Dobermann-Rottis

Skulle vilja höra om och se bilder på era rottisar eller Dobermanns, även eventuella korsningar.
Jag och min sambo funderar på en Dobermann men vill få lite mer kött på benen.

Alla erfarenheter och synpunkter om dessa raser är välkomna. Svagheter och Sjukdommar osv

TACK:bow::bow:
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jag har en rottis/pyreneé.... ca 80 % rottis....Vill du se bild så har jag massor=)
 
Sv: Dobermann-Rottis

Har haft en rottis/dobbiskorsning,en av dom bästa hundar jag haft!(inget ont om mina andra)
Det fanns absolut inget ont i honom,trots dom tuffare raserna i honom!
Funkade med alla! Ja,det finns inte ord nog att skriva gott om denna hund! Lättlärd lydig,hade sällan koppel,funkade med både tik o hane!
Vet vid ett tillfälle då jag blev hotad av en alkis,jycken ställde sig bara bredvid mig,lyfte lite på läppen,inte ett ljud kom fram! Sen var han klar med att varna om sin älskade matte!Han hade kanske gjort något mer om alkisen fortsatt..
Han vägde 57 kg muskler,inte ett gram fett! Tyvärr fick vi ta bort honom pga prostabesvär!
14713909.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann-Rottis

Hej, jag har både ren rottis och blandning av rottis/golden.
rottweilern är en så länge en kanon hund, han är lättlärd, snäll ja allt han ska ha, han är bara 6,5 månader än...:d Blandrasen är en absolut kanonhund! Hon har inget ont i sig alls, världens snällaste.
Det man kan säga om rottisar är att man måste vara konsekvent. Min lille tar vissa tillfällen men har insett att det inte är ngn ide att tjafsa, konsekvent och man har en superhund! :love:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15380000-15389999/500x375/15384297.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15380000-15389999/640x480/15384382.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15380000-15389999/640x480/15384379.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15380000-15389999/640x480/15384380.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15380000-15389999/640x480/15384301.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann-Rottis

Jag har en rottis/dobermann. Jag ville ha en rottis eller en dobermann men så träffade jag henne. :)

Hon är 1 år och 3 mån. Pappan är renrasig rottis, mamman rottis/dobermann. Hon är verkligen inte grov, hon är mer som en dobermann i kroppen, och huvudet är en blandning, inte så grovt som en rottis men inte så långsmalt som en dobbis. Alla vi träffar brukar alltid säga att hon är jättefin, men undra hur mkt procent rottis det är i henne egentligen.

Hon är väldigt social och älskar när folk vill leka med henne, speciellt barn. Är mkt aktiv, ingen hund som bara ligger hemma på soffan precis. Hon hade en period när hon var 6-8 mån då hon var tuff och jobbig, men den tog vi oss igenom.

Bild002-3.jpg


Här är en bra bild, hon hälsar på en (läskig :D) renrasig rottis, man ser skillnaderna va..
Bild002-4.jpg
 
Sv: Dobermann-Rottis

Vill tillägga en sak som jag har märkt med min hund (har vart inställd på det) att om man slappar för mycket så blir han "jobbig". Å andra sidan är han van att vara ute och träna lite varje morgon, han kan lika väl ligga hemma med mig en hel dag och bara ta det lugnt men blir det för länge tröttnar han ;)
 
Sv: Dobermann-Rottis

Samma här. Min behöver aktiveras, men hon är också nöjd att lata sig en dag och bara strosa på promenader och sova. Men en dag räcker.. sen har hon race hemma om hon inte får aktivering. :D
 
Sv: Dobermann-Rottis

"vi" har en dobermann, tik födsd 2001 import spanien. Mkt trevlig individ, var helt frisk, lite vekt psyke men åt rätt håll mer försiktigt än agressiv. Har haft flera dobbisar tidigare, tyvärr har ingen blivit över fem år, tarmvred, skelett cancer mm :( är en känslig ras som sällan blir särskilt gammal, ganska skade drabbad märks om inte annat på att de är dyra att försäkra.

1607007.jpg

1607025.jpg

1607027.jpg
 
Sv: Dobermann-Rottis

jag är absolut ingen expert, men det verkar tyvärr vara en känslig ras, eller bara otursdrabbad.
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jag har en rottman, ena föräldren ren råtta, andra dobberman.

Han är den snällaste hund som vandrat på den här jorden, förutom mot hanhundar som han tyvärr vill ta död på så fort han kommer åt dem.... han är frisk så vitt jag vet, hur hans leder och så ser ut vet jag inte riktigt, men han ska kolals snart då han har börjat kännas lite stel ibland.

Han är supersnäll mot alla, och tar emot vem som helst med ett stort flin!


Så här ser killen ut:
8619051.jpg
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jag och sambon har nyligen skaffat oss en rottis.
Helmysig liten kille!
Ångrar verkligen inte valet av ras!

Nackdelen med rottisar, skulle väl kunna vara deras storlek.
Har man en stor hund måste man kunna hantera dem.
Annars ser jag ingen direkt nackdel.


Här kommer lite bilder på våran lille Balder.
f_C007m_6405352.jpg

f_C010m_0f4c4b4.jpg

f_C029m_c57fc9b.jpg
 
Sv: Dobermann-Rottis

kl

kan inte rekommendera blandningarna av dobber/ rottw. de brukar få svårigheter med aggresivitet när de blir könsmogna. Verkligen en taskig blandning oftast av två annars bra raser. Så jag skulle inte köpa den och har blivit erbjuden ta över flera såna "problem hundar"

Köp hellre en renrasig eller blandad med nåt annat, golden eller dyl.

Jag äger själv en dobber/ rr back, och hon är skarp´& smart, men skulle inte orka med en till i samma kaliber- :crazy:
 
Sv: Dobermann-Rottis

kl

kan inte rekommendera blandningarna av dobber/ rottw. de brukar få svårigheter med aggresivitet när de blir könsmogna. Verkligen en taskig blandning oftast av två annars bra raser. Så jag skulle inte köpa den och har blivit erbjuden ta över flera såna "problem hundar"

Köp hellre en renrasig eller blandad med nåt annat, golden eller dyl.

Jag äger själv en dobber/ rr back, och hon är skarp´& smart, men skulle inte orka med en till i samma kaliber- :crazy:

Nu ska jag inte gagna blandrasavel,men kullen som min blandning kom ifrån,var en tjuvparning på en kennel,det blev 11 valpar,och alla blev vettiga utom en! Och lite beror på vilken typ av föräldrar det är,men det mesta hänger på den som håller i kopplet,och deta gäller både rn o bland..
 
Sv: Dobermann-Rottis

Jag råder alla som funderar på korsningen rottis/dobermann att istället kika närmare på vilken av raserna det ar man vill ha. Rottweiler och Doberman är ganska olika i psyket och när man blandar de båda vet man aldrig vad man får.

Har man otur får man Rottweilerns fasta beslutsamhet helt utan dess förmåga att tänka till innan den handlar i kombination med Dobermannens (ofta) skyggare sätt.

Jag har tfå Rottweilerhannar. Vi tränar och tävlar i spår och Lydnad samt ställer ut lite då och då. Rottweilern är en underbar brukshund. Lättlärd och arbetsvillig om man vet vilka knappar an skall trycka på.

Den skall ha lätt för att koppla av när inget händer förutsatt att den får den mentala stimulans och motion rasen kräver.

Mitt råd till dig om du funderar å rasen är att kontakta en erfaren och duktig uppfödare som rekommenderas av Rottweilerklubben.

Calle
hundenspringer.jpg


Betsy, Strauss och Calle
grabbarna1.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 586
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 258
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 855
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Var vill vi bo?
  • Skor på sommaren

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp