Död häst misstänks vara djurplågeri

Var det inte populärt bland hästmördarna i Frankrike att skära av kroppsdelar från hästarna, speciellt öron? kanske någon som läst om dem och blivit inspirerad att utföra samma sjuka sak här i Sverige?
 
Älgjakt? Älgjakten börjar andra måndag i oktober som alltid i södra halvan av Sverige.
I större delen av landet har det redan dragit igång, så big deal att haka upp sig på? Själv är jag betydligt mer störd över att folk dödar hästar i hagarna än om någon tar fel på när älgjakten startat i hela landet. Skit samma, STG oavsett om älgjakten börjat i Småland eller inte.
 
Om det skulle vara ett SGT så faller det på att ingen har Grävt ner hästen och ett skott från ett jaktvapen har inte kunnat döljas av att ta bort öga och öra utan mer behövs tas bort.

Om nu inte denna SGT står för Sverige Golf Tour :D
 
Om det skulle vara ett SGT så faller det på att ingen har Grävt ner hästen och ett skott från ett jaktvapen har inte kunnat döljas av att ta bort öga och öra utan mer behövs tas bort.

Om nu inte denna SGT står för Sverige Golf Tour :D
Jag tolkar att det var gärningsman/kvinnan som skulle avlivas och grävas ner. Kan själv se mig tänka tanken om jag kommit på ngn skada mina hästar :rage:
 
I större delen av landet har det redan dragit igång, så big deal att haka upp sig på? Själv är jag betydligt mer störd över att folk dödar hästar i hagarna än om någon tar fel på när älgjakten startat i hela landet. Skit samma, STG oavsett om älgjakten börjat i Småland eller inte.

Jag fattar faktiskt inte heller.
Menar du att en jägare tagit fel på häst och älg, skjutit hästen, och sedan skurit bort ett öga och ett öra från hästen?
 
Jag fattar faktiskt inte heller.
Menar du att en jägare tagit fel på häst och älg, skjutit hästen, och sedan skurit bort ett öga och ett öra från hästen?

Nä, hon menar att eftersom jakt pågår (inte älgjakt där nere dock) så kan väl en jägare skjuta patrasket som dödat hästen, men det faller ju på att extremt få jägare också är mördare..

Mest ett uttryck för frustration över att det finns såna människor gissar jag på.
 
Nä, hon menar att eftersom jakt pågår (inte älgjakt där nere dock) så kan väl en jägare skjuta patrasket som dödat hästen, men det faller ju på att extremt få jägare också är mördare..

Mest ett uttryck för frustration över att det finns såna människor gissar jag på.

Aha, ja den iden stödjer jag fullt ut, men som du säger vill nog inte jägarna göra det :/

Egentligen är väl frågan om vi i framtiden kommer behöva ta bort allemansrätten i hagar, och sedan sätta in en såndär stor vakthund som får bo och leva med hästarna, det är ju det enklaste och bästa sättet att skydda sina djur idag tyvärr :/
 
Usch vad otäckt, ska sån skit som finns i Frankrike nu komma till sverige, sjukt att man måste mer eller mindre bo i stallet för att kunna ha sina hästar i fred nu.
 
Aha, ja den iden stödjer jag fullt ut, men som du säger vill nog inte jägarna göra det :/

Egentligen är väl frågan om vi i framtiden kommer behöva ta bort allemansrätten i hagar, och sedan sätta in en såndär stor vakthund som får bo och leva med hästarna, det är ju det enklaste och bästa sättet att skydda sina djur idag tyvärr :/
Lika bra att ta bort all allemansrätt i så fall, bara att hängna in sin skog och ha 3 får på marken så slipper ägaren ha folk som nyttjar allemansrätt på sin mark.

Finns markägare som skulle jubla över att allemansrätt innefattar mindre och mindre.
 
Aha, ja den iden stödjer jag fullt ut, men som du säger vill nog inte jägarna göra det :/

Egentligen är väl frågan om vi i framtiden kommer behöva ta bort allemansrätten i hagar, och sedan sätta in en såndär stor vakthund som får bo och leva med hästarna, det är ju det enklaste och bästa sättet att skydda sina djur idag tyvärr :/
Fast folk som lemlästar hästar bryr nog inte sig om huruvida dom får gå in i hagar eller inte. Det är liksom sjuka personer detta handlar om. Det är inte direkt så att deras behov av att skada djur försvinner för att dom inte får gå in i hagen. Kan dom skada och döda en häst kan dom säkerligen också oskadliggöra en hund.

Det är ju det problemet som är i Frankrike nu som dom som sover över i stallet säger att även om dom skulle på bar gärning komma på dessa sjuka typer så är ju frågan om man vågar gå ut till dom när dom väl är där. Iallafall i Frankrike där dom tror att dessa personer faktiskt även är farliga för människor.
 
Lika bra att ta bort all allemansrätt i så fall, bara att hängna in sin skog och ha 3 får på marken så slipper ägaren ha folk som nyttjar allemansrätt på sin mark.

Finns markägare som skulle jubla över att allemansrätt innefattar mindre och mindre.

Hellre det än att främlingar fortsätter fara runt och plåga oskyldiga djur till dötts.
 
Fast folk som lemlästar hästar bryr nog inte sig om huruvida dom får gå in i hagar eller inte. Det är liksom sjuka personer detta handlar om. Det är inte direkt så att deras behov av att skada djur försvinner för att dom inte får gå in i hagen. Kan dom skada och döda en häst kan dom säkerligen också oskadliggöra en hund.

Det är ju det problemet som är i Frankrike nu som dom som sover över i stallet säger att även om dom skulle på bar gärning komma på dessa sjuka typer så är ju frågan om man vågar gå ut till dom när dom väl är där. Iallafall i Frankrike där dom tror att dessa personer faktiskt även är farliga för människor.

Du läste inte hela min text?
Om man tar bort allemansrätten och gör det olagligt att gå in i hagen kan djurägaren sätta in 1-2 stora hundar på 70-100 kg som vaktar djuren i hagen, så den idioten som försöker ta sig in i hagen för att skada djuren kommer snabbt ångra sig.
En hund attackerar, en häst flyr, det är stor skillnad på en häst på 450 kg som är tam och går emot människor eller flyr ifrån människor, och en hund på 80 kg som är tränad att skydda djuren emot främlingar genom attack.

Jag som människa skulle inte våga gå ut om jag misstänkte att såna idioter fanns i hagen, men släppa ut en 80 kg skydd/attack tränad hund skulle jag absolut kunna göra, tyvärr är ju det olagligt i Sverige dock.
 
Varifrån får du tanken att det skulle finnas ett sådant samband mellan nyttjandet av allemansrätten och medvetet grovt skadande av djur?

Eftersom djurägaren inte har laglig rätt att skydda sina djur, pga allemansrätten får man inte göra det farligt eller hindra folk från att passera genom djurens hage. Så för att få det lagligt att kunna skydda sina djur ordentligt måsten man tyvärr påverka allemansrätten lite.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter att en häst dödades på Alnön i Sundsvall uttrycker nu andra hästägare oro i området. Polisen utreder händelsen som grovt...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man i Tranås kommun har gripits av polisen efter att en häst hittats död.
Svar
0
· Visningar
416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En man sitter anhållen misstänkt för grovt vapenbrott, djurplågeri samt skadegörelse efter att en död häst påträffats på en gård i Tranås.
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp