Död häst misstänks vara djurplågeri

I alla fall när det är som det är idag, med alla oskyldiga djur som skadas och dödas.
Det finns idag åtminstone 350 000 hästar i Sverige plus drygt 300 000 får och 1,4 miljoner kor varav de allra flesta tillbringar åtminstone del av sin tid i hagar utan kontinuerlig tillsyn. Varje fall av djurplågeri är naturligtvis ett för mycket, men jag tror att du har en överdriven bild av hur vanligt det är att människor obehörigen går in i hagar och skadar djur.
 
Ingen vettig människa vill heller riskera att få sin häst eller andra djur skadade av främmande människor. Om det står vs främlingars rätt att vistas i hagar bland andras djuren vs totalt förbud för främlingar att vistas i hagar, då är det för mig ett enkelt val. I alla fall när det är som det är idag, med alla oskyldiga djur som skadas och dödas.

Och man kan omöjligt av misstag hamna i en hage, du måste ta dig förbi något form av stängsel.
Fast så som du vill genomföra det står det mot en massa principer som hör ihop med en rättsstat etc. Du pratar ju inte om frågor om vem som vistas var, utan om vilket våld man får använda mot andra människor och under vilka förutsättningar

Staten är begränsad i att det ska finnas en proportionalitet i vilket våld som används. Men du tycker att man ska släppa fritt för privatpersoner att bruka våld utan sådana begränsningar? Mer än vad som är tillåtet för att avlägsna en person som tränger in i en bostad.

Det blir ju som värsta nidbilden av USA, där man sätter en fot på fel sida om en fastighetsgräns i ren ovetskap så är det legitimt att skjuta ihjäl dig. (Jag vet faktiskt inte om det är sant, eller om det är en myt man ser på TV)
 
Om du blir påhoppad av en rånare eller våldtäktsman och din hund biter personen som anfaller blir du skadeståndsskyldig till personen som hoppade på dig. Det kan även bli så att du hunden beläggs med koppel och/eller munkorgstvång, och om det sker fler ggr kan hunden bli avlivad.

Polis/militär/tjänstehundar är dem enda hundar som får bita utan påföljd.
Nja riktigt så enkelt är det inte.
 
Ingen vettig människa vill heller riskera att få sin häst eller andra djur skadade av främmande människor. Om det står vs främlingars rätt att vistas i hagar bland andras djuren vs totalt förbud för främlingar att vistas i hagar, då är det för mig ett enkelt val. I alla fall när det är som det är idag, med alla oskyldiga djur som skadas och dödas.

Och man kan omöjligt av misstag hamna i en hage, du måste ta dig förbi något form av stängsel.
Ruskigt tycker jag otäck syn du har på det där. Det är trots allt otroligt mycket mera vettiga människor än dom som är sjuka nog att medvetet skada djuren. Det finns bättre sätt än att offra alla som kommer in i hagen som inte är det minsta onda på något sätt.

Och jo det finns massor av orsaker, det finns folk med psykoser, fulla personer, folk som tagit droger, dementa personer som har gått vilse etc. Dom kanske är obehagliga men dom förtjänar inte att bli påhoppade av hundar som skyddar.

Man ska inte vara rädd för att hamna i en hage om man råkar ut för ett tillstånd man inte alltid kan rå för.
 
Så som det är idag där det inte är allemansrätt så är du ansvarig för vad din hund gör och du kommer bli ansvarig för vad din hund gör i en hage även om allemansrätten inte skulle gälla i hage. Är mer än allemansrätten som behöver ändras för att ha en hund som vaktar mot folk i en hage.

Bättre i så fall att ha en larm som ringer din telefon när strömmen inte går fram hela vägen.

Så om elen går mitt i natten ska du ensam gå ut i hagen och kollar om det är psykopater med kniv där för att skada din häst? eller tänkte du ringa polisen och säga att du inte vet vad som hänt och be dem åka dit och kolla? vilket kommer ta minst 20 minuter, kanske mer, om ens polisen åker alls på så vaga orsaker.
 
Ruskigt tycker jag otäck syn du har på det där. Det är trots allt otroligt mycket mera vettiga människor än dom som är sjuka nog att medvetet skada djuren. Det finns bättre sätt än att offra alla som kommer in i hagen som inte är det minsta onda på något sätt.

Och jo det finns massor av orsaker, det finns folk med psykoser, fulla personer, folk som tagit droger, dementa personer som har gått vilse etc. Dom kanske är obehagliga men dom förtjänar inte att bli påhoppade av hundar som skyddar.

Man ska inte vara rädd för att hamna i en hage om man råkar ut för ett tillstånd man inte alltid kan rå för.

Herre gud, jag har inte sagt att hunden kommer döda människan som kommer in i hagen.
Har du några bättre förslag hur man kan skydda sina djur?

T.o.m ägarna i Frankrike sover ju i sina stall men vet ej hur dem ska agera då dem inte vågar gå ut och möta en psykopat med kniv ute i hagen.
 
Så om elen går mitt i natten ska du ensam gå ut i hagen och kollar om det är psykopater med kniv där för att skada din häst? eller tänkte du ringa polisen och säga att du inte vet vad som hänt och be dem åka dit och kolla? vilket kommer ta minst 20 minuter, kanske mer, om ens polisen åker alls på så vaga orsaker.
Om du vill gå ut eller inte är upp till dej. Om du inte vill själv är att ha väktarbolag som åker ut på larm en bra idé.

Om en psykopat tar sig in i hagen för att skada hästar så lär det inte vara några problem med att döda en hund, bättre med ett gäng arga gäss i så fall.
 
Herre gud, jag har inte sagt att hunden kommer döda människan som kommer in i hagen.
Har du några bättre förslag hur man kan skydda sina djur?

T.o.m ägarna i Frankrike sover ju i sina stall men vet ej hur dem ska agera då dem inte vågar gå ut och möta en psykopat med kniv ute i hagen.
Har du träffat en Kaukasisk ovtjarka eller annan hund som är avlad för att vakta flockar mot folk och rovdjur? Dom har inga problem med att döda människor som inte tillhör flocken och även inom flocken om det går fel.
 
Min erfarenhet av sjuka människor som förgriper sig på djur, är att om de blir påkomna hellre tar till flykt än blir aggressiva. Jag hade nog använt ngt larmsystem, automatiska kameror och samverkat med grannar och polis. Vi har tre helt ordinära hundar som vaktar och säkert även försvarar om det behövs. Att använda vaktande boskapshundar av mer aggressiv typ är inget alternativ.
 
Så om elen går mitt i natten ska du ensam gå ut i hagen och kollar om det är psykopater med kniv där för att skada din häst? eller tänkte du ringa polisen och säga att du inte vet vad som hänt och be dem åka dit och kolla? vilket kommer ta minst 20 minuter, kanske mer, om ens polisen åker alls på så vaga orsaker.

Nja, jag skulle nog gå upp för att kolla om t ex älgar
rivit staketet och försäkra mig om att hästarna är kvar i hagen och i vilket skick staketet är. Det stämmer liksom bättre med min verklighet (förutom att jag varken har hästar eller hage)

Om jag däremot såg någon inne i hagen när jag var på plats skulle jag kanske tänka mer i dina banor. Jag är nog för feg för att riskera livet för en häst, men larma polis och grannar, kolla efter parkerad bil och ev fixa så den inte kan köra iväg borde jag klara.
 
Är det någon som vet varför ponnyn dog? Ingen dör ju av att ett öga och ett öra försvinner.

Det är ju inte ovanligt när djur dör ute av naturliga skäl att just ett öga och öra försvinner snabbt, ex.
 
Är det någon som vet varför ponnyn dog? Ingen dör ju av att ett öga och ett öra försvinner.

Det är ju inte ovanligt när djur dör ute av naturliga skäl att just ett öga och öra försvinner snabbt, ex.
De kommenterar inte dödsorsaken pga utredningen men skriver att det är uteslutet att det är en naturlig död.

(Edit: I den länkade artikeln då.)
 
Herre gud, jag har inte sagt att hunden kommer döda människan som kommer in i hagen.
Har du några bättre förslag hur man kan skydda sina djur?

T.o.m ägarna i Frankrike sover ju i sina stall men vet ej hur dem ska agera då dem inte vågar gå ut och möta en psykopat med kniv ute i hagen.
Ja, förslaget är väl att helt enkelt få tag i dessa sjuka typer för så många att det krävs åtgärder du vill ha är dom inte. Tyvärr får man inse att det går inte att skydda allt från allt, man kan bara göra sitt bästa och sätta upp larmsystem och på det sättet förhoppningsvis avskräcka dessa människor.

Dom hundarna du pratar om som ska "skydda" flocken mot folk är väldigt extrema hundar. Dom är inte särskilt nådiga mot främmande utanför flocken. Dessutom, att du vill riskera att andra skadas så säger ju nästan mer om dig faktiskt.
 
De kommenterar inte dödsorsaken pga utredningen men skriver att det är uteslutet att det är en naturlig död.

(Edit: I den länkade artikeln då.)

Men visste de ens dödsorsaken säkert? de skulle ju obducera för att fastställa orsaken och den borde ju vara klar nu , någon som hört något om obduktionen?
 
Tack för det, ja där ser man de som var så säkra på att ponnyn inte dött naturligt, skämmigt, när det är så uppenbart att en kråka kan hacka ut ett öga och en räv gnaga av ett öra.
Varför är det skämmigt? Både polis, veterinär och hästägaren tyckte ju inledningsvis att det såg ut som att skadan var för "precis" för att ha orsakats av ett djur. Det är ganska många.
 
Det måste ligga närmare till hands o misstänka en naturlig död som inte upptäckts direkt.
Tarmvred- plågsamt.
När polis och veterinär på plats gör en annan bedömning än vad du gör är knappast något att skämmas över, i synnerhet inte efter att det förekommit flera fall i Frankrike där det är människor som är förövarna. Djur skadas och plågas ihjäl varje år även i Sverige av sjuka sadister, jag ser inte det skamliga i att utreda vad som hänt istället för bara slå ifrån sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 020
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att en häst dödades på Alnön i Sundsvall uttrycker nu andra hästägare oro i området. Polisen utreder händelsen som grovt...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp