Dödsfallsintyg

Wille

Trådstartare
Begravningsbyrån får inte ut ett dödsfallsintyg för min pappa utan en anhörig måste ringa skatteverket för att få ut det.

Vad kan det finnas för anledningar till att begravningsbyrån inte får ut handlingen?

De har inte fullmakt att göra det.
De brukar få ut dödsfallsintyg och har ju inte ens frågat efter fullmakt. Går man in på skatteverkets hemsida så finns där en särskild tjänst för begravningsbyråer för att få ut ett dödsfallsintyg.

De brukar få ut dödsfallsintyg och har ju inte ens frågat efter fullmakt. Går man in på skatteverkets hemsida så finns där en särskild tjänst för begravningsbyråer för att få ut ett dödsfallsintyg.
Begravningsbyrån kanske inte vet om det, eller vill inte göra det.

Begravningsbyrån kanske inte vet om det, eller vill inte göra det.
Det är Fonus jag anlitat. De skulle ordna med ett dödsfallsintyg sa de. Men sen fick jag veta att de i min pappas fall inte kan få fram intyget av någon anledning.

Och jag har så klart inte lyckats komma fram på telefon till skatteverket idag. Telefonkön var full båda gångerna jag ringde.

Ring på minuten de öppnar imorgon 😊
Jag har ingen klocka som går exakt på minuten rätt så jag kan ha ringt 1-2 minuter för sent. Alla köplatser var redan upptagna och jag kom inte fram.

Så nu har jag gått upp alldeles för tidigt i onödan.

Senast ändrad:
Jag kom till slut fram till skatteverket på fjärde försöket. Anledningen till att dödsfallsintyget inte går att få ut hur som helst är för att ett av hans barn har skyddad identitet. Jag behöver alltså ringa ett särskilt nummer för detta.
Jag tänker att det är bra ändå, vore ju hemskt om någons skyddade identitet röjs genom att "vem som helst" kan begära ut ett dödsfallsintyg.

Jag tänker att det är bra ändå, vore ju hemskt om någons skyddade identitet röjs genom att "vem som helst" kan begära ut ett dödsfallsintyg.
Det var samma procedur på bägge ställena. Jag bara uppgav mitt personnummer och att det var min pappa som dött. Inget mer.

För att få ut dödsfallsintyget måste den dödsbodelägaren som har skyddad identitet själv kontakta Skattemyndigheten och det är tillika till en speciell säkerhetsavdelning. Görs inte detta får man inte ut intyget.

Men du är ju inte "vem som helst" när du är dödsbodelägare.
Ja precis. Men ändå fick jag ringa den särskilda avdelningen på skatteverket för att få ut intyget. Och jag uppgav inte mer där än jag uppgav först för avdelningen med vanliga dödsfallsintyg.

För att få ut dödsfallsintyget måste den dödsbodelägaren som har skyddad identitet själv kontakta Skattemyndigheten och det är tillika till en speciell säkerhetsavdelning. Görs inte detta får man inte ut intyget.
Jag har inte skyddad identitet och fick ut intyget ändå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025
  • Annonsera mera hundar 2

Katt, Andra Djur