Dödad hund i Lund

Jag är inte heller ett fan av småhundar av samma anledning som dig.
Vår golden tog sats mot en förra veckan när sonen höll henne. Jäklar vad förbannad ägaren till den lilla hunden som skällde blev.
Jag fick tag i henne och drog med henne därifrån.
Fattar att han blev rädd såklart. Hon är ju 10ggr så stor som deras två. Men som hans jävla hundar beter sig mot våran VARENDA gång vi möter dem… och som han gapar och skriker på dem. Helt hysterisk är han, så visst fattar jag att han blev lika hysterisk när vår kom emot dem.

Jag har no mercy mot hundar som beter sig och kommer undan med det av att de är små. Hade de varit stora hundar som betett sig likadant hade det varit ett jäkla liv…
Folk blir rädda för stora hundar och ofta är det därför deras egna hundar beter sig - och vad gäller din hund så är det nog tyvärr med rätta om hon svarar upp med utfall och du låter ett barn sköta kopplet.

Jag tror inte heller att du kan läsa hund tillräckligt väl för att veta exakt vad som händer.Majoriteten av alla småhundsraser är dessutom larmade hundar. Dvs de skäller i trängda situationer. Det är mycket möjligt att din hund och don attityd är en del av det som skapar situationen.

PS som förälder borde du uppmuntra folks val av små, klimatsmarta hundar.
 
Folk blir rädda för stora hundar och ofta är det därför deras egna hundar beter sig - och vad gäller din hund så är det nog tyvärr med rätta om hon svarar upp med utfall och du låter ett barn sköta kopplet.

Jag tror inte heller att du kan läsa hund tillräckligt väl för att veta exakt vad som händer.Majoriteten av alla småhundsraser är dessutom larmade hundar. Dvs de skäller i trängda situationer. Det är mycket möjligt att din hund och don attityd är en del av det som skapar situationen.

PS som förälder borde du uppmuntra folks val av små, klimatsmarta hundar.
Förlåt men vilket skitsnack 😂

Vet inte hur ofta små hundar får står och göra utfall/mopsa mot min hund utan min hund ens har tittat på dem - och ägarna verkar knappast rädda heller. De gör knappast utfall mot min hund för att de är larmande raser.
Alla stora hundar är såklart inte uppfostrade heller, men generellt sett brukar ägarna iaf försöka styra upp det eftersom det är rätt jobbigt med 25kg+ som gör utfall.

Senast idag var det en man med en fralla som stoppade upp vägen för mig för han ides inte ta sin hund och gå utan lär den stå och utmana min hund. Det här händer liksom flera gånger i veckan och det brukar sluta med att jag antingen får gå en omväg eller styra upp min hund hårt för att den andra ägaren inte bryr sig.
 
jag tror också att många (inte alla) småhundsägare har noll konsekvenstänk och förstår hur deras hundars beteende provocerar andra hundar. Minns speciellt ett tillfälle när jag såg en hundägare låta sina 2 chihuahor göra rejäla utfall mot en dogo argentino

Ja, det kan vara riktigt skrämmande hur småhundsägare dels har noll koll, dels lägger hela ansvaret på andra att inget ska hända. Och ja, strikt ansvar råder, så om den stora hunden skulle bli provocerad och lyckas slita sig är den hundägaren skadeståndsskyldig. Men hur stor glädje har man av att ha rätt rent skadeståndsrättsligt när ens hund är död? Borde man inte vara mån om att försöka minska risken för hundmöten som urartar i första hand?
 
Ja, det kan vara riktigt skrämmande hur småhundsägare dels har noll koll, dels lägger hela ansvaret på andra att inget ska hända. Och ja, strikt ansvar råder, så om den stora hunden skulle bli provocerad och lyckas slita sig är den hundägaren skadeståndsskyldig. Men hur stor glädje har man av att ha rätt rent skadeståndsrättsligt när ens hund är död? Borde man inte vara mån om att försöka minska risken för hundmöten som urartar i första hand?

Det kan inte vara naturligt eller acceptabelt för stora hundar att slita sig och anfalla även om en annan hund skäller (har ni raser som avlats för att vara aggressiva mot just hundar eller ska omgivningen räkna med att alla retningar ger samma effekt?) Hur ansvarsfullt är det då att öht äga en sådan hund?
 
Det kan inte vara naturligt eller acceptabelt för stora hundar att slita sig och anfalla även om en annan hund skäller (har ni raser som avlats för att vara aggressiva mot just hundar eller ska omgivningen räkna med att alla retningar ger samma effekt?) Hur ansvarsfullt är det då att öht äga en sådan hund?
Det är ju väldigt sällan det enda de gör är att skälla, utan oftast säger hela kroppsspråket att de muckar. Det är knappast onaturligt att svara upp då.
 
Det är ju väldigt sällan det enda de gör är att skälla, utan oftast säger hela kroppsspråket att de muckar. Det är knappast onaturligt att svara upp då.
Du anser alltså att incidenter som den tråden handlar om är helt naturliga och försvarbart. Och i regel småhundarnas fel. Att omgivningen måste ta hänsyn till era stackars hundar.

Kan människor som uppfattas som hotfulla av era hundar räkna med samma sak? Ska vi räkna med att t.ex ett barn som plötsligt springer förbi med rätta blir nypt?

Hur snabbt är det acceptabelt att era hundar reagerar och hur dålig koll får ni ha?
 
Det kan inte vara naturligt eller acceptabelt för stora hundar att slita sig och anfalla även om en annan hund skäller (har ni raser som avlats för att vara aggressiva mot just hundar eller ska omgivningen räkna med att alla retningar ger samma effekt?) Hur ansvarsfullt är det då att öht äga en sådan hund?

Var står det att det bara handlar om skall? Läser du mitt tidigare exempel så får du mer insyn i hur små hundar kan bete sig oerhört provocerande utan att deras ägare ingriper.

Jag har inte heller skrivit något om min hund. Det inlägg du citerar var mitt svar på att någon skrev hur två chihuahuor tillåtits göra utfall mot en dogo argentino. Det är ett rätt onödigt sätt att öka risken för att något ska hända. Om inte annat är det ganska ohyfsat mot den andra hundägaren - oavsett vilken ras denne har - att inte ens försöka kontrollera sina hundar.
 
Du anser alltså att incidenter som den tråden handlar om är helt naturliga och försvarbart. Och i regel småhundarnas fel. Att omgivningen måste ta hänsyn till era stackars hundar.

Kan människor som uppfattas som hotfulla av era hundar räkna med samma sak? Ska vi räkna med att t.ex ett barn som plötsligt springer förbi med rätta blir nypt?

Hur snabbt är det acceptabelt att era hundar reagerar och hur dålig koll får ni ha?

Varför läser du in saker som inte står i texten?

Skillnaden mellan ett barn som springer förbi och en hund som står och muckar är att barnet faktiskt inte ses som något hot för en hund med normal mentalitet. Men för hundar spelar inte storleken någon roll. Även om vi människor vet att en chihuahua inte är ett hot för en dogo är det verkligen inte självklart i hundvärlden.

Ingen hundägare ska ha dålig koll på sin hund, oavsett storlek.
 
Du anser alltså att incidenter som den tråden handlar om är helt naturliga och försvarbart. Och i regel småhundarnas fel. Att omgivningen måste ta hänsyn till era stackars hundar.

Kan människor som uppfattas som hotfulla av era hundar räkna med samma sak? Ska vi räkna med att t.ex ett barn som plötsligt springer förbi med rätta blir nypt?

Hur snabbt är det acceptabelt att era hundar reagerar och hur dålig koll får ni ha?
Jag säger att de är naturliga ur hundens synvinkel ja. Jag säger inte att det är bra att det sker - men om man nu har den hunden som garanterat gå förlorande ur fighten så är det ju dumt att chansa. Om man nu tycker om sin hund menar jag.

Ptja, kommer någon och beter sig hotfullt mot mig och hunden får de räkna med att bli bitna ja - det är ju det han är framavlad för att göra 🤷‍♀️ Är huvudet dumt får kroppen lida.
Nyper nån hund ett barn som bara springer förbi brukar det ju bero på taskig mentalitet eller jakt/kamplust som slår över, och jag tycker naturligtvis att ägaren är ansvarig för att det sker men samtidigt anser jag att föräldrarna ska ha koll på sina barn med. Förstår inte det kontroversiella i det?

Jag tycker som sagt inte dålig koll är okej - men jag är medveten om att det är rovdjur vi har att göra med och att saker kan gå jävligt fort. Smartast är väl om alla gör sin del för att undvika incidenter?
Eller du tycker att småhundar får bete sig hur som helst bara för att man har mindre risk att åka dit för det strikta hundägaransvaret som ägare till dessa?
 
Folk blir rädda för stora hundar och ofta är det därför deras egna hundar beter sig - och vad gäller din hund så är det nog tyvärr med rätta om hon svarar upp med utfall och du låter ett barn sköta kopplet.

Jag tror inte heller att du kan läsa hund tillräckligt väl för att veta exakt vad som händer.Majoriteten av alla småhundsraser är dessutom larmade hundar. Dvs de skäller i trängda situationer. Det är mycket möjligt att din hund och don attityd är en del av det som skapar situationen.

PS som förälder borde du uppmuntra folks val av små, klimatsmarta hundar.
Jag kan bara se till mig själv och min hund. Han skäller ibland på andra hundar.
Han vill träffa dem, är social, vill leka. Man märker det på hans energi, den är vänlig och glad trots skall och studs i kopplet. Men så möter han en speciell liten hund. Energin är helt annan, inte vänlig, mer sur och irriterad. Jag gör på samma vis oavsett möte, oftast pratar jag med honom och fortsätter gå, ingen hund är trängd, så nära är vi inte. Även om de andra hundarna skäller på honom så är han glad och vill leka. Det märks. Förutom den där lilla. Den lilla låter ettrig och jävlig när han skäller, riktigt uppkäftig. Där är skillnaden. Den andra hunden, inte min, skapar min hunds reaktion. Inte jag heller.

Klimatsmarta hundar? En hund är väl inte klimatsmart alls?
 
Detta ska alltså vara de seriösa hundägaren med väl uppfostrade och väl avlade hundarna. Och de anser att det är förståeligt och försvarbart att deras hundar dels svarar på en provokation, dels att hundarna då inte går att kontrollera... vi behöver inga shitbulls och blocket-mallar. Det räcker gott med alla hundar över 20 kg för att gatorna ska vara osäkra.

Vi kanske ska förbjuda alla småhundar för att de provocerar och alla större hundar för att de svarar på provokationer. Det lär iaf lösa problemet med hundattacker.
 
Detta ska alltså vara de seriösa hundägaren med väl uppfostrade och väl avlade hundarna. Och de anser att det är förståeligt och försvarbart att deras hundar dels svarar på en provokation, dels att hundarna då inte går att kontrollera... vi behöver inga shitbulls och blocket-mallar. Det räcker gott med alla hundar över 20 kg för att gatorna ska vara osäkra.

Vi kanske ska förbjuda alla småhundar för att de provocerar och alla större hundar för att de svarar på provokationer. Det lär iaf lösa problemet med hundattacker.
Tänker du att hundar ska vara lobotomerade eller?
 
Klimatsmart är en mindre miljöovänlig lösning. En storhund kräver kanske 500 g köttråvara per dag - en riktigt liten hund klarar sig på en bråkdel av det. Att ha en stor hund motsvarar med råge en Thailandsresa per år. Så det är bättre för alla om den som inte nödvändigtvis behöver eller mycket gärna vill ha en stor hund väljer en liten.
 
Detta ska alltså vara de seriösa hundägaren med väl uppfostrade och väl avlade hundarna. Och de anser att det är förståeligt och försvarbart att deras hundar dels svarar på en provokation, dels att hundarna då inte går att kontrollera... vi behöver inga shitbulls och blocket-mallar. Det räcker gott med alla hundar över 20 kg för att gatorna ska vara osäkra.

Vi kanske ska förbjuda alla småhundar för att de provocerar och alla större hundar för att de svarar på provokationer. Det lär iaf lösa problemet med hundattacker.

Trollar du eller? Då kan vi lika gärna förbjuda hundar helt eftersom de - i egenskap av djur med egna tankar och instinkter - inte är hjärndöda och 100% bombsäkra i precis alla situationer, och dessutom är klimatbovar; det är de f ö inte alls jämfört med alla kapitalistbolag med massiva utsläpp. Lägg skulden där den hör hemma istället för att peka finger på alla som har mage att ha annat än minihundar. Inte en jävel i tråden har sagt att det är okej att hundar går bärsärkargång, så sluta med halmgubbandet.
 
Jag kan bara se till mig själv och min hund. Han skäller ibland på andra hundar.
Han vill träffa dem, är social, vill leka. Man märker det på hans energi, den är vänlig och glad trots skall och studs i kopplet. Men så möter han en speciell liten hund. Energin är helt annan, inte vänlig, mer sur och irriterad. Jag gör på samma vis oavsett möte, oftast pratar jag med honom och fortsätter gå, ingen hund är trängd, så nära är vi inte. Även om de andra hundarna skäller på honom så är han glad och vill leka. Det märks. Förutom den där lilla. Den lilla låter ettrig och jävlig när han skäller, riktigt uppkäftig. Där är skillnaden. Den andra hunden, inte min, skapar min hunds reaktion. Inte jag heller.

Klimatsmarta hundar? En hund är väl inte klimatsmart alls?
Hur vet du att det inte är din hund som inte gillar den lille, eftersom du märker att din hund har en annan energi vid möten med den? Eller helt enkelt att även en hund kan bli skrämd av lekinviter från en större eller "yvigare" hund
 
Klimatsmart är en mindre miljöovänlig lösning. En storhund kräver kanske 500 g köttråvara per dag - en riktigt liten hund klarar sig på en bråkdel av det. Att ha en stor hund motsvarar med råge en Thailandsresa per år. Så det är bättre för alla om den som inte nödvändigtvis behöver eller mycket gärna vill ha en stor hund väljer en liten.
Det är bara ett dåligt sätt att försvara att man är en klimatbov."Välj en liten hund så är du inte lika stor klimatbov". Men absolut, vill man ha en liten hund får man förstås ha det.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 567
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
627
Senast: Emmi
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 539
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp