Dödad hund i Lund

Jag tänker nog snarare att hundförbud ska ligga nära till hands. Jag tror inte det går att komma åt med licens per mankhöjd. Att däremot beslagta hundar i annan omfattning, och kunna utfärda förbud att äga och handha hund för vissa individer - det hade gett lite redskap för polisen att arbeta med.
 
Jag tänker nog snarare att hundförbud ska ligga nära till hands. Jag tror inte det går att komma åt med licens per mankhöjd. Att däremot beslagta hundar i annan omfattning, och kunna utfärda förbud att äga och handha hund för vissa individer - det hade gett lite redskap för polisen att arbeta med.
Det är länsstyrelsen som utfärdar hundförbud. Det är dock inte jättevanligt tror jag? Det krävs ganska mycket för det, inte bara att ens hund har bitit ihjäl en annan (beroende på omständigheterna runt händelsen).
 
Du säger ju det själv indirekt.

Pga mentalitet och fysik är ju stora kraftfulla hundar avlade för att skada farligare än hundar vars mentalitet grundas i annat användningsområde.
Bara för att de kan orsaka större skada NÄR något sker betyder inte att det kommer att ske. Det är två skilda saker.


Förbud och avlivning direkt är en farlig väg att vandra i min värld.
 
Nu har ju få människor ovtjarkor och liknande raser så jag tycker inte det är ett lika stort problem.

Majoriteten olämpliga ägare har just shittbulls i dagens Sverige och har haft dom senaste femton åren

Ett fåtal brukshundar och herdehundar hamnar fel i jämförelse med hur många av kamphundarna.
Kastrering låter bra :)
Antalet herdehundar (eller mixar med dessa) har ökat rätt ordentligt skulle jag säga. Jag ser dem rätt ofta nu, och vad jag hör av folk som bor mer i utsatta områden så har folk börjat byta ut sina shitbulls mot mer den typen av hund.
Det här har ju liksom gått i vågor vilken ras som är poppis i de grupperna och att man vill ha det "tuffaste/farligaste" förvånar mig inte alls.
 
Mallar tycks också ha börjat bli populära i oseriös, oreggad avel och hos folk som vill ha en kukförlängare, av vad jag kunnat se.

Jag ser verkligen inte poängen med att avliva alla hundar som attackerat en annan hund, inte ens om det fått dödlig utgång. Allt beror på omständigheterna och huruvida ägaren är beredd att ta ansvar för att det inte ska hända igen.
 
Känns inte som några revolutionerande nyheter direkt. Jag tror också det är få Golden och taxar som biter ihjäl andra hundar.

Nej, men det händer. Alla hundägare måste inse att det är just en hund de äger, med instinkter och egenskaper som varierar både för ras och individ.

Kamphundsraser har avlats just för kamp, så det är inte särskilt ovanligt med hundaggression och framförallt gör de stor skada om något händer. Men jag möter hellre en ansvarsfull kamphundsägare än en goldenägare med noll koll.
 
Nej, men det händer. Alla hundägare måste inse att det är just en hund de äger, med instinkter och egenskaper som varierar både för ras och individ.

Kamphundsraser har avlats just för kamp, så det är inte särskilt ovanligt med hundaggression och framförallt gör de stor skada om något händer. Men jag möter hellre en ansvarsfull kamphundsägare än en goldenägare med noll koll.
Jag har ju själv främst rottweiler och cane Corso, så för mig är det en självklarhet att dessa är skarpa. Och att jag därmed också har ett tyngre ägaransvar eftersom det är skarpa raser.
 
Vad jag kan läsa så var det inte bekräftat att hundarna orsakade mannens död. Finns det några uppgifter efter artikeln om vad mannen dog av?

Och hundar är som bekant djur- om ingen utfodrar dem och de svälter samtidigt som det ligger kött på golvet så förvånar det inte mig att de tar för sig sedan när de inser att ingen fyller skålen. De kan knappast vara enda hundarna som i Sverige ätit av sin avlidne ägare.

OBS! Säger inte att rasen är rätt i Sverige, men om man vill peka på att en ras dödat en människa i Sverige måste man ha en källa på att så är fallet och inte en som säger att man inte vet, men att hundarna ätit på sin husse.
 
Kamphundar har jag i övrigt dålig erfarenhet av och skulle inte ha något emot ett förbud mot raserna. Men det är ju bara en åsikt. Har inte själv ägt en sådan hund, skulle aldrig göra det, det är inte min typ av hund. Eller, jag är inte den typen som vill äga en sån hund.
 
Jag tycker rätt väg att gå är munkorg och koppelstvång. Att avliva en hund pga 1 incident känns överdrivet, om hunden inte är onormalt aggressiv och ägare inte är kapabel att kontrollera hunden.

Ang att förbjuda kamphundar, det är jag helt emot. Men jag har inga problem med att det tex krävs licens eller liknande för att äga dessa raser, och då även andra raser som rottis, dobermann, malle, cane corso, ovtjarka, m.fl. Helt enkelt raser som kan orsaka väldigt stor skada och t.o.m döda i fel händer.
Däremot är jag helt emot ett förbud av rasen, det är inte rasen det är fel på, det är ägaren som inte klarar av sin hund.
 
Nu har ju få människor ovtjarkor och liknande raser så jag tycker inte det är ett lika stort problem.

Majoriteten olämpliga ägare har just shittbulls i dagens Sverige och har haft dom senaste femton åren

Ett fåtal brukshundar och herdehundar hamnar fel i jämförelse med hur många av kamphundarna.
Kastrering låter bra :)
Länka gärna till källa angående att majoritet av ägare till shitbulls är olämpliga ägare. Blir nyfiken, finns det statistik, vad innebär olämplig för dig?
Självklart ser även jag problemet med fel hund hos fel person, många hundar med starka drifter hamnar hos opassande ägare.
 
Länka gärna till källa angående att majoritet av ägare till shitbulls är olämpliga ägare. Blir nyfiken, finns det statistik, vad innebär olämplig för dig?
Självklart ser även jag problemet med fel hund hos fel person, många hundar med starka drifter hamnar hos opassande ägare.
Tycker du verkligen det behövs och tror du på riktigt att en sådan undersökning hade varit okej att göra 😅
 
Tycker du verkligen det behövs och tror du på riktigt att en sådan undersökning hade varit okej att göra 😅
Har en hyresfastighet inom släkten där det har varit problem med hundar, dock blandraser. Där av min fråga, om du har något konkret och inte bara personliga åsikter.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
689
Senast: Emmi
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 584
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp