Död häst misstänks vara djurplågeri

Eftersom djurägaren inte har laglig rätt att skydda sina djur, pga allemansrätten får man inte göra det farligt eller hindra folk från att passera genom djurens hage. Så för att få det lagligt att kunna skydda sina djur ordentligt måsten man tyvärr påverka allemansrätten lite.
Du får skydda dina djur genom att använda nödvändigt våld, det har inget med allemansrätten att göra. En inskränkning hindrar inte de som vill göra skada, bara laglydiga medborgare.
 
Eftersom djurägaren inte har laglig rätt att skydda sina djur, pga allemansrätten får man inte göra det farligt eller hindra folk från att passera genom djurens hage. Så för att få det lagligt att kunna skydda sina djur ordentligt måsten man tyvärr påverka allemansrätten lite.
Du har samma rätt att skydda dina djur i hagen som du har rätt att skydda ditt hem.
 
Du får skydda dina djur genom att använda nödvändigt våld, det har inget med allemansrätten att göra. En inskränkning hindrar inte de som vill göra skada, bara laglydiga medborgare.
En hund får aldrig bita, inte ens för att skydda sig själv eller dig som ägare, det blir anmälan som kan leda till koppel tvång eller munkorgstvång. Däremot får du som ägaren ta till lämpligt våld för att skydda dig själv och din egendom, men det känns lite farligt att gå ut och möta dessa människor som mördar och skadar djur och själv ta fajten...

Men man får använda boskapsvaktande hundar i Sverige. Allemansrätten är inget hinder för det.
Däremot är det krav på att ha hundar under uppsikt, den lagen behöver man söka dispens från.
Det går inte att ha uppsikt under natten, och hunden får inte attackera människor då det finns en lag emot att hundar skadar människor.

Du har samma rätt att skydda dina djur i hagen som du har rätt att skydda ditt hem.
Jepp, JAG får slå en inbrottstjuv, men min hund får inte bita en inbrottstjuv. Därav problemet, jag tror ingen människa vill gå ut i en hage och möta dessa människor själv och slåss med knytnävarna.
 
Men det innebär att det fortfarande är förbjudet att använda en hund som @Dopy vill, alldeles oavsett allemansrättens vara eller inte vara.
Beroende på att det är regler rörande hundhållningen som sätter de gränserna.
Nej, för tar du bort allemansrätten i hagar, och gör det lagligt för djurägare att skydda sina djur, och olagligt för främlingar att gå in i hagarna, så kan man ha dessa hundar i hagen för skydd.
Det är såklart tråkigt om det ska behöva gå så långt, men vi har i många år haft problem med att folk skär och skadar hästar och andra djur, det måste få ett slut snart, djurägare måste ha rätt att få skydda sina djur emot galna människor.
 
En hund får aldrig bita, inte ens för att skydda sig själv eller dig som ägare, det blir anmälan som kan leda till koppel tvång eller munkorgstvång. Däremot får du som ägaren ta till lämpligt våld för att skydda dig själv och din egendom, men det känns lite farligt att gå ut och möta dessa människor som mördar och skadar djur och själv ta fajten...


Det går inte att ha uppsikt under natten, och hunden får inte attackera människor då det finns en lag emot att hundar skadar människor.


Jepp, JAG får slå en inbrottstjuv, men min hund får inte bita en inbrottstjuv. Därav problemet, jag tror ingen människa vill gå ut i en hage och möta dessa människor själv och slåss med knytnävarna.
Jag skriver att du får använda nödvändigt våld för att försvara dina djur och det har inget med allemansrätten att göra. Jag fattar inte ens vad du svarar på. Du får ändå inte bussa en hund på folk även om allemansrätten skulle försvinna.

Det här är inte Danmark. Det finns inte en lag att hundar inte får skada människor, det finns en lag om strikt hundägaransvar. Tjänstehundar biter folk utan att de avlivas, beroende på omständigheterna när en hund biter avgör vad som händer efteråt, ibland händer ingenting alls.
 
Nej, för tar du bort allemansrätten i hagar, och gör det lagligt för djurägare att skydda sina djur, och olagligt för främlingar att gå in i hagarna, så kan man ha dessa hundar i hagen för skydd.
Det är såklart tråkigt om det ska behöva gå så långt, men vi har i många år haft problem med att folk skär och skadar hästar och andra djur, det måste få ett slut snart, djurägare måste ha rätt att få skydda sina djur emot galna människor.
Det är väl fortfarande olagligt att låta hundarna gå i hagen utan uppsyn och att de ger sig på folk som kommer in där.
Lär väl vara en skarp nödvärnssituation och en människa som fattar det aktiva beslutet ifall hunden ska användas som vapen?
 
Jag skriver att du får använda nödvändigt våld för att försvara dina djur och det har inget med allemansrätten att göra. Jag fattar inte ens vad du svarar på. Du får ändå inte bussa en hund på folk även om allemansrätten skulle försvinna.

Det här är inte Danmark. Det finns inte en lag att hundar inte får skada människor, det finns en lag om strikt hundägaransvar. Tjänstehundar biter folk utan att de avlivas, beroende på omständigheterna när en hund biter avgör vad som händer efteråt, ibland händer ingenting alls.
Om du blir påhoppad av en rånare eller våldtäktsman och din hund biter personen som anfaller blir du skadeståndsskyldig till personen som hoppade på dig. Det kan även bli så att du hunden beläggs med koppel och/eller munkorgstvång, och om det sker fler ggr kan hunden bli avlivad.

Polis/militär/tjänstehundar är dem enda hundar som får bita utan påföljd.
 
Det är väl fortfarande olagligt att låta hundarna gå i hagen utan uppsyn och att de ger sig på folk som kommer in där.
Lär väl vara en skarp nödvärnssituation och en människa som fattar det aktiva beslutet ifall hunden ska användas som vapen?
Inte om det är lagligt att skydda sina djur emot främlingar som går in i hagen. Idag är det dock lagligt att gå in i hagen och därför kan man inte skydda djuren emot främlingar som går in i hagen.
 
Om du blir påhoppad av en rånare eller våldtäktsman och din hund biter personen som anfaller blir du skadeståndsskyldig till personen som hoppade på dig. Det kan även bli så att du hunden beläggs med koppel och/eller munkorgstvång, och om det sker fler ggr kan hunden bli avlivad.

Polis/militär/tjänstehundar är dem enda hundar som får bita utan påföljd.
Fel, i en sådan situation så går du fri.
https://www.aftonbladet.se/svenskah...tes-for-valdtaktsforsok--raddades-av-sin-hund
 
Om du blir påhoppad av en rånare eller våldtäktsman och din hund biter personen som anfaller blir du skadeståndsskyldig till personen som hoppade på dig. Det kan även bli så att du hunden beläggs med koppel och/eller munkorgstvång, och om det sker fler ggr kan hunden bli avlivad.

Polis/militär/tjänstehundar är dem enda hundar som får bita utan påföljd.
Skadestånd jämkas om den skadade anses har bidragit till att skadan uppkommit eller att den blivit värre än nödvändigt. Ibland till den grad till att beloppet blir noll kronor.
 
Du läste inte hela min text?
Om man tar bort allemansrätten och gör det olagligt att gå in i hagen kan djurägaren sätta in 1-2 stora hundar på 70-100 kg som vaktar djuren i hagen, så den idioten som försöker ta sig in i hagen för att skada djuren kommer snabbt ångra sig.
En hund attackerar, en häst flyr, det är stor skillnad på en häst på 450 kg som är tam och går emot människor eller flyr ifrån människor, och en hund på 80 kg som är tränad att skydda djuren emot främlingar genom attack.

Jag som människa skulle inte våga gå ut om jag misstänkte att såna idioter fanns i hagen, men släppa ut en 80 kg skydd/attack tränad hund skulle jag absolut kunna göra, tyvärr är ju det olagligt i Sverige dock.
Ja jag läste allt du skrev. Dessutom, vem vill stå som ansvar när människor av misstag tar sig in i hagar osv och av misstag råkar ut för en hund som har som uppgift att anfalla folk som tar sig in i hagen. Det finns mängder av anledningar till att folk går in i hagar, folk som är oskyldiga. Ingen vettig människa vill riskera andras liv på det sättet.
 
Inte om det är lagligt att skydda sina djur emot främlingar som går in i hagen. Idag är det dock lagligt att gå in i hagen och därför kan man inte skydda djuren emot främlingar som går in i hagen.
Men vad menar du med skydda?
Använda oproportionerligt våld innan du ens vet om människan har onda avsikter eller bara gått vilse? Då pratar du ju inte bara om att ta bort allemansrätten, utan om att införa någon sorts tillträdesförbud.
Om du ska kliniskt rensa hagen på alla främmande som dyker upp, med obegränsad frihet att bruka våld, så pratar vi om något mer långtgående än att freda djuren från övergrepp.
 
Ja jag läste allt du skrev. Dessutom, vem vill stå som ansvar när människor av misstag tar sig in i hagar osv och av misstag råkar ut för en hund som har som uppgift att anfalla folk som tar sig in i hagen. Det finns mängder av anledningar till att folk går in i hagar, folk som är oskyldiga. Ingen vettig människa vill riskera andras liv på det sättet.

Ingen vettig människa vill heller riskera att få sin häst eller andra djur skadade av främmande människor. Om det står vs främlingars rätt att vistas i hagar bland andras djuren vs totalt förbud för främlingar att vistas i hagar, då är det för mig ett enkelt val. I alla fall när det är som det är idag, med alla oskyldiga djur som skadas och dödas.

Och man kan omöjligt av misstag hamna i en hage, du måste ta dig förbi något form av stängsel.
 
Om du blir påhoppad av en rånare eller våldtäktsman och din hund biter personen som anfaller blir du skadeståndsskyldig till personen som hoppade på dig. Det kan även bli så att du hunden beläggs med koppel och/eller munkorgstvång, och om det sker fler ggr kan hunden bli avlivad.

Polis/militär/tjänstehundar är dem enda hundar som får bita utan påföljd.
Utan att veta tror jag inte att man per automatik blir skadeståndsskyldig om hund biter för att försvara dig/sig. Sedan kan angriparen förstås kräva skadestånd, men det är inte detsamma som att den får ut det.
En släkting som födde upp Rottweiler sålde en hund till en familj som fick inbrott. Hunden försökte hindra inbrottstjuvarna från att lämna bostaden genom att ställa sig i vägen. När en blev stressad och sparkade mot hunden så högg den, men lät fortfarande inte tjuvarna gå ut. Polisen berömde hunden, att den högg när någon sparkade mot den tyckte de var rimligt våld från hundens sida.
 
Ingen vettig människa vill heller riskera att få sin häst eller andra djur skadade av främmande människor. Om det står vs främlingars rätt att vistas i hagar bland andras djuren vs totalt förbud för främlingar att vistas i hagar, då är det för mig ett enkelt val. I alla fall när det är som det är idag, med alla oskyldiga djur som skadas och dödas.

Och man kan omöjligt av misstag hamna i en hage, du måste ta dig förbi något form av stängsel.
Så som det är idag där det inte är allemansrätt så är du ansvarig för vad din hund gör och du kommer bli ansvarig för vad din hund gör i en hage även om allemansrätten inte skulle gälla i hage. Är mer än allemansrätten som behöver ändras för att ha en hund som vaktar mot folk i en hage.

Bättre i så fall att ha en larm som ringer din telefon när strömmen inte går fram hela vägen.
 
När det gäller hundar som bor med djuren så kan jag tycka att det även är en fråga om hundarnas välfärd.
Håller med om övriga nackdelar/tveksamheter också
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man misstänks ha släppt ut sin grannes hästar och en av dem fick avlivas. Nu utreds händelsen av polis.
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att en häst dödades på Alnön i Sundsvall uttrycker nu andra hästägare oro i området. Polisen utreder händelsen som grovt...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp