Döden, döden, döden

Problematisk

Trådstartare
Kan vi prata lite om döden?
Vad tror ni händer efter dödsögonblicket? Tror ni att det är slut och allt bara slutar, eller tror ni på "något"? Reinkarnation, himmel, en själ som blir "fri", något annat?
Vad tror ni om själva dödsögonblicket? Tror ni att man ser livet spelas i snabbspolning i ens huvud? Är det som att somna? Tror ni man vet att/när man dör?
Vad har ni för känslor för döden? Är ni rädda för att dö?
Har ni varit med när någon annan dött? Har det påverkat er syn på döden?
 
Jag tror man är vaken,somnar,vaknar,somnar osv, som vid en hög feber. Man vet liksom inte riktigt om man är vaken eller sover, sen tror jag bara att man plötsligt somnar helt tillslut.

Jag är inte rädd för döden för min egna skull, jag är nöjd med det jag gjort hittills, och känner att jag skulle inte ångra något om jag skulle dö, men jag skulle inte vilja dö ifrån mitt barn sålänge han är ung.

Vad som händer efter vet jag inte, men jag hoppas man blir kvar på något sätt, att man kan komma och titta till ibland.
 
Jag har inte varit med vid någon människas död men ett antal djur som slaktats eller avlivats.

Tror inte det är någon skillnad. Vi är alla däggdjur. Tror och hoppas att det är som att somna.
Jag är inte rädd för döden. Den kommer när den kommer ochjag är ganska klar med livet. Har inte stora drömmar att uppfylla och inga stora åtaganden att slutföra.
 
Måste ju bero på hur man dör?
I sömnen? Tror min pappa typ gjorde det. Gissar att han var trött. Lade sig på soffan . Och sen stammande hjärtat. Såg ut som han sov. Slutna ögon och sovställning. Han somnade och vaknade inte igen.
En kompis mamma dig i cancer. Inte alls fridfullt. Hon ville inte dö alls. Hemskt både gör henne och inblandade. Men själva döden kanske ändå ett slut på lidande...?
Vet några som dött i bilolyckor. Hoppas det var som en chock och sen slut?

Men jag tror det är slut. Att man är borta och utan medvetande för all framtid. Skulle gärna vilja att det inte var så dock...
 
Kan vi prata lite om döden?
Vad tror ni händer efter dödsögonblicket? Tror ni att det är slut och allt bara slutar, eller tror ni på "något"? Reinkarnation, himmel, en själ som blir "fri", något annat?
Vad tror ni om själva dödsögonblicket? Tror ni att man ser livet spelas i snabbspolning i ens huvud? Är det som att somna? Tror ni man vet att/när man dör?
Vad har ni för känslor för döden? Är ni rädda för att dö?
Har ni varit med när någon annan dött? Har det påverkat er syn på döden?

Känner en stor trygghet i att veta att det är slut och att andra finns kvar. Vore absurt stressande och ångestframkallande och kännande av meningslöshet om någon fick mig att tro att det fanns en fortsättning där man lever för evigt.

Är inte rädd för att dö och har själv varit ganska nära.

Vad som händer när man dör är helt avhängigt av hur döden går till. Sjukdom kan ge lång reflektionstid, en missil in i ett flygplan nästan ingen alls.
 
Jag tror ingenting kommer hända, tror allt blir svart ungefär som när man somnar enda skillnaden att man inte vaknar igen.
Jag hoppas fortfarande på något själsligt att man kan träffa de andra som redan gått bort, men börjar känna mig mer och mer skeptiskt till det, men den dagen det sker lär vi få se va som händer.
 
Jag är inte rädd för att dö, däremot är jag rädd för sjukdom (eller skröpplig ålderdom) och att lida in i det sista. I värsta fall hoppas jag att jag har sinnet med mig så att det går kontakta en dödshjälpklinik.
Tror personligen att man bara försvinner. Knall och fall.
Om jag fick välja ett alternativt skulle jag vilja vandra över den där omtalade regnbågsbron dock, och träffa alla djur som är unga och friska glada igen. :heart

Jag har inte varit närvarande när någon människa gått bort, men sett döda människor. Har varit närvarande när djur avlivats.
 
Måste ju bero på hur man dör?
I sömnen? Tror min pappa typ gjorde det. Gissar att han var trött. Lade sig på soffan . Och sen stammande hjärtat. Såg ut som han sov. Slutna ögon och sovställning. Han somnade och vaknade inte igen.
En kompis mamma dig i cancer. Inte alls fridfullt. Hon ville inte dö alls. Hemskt både gör henne och inblandade. Men själva döden kanske ändå ett slut på lidande...?
Vet några som dött i bilolyckor. Hoppas det var som en chock och sen slut?

Men jag tror det är slut. Att man är borta och utan medvetande för all framtid. Skulle gärna vilja att det inte var så dock...
Syrran dog ju i en bilolycka
men hon såg nöjd och fridfull ut.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Kan vi prata lite om döden?
Vad tror ni händer efter dödsögonblicket? Tror ni att det är slut och allt bara slutar, eller tror ni på "något"? Reinkarnation, himmel, en själ som blir "fri", något annat?
Vad tror ni om själva dödsögonblicket? Tror ni att man ser livet spelas i snabbspolning i ens huvud? Är det som att somna? Tror ni man vet att/när man dör?
Vad har ni för känslor för döden? Är ni rädda för att dö?
Har ni varit med när någon annan dött? Har det påverkat er syn på döden?
Det är omöjligt tror jag att ens spekulera i, ingen kan ju uppenbarligen berätta hur det är. Det enda man kan hoppas på är att det inte är smärtsamt och att det finns en frid bakom döden för döden kommer ingen undan, hade ju varit jobbigt ifall den var smärtsam, vilket jag personligen inte tror den är. Att det finns någonting efter döden vill jag gärna tro, och tror lite på.

Tror lite på att döden också är personlig för var och en, det man tror på osv, det man vill se och uppleva tror jag nog att hjärnan kan i dödsögonblicket få en att uppleva.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att det bara är slut efter man dör, helt enkelt för att jag vill att det ska finnas något mer. Skulle man bara leva sitt liv och sedan är det slut så känns det... meningslöst på något sätt. Det måste finnas något mer
 
Jag måste tro att det finns något mer efter det här livet. Det behöver inte vara reinkarnation, men jag klarar inte av att tänka att jag en dag ska upphöra med att existera. Jag kan leva med att inte vara en faktisk individ dock.

Jag är nog rädd för att dö. Jag har sett döda djur och människor men aldrig varit med just under dödsögonblicket.
 
Jag tror inte att det bara är slut efter man dör, helt enkelt för att jag vill att det ska finnas något mer. Skulle man bara leva sitt liv och sedan är det slut så känns det... meningslöst på något sätt. Det måste finnas något mer

Osäker på om jag förstått rätt, menar du att du tror på "något mer" enbart för att du VILL tro på "något mer"? Alltså att det är nåt du medvetet väljer att göra, inte nåt som kommer naturligt/från vad du växt upp med eller så?
 
Kanske ska vara själv också.

Jag tror att allt bara är slut, svart, godnatt. Jag tänker mig att mitt medvetande inte existerade innan jag föddes och att det kommer sluta existera när jag dör. Jag tror inte det är jämförbart med att sova (då kan man ju fortfarande drömma och kroppen reagerar på värme, kyla osv) utan helt enkelt ingenting.

Hur dödsögonblicket går till tror jag beror på hur man dör. Lite inne på det som @Fibusen säger om jämförelsen med hög feber, om man dör av nån långdragen sjukdom eller så. Dör man snabbt men ändå hinner vara medveten om det (bilolycka eller drunkning t.ex.) kan jag tänka mig att starka minnen dyker upp i huvudet.
Nån gång såg/hörde jag en dokumentär om döden, där förklarade någon läkare det där "ljuset" som vissa nära-döden-överlevare säger sig ha sett som hjärnan som i ett sista försök att överleva producerade massor av ljus i huvudet, typ. Det tyckte jag var lite intressant.

Jag är inte rädd för att dö själv, jag kommer ju inte veta att jag är död (vad jag tror) och inte lida av det på något sätt. Däremot är jag rädd för att de som är mig nära (både människor och djur) ska dö.

Har varit med när djur dött, inte människor, men sett en död människa. Jag tror jag blivit mindre rädd för döden ju fler nära som dött.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 991
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 888
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp