Dödshjälp - utbruten från det föds färre barn med downs syndrom

Nej jag tänker inte på utvecklingen eftersom jag skriver om hur det är idag.
Hur det kommer utvecklas eller se ut i framtiden är inget jag vill försöka sia om.
Idag är det dyrt, och knappast möjligt för gemene man. Jag ställer mig frågande till att vården skulle vara sämre i de länder där dödshjälp erbjuds som alternativ till priviligerade. Den som påstod det har ju ännu inte kunnat visa några studier som stödjer detta.
Argument man använder nu för att propagera eller motsätta sig lagar är beroende av framtida utveckling. Det sistnämnda håller jag med dig om. Kanske missförstod ditt syfte?
 
Rekommenderar ändå att läsa beskrivningen av SMER på deras hemsida: " Statens medicinsk-etiska råd (Smer) är ett av regeringen tillsatt organ som har till uppgift att belysa medicinsk-etiska frågor ur ett övergripande samhällsperspektiv. I rådet ingår ordförande, åtta företrädare för de politiska partierna och tio sakkunniga." Och under uppdrag står det:

"Rådets verksamhet bygger på ett uppdrag från regeringen. I uppdragsbeskrivningen betonas rådets frihet ta egna initiativ i angelägna medicinsk-etiska frågor.

Huvuduppgifter​

Smers huvuduppgifter är:

  • att analysera medicinsk-etiska frågor ur ett övergripande samhällsperspektiv
  • att sträva efter en helhetssyn på frågor som rör sådan medicinsk forskning och behandling som kan anses känslig för den mänskliga integriteten eller påverka respekten för människovärdet
  • att samla in och väga faktamaterial samt sprida kunskap om de medicinsk-etiska frågorna
  • att fungera som organ för informations- och åsiktsutbyte och ha rollen av förmedlande instans mellan vetenskapen, medborgarna och de politiskt ansvariga
  • att, när det bedöms lämpligt, kunna lämna förslag till utredningsverksamhet
Smer ger råd i medicinsk-etiska frågor till regering och riksdag men riktar sig ofta också till andra intressenter. Rådet ska enligt uppdraget göra sina bedömningar utifrån ett samhällsperspektiv och stimulera samhällsdebatten i medicinsk-etiska frågor."

Låter inte det ganska opartiskt?
Menar du på allvar att man ska bedöma huruvida en grupp förhåller sig opartiska, ovinklade, kunniga och sakliga på deras beskrivning av sig själva?
 
Menar du på allvar att man ska bedöma huruvida en grupp förhåller sig opartiska, ovinklade, kunniga och sakliga på deras beskrivning av sig själva?
Nej, såklart inte. Men om ett statligt organ som funnits länge preciserar hur de jobbar, och är transparenta så skulle jag säga att chansen är större än i de flesta andra fall. Deras utredningar utreds ju liksom, och deras funktion...
 
Nej, såklart inte. Men om ett statligt organ som funnits länge preciserar hur de jobbar, och är transparenta så skulle jag säga att chansen är större än i de flesta andra fall. Deras utredningar utreds ju liksom, och deras funktion...
Aha, jag skulle säga att det inte är större chans alls än i andra fall. Tvärtom, ser MYCKET hellre lobbyorganisationers uttalanden som uttryckligen är partiska än statens institutioner som utger sig från att vara opartiska, men aldrig är det. Att de statliga organen funnits länge gör bara saken värre.

Läste du de exempel på saker jag ifrågasatte efter att ha läst rapporten i en minut ungefär? Jag vet hur man skriver meningar för att "inte ljuga, men inte nödvändigtvis säga sanningen", dvs att presentera sig på ett sätt där man inte riktigt kan bli anklagad uttryckligen för att vara partisk, men hur man ändå är det när man vill. Det är en konst i sig (men inte en särskilt svår konst). Detta görs ofta i media, och även av forskare och debattörer. Och det är vad de gjorde i det jag läste och citerade.

Aja, ska ut med hunden.
 
Aha, jag skulle säga att det inte är större chans alls än i andra fall. Tvärtom, ser MYCKET hellre lobbyorganisationers uttalanden som uttryckligen är partiska än statens institutioner som utger sig från att vara opartiska, men aldrig är det. Att de statliga organen funnits länge gör bara saken värre.

Läste du de exempel på saker jag ifrågasatte efter att ha läst rapporten i en minut ungefär? Jag vet hur man skriver meningar för att "inte ljuga, men inte nödvändigtvis säga sanningen", dvs att presentera sig på ett sätt där man inte riktigt kan bli anklagad uttryckligen för att vara partisk, men hur man ändå är det när man vill. Det är en konst i sig (men inte en särskilt svår konst). Detta görs ofta i media, och även av forskare och debattörer. Och det är vad de gjorde i det jag läste och citerade.

Aja, ska ut med hunden.
Gällande formuleringarna så är den där texten utformad för att vara läsvänlig, och bygger på en längre text. Här är den, du kanske kan läsa efter din hundpromenad.
https://www.smer.se/wp-content/uploads/2017/11/Smer-2017.2-Dödshjälp-En-kunskapssammanställning.pdf
 
OT men för alla som funderar på självmord - tåget är en riktigt, riktigt dålig idé även för de som är själviska. En stor andel av dem som försöker överlever. Och man kan lugnt säga att deras liv inte blir bättre

Jo tack, jag är vän med en fd lokförare och granne med en heltidsbrandman. Han tycker inte det är jättefräscht att gå längs spåret och leta kroppsdelar...
 
Vilka djur väljer att ta livet av sig? Det är alltid någon annan som bestämmer och dödar.

Om människor skulle ha det som våra husdjur har det, så skulle det inte vara ett fritt val att dö. Någon annan skulle bestämma.
Har du aldrig träffat en skabbräv?
De utsätter sig för faror osv för att de mår så dåligt, inte regelrätt vanligt självmord men skulle klassa det som dödslängtan.
Andra djur kan sluta äta etc.
Fåglar är ju kända att ha självskadebeteenden osv. Bara för att de inte kan tänka ut att köpa tabletter själva så betyder de inte att de inte har en dödslängtan
 
Som om jag inte vet det, det är det som mediciner osv är till för, för att man ska vakna till lite och kunna kämpa själv resten av vägen, det är extremt lite som medicinen gör. Precis som resten av psykiatrin så hjälper medicinen en bara att hjälpa en själv, medicinen kommer liksom inte med andra tankar och andra inställningar till livet. Tror man att medicinen är det som ska rädda en så lär man bli besviken för så fungerar det inte, det krävs fortfarande att man tar ett beslut att vilja leva för att det ska bli en förändring.

Ett praktexempel på att vi funkar olika. Jag håller inte med ditt tänk om medicinen och psykatrin alls. Jag är 110% säker på att utan mediciner, hade självmordsantalet legat markant högre. Dvs, den räddar liv. Jag anser också att psykiatrin har ett stort ansvar i att hjälpa folk att må bättre, även i de lägen viljan/orken inte finns.

Sen tycker jag det är synd att du tror alla missunnar dig din bättring, bara för att vi inte håller med dig i din inställning?
 
Har du aldrig träffat en skabbräv?
De utsätter sig för faror osv för att de mår så dåligt, inte regelrätt vanligt självmord men skulle klassa det som dödslängtan.
Andra djur kan sluta äta etc.
Fåglar är ju kända att ha självskadebeteenden osv. Bara för att de inte kan tänka ut att köpa tabletter själva så betyder de inte att de inte har en dödslängtan
Först och främst talar jag om tamdjur. Det är för tamdjur vi väljer avlivning, när det är dags, och inget mer finns att göra.

Men, oavsett hur ett djur utsatt för t.ex. toxoplasmos, eller för den delen skabb må bete sig, så är det möjligt att bota eller lindra för många av dessa (vilda) djur, om det vore så att "vi" satsade på att samla in och vårda vilda djur.

När djur, eller för den delen människor "slutar äta", så finns det endera något som förhoppningsvis skulle gå att bota, eller så är det så att den naturliga döden är nära, mycket nära.

Jag tycker att din jämförelse gränsar till det osmakliga.

Väldigt många gamla och sköra, matvägrar nära döden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 943
Gravid - 1år Länk till vad som utlöste min fundering: Färre barn med Downs syndrom föds i Sverige och Danmark | Aftonbladet Visst är det härligt med...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 121
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp