Dobermann mer sällsynt ?

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Jag tycker mig inte se några Dobermanns nu för tiden. Har rasen blivit mer ovanlig? Eller är det helt enkelt bara så att det finns färre av dom beroende på vilken del i landet man bor.

Ni som vet mer om rasen, hur skiljer den sig i sättet om man jämför med andra bruksraser? Hur är hälsostatusen?
 
Jag tycker mig inte se några Dobermanns nu för tiden. Har rasen blivit mer ovanlig? Eller är det helt enkelt bara så att det finns färre av dom beroende på vilken del i landet man bor.

Ni som vet mer om rasen, hur skiljer den sig i sättet om man jämför med andra bruksraser? Hur är hälsostatusen?
Det reggas drygt 100 om året, och sen tillkommer det några importer som aldrig svenskreggas.
Så ja, rasen är rätt ovanlig numera. Skulle tro att det finns lite fler centrerade runt Östergötland/Sörmland då det finns ett gäng uppfödare där - men vi är en del i Skåne med och VästraLOt verkar vara ett gäng med.

Dobermann skiljer sig iom att det inte är en vall eller gårdshund i grunden utan enbart skapat som en skyddshund. Det gör att den inte är lika "fjäskig" eller förarbunden generellt, de vill ju dock gärna arbeta med sin ägare ändå. Det är mer spring och jakt i en dobermann med, säkert pga greyhounden (och de jagar som en vinthund).
I skyddet skiljer det sig genom att dobermann är en hund som går i försvar, inte i bytesdrift tex. De ska ha en del skärpa, mod och dådkraft men man har tappat det i många linjer. De är alltså inte rädda, men lite för mycket "labrador" imo. (Men det är min personliga åsikt) Det går ett par i tjänst, skulle nog vara fler om fler var intresserade att köra dem för materialet finns.


Det största problemet hos dobermann är DCM, en hjärtsjukdom som det beräknas ca 50% drabbas av, men rotar man innan man köper så kan man få en frisk hund. Vissa linjer är betydligt mer drabbade än andra även om det inte finns några helt friska linjer. I övrigt är de inte sjukare än andra bruksraser i samma storlek, vi har bra ledstatistik tex.

Jag har en dobbis på 5.5 år ur brukslinjer själv.
 
Den är väl inte på mode längre dvs det säljs betydligt färre oreggade?
För 20 år sen hade ju alkisarna på parkbänken liksom barnfamiljen en.
Nu säljs dom väl främst till människor som vill ha dom för dess egenskaper och att arbeta med.
Min morfar och mormor och deras föräldrar födde upp doberman och schäfer på 80 90 talet och jag upplevde dom helt annorlunda då vi barn lekte och sprang ut med hundarna själva vid besök,minns dom som coola och stolta hundar.
Dom två jag träffat senare år har knappt gått att hantera då dom studsat upp och ner upp och ner 😅 urfjantiga dom två :) (nej jag dömmer inte rasen för dessa två)
 
Gudars. Känns som om varannan person på min klubb inom brukset har rottweiler.

Nu hänger jag inte på brukshundsklubben så mycket senaste året eller två, men även då var det inte många rottisar jag såg direkt.. Vid min klubb var det mest en massa unga tjejer med mallar, schäfer och kelpies och lite random andra bruks/andra raser..

I sökgrupperna jag tränat med har det varit totalt två rottisar jag stött på och sett. Är väl olika lokalt då!
 
Weird. Absolut inga jag sett på mina promenader runtom där jag bor/i stan på säkert 2 år. Alltså har skymtat nån enstaka, men inga jag "ser".
Samma här. Träffade på en igår men innan dess hade jag inte sett någon sedan bonusdotterns rottweiler dog och det är närmare 10 år sedan.
 
Tittar man på avelsdata har båda hundarna gått ned i antal senaste decenniet - de reggas runt 600-700 rottisar och 100-talet dobberman per år.
 
Rottisar stöter jag ofta på. Men vilken sorglig utveckling det blivit på rasen. Slöa, omotiverade, tröga hundar.
Det är mer klös i en vanlig DP-labbe numera.
Verkligen jag följer en på Instagram, dom har kämpat med startklass i åratal.
Och hunden får ”jag orkar inte jobba ryck” 9 gånger av 10 har jag uppfattat det som ,dessutom sjuk i kroppen.
Synd med en så fin ras.
 
Verkligen jag följer en på Instagram, dom har kämpat med startklass i åratal.
Och hunden får ”jag orkar inte jobba ryck” 9 gånger av 10 har jag uppfattat det som ,dessutom sjuk i kroppen.
Synd med en så fin ras.

Jag vet några uppfödare som ger sken av att köra sina hundar i bruks och IGP och som har lite tjusiga filmklipp och bilder på sina hemsidor på hundar i "arbete".
Jag har sett dessa hundar på träningar och de lessnar på ett fotgående efter mindre än en minut och bitarbeten och bevakningar är lojt och inte ens mediokert.
Dessa kallas "brukslinjer" :meh:
 
Nu hänger jag inte på brukshundsklubben så mycket senaste året eller två, men även då var det inte många rottisar jag såg direkt.. Vid min klubb var det mest en massa unga tjejer med mallar, schäfer och kelpies och lite random andra bruks/andra raser..

I sökgrupperna jag tränat med har det varit totalt två rottisar jag stött på och sett. Är väl olika lokalt då!

Här är det främst schäfer och rottis. Några mallar, enstaka labbar och en boxer här och var. Och ett gäng BC, förstås. Kelpies ser jag sällan.
 
På min brukshundsklubb ser man en del Rottisar, mest (tror jag) pga att vi har 2 stora uppfödare i området, som sysslar med bruks. Nån Dobbis har jag inte sett på många år, och det är synd. Det mesta är schäfer, malle och olika varianter av collies. Riesen är också ovanligt, vilket är trist det med.
 
Jag ser två dobermanns ibland. Fast de är nog de enda och jag tror de bor i närheten.

Ibland tror jag att nästan att varenda ras finns representerad i området där jag bor 😅. Jag kanske måste pricka hundar någon dag :idea:.
 
Det reggas drygt 100 om året, och sen tillkommer det några importer som aldrig svenskreggas.
Så ja, rasen är rätt ovanlig numera. Skulle tro att det finns lite fler centrerade runt Östergötland/Sörmland då det finns ett gäng uppfödare där - men vi är en del i Skåne med och VästraLOt verkar vara ett gäng med.

Dobermann skiljer sig iom att det inte är en vall eller gårdshund i grunden utan enbart skapat som en skyddshund. Det gör att den inte är lika "fjäskig" eller förarbunden generellt, de vill ju dock gärna arbeta med sin ägare ändå. Det är mer spring och jakt i en dobermann med, säkert pga greyhounden (och de jagar som en vinthund).
I skyddet skiljer det sig genom att dobermann är en hund som går i försvar, inte i bytesdrift tex. De ska ha en del skärpa, mod och dådkraft men man har tappat det i många linjer. De är alltså inte rädda, men lite för mycket "labrador" imo. (Men det är min personliga åsikt) Det går ett par i tjänst, skulle nog vara fler om fler var intresserade att köra dem för materialet finns.


Det största problemet hos dobermann är DCM, en hjärtsjukdom som det beräknas ca 50% drabbas av, men rotar man innan man köper så kan man få en frisk hund. Vissa linjer är betydligt mer drabbade än andra även om det inte finns några helt friska linjer. I övrigt är de inte sjukare än andra bruksraser i samma storlek, vi har bra ledstatistik tex.

Jag har en dobbis på 5.5 år ur brukslinjer själv.
Tänkte precis säga att jag såg en senast igår, men bor i Sörmland så :D
Känner även till en i Västmanland! Är iof bara två då men ändå :up:
 
Min bror har en dobermann (ursprungligen en import) men det är den enda jag sett på många år.

Jag tycker och har alltid tyckt om utseendet på dobermann, jag tycker det är vackra hundar. Dock har de inte utifrån de jag träffat det lynne jag vill se på en hund av den storleken. De jag träffat har endera varit veka med massa rädslor, eller ungefär som duracellkaniner på tjack. Brorsans blir som ett studsande yrhöns när man kommer och det går inte få någon kontakt för hon är så yrig att ingen riktigt är hemma. Och även när hon är lugn så jag saknar den där riktiga kontakten.

Snäll och utan rädslor är hon dock och det må väl vara huvudsaken. Men jag har svårt ens se henne som av brukshundsras.

Och tyvärr så de flesta av rasen jag träffat har haft det där problemet med Duracellenergi som inte ens emd hårt arbete kan riktas till något konstruktivt någon länge stund i sträck - men jag vet inte om jag haft otur eller om der är ett generellt problem med rasen?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 415
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 298
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 205
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 071
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp