Död häst misstänks vara djurplågeri

Varför är det skämmigt? Både polis, veterinär och hästägaren tyckte ju inledningsvis att det såg ut som att skadan var för "precis" för att ha orsakats av ett djur. Det är ganska många.

Och vad vet polis om sådant? Hästägaren? Och min erfarenhet av veterinärer är att många har fel om mkt.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Djur skadas och plågas ihjäl varje år även i Sverige av sjuka sadister, jag ser inte det skamliga i att utreda vad som hänt istället för bara slå ifrån sig.


Du vet ju inte det är vad du vill tro ,du är en av dem som direkt går till angrepp och trissar upp stämningen.
 
Det är lite förvånande att en veterinär uttalade sig om att det är uteslutet att hästen dog av naturliga orsaker när bara ett öra och ett öga saknades 🤔

Ja det verkar inte ha funnits fler yttre skador vilket till viss del insinuerats förut. Ett öga och öra kan förvisso bli uppätna på levande djur ( tänker mest kalv o lamm) men som du menar och jag sagt förut- ingen dör av att ett öga eller öra försvinner.
 
Du vet ju inte det är vad du vill tro ,du är en av dem som direkt går till angrepp och trissar upp stämningen.
Vet inte vad jag vill tro? Jag vet exakt vad jag vill tro och jag är förbannat glad att det inte var en sadist som varit i farten. Så otroligt synd att fjordingen som blev skjuten i magen inte dog av tarmvred istället för en finkalibrig kula mitt på dagen under pågående ridläger istället, men mest av allt synd att den sköts öht.

Fy Fan, jag säger bara fy Fan över att du gottar dig i att polis och veterinär hade fel istället för att glädja dig över det. 🤮
 
Fy Fan, jag säger bara fy Fan över att du gottar dig i att polis och veterinär hade fel istället för att glädja dig över det. 🤮

Jag är väldigt glad att jag hade rätt vilket betyder att jag såklart är glad över att ponnyn dog en naturlig död,glad över att jag ifrågasatte och att jag inte hakar på det drev om " alla galningar" som du beskriver finns.
Det måste ju vara bättre att börja i andra änden eller hur? att invänta och se lite krasst på det hela innan man går ut och får med sig alla lättskrämda icketänkande personer som tror det ligger en knivskärande galen man i varenda buske.

Sedan är det väl bra faktiskt- om vissa lär sig att en polis kan nada om sådant här och många veterinärer har fel.
 
Ägaren har inte varit nådig i media heller om att det tvärsäkert var en ond människa.
Ägaren har väl sannolikt varit i chock. Det är fruktansvärt att hitta sin häst så i hagen och finns det skäl att tro att någon skadat den (det finns absolut fruktansvärda människor) och det backas upp av yrkesperson och polis är det väl inte ett dugg konstigt om det "blir" så för ägaren. Jag tycker det är jätteotrevligt att svartmåla ägaren på något sätt alls. Hon har sagt en del av vad hon (med fog) trott. Det KAN ju trots allt ligga mer bakom, som hon och polis men inte allmänheten känner till.
 
Hon har sagt en del av vad hon (med fog) trott. Det KAN ju trots allt ligga mer bakom, som hon och polis men inte allmänheten känner till.

Men nu finns det för en gångs skull en obduktion.
Obduktionen säger tarmvred och att det är djur som efter döden tuggat eller hackat på ponnyn.
Vad ligger mer bakom menar du?

Och fog? jättekonstigt om en veterinär och ägare tror att en ponny dör av ett öra av och ett öga borta, det om något borde indikera en naturlig död då vad det verkar men som ändå insinuerades, inte fanns andra skador på ponnyn- hur kan de då tvärsäkert se att det absolut inte är en naturlig död?
 
Ägaren har väl sannolikt varit i chock. Det är fruktansvärt att hitta sin häst så i hagen och finns det skäl att tro att någon skadat den (det finns absolut fruktansvärda människor) och det backas upp av yrkesperson och polis är det väl inte ett dugg konstigt om det "blir" så för ägaren.

Det är faktiskt ingen veterinär som gått ut och stått upp för att ponnyn inte dött av sig själv. Själv tycker jag det är jättekonstigt om en veterinär skulle göra så.Särskilt när den verkar ha varit oskadd i övrigt.
 
Men nu finns det för en gångs skull en obduktion.
Obduktionen säger tarmvred och att det är djur som efter döden tuggat eller hackat på ponnyn.
Vad ligger mer bakom menar du?

Och fog? jättekonstigt om en veterinär och ägare tror att en ponny dör av ett öra av och ett öga borta, det om något borde indikera en naturlig död då vad det verkar men som ändå insinuerades, inte fanns andra skador på ponnyn- hur kan de då tvärsäkert se att det absolut inte är en naturlig död?
Jag tycker det är osmakligt och otrevligt att med det man vet idag, fördöma ägarens agerande för 2v sedan.
 
Jag är väldigt glad att jag hade rätt vilket betyder att jag såklart är glad över att ponnyn dog en naturlig död,glad över att jag ifrågasatte och att jag inte hakar på det drev om " alla galningar" som du beskriver finns.
Det måste ju vara bättre att börja i andra änden eller hur? att invänta och se lite krasst på det hela innan man går ut och får med sig alla lättskrämda icketänkande personer som tror det ligger en knivskärande galen man i varenda buske.

Sedan är det väl bra faktiskt- om vissa lär sig att en polis kan nada om sådant här och många veterinärer har fel.
Om polisen misstänker brott så är chansen att få spaningsupplägg och ledtrådar från allmänheten som bäst när händelsen är ny. Därför kan man inte börja i andra änden för hade det nu framkommit att det var mänsklig hand som låg bakom dödsfallet så hade ingen kommit ihåg om det såg något speciellt den där dagen för några veckor sedan och om någon hade kommit ihåg något hade chansen att de hade kunnat säga vilken dag och tid det var varit väldigt låg. Dvs. om det hade varit mänsklig hand som låg bakom hade chansen att kunna reda upp brottet varit försumbar om de hade tagit upp en utredning nu.

Det handlar alltså inte alls om några galningar som hakar på drev utan om bästa möjliga chans att reda upp vad som har hänt.
 
Jag tycker det är osmakligt och otrevligt att med det man vet idag, fördöma ägarens agerande för 2v sedan.

Men sannolikt, med det man såg och visste då så var ögat och örat samsidigt borta mao djuret låg ner och den sida som låg åt backen var oskadda, där kom djur inte åt. Det fanns inga övriga skador vad det verkar.
Är det inte lite magstarkt att gå ut tvärsäkert och ropa knivförövare med allt vad det innebär när iaf veterinär borde ha kunskap och veta att det är precis såhär det blir med både döda och även nyfödda levande djur?
 
Det handlar alltså inte alls om några galningar som hakar på drev utan om bästa möjliga chans att reda upp vad som har hänt.

Jasså inte? det räcker väl med att läsa hårdcensurerade buke för att inse att jo det är ett drev många gånger- där antagligen de flesta gångerna har naturliga orsaker.
 
Om polisen misstänker brott så är chansen att få spaningsupplägg och ledtrådar från allmänheten som bäst när händelsen är ny. Därför kan man inte börja i andra änden för hade det nu framkommit att det var mänsklig hand som låg bakom dödsfallet så hade ingen kommit ihåg om det såg något speciellt den där dagen för några veckor sedan och om någon hade kommit ihåg något hade chansen att de hade kunnat säga vilken dag och tid det var varit väldigt låg.

Rent krasst så blir det väldigt mkt för polisen att göra om så många som nu ska anmäla skador där många av dem sannolikt är naturligt gjorda.
 
Jasså inte? det räcker väl med att läsa hårdcensurerade buke för att inse att jo det är ett drev många gånger- där antagligen de flesta gångerna har naturliga orsaker.
Men kan du skärpa till dig ett antal grader, även om jag håller med om att många verkar vilja tro att människor skadat hästar när det kan finnas andra förklaringar så finns det gränser för hur man får bete sig här och du har nog passerat dessa några gånger i denna tråd. Vilket torde visa på att "censuren" är ganska obefintlig.
 
Rent krasst så blir det väldigt mkt för polisen att göra om så många som nu ska anmäla skador där många av dem sannolikt är naturligt gjorda.

Säger du samma sak om alla fall som skett i Frankrike senaste tiden?
Är dem också har naturlig orsak?
 
Men kan du skärpa till dig ett antal grader, även om jag håller med om att många verkar vilja tro att människor skadat hästar när det kan finnas andra förklaringar så finns det gränser för hur man får bete sig här och du har nog passerat dessa några gånger i denna tråd. Vilket torde visa på att "censuren" är ganska obefintlig.

Och ändå är det jag som får knäpp på näsan- vilket jag självklart räknat med- och inget till dem som förut i trådar som dessa skriver vad som borde göras med " alla dessa galningar" i grova ordalag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att en häst dödades på Alnön i Sundsvall uttrycker nu andra hästägare oro i området. Polisen utreder händelsen som grovt...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp