annaannaanna

Trådstartare
Hej!

Ni med dobermann - låter ni de hoppa mot människor?
Det finns anhöriga till mig som köpt en dobermann som snart är 1,5 år. Hunden hoppar, flyger och far mot allt och alla. Tassarna flyger och den kommer med sina 50 kg i full fart.

I bekantskapskretsen finns allt från små barn till gamla och sjuka, som de ändå inte hindrar hunden att flyga mot.

När problemet lyfts kommer svaret att "rasen gör så" och att "hunden är snäll".
Ägarna hade varit på dobermann-utställning där "alla hundar" hoppade så. Det får vi faktiskt acceptera.

Min fråga är alltså, ni med erfarenhet med dobermann, fick hunden helt fritt flyga på och hoppa mot exempelvis en 2 åring som blir livrädd eller en äldre med stomi på magen?
 
Jag har en 40 kgs mastiff. Nä, jag låter inte den hoppa på folk. Men folk låter den hoppa på sig. Speciellt grannen med stomipåse ska absolut hälsa fast han vet att hon hoppar. Så det är svårt att träna bort. Och ja, jag har henne i koppel.
 
Hej!

Ni med dobermann - låter ni de hoppa mot människor?
Det finns anhöriga till mig som köpt en dobermann som snart är 1,5 år. Hunden hoppar, flyger och far mot allt och alla. Tassarna flyger och den kommer med sina 50 kg i full fart.

I bekantskapskretsen finns allt från små barn till gamla och sjuka, som de ändå inte hindrar hunden att flyga mot.

När problemet lyfts kommer svaret att "rasen gör så" och att "hunden är snäll".
Ägarna hade varit på dobermann-utställning där "alla hundar" hoppade så. Det får vi faktiskt acceptera.

Min fråga är alltså, ni med erfarenhet med dobermann, fick hunden helt fritt flyga på och hoppa mot exempelvis en 2 åring som blir livrädd eller en äldre med stomi på magen?
Det är vanligt att de hoppar ja, de vill gärna upp i ansiktet. Men med det sagt så låter man ju inte hundarna hoppa på allt och alla. Jag låter tex inte okända hälsa på min hund just för att han gärna kan hoppa upp på folk. Vill folk prompt hälsa så varnar jag och sen får de skylla sig själva.
Är man på rasgrejer hoppas det till höger och vänster men det är mest för att ingen annan brukar bry sig nämnvärt - det betyder ju inte att det är så jämt. De flesta hoppar inte på barn, eftersom de vill upp i ansiktet och det är är ju redan i lagom höjd.

Väger den verkligen 50kg? Låter otroligt tungt för en så ung hund, ens av utställningslinjer.
Ägaren låter mest som någon som inte har styr på sin hund och använder ursäkter istället för att träna, det är inte rasbundet.
 
Låter som en fet dobermann? Understimulerad kanske också så den blir glad och till sig när det kommer folk?

De är yrväder, men inte korkade så givetvis lär man dem att inte hoppa, genom det får man bort det mesta av hoppandet.
 
Väger hunden verkligen 50 kg? Isåfall är den ju otroligt överviktig. Men som svar på din fråga, nej man låter inte en hund hoppa på folk om man har lite vett i huvudet och det oavsett ras. Kan hunden inte hantera hälsningsproceduren hjälper man som ägaren den så att hälsningen blir bra eller uteblir helt om det är det bästa för hunden.

Visst finns det folk som tycker det är kul när hundar hoppar på dem men jag tycker att då kan de göra så med sina egna, inte med andras och att då enbart låta hunden hoppa på de själva.
 
Väger hunden verkligen 50 kg? Isåfall är den ju otroligt överviktig. Men som svar på din fråga, nej man låter inte en hund hoppa på folk om man har lite vett i huvudet och det oavsett ras. Kan hunden inte hantera hälsningsproceduren hjälper man som ägaren den så att hälsningen blir bra eller uteblir helt om det är det bästa för hunden.

Visst finns det folk som tycker det är kul när hundar hoppar på dem men jag tycker att då kan de göra så med sina egna, inte med andras och att då enbart låta hunden hoppa på de själva.
Otroligt överviktig behöver den inte vara, men väger garanterat mer än vad den ska. Det är tyvärr inte ovanligt hanar ur utställningslinjer som väger 45-47kg. De drar rätt mycket åt korsning med mastiff/GD imo, vilket är en tråkig utveckling för rasen.

Skulle inte kalla det att hunden inte "kan hantera hälsningsproceduren" - det är en stor energisk hund bara som hälsar på ett sätt den gillar. Att vi inte gillar det är en annan femma och man får lära dem något annat, men hundarna själva upplever ju inga problem.
Ammo hoppar delvis för att kolla av om man är hundrädd. Får han noll reaktion eller glädje tillbaka = go o glad hund, blir man rädd eller osäker så säger han åt en att man nog inte har här att göra. Just den biten är dock mer i vissa linjer rent generellt drar rasen nästan åt labbe numera :crazy:
 
Min hund hoppar alltså inte på oss i familjen. Så det är fasligt svårt att träna det. När hon möter någon och får hälsa brukar jag ställa mig på kopplet. Då kommer hon inte upp. Men så lugnar hon sig. Och efter några minuter bestämmer hon sig för att människan nog behöver en kyss. En lurig klump är hon.
 
Otroligt överviktig behöver den inte vara, men väger garanterat mer än vad den ska. Det är tyvärr inte ovanligt hanar ur utställningslinjer som väger 45-47kg. De drar rätt mycket åt korsning med mastiff/GD imo, vilket är en tråkig utveckling för rasen.

Skulle inte kalla det att hunden inte "kan hantera hälsningsproceduren" - det är en stor energisk hund bara som hälsar på ett sätt den gillar. Att vi inte gillar det är en annan femma och man får lära dem något annat, men hundarna själva upplever ju inga problem.
Ammo hoppar delvis för att kolla av om man är hundrädd. Får han noll reaktion eller glädje tillbaka = go o glad hund, blir man rädd eller osäker så säger han åt en att man nog inte har här att göra. Just den biten är dock mer i vissa linjer rent generellt drar rasen nästan åt labbe numera :crazy:
Okej. Jag har aldrig träffat en normalviktig doberman som väger 50 kg. Håller med dig om att det är en tråkig utveckling och tyvärr är inte doberman som ras ensam om att premiera övervikt. Så är det ju både inom häst och hund i utställningsvärlden på många håll.

Det tycker jag. En hund som inte klarar av att hälsa lugnt kan inte hantera hälsningsproceduren. Jag hade inte ansett att en hund som agerar som din klarar av hälsningsproceduren utan behöver hjälp. En hund ska aldrig känna behov av att behöva avgöra vem som har i ett hem att göra eller inte.
 
Okej. Jag har aldrig träffat en normalviktig doberman som väger 50 kg. Håller med dig om att det är en tråkig utveckling och tyvärr är inte doberman som ras ensam om att premiera övervikt. Så är det ju både inom häst och hund i utställningsvärlden på många håll.

Det tycker jag. En hund som inte klarar av att hälsa lugnt kan inte hantera hälsningsproceduren. Jag hade inte ansett att en hund som agerar som din klarar av hälsningsproceduren utan behöver hjälp. En hund ska aldrig känna behov av att behöva avgöra vem som har i ett hem att göra eller inte.
Vill man inte ha en hund som beter sig som och har egenskaper som en dobermann skaffar man helt sonika inte en dobermann. De är yrväder, de tycker om att hoppa och det som @Wingates beskriver om sin hund är inget märkligt alls, det ligger liksom i rasen. Det hanterar man, lär liksom hur den ska agera istället osv, men man kan inte göra en golden av en dobermann rakt av.

Och tack god Gud för det.
 
Några av mina nästan-grannar har en blandras med mycket dobermann i. Den är lite hoppig den med, men det roligaste var när den reste sig på bakbenen och la framtassarna på axlarna på mig :D Som sagt, man kan inte göra en golden av en dobermann.
 
Vill man inte ha en hund som beter sig som och har egenskaper som en dobermann skaffar man helt sonika inte en dobermann. De är yrväder, de tycker om att hoppa och det som @Wingates beskriver om sin hund är inget märkligt alls, det ligger liksom i rasen. Det hanterar man, lär liksom hur den ska agera istället osv, men man kan inte göra en golden av en dobermann rakt av.

Och tack god Gud för det.
Även ett yrväder mår bäst av att slippa ta ansvar själva. Jag har en DSG, de hoppar och far de med men aldrig att jag skulle låta honom ta hand om vem som kommer in och hur han ska bete sig vid hälsning. Det är inte snällt alls.

Golden är väl knappast en ras som inte hoppar. Tvärtom lägger de gärna sina emellanåt mindre rena tassar på folks axlar.

Självklart ska en hund få vara som den är men det är inte det det handlar om utan att man lär hunden och hjälper hunden så att det inte blir dumt i samspel med andra. Man får skydda sin hund helt enkelt.
 
Även ett yrväder mår bäst av att slippa ta ansvar själva. Jag har en DSG, de hoppar och far de med men aldrig att jag skulle låta honom ta hand om vem som kommer in och hur han ska bete sig vid hälsning. Det är inte snällt alls.

Golden är väl knappast en ras som inte hoppar. Tvärtom lägger de gärna sina emellanåt mindre rena tassar på folks axlar.

Självklart ska en hund få vara som den är men det är inte det det handlar om utan att man lär hunden och hjälper hunden så att det inte blir dumt i samspel med andra. Man får skydda sin hund helt enkelt.
Jag skrev att man lär hunden att inte hoppa, det är inte en korkad ras så det skulle absolut gå.

Att en hund, dobermann i det här fallet, har en åsikt angående besökare, har i mina ögon väldigt lite att göra med att den tar ansvar över vem som kommer in i huset, den har en åsikt bara, däremot får hunden lära sig att trots sin åsikt får den lyda vad jag säger. Jag bestämmer vem som kommer in.

Jag har inte skrivit att golden inte hoppar. Däremot tänkte jag på att de släpper in alla utan att fundera på vem som står i dörren, det är inte riktigt vad som är meningen med en dobermann från grunden. Min Enya älskade att skälla på folk som var rädda. Hon lät farlig och såg farlig ut och folk ryggade tillbaka. JAG såg på henne hur hon nästan fnissade av reaktionerna. När besökare istället stoppade fram handen och inte betedde sig så var det som att vända på en hand helt, hon älskade att bli klappad, älskade få besök av vänliga människor. Så länge jag var ok med de som kom. Var jag tveksam minsta lilla när jag öppnade dörren var det minsann inte en fnissig retsticka som stod bredvid mig, utan en vaktig dobermann, helt alert på vad jag förmedlade.
 
Tack för alla svar. Bukefalos är bäst. Blev många frågor när jag hade häst och ni är fortfarande lika grymma :angel:


Det är ägarna som har pratat om 50 kg, jag har ju så klart inte själv vägt hunden :) Men ja, den är lite överviktig och saknar muskler, så omöjligt är det inte. Oavsett är det en stor hund.

Senast flög den mot barnet, som jag med nöd och näppe han dra undan från de stora tassar som flög mot barnets ansikte. Ägarna skrattade och sa att hunden var så glad. Men barnet på 15 kg (som jag faktiskt har vägt ;) ) jämfört med en stor dob. som kommer flygande... det blir inte ett bra utfall.

Har ni några tips på pedagogisk video eller liknande jag skulle kunna skicka till ägarna om varför hundar hoppar och varför de INTE ska hoppa?
 
Tack för alla svar. Bukefalos är bäst. Blev många frågor när jag hade häst och ni är fortfarande lika grymma :angel:


Det är ägarna som har pratat om 50 kg, jag har ju så klart inte själv vägt hunden :) Men ja, den är lite överviktig och saknar muskler, så omöjligt är det inte. Oavsett är det en stor hund.

Senast flög den mot barnet, som jag med nöd och näppe han dra undan från de stora tassar som flög mot barnets ansikte. Ägarna skrattade och sa att hunden var så glad. Men barnet på 15 kg (som jag faktiskt har vägt ;) ) jämfört med en stor dob. som kommer flygande... det blir inte ett bra utfall.

Har ni några tips på pedagogisk video eller liknande jag skulle kunna skicka till ägarna om varför hundar hoppar och varför de INTE ska hoppa?
Jag gissar att ni träffar den här hunden när ni bestämt träff med era anhöriga? Det låter inte som att ni bor grannar och råkar träffas då och då när de är ute på promenad med hunden?

Om jag har rätt i det, då skulle jag helt enkelt säga åt de anhöriga att om vi ska träffas så får de antingen uppfostra sin hund (tipsa dem om att det finns bra instruktörer och kurser på brukshundklubben! Googla på "brukshundklubb ort-x" så får ni fram vilken som finns närmast era anhöriga). Om de inte uppfostrar hunden, då får den vara hemma när ni ses. Det blir en säkerhetsrisk för barnet och ett barn ska inte behöva utsättas för att bli mos under en hund, hur glad hunden än må vara.
 
Jag gissar att ni träffar den här hunden när ni bestämt träff med era anhöriga? Det låter inte som att ni bor grannar och råkar träffas då och då när de är ute på promenad med hunden?

Om jag har rätt i det, då skulle jag helt enkelt säga åt de anhöriga att om vi ska träffas så får de antingen uppfostra sin hund (tipsa dem om att det finns bra instruktörer och kurser på brukshundklubben! Googla på "brukshundklubb ort-x" så får ni fram vilken som finns närmast era anhöriga). Om de inte uppfostrar hunden, då får den vara hemma när ni ses. Det blir en säkerhetsrisk för barnet och ett barn ska inte behöva utsättas för att bli mos under en hund, hur glad hunden än må vara.
Det är nära anhöriga ja, och det är många situationer som man träffas i. Och det är väldigt känsligt just det med hunden, men vi har sagt att det kommer vara ett krav nu.

Brukshundsklubben är de med i, men inte gått någon kurs. Endast utställningar som gäller tyvärr.
Eftersom det är en mindre ort finns inte privata hundinstruktörer att tillgå, varför jag tänkte om det fanns någon pedagogisk video till att börja med, för att på ett snällt sätt visa. :)
 
Det är nära anhöriga ja, och det är många situationer som man träffas i. Och det är väldigt känsligt just det med hunden, men vi har sagt att det kommer vara ett krav nu.

Brukshundsklubben är de med i, men inte gått någon kurs. Endast utställningar som gäller tyvärr.
Eftersom det är en mindre ort finns inte privata hundinstruktörer att tillgå, varför jag tänkte om det fanns någon pedagogisk video till att börja med, för att på ett snällt sätt visa. :)
Är hunden svenskfödd? Du kanske kan be dem höra av sig till uppfödaren för hjälp isf.
(Om du vet kennel kan du PMa)
 
Det är nära anhöriga ja, och det är många situationer som man träffas i. Och det är väldigt känsligt just det med hunden, men vi har sagt att det kommer vara ett krav nu.

Brukshundsklubben är de med i, men inte gått någon kurs. Endast utställningar som gäller tyvärr.
Eftersom det är en mindre ort finns inte privata hundinstruktörer att tillgå, varför jag tänkte om det fanns någon pedagogisk video till att börja med, för att på ett snällt sätt visa. :)
Kolla på tex. fb?
Jag bor på en liiiiiten ort. Vi har flera instruktörer förutom brukshundsklubben. :)
 
Är oturen framme och hunden hoppar på fel person som inte uppfattar det som en glad hund utan läser hunden som aggressiv så kan det i värsta fall sluta i polisanmälan och hot om avlivning.
Jag har varit med om ett par fall där ovana personer blivit glatt och brutalt hälsade på att de uppfattat att hunden attackerat och även fått för sig att hunden bitits där det kanske var klor eller en hård nosbuff men det har gått så fort, de har känns sig anfallna och uppfattat det så. Det har krävts en hel del dialog från omgivningen att förklara att det var en glad hund och att det inte var tänder inblandade men det har helt klart varit en mycket otrevlig upplevelse.
Helt klart inte värt att låta hunden hälsa burdust på alla för då är risken att man förr eller senare får en polisanmälan på sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 888
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 026
Senast: Sel
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Övr. Hund Facebook påminner mig pinsamt ofta om att det liv jag hade bestod i princip bara av mitt liv med hund. Så det dyker upp hundbilder och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 203
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp