squarepants

Trådstartare
Jag vill höra era erfarenheter kring Dobermann, främst inom hälsan och mentaliteten idag.

Jag har länge varit väldigt säker på att Rottweiler ska vara min nästa ras, men har börjat snegla mer och mer på Dobermann.

Det jag söker hos en hund är stor arbetslust, motor och spårsinne.

Jag vill tävla främst tävla bruks, men har börjat intressera mig mer och mer för IPO och skydd. Jag tränar mycket viltspår med min nuvarande hund och har tänkt gå anlagsprov även med min nästa. Samt att det vore väldigt roligt att bli SVch ;)

Jag har börjat kolla lite mer på Dobermann då de är något smidigare och (de jag träffat) verkar ha en något större motor än rottisarna.

Så, fram med era synpunkter och erfarenheter hos Dobermann!
Och gärna bilder :laugh:

(Har ni förslag på seriösa tävlingsinriktade kennlar PMa gärna)
 
Sv: Dobermann

Jag är inte så jätteinsatt så jag kan inte tipsa om kennlar och så, men jag har ju min gammeltant. Om jag skulle köpa en dobbis idag skulle jag vara supernoga med att kolla upp föräldradjuren. Vad jag förstår finns det mycket stress i rasen och det märks även på min. Hon har ju dock farit illa tidigare så jag vet inte hur mycket som är pga det, hade hon fått en värdig start hade hon antagligen varit mycket bättre.

Mycket jakt har dom iallafall. Hon har så länge jag haft henne alltid letat spår själv när hon varit lös, så man får passa om hon verkar hitta något för då måste jag snabbt bryta. När vi skulle testa på viltspår så gjorde vi det ihop med några som tränade inför anlagsprovet. Dom hade lagt ett förhållandevis svårt spår med vinklar och uppehåll osv. Carmen hade aldrig testat förut men hon klarade det galant, bättre än deras hundar som dom faktiskt tränat med. SÅ viltspår tror jag verkligen på.

Det där med arbetslust och motor vette sjutton. Jag jämför ju med afghaner så.. eh.. mig ska man nog inte lyssna på. ;) I mina ögon har dom väldigt mycket arbetslust och vilja att vara till lags, men jag vet ju att många här tycker att dom har för mycket egen vilja och kanske lite för mycket långfinger. Energi har dom till tusen iallafall. Carmen är 10 år nu och hon ääälskar att springa. Och hoppa. Och busa. Och springa lite till. Hon kan nog i princip springa in i ett träd utan att göra mer än skaka lite på sig och fortsätta springa och busa.

Jag gillar iallafall rasen väldigt mycket. (Dom som är trevliga och inte sönderstressade.) Man får vara beredd på att lyssna på pip, att klappa i oändlighet och att slåss om det bästa duntäcket bara. ;)

Bildbomb på min gammeltant:

Huvud:
DSC_0243C.jpg


Med vinden i öronen:
47095_1249842491.jpg


Vanligaste läget:
griiiisen3.jpg


Fin i höstskogen förra året:
Colors_Of_Autumn_by_DeadEnough-1.jpg


När matte mår dåligt ligger man helt stilla hur länge som helst:
99037_1196960251.jpg


:love:
 
Sv: Dobermann

Jag har svarat uppsatser om vad jag tycker om dobermann i andra trådar här på forumet. De flesta som har dobermann älskar rasen och de flesta som har "seriösare" brukshundar, typ schäfer eller malle, älskar att hata dobermanns. Jag har tröttnat lite på att svara nyanserat om fördelar och nackdelar eftersom många tycker att alla dobermann är skithundar och inte räds över att dra alla individer inom rasen över samma kam. Det är speciella hundar som kräver sin förare. Man ska vara noga med linjerna när man väljer hund. Det finns en del rädslor och stress inom rasen ja, även om det inte är övervägande.


Själv har jag en tik på snart tre år. Arbetsmässigt kan jag inte hitta bättre hund, hon har ett driv som heter duga. Socialt har hon brister och det är klart att det ställer till en del inom arbetet, självklart. Trots det kommer jag alltid att ha dobermann som brukshund, vill jag ha en sällskapskompis väljer jag en annan ras för att göra livet enklare;).

Om du undrar om kennlar osv så PM:a.

Några gamla dobermanntrådar:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=945136&highlight=dobermann

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=906559
 
Sv: Dobermann

Jag är definitivt inte någon expert på rasen "som sådan", men sambon har en dobbishane som blir åtta nu i oktober så jag har levt med dobermann i ett antal år (har själv en rottistik). Så uttalar mig mer ur ett individperspektiv.

Vår dobermann är väldigt mycket flockdjur, och vill vara med hela tiden. Helst ligga på fötterna när man ser tv, eller sitta och titta på när man lagar mat/städar osv. Han gillar människor och att bli kelad med, men är inte så intresserad av nya människor. Rätt ofta stannar folk och frågar om honom och vill hälsa, men han ger dem ett halvhjärtar sniff och spanar sedan på annat. På MH-testet så var detta det enda som anmärktes på, att han hellre tittade på annat än hälsade översvallande.

En väldigt energisk herre, rottisen och han är som dag och natt. Är vi ute och "bara är" så sniffar hon helst runt och chillar, medan han far runt överallt och ingenstans. Gillar att följa med på cykel eller rollerbladesturer där han får sträcka ut. Definitivt ingen spårhund, för han har inte tid att stanna upp och nosa utan letar mer med ögonen. Hittar han ett spännande spår så sniffar han efter det en kort stund innan han far iväg mot nästa intressanta grej.

De gånger vi är med honom till veterinär så tror de alltid att han är yngre än vad han är, eftersom han är så fartfull och spänstig, och han har fått en och annan beundrarinna bland personalen på djursjukhuset. Han har på senare år haft lite problem med hudinfektioner, får han ett sår så blir det lätt inflammerat. Enligt behandlande vet. hade vissa raser lättare för att få denna hudsjukdom, som jag inte nu minns exakt vad den heter.

Som många här på Buke påpekat i trådar genom åren så kan nog dobermann vara något av en "pipras", det ynkas en hel del när han (åtminstone enligt eget tycke) blir orättvist behandlad. Måste gå på platsen, till exempel.

Sådärja, lite subjektivt tyckande och tänkande. :D Har inga tips på Kennlar, den kennel som vår dobbis kommer ifrån har haft uppfödning i liten skala och ligger numera på is, såvitt jag vet.

Såhär ser han ut:

20948202.jpg
 
Sv: Dobermann

Det där med synen glömde jag. Det är ju sant, att dom faktiskt jagar med synen en del. Men jag som är van vid afghanen tänker inte ens på det för det är inte ens i närheten av lika mycket. Jag kan ha Carmen lös utan problem t.ex. medan afghanen ser så sjukt långt och är så snabb att det snarast vore farligt. Plus att han ju struntar i kommandon, det gör inte dobbisen. :)

Tänk vad subjektivt man tänker beroende på vad man är van vid. :p
 
Sv: Dobermann

Tack för alla svar!

Det som tilltalar mig minst är nog egentligen deras stora viltintresse, samt att de verkar "göra först och tänka sedan"?
(Och att de inte är fina fina som rottisarna ;))

Det beror ju egentligen på vilken grad av göra först och tänka sedan som de har, och hur det är att få dem att verkligen koncentrera sig på en uppgift. När det stod i andra tråden att man inte bör ha ambitioner för SM när man skaffar en dobbis, vad är det som får dem att inte passa till det? Är det att de är för flamsiga?
 
Sv: Dobermann

Min åsikt kring rasen är väl kanske inte så okänd på detta forum :angel:

Jag kan först säga att jag träffade väldigt väldigt få bra dobermann. Ändå har jag sett hyffsat många för att inte ha något intresse av rasen. Sett ett flertal MH:n och korningar.

Rasen i sig anser jag idag har för mycket rädslor, för lite driv (men mycket spring som inkompetenta människor kallar "driv") och för lite hjärna. Det ljudas en hel del såsom pip, gnäll, skallra tänder, skälla. Dobermann verkar också ha känguru i sig då 90% av de jag träffat hoppar omkring likt rodeohästar. Sen är det koncentrationsbitarna som verkar vara tufft för de som faktiskt försöker köra någon form av tävlingsgren. En doberman SER saker. Med detta menar jag att dom ser fan allt innan någon annan hunnit sett..

Ett exempel är en dobermann som skulle köras i skydd. I en svenskärm. Ett modprov ska göras, hunden satsar jättefint mot ärmen, sen nitar den för att det sticker upp en liten tråd ur ärmen. Som den genast försöker pilla ut..

Dom ser också fåglar, flygplan, ekorrar, skalbaggar, grodor och fan vet hans moster. Och med deras syn och jakt så är det kanske svårt att konkurrera detta för att kunna fokusera på träning?

Däremot har jag sett flera dobermann som tävlas i IPO, skitfräcka hundar. Det går jävligt snabbt, lydnaden är rapp och alert. Men frågan är också hur många dobermanns som tränas på "svenskt/lagligt" vis nere på kontinenten.

Så nej, jag har ingen god erfarenhet av rasen! Däremot är det jävligt imponerande att folk faktiskt kommer någonstans med sina dobermanns. För jag anser inte att det är lättränade hundar som är enkla att ha att göra med!
 
Sv: Dobermann

Det ljudas en hel del såsom pip, gnäll, skallra tänder, skälla.

Dobermann verkar också ha känguru i sig då 90% av de jag träffat hoppar omkring likt rodeohästar.

Det där med ljudet förstår jag verkligen inte! Jag har inte träffat på en dobermann som låter oönskat under arbete. Har alltid haft uppfattningen att dobermann är en relativt tyst hundras jämfört med schäfrarna med sina pipanden och rottweilrarna med sina grymtanden. Å andra sidan har jag mest träffat dobermanns i samband med IPO/bruks-träning och nästan aldrig i vardagen. De hundarna kanske har varit "bättre" än genomsnittet.

Utavlad med känguru? JO, det stämmer nog:rofl: *sneglar på min egna tik*

TS: Vill man ha ett "säkert" SM-kort så är väl varken dobermann eller rottweiler att räkna med. Då får man glatt köpa sig en schäfer eller en border collie beroende på vilket SM man vill tävla i. Jag kan bara prata för mig själv men i mitt fall är det jag som begränsar min hund och inte tvärt om. Jag tror inte att många dobermannförare är SM-material men dobermann är helt klart en hundras att räkna med i framtiden.

... och Aliide, det är väl lite orättvist att skriva att de flesta dobermanns saknar driv och att deras "driv" förväxlas med spring-i-benen. Eller så har vi träffat hundar från helt olika linjer:)

ochochoch!:angel: En liiiiten anekdot om koncentration. När min tik koncentrerar sig riktigt hårt (och ja! hon kan faktiskt hålla koncentrationen ett bra tag) så rinner snålvattnet. Spelar ingen roll om vi tränar med godis eller kamp, jag tror att hon glömmer bort att svälja :D Hon ser lite labil ut med huvudet på sned och dreggelsnören ner till marken men koncentrerad är hon!
 
Sv: Dobermann

frågan är ju: vilken nivå vill du ligga på? räcker det med låga klasser eller vill du upp på elitnivå? dobermanns fungerar säkert till den som tävlar på hobbynivå och som inte bryr sig så mycket om att avancera i klasserna. mitt intryck av rasen är att de är ganska svåra att dressera, för de är så omogna i huvudet. ungefär som att ha en 6 mån valp hela livet. koncentrationsförmågan är låg, och arbetslusten finns bara om inget annat är roligare just då. men de är mycket vänliga och clowniga.
 
Sv: Dobermann

Förlåt... men.. :rofl: Din beskrivning kan helt klart förklara varför jag som annars har pajasrasen afghan i mitt hjärta faktiskt fastnat för dobermann också. :D Förutom delen med rädslor och det då. Men jag förstår att det är frustrerande att jobba med en sådan ras om man har lite högre ambitioner.

-anna- Min tik piper till och med utan att hon verkar veta om det själv ibland. Däremot är hon alltid tyst under arbete. Men så där hemma när hon är missnöjd med något. Eller när hon vill ha mat. Eller klappar. Eller benet har ramlat ner bakom sängen. Eller täckte ligger fel. Eller hon bara helt enkelt har glömt bort att sluta pipa. Detta trots att vi ignorerat hennes gnäll i typ fyra år, så länge vi haft henne. :crazy:
När hon blir glad skrattar hon och låter som en gris, och när hon blir riiiktigt glad så tjuter hon med.
 
Sv: Dobermann

mitt intryck av rasen är att de är ganska svåra att dressera, för de är så omogna i huvudet. ungefär som att ha en 6 mån valp hela livet. koncentrationsförmågan är låg, och arbetslusten finns bara om inget annat är roligare just då. men de är mycket vänliga och clowniga.

Det där stämmer rätt bra in på våran :D Åtta år men som en valp i mångt och mycket. Men då skaffade ju inte sambon (som kommer från en tävlingsintresserad schäferfamilj) en hund för att avancera i klasserna, utan en - som du skriver - hund på hobbynivå.
 
Sv: Dobermann

Med min nuvarande hund (blandras pointer/flatcoated retriever) ligger jag i träning på LK2 och tävling LK1, och han kan troligtvis komma upp i LK3 iaf. Men jag känner att jag gärna vill kunna komma hela vägen.

Så jag vill upp på Elit.
 
Sv: Dobermann

Med min nuvarande hund (blandras pointer/flatcoated retriever) ligger jag i träning på LK2 och tävling LK1, och han kan troligtvis komma upp i LK3 iaf. Men jag känner att jag gärna vill kunna komma hela vägen.

Så jag vill upp på Elit.

Om planen är att tävla elit så skulle jag satsa på ett säkrare kort (och där kan du säga hej då till rottisen, med) men är du duktig och utmaningen är att ta dig till elit så hade jag nog inte bangat för en doberman.

Aliide har en del poänger i sitt inlägg, men det är lite av det jag gillar med dobermanen. Att det är tempo i dom och att de är krut i dom tills det att de trillar av pinn så att säga. Som Modett säger så brukade folk tro att kärringen var unghund..
 
Senast ändrad:
Sv: Dobermann

jag tror det komer bli mycket frustrerande att försöka konkurrera i elitklass med en dobermann. om man ens kommer dit. det krävs mycket skicklighet, stort tålamod och ett bra exemplar av rasen. vad är det med raserna som tilltalar dig? kanske finns det andra raser som passar bättre in på dina önskemål.
 
Sv: Dobermann

Jag vet inte vad jag ska säga när jag läser vissa inlägg här..
Och jag vet inte heller vad ni som klagar på rasen har träffat på för dobermanns??

Visst att en dobermann är på ett speciellt sätt, men det är väl alla raser??
Alla har väl sina grejer?? Alla är väl olika och har olika förutsättningar och anlag?

Ta tex schäfer och dobermann. Schäfern är oftast mer följsam. Vallhundar överlag är ju sådana. Medans dobermannen är mer självständig och du kanske får jobba mer med den för att du den dit du vill.

Det kan vara så, men det finns inget som säger att det är så!!
Alla individer är olika. Och man kanske ska se på generna hos sin hund..
Det finns ju utställnings dobermanns och schäfrar, som är avlade på "snygga hundar". Och det finns bruks dobbisar och schäfrar, som är framtagna för att jobba.

Tråkigt detta då båda raserna ju i grund och botten är arbetande hundar, som mår bäst av att få aktivera skalle och kropp.. Men men..

Man kan inte dra alla över en kant å säga att alla dobermanns är likadana, eller alla schäfrar.. Jag vet flera schäfrar som är jätte lata och vill lufsa runt i skogen. Medans jag känner flera dobbisar som är arbetsmaskiner och älskar att jobba. Men återigen, stam/bakgrund/gener, och hur du som hundförare är så klart spelar mycket in!

En bra dobermann med rätt förare kan gå hur långt som helst! Vet många som är uppe och kör eliten med sina dobbisar.. Vet dom som tävlat sm, em och vm.
Och räkna även med att du har en trofast vän för alltid i din dobermann..
 
Sv: Dobermann

Jag tycker att alla inlägg har hållit en god ton och ofta med glimten i ögat :laugh: Och även att det ofta påpekats att det är den personliga synen på Dobermann som framhävs. För TS är det säkert viktigt att få en objektiv bild, där både plus och minus framhävs. Klart det till syvende och sist hänger på individen och dess förare :laugh:
 
Sv: Dobermann

Jag vet inte vad jag ska säga när jag läser vissa inlägg här..
Och jag vet inte heller vad ni som klagar på rasen har träffat på för dobermanns??

Visst att en dobermann är på ett speciellt sätt, men det är väl alla raser??
Alla har väl sina grejer?? Alla är väl olika och har olika förutsättningar och anlag?

Ta tex schäfer och dobermann. Schäfern är oftast mer följsam. Vallhundar överlag är ju sådana. Medans dobermannen är mer självständig och du kanske får jobba mer med den för att du den dit du vill.

Det kan vara så, men det finns inget som säger att det är så!!
Alla individer är olika. Och man kanske ska se på generna hos sin hund..
Det finns ju utställnings dobermanns och schäfrar, som är avlade på "snygga hundar". Och det finns bruks dobbisar och schäfrar, som är framtagna för att jobba.

Tråkigt detta då båda raserna ju i grund och botten är arbetande hundar, som mår bäst av att få aktivera skalle och kropp.. Men men..

Man kan inte dra alla över en kant å säga att alla dobermanns är likadana, eller alla schäfrar.. Jag vet flera schäfrar som är jätte lata och vill lufsa runt i skogen. Medans jag känner flera dobbisar som är arbetsmaskiner och älskar att jobba. Men återigen, stam/bakgrund/gener, och hur du som hundförare är så klart spelar mycket in!

En bra dobermann med rätt förare kan gå hur långt som helst! Vet många som är uppe och kör eliten med sina dobbisar.. Vet dom som tävlat sm, em och vm.
Och räkna även med att du har en trofast vän för alltid i din dobermann..

Jag älskar rasen, men man får inte blunda för att rasen dras med en del problem och att det är en rätt speciell ras. Man får sålla hårt bland kullarna vara beredd på egenheterna annars kan livet som dobermanägare bli mindre roligt.
Givetvis så har varje ras sina specifika egenskaper - annars vore det inte en egen ras. :crazy:

Det är klart att det GÅR att ta sig till SM, det finns de som vallar med sina dobermans, det finns(fanns?) en i norge som ställde älg osv Det är en otroligt mångsidig hund, men handen på hjärtat, så finns det betydligt säkrare kort om man "ska" ha en medaljplats.
 
Sv: Dobermann

Jag vet inte vad som egentligen är så speciellt med dobermanns. Man lär ha en bra kontakt med dom, pga deras självständighet. Annars vet jag inte om jag tycker dom är speciellt svåra. Men det är min egna erfarenhet utav dom..

Att det finns dom som ställer älgar betvivlar jag inte, då dom har stark jaktlust - skulle jag vilja säga. Dom flesta jag vet har stort föremålsintresse.

Om man nu "ska" ha en medaljplats så gör jag det hellre med en dobermann. Känns "större" att göra det med en dob. än med en hund man bara kan åka på ett bananskal med.. :banana: ;)
 
Sv: Dobermann

Jag vet inte vad som egentligen är så speciellt med dobermanns. Man lär ha en bra kontakt med dom, pga deras självständighet. Annars vet jag inte om jag tycker dom är speciellt svåra. Men det är min egna erfarenhet utav dom..

Att det finns dom som ställer älgar betvivlar jag inte, då dom har stark jaktlust - skulle jag vilja säga. Dom flesta jag vet har stort föremålsintresse.

Om man nu "ska" ha en medaljplats så gör jag det hellre med en dobermann. Känns "större" att göra det med en dob. än med en hund man bara kan åka på ett bananskal med.. :banana: ;)

Det speciella är väl det att det händer mycket och det händer fort med en doberman. De lär sig snabbt som attan - de dåliga sakerna ÄNNU fortare. Men de tröttnar fort med. De har som sagt jaktinstinkt och är man inte med i svängarna så är hunden långt borta innan man ens hunnit se haren/bilen. (Därav att många blir påkörda) Alla reaktioner är snabba och de reagerar oftast mycket.

Det är inte för inte de ofta jämförs med att köra ferrari:angel: Känslan är svårslagen och det går i en djävla fart - men det krävs små missar för att man ska hamna i diket så att säga.

Jag som haft två dobermans och en rottis kan ju säga som så att det är mer rättvist att jämföra en dober med tex mallen än med rottisen eftersom de är såpass olika. Inkallningsträningen på en valpkurs jag gick med enbart rottis, dobis (och en shitzu!) är ett talande exempel. Rottisarna satt lugnt och stadigt på rumpan när ägarna gick bort och fick i princip knuffas och lockas fram. Doberna kom som skållade råttor till sina ägare - efter en runda kring klubbhuset.
Lite tillspetsat kanske men har man haft sikte på rottis så får man vara beredd på att det är skillnad på raserna.

Nu tävlar jag inte alls, men jag håller med dig jag tycker det är imponerande när folk tävlar svårare raser - men en hel del VILL inte ha det extra arbetet eftersom det redan är såpass mycket jobb uppe i eliten när det handlar om milimeterar och pyttedetaljer mellan en medaljplats eller inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 424
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 425
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 162
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp