P

Piggelkot

Eftersom det inte står så mycket om hur de är på kennel klubbens sida vänder jag mig till er, mina kära vänner på buke. X) Jag ska köpa en till hund då min lilla dam som nu är sju har blivit gammal på förtid. (hon är en 7 årig cavalier) Jag ska med min nästa hund bli bäst i Sverige på agility! (vi ska försöka) ;) Jag har funderat på en Dobermann, de är ju smidiga och jag har sätt de hoppa en bana snabbt som uta helve.... De är ju oxå bra bruks hundar då vi ska träna det med. Jag ska gå hund gymnasium med den. Det jag undrar är:

* Kan man köpa den vita varianten i Sverige?

* Har den vita några genetiska problem? (tänker mest på döv och blindhet)

* Hur krävande är egentligen en Dobermann? (ungefär hur många timmar behöver den gå och hur många behöver den träna om dagen? Mina hundar får gå i kanske 2-3 timmar om dagen, de är cavalierer + att de tränas dagligen)

* har de vanliga dobermannarna några genetiska problem?

* får man ställa ut en kuperad i Sverige? (jag ska inte ha en kuperad, då jag tycker att det är ohumant)

* Får man ställa ut en okuperad i Sverige? ( jag är ganska säker på att man får de :P men man kan ju alltid fråga för att vara säker)


MVH // Linnéa :rofl::bump::banana:
 
Sv: Dobermann

Vita hundar är inte godkända och ett mycket oklokt val om du tänkt tävla med hunden i bruks. Och eftersom den vita dobermannen inte är vit i dess rätta bemärkelse har albinism, finns risk för många sjukdomar. Djur med albinism har ofta dålig syn eftersom de blir ljuskänsliga, dobermann med albinism lider ofta även av bland annat hudcancer och deformationer av skelettet.

Man får inte ställa ut kuperade hundar i Sverige som är födda efter 2007-12-31, men givetvis får man ställa ut okuperade.
 
Sv: Dobermann

Tack :P Men hur va det med motionen och träningen?? Hur mycket behöver de? HUr blir de om de inte blir tränade en vecka om man är sjuk? :crazy:
 
Sv: Dobermann

Det finns dobermann-trådar sedan innan. Seek and you shall find.

För övrigt vill jag tillägga att Dobermann inte är världens mest ideala (långt ifrån) agilityhund, jag tror att du kan hitta många raser som passar in på dina kriterier och är bättre på agility än dobbisarna.
Någon "bäst i Sverige på agility"-kvalitet är det nog inte lätt att hitta i rasen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann

dom kräver mycket dagligen och min kan inte gå en dag utan att bli aktiverad på något sätt. kan inte säga hur många timmar och så vidare den behöver. mest beroende på att jag har min i jobbet och jobbar med henne mer eller minder hela dagen(vallar). men e mycket lättaktiverad. räcker med att ta på sig inlinse och åka en tur.

att en dodermann inte kan bli en bra agillityhund tycker jag bara var en onödig kommentar. min älskar att hoppa och har en fin tekning. hade jag haft tiden och intresset hade jag satsat på agillity och tävlat inom detta!

det e oxå enligt min uppfattning en mycket klok hund(men kan vara lite försktig). vill alltid göra sitt bästa och blir frustrerad när den inte förstår eller gör fel. men mycket lättlärd. och älskar att gosa.
 
Sv: Dobermann

att en dodermann inte kan bli en bra agillityhund tycker jag bara var en onödig kommentar. min älskar att hoppa och har en fin tekning. hade jag haft tiden och intresset hade jag satsat på agillity och tävlat inom detta!

Jag sa ingenting om att den inte kan bli en bra agilityhund, jag sa att det finns mer lämpade hundar om man vill bli "bäst i Sverige". Man får se till vilken typ av hundar man kommer möta med.
 
Sv: Dobermann

oki:laugh: Jag har en häst, (hon är stor och ÄLSKAR djur! Katterna i stallet ligger i hennes box när hon är där. Även om hon blir rädd är hon jätte försiktig och ser alltid till att inte skada dem) skulle det gå bra att ta med hunden i stallet? Jag har med min cavalier i stallet men hon är inlåst i boxen när jag rider. Tänkte att om man har en väldigt ydig hund kanske den kan komma med när man rider ut?? För där har den ju några timmars promenad. :D Behöver man träna en dobermann varje dag? Eller kan man vara sjuk eller hoppa över någon dag om man inte hinner o.s.v. Vi ska ju träna som jätte mycket, det är ju därför jag ska skaffa en bruks hund.. :rofl:
 
Sv: Dobermann

det e inga problem att ha med den på ridturen. jag har med min oftast när jag inte hinner att aktivera henne. hon har inte problem att hänga med i galoppen(hunden och hästen tävlar med varandre ibland).
jag tränar inte min hund dagligen men aktiverar hjärnan på något sätt. kasta en boll som hon får leta efter eller mat i gräsmatten e bra tips om man e dålig. som jag sa innan klara inte min hund iaf av att bara ligga en hel dag. hon får för mycket överskottenerig. men det e lite från hund till hund ovasätt ras.
 
Sv: Dobermann

tycker bara att det e dumt att dömma ut en hund pga rasen. en dobermann kan lika bra bli värds bäst som vilken annan hund. bara för att det inte finns det än betyder det inte att den inte kan bli det.

alla sa till mig att min dobermann aldrig kommer att kunna vall. hon valla nu utan problem. innan e det ingen som har hört om en vallande dobermann! så varför kan då den inte bli bäst i sverige på agillity? så länge hunden tycker att det e roligt och vill göra det bästa e det inga problem!
 
Sv: Dobermann

Det är inget som säger att en dobermann inte kan tävla agility, men om man har som mål att bli bäst i sverige gör man nog klokast i att välja en ras som generellt sett är bättre på agility.
 
Sv: Dobermann

tycker bara att det e dumt att dömma ut en hund pga rasen. en dobermann kan lika bra bli värds bäst som vilken annan hund. bara för att det inte finns det än betyder det inte att den inte kan bli det.

alla sa till mig att min dobermann aldrig kommer att kunna vall. hon valla nu utan problem. innan e det ingen som har hört om en vallande dobermann! så varför kan då den inte bli bäst i sverige på agillity? så länge hunden tycker att det e roligt och vill göra det bästa e det inga problem!

Det är ett sjuhelsikes jobb att bli bäst i sverige på agility.
Det finns inget som säger att du inte KAN bli bäst i sverige med en doberman. Men det är betydligt säkrare och lättare att satsa på en annan ras.
(Sen kan jag tycka att det är lite rubbat att köpa en hund med en sådan målsättning)

Doberman ÄR ett helt underbar och mångsidig ras - men den kan vara rätt komplicerad att reda ut och det finns mycket dåliga hundar.
 
Sv: Dobermann

Jag håller helt med escodobe. Jag älskar min dobbis och är oerhört svag för rasen, men jag kan ändå inte rekommendera den utan lite försiktighet. Det finns många enklare raser att välja, och om man verkligen vill ha en dobermann får man ligga i för att hitta trevliga linjer utan stress, rädslor och andra problem.

Dessutom har jag sett allt för många som envist skaffat en dobbis för att sedan inse att det faktiskt inte fungerar. Säkert till stor del pga att många har medfödda problem så att säga. Jag har själv en omplacering.
 
Sv: Dobermann

Jag är ingen dobermannfantast alls. Har sett så otroligt mycket skräp. En hel del reservationer, flamsande, överdrivet kontakttagande. Mycket rädslebitar, svårt för att lösa en uppgift, pip, obefintliga avreaktioner och ibland blir hundarna alldeles för arga för sitt egna mod så att det inte går att avreagera överhuvudtaget.

Men, jag önskar faktiskt att det fanns fler bra dobermanns! Jag som kör svensk skydds hade tyckt det varit skitroligt att ha den kvickheten! Men det finns kanske en anledning till att man sällan ser rasen på bruksplan, iallafall i de högre klasserna.

Sen ska man väl också tänka på vilt. En dobermann ser precis allt. Och då menar jag allt. Ett flygplan, löv, spindel, fluga eller rådjur. Precis allt. Så inkallningsträning bör man träna väldigt flitigt från första början!
 
Sv: Dobermann

alla sa till mig att min dobermann aldrig kommer att kunna vall. hon valla nu utan problem. innan e det ingen som har hört om en vallande dobermann! så varför kan då den inte bli bäst i sverige på agillity? så länge hunden tycker att det e roligt och vill göra det bästa e det inga problem!

Ska man bli bäst i sverige på agility krävs det att man har en riktigt bra hund i konkurrenesen och att föraren är riktigt bra. Speciellt i large där konkurrensen är stenhård.
Man kommer tyvärr ingenstans idag på att hunden tycker det är roligt och gör sitt bästa utan det behövs en del grundförutsättningar. Det betyder inte att det inte går, men kollar man på statistiken så har vi ingen dobermann bland de 280 largehundar som är med på Årets Agilityhundlistan å dagens datum och det var inte med någon i senaste VM.

Kakis - agilityförare klass 3
 
Sv: Dobermann

Dobberman må vara snabba och smidiga och även om de hoppar en bana snabbt (som du skrev) så är det så idag (min åsikt!) att psyket är såpass klent på många hundar att de får överslag och står bara och idiotskäller för att de blir så stressade när det är för livat.
Jag är inte så impad av hundarna som går i ringarna heller, jag står rätt ofta där och glor tack vare att min bästa kompis har dobbermann och ställer ut. Jag ska inte säja att det är alla som gör det men det är inte ofta man ser att spattiga hundar springer och nafsar sina förare, förutom i den ringen.
Och min åsikt är att det är helt kört att ställa om du inte har kuperat, beror på domarna iofs men det är liksom fler kuperade än okuperade som får stanna kvar..

Och nu kommer massa människor hoppa in i tråden och säja att deras hundar minsann inte nafsar någon och dom har minsann blivit etta i gruppen flera gånger trots att de har okuperade hundar ;) Men det här är mina åsikter utifrån vad jag sett. Jag hade inte engagerat mig ett barr om det inte var för att min bästa vän som sagt har dobberman, och det är problem med hennes hundar också. Jag skulle då inte vilja ha!
 
Sv: Dobermann

att det e en krävade hund sticker jag inte under stolen. både min och träningskamrats hund kan inte gå en dag utan aktivitet av något slag. jag har även sagt ifrån till en tjej som tänkte skaffa en dobbis pga att hon ger upp för lätt. ts om du vill om bor i närhet av mig kan du få träffa min vovve och få känna på lite hur rasen e. du kan pm.

att säga att rasen inte passar för något bara för det inte finns tycker jag e dömande. man få då bara jobba mera för det. kan inte säga hur många timmar jag har lagt ner för att lära min att valla. idag hämtar hon korna och jag behöver bara öppna grinden till dom;)

jag kan ärligt säga att min hund inte har nafsta en annan människa, om man inte räknar under lek. dock får man själv ta insiativet till leken och säger man aj slutar hon direkt. men det e en hund som man från börja visa var gränsen går och sen inte flytta den en milimetar!

jag tycker att det e tråkigt att kuperade hundar vinner över okuperade. jag har inte så mycket erfarenhet av hundarna som ställs dock jag inte gör det. men pratade med en som ställde sin hund strax efter att jag hade köpt min. h*n sa då "fan det e en utlänsk domara. jaja jag kommer inte vinna".
och på en hemsida(kommer inte ihåg vilken) står det fortfarande i rasstandarn hur dom ska se ut kuperad! står sen en text under att detta inte e lagligt i sv
 
Sv: Dobermann

Och min åsikt är att det är helt kört att ställa om du inte har kuperat, beror på domarna iofs men det är liksom fler kuperade än okuperade som får stanna kvar.

Men om man inte får ställa kuperade hundar födda efter 2007-12-31 så är det också helt kört att köpa en kuperad importvalp och tro att den ska gå bra på utställningar i Sverige...
De idag tävlande kuperade hundarna som är födda före 2007-12-31 kommer väl att fasas ut på naturlig väg ändå så även om det är ett tråkigt framdömmande av dem så är det ett övergående problem.
 
Sv: Dobermann

och på en hemsida(kommer inte ihåg vilken) står det fortfarande i rasstandarn hur dom ska se ut kuperad! står sen en text under att detta inte e lagligt i sv

Klart det gör. Enligt sitt hemland ska Dobermannen vara kuperad. Det är inte vi svenskar som sätter rasstandarden, utan rasklubben/kennelklubben i respektive hemland.
 
Sv: Dobermann

att säga att rasen inte passar för något bara för det inte finns tycker jag e dömande. man få då bara jobba mera för det. kan inte säga hur många timmar jag har lagt ner för att lära min att valla. idag hämtar hon korna och jag behöver bara öppna grinden till dom;)

j

Läs rätt!
Det är klart att det GÅR. Ingen har sagt att det INTE går. Men är målet att bli bäst i sverige på agility så är det som att ställa upp i paris dakar med min volvo 240 av 88årsmodell, med målet att vinna. Jag har gått agilitykurs med både min tibbe och min rottis (som var sex då) bägge tyckte det var skitkul. Men det vore mycket långt till SM....

Försöka kan jag ju, men vill jag ha en bra chans så får jag nog byta bil.

Jag älskar rasen, jag har haft två (bägge omplaceringar) en mentalt skit och en riktigt bra, som dessutom inte gick av för hackor utseendemässigt heller.:love:
Är de bra är de riktigt bra men en dålig dober är riktigt illa och det brukar sluta med mycket tårar...

VET man förutsättningarna och har kompetensen så visst kör hårt och ha kul! Det är en jätterolig och mångsidig ras!
Alliis är inte den första som vallar och det har visst funnits en som jobbat som jakthund i norge....


Men blundar man för nackdelarna och tror att SMprispallen är lätt att nå så lycka till...
Och jag hoppas slippa se hunden på blocket.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 302
Senast: Asko
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp