Dö i barnsäng

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Thindra

Så här i början av en grav. så har jag onekligen en del jobbiga tankar som far omkring i huvudet. Det första är missfall, på något sätt så tror jag att alla får missfall någongång.

Det andra är att dö under förlossningen (vilken jag försöker att inte alls tänka på ). Såg en film nyligen med Ben Affleck och JLO, där hon dog i barnsäng :cry: , det var väldigt sorgligt!

Läset igår min första grav.tidning där står det att läsa: I ett U-land dör 1 på 16 i barnsäng av olika anledningar. I storbrittanien ca 1 på 3000 och i Sverige (som var det bästa landet att föda i) 1 på ca 20000. Jag tycker ändå att det är ganska många som dör av förlossningskomplikationer :eek: .

Sådant oroar mig. Känner ni någon som dött i barnsäng? Vad hände? Funderar/Funderade ni över sådant här eller är jag morbid?

Undrar också om benägenheten till drömmar framför allt mardrömmar ökar när man är grav.?
 
Sv: Dö i barnsäng

Dö i barnsäng = dö av havandeskapsförgiftning.... Det är otroligt ovanligt, i Sverige görs så många rutinkontroller på gravida att det är nog extremt ovanligt att någon hinner bli så dålig att dom dör av det.
Jag är mer rädd att moderkakan ska lossna och jag och barnet dö... (är inte på smällen än ens, tror jag ;) ) man har väll inte alls lång tid på sig om det inträffar tills man måste vara på sjukhus och akutsnittas. Men jag bor tack och lov 20 minuter från Sunderby Sjukhus... kan tänka mig alla dessa blivande mammor här uppe i norr som bor timmar från närmsta BB...

Jag tror även det är vanligt att man blir mer ängslig och drömmer mardrömmar.... man kan nog gå från impulsiv och orädd till världens sjåp.... det har nog med hormonerna att göra :)
 
Sv: Dö i barnsäng

Jag använde "dö i barnsäng" som ett samlingsord för det som man enligt statistiken dör av när man föder barn. I sverige då en på tjugotusen. Men det är ju så många som föder barn varje år, så några har ju uppenbarligen strykt med :cry: ....

På min väninna lossade moderkakan. Dock klarade sig både hon och barnet. Han fick snittas ut i månad 6 (minns ej vecka). Det var på deras semester, som tur är var de i sverige.
 
Sv: Dö i barnsäng

Det som jag har hört folk vara "nära döden" på förlossningen så har det varit pga blödningar, och när man föder på sjukhus så är det väldigt stor koll och dessutom nära till blodtranfulsioner. (?) Havandeskapsförgiftning har jag hört flera som har haft känningar av men har då blivit så pass kontrollerade att de har kännt sig fullständigt trygga ändå.

Och ja man drömmer mera mardrömmar när man är gravid... Jag har drömt om att jag har tappat bort bebisen, kommit in på förlossningen och blivit utskrattad, jag var ju bara fet... Osv... En drömg jag hade när jag väntade elin kommer jag fortfarande ihåg för jag var så arg när jag vaknade... Jag drömde att vi tappade bort henne på stan och när jag ville leta efter henne sa min karl åt mig att strunta i det för vi kunde ju göra en ny istället... :eek: Jag var så arg när jag vaknade att jag väckte honom och skällde ut honom... Kan tilläggas att han inte fattade ett enda dugg klockan tre på natten... ;)
 
Sv: Dö i barnsäng

Jag tror det är vanligt att vara orlolig, flera av mina gravida vänner har varit/ är det. Försök att inte tänka så.. Hm.. kanske inte så mkt tröst!

Vilken vecka är du i?

Och du bor väl också i gbg, här har vi ju två stora bra sjukhus.. så det borde ju vara lungt om ngt händer.. ambulanser är ju snabba..
 
Sv: Dö i barnsäng

Det finns ju även något som kallas för barnsängsfeber, som man dog av förr...
Det är en livmoderinflammation som man får efter förlossninge, för att det kommit in bakterier i livmodern. :crazy:
Jag fick detta efter min första och det säjs att jag var EXTREMT pigg för att vara så sjuk.. Och jag var mer eller mindre utslagen. Så jag förstår att man dog av det innan penicillinets intåg... Numera blir man ju "bara" sjuk av det. :)
 
Sv: Dö i barnsäng

Den person som är 1 på 200000 är kanske en person med svåra hjärtproblem eller ngn annan allvarlig sjukdom. Eller en person som valt att föda hemma ensam. Jag tror att vad gäller friska personer så är nog risken minimal för mamman.
Däremot hade jag nog varit död två gånger om om jag inte fött mina barn på sjukhus. Så statistiken för U-länder stämmer nog bra.
 
Sv: Dö i barnsäng

Jag vet faktiskt en som dog av det för ett par år sen i Sverige. Men det är nog det enda fallet på massor av år. Det var otroligt onödigt, men sånt som ändå kan hända, även sjukvårdspersonal är ju människor och kan göra misstag.
 
Sv: Dö i barnsäng

benjamin skrev:
Den person som är 1 på 200000 är kanske en person med svåra hjärtproblem eller ngn annan allvarlig sjukdom. Eller en person som valt att föda hemma ensam.

(20.000)

:bow: Bra svar! Så skulle jag ha tänkt när jag läste artikeln :idea: . Men ibland är det för många träd i skogen :crazy: ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp