skulle passa med dobermann då den på många vis verkar vara hundarnas fullblod. Det jag ryggar för är dock jaktlusten. Det känns jobbigt...

Nu skall jag inte pracka på ts en annan ras, för jag tycker du skall satsa på din favoritras om det är det du vill. Att ta hjälp är a och o, så använd tiden väl till research.

Jag har gjort samma sak med min nuvarande ras. Efter rottweilern insåg jag att dobermann inte var något alternativ. Istället fastnade jag för schnauzern tack vare att jag träffade Granas tik.

Schnauzern uppfattar jag inte som nervig så som jag ibland ser dobermannen, men det är en signalkänslig hund som också har stark integritet.

Efter år av intresse för rasen (faktiskt sju år!), googlande och frågande och nyfikenhet så skaffade jag till sist min schnauzer. Det blev hur bra som helst, till en del tur, till en del skicklighet, tror jag.

Så, TS - följ ditt hjärta. Klart du skall ha en dobermann! Kanske tar jag råd av dig i framtiden! En dag vill jag också ha en... :love:

PS. Min pappa hade dobermann och hunden var gammal när jag föddes, men ingen talar så väl om rasen som min pappa. Hunden blev 14 år och min pappa säger att han kan aldrig få en hund som den igen. Pappa fick hunden av farmor när han fyllt 14 - en helt värdelös start, men det fungerade.
Pappa har alltid sagt att en dobermann är en enmanshund. Hans hund gillade absolut min mamma och mig som liten, men det var pappa och han. Alltid pappa och hunden som ett team.
När jag växte upp så skaffade mins föräldrar en rottweiler och hon var en härlig hund på många vis, men pappa sade alltid att hon var mer lojal med maten än med familjen. ;) (vilket förmodligen var sant)

Hans syn på sin dobermann var säkert färgad av att han fick hunden mitt under brinnande tonårstid osv, så jag kan ta hans "sanningar" med en nypa salt, men även mamma säger samma sak. Hunden valde alltid pappa främst, alltid. :) De var som Emil och Alfred. "Du och jag Emil, du och jag Alfred" i Emil i Lönneberga
 
Sv: Dobermann eller ytterligare en hundrasväljartråd?

Något OT
Med den definitionen har alla mina BCs varit enmanshundar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 721
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 987
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 116
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 138
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp