Dödshjälp - utbruten från det föds färre barn med downs syndrom

Det är tillåtet med självmord.

Det är inte tillåtet att "hjälpa någon ta livet av sig".

Det är så väldigt svårt att genomskåda sådant som press från närstående, eller att veta hur, och på vilket sätt samhällets normer förändras över tid.

Då är det bättre att det inte existerar dödshjälp.

Jag har, som flera andra här, en kronisk sjukdom, som gör att mitt liv förändrats.

När jag var nysjuk, och ännu inte hade lärt mig hantera sjukdomen, och trodde att resten av mitt liv skulle vara så begränsat som det var då, så hade jag nog kunnat fundera på dödshjälp.

Idag, mer än tio år senare, har jag hittat sätt att ta mig runt sjukdomens begränsningar, och hittat nya saker att göra som berikar mitt, och sörjer inte längre de saker jag tvingats ge upp, och, om än på ett annat sätt än tidigare, så kan jag hålla på med de saker som ligger närmast mitt hjärta.
Ja och nej, om du säger dig vilja ta livet av dig finns det lagliga möjligheter att låsa in dig och övervaka dig. Så nej helt fritt fram att ta livet av sig är det inte. På gott och ont, jag argumentera verkligen inte för en lagändring där men jag försöker visa på att det finns en hel del som inte är så svart eller vitt.
 
Det där blir också väldigt förenklat. Nej, folk går inte runt och säger att de vill vara sjuka. Men det finns en tröst och komfort i att vara kvar i sin (ofta krympande) bubbla. Det är jobbigare och värre att ta steg mot att bli bättre än att stanna kvar där man är.

Vet inte vem som säger "bara man vill", ingen här iaf?
Så är det också, en del människor behöver komma ur sin bubbla för att må bättre, men inte heller det stämmer för alla. ;)
 
Så är det också, en del människor behöver komma ur sin bubbla för att må bättre, men inte heller det stämmer för alla. ;)
Inget stämmer alltid på exakt samma sätt för alla. Nu när vi har fått det ur vägen om det var nått som nån tänkte, så kan vi ju gå vidare med diskussionen :)

För övrigt var det jag skrev inte "Deprimerade personer måste komma ur sin bubbla för att må bättre".
 
Och detta är så det nödvändigtvis är om 50 år?
Tror inte jag förstår vad du menar?
Hur det är om 50 år har jag ingen aning om, men i flera länder där någon form av dödshjälp erbjuds kostar den också, och det är inte lite direkt. Så det nog knappast så att alla som anses mindre värda, eller hur det nu formulerades i de inlägg jag svarade på, kommer att erbjudas dödshjälp istället. Det erbjuds ju inte överhuvudtaget, utan är något man själv får ta reda på, kontakta inrättning och även ha råd att betala.
 
Skummade lite....

"Hur ser inställningen ut i samhället till dödshjälp? Precis som i övriga västländer visar opinionsundersökningar i Sverige på ett brett stöd för dödshjälp i befolkningen. "

Ett brett stöd för dödshjälp låter som det är en stor majoritet som vill ha det. Så sen blev jag tvungen att googla lite på opinionsundersökningar i Sverige i frågan...

Fick några resultat.
"Resultatet visar att 78 procent av dem som svarade ansåg att en parlamentarisk utredning om frågan ”absolut” eller ”kanske” bör göras."
"Sex av tio svenskar för att göra dödshjälp lagligt"


Och i politiken:
"Sju av åtta riksdagspartier anser inte att Sverige bör legalisera eutanasi eller assisterat döende. "

Så jag blir lite tveksam till hur opartisk pdf-rapporten är?

Blir även lite sur på hur de formulerar sig. På frågan om deprimerade söker dödshjälp vrids DIREKT frågan till att det är just personer i livets slutskede som är deprimerade. Men det var inte vad frågan handlade om. Dessutom skrivs det så att "vissa studier visar att det är vanligt med depression" men "alla studier har visat att majoriteten inte är det". Blir så trött på hur det alltid ska finnas en tydlig bias:

Begär patienter dödshjälp på grund av att de är deprimerade?
"Studier har visat att det är vanligt med depressionssjukdom bland patienter i livets slutskede. Enligt vissa studier från Oregon och Nederländerna är det ännu vanligare bland patienter som efterfrågar dödshjälp. Alla studier har dock visat att majoriteten av patienterna inte är deprimerade"
 
Du förstår väl att alla som skulle be om det inte skulle beviljas det? Det skulle inte funka som att beställa en pizza.
Nej men en ettåring ska kunna fatta beslutet (eftersom Nederländernas lagändring inte är exempel på det sluttande planet). Jag har ingen stor erfarenhet av barn, men jag känner ingen ettåring som kan beställa en pizza själv.
 
Tror inte jag förstår vad du menar?
Hur det är om 50 år har jag ingen aning om, men i flera länder där någon form av dödshjälp erbjuds kostar den också, och det är inte lite direkt. Så det nog knappast så att alla som anses mindre värda, eller hur det nu formulerades i de inlägg jag svarade på, kommer att erbjudas dödshjälp istället. Det erbjuds ju inte överhuvudtaget, utan är något man själv får ta reda på, kontakta inrättning och även ha råd att betala.
Att du gör en poäng i detta att det är för dyrt för att många skulle göra det på det viset. Då tänker du öht inte på utvecklingen som kan ske på bara några decennier. Eller år. Så det är inte en särskilt relevant poäng att det kostar 120kkr idag.
 
Skummade lite....

"Hur ser inställningen ut i samhället till dödshjälp? Precis som i övriga västländer visar opinionsundersökningar i Sverige på ett brett stöd för dödshjälp i befolkningen. "

Ett brett stöd för dödshjälp låter som det är en stor majoritet som vill ha det. Så sen blev jag tvungen att googla lite på opinionsundersökningar i Sverige i frågan...

Fick några resultat.
"Resultatet visar att 78 procent av dem som svarade ansåg att en parlamentarisk utredning om frågan ”absolut” eller ”kanske” bör göras."
"Sex av tio svenskar för att göra dödshjälp lagligt"


Och i politiken:
"Sju av åtta riksdagspartier anser inte att Sverige bör legalisera eutanasi eller assisterat döende. "

Så jag blir lite tveksam till hur opartisk pdf-rapporten är?

Blir även lite sur på hur de formulerar sig. På frågan om deprimerade söker dödshjälp vrids DIREKT frågan till att det är just personer i livets slutskede som är deprimerade. Men det var inte vad frågan handlade om. Dessutom skrivs det så att "vissa studier visar att det är vanligt med depression" men "alla studier har visat att majoriteten inte är det". Blir så trött på hur det alltid ska finnas en tydlig bias:

Begär patienter dödshjälp på grund av att de är deprimerade?
"Studier har visat att det är vanligt med depressionssjukdom bland patienter i livets slutskede. Enligt vissa studier från Oregon och Nederländerna är det ännu vanligare bland patienter som efterfrågar dödshjälp. Alla studier har dock visat att majoriteten av patienterna inte är deprimerade"
SMER är som sagt ett statligt råd, som tillsätts av regeringen. För min del tycker jag att texten lyfter fram för och nackdelar samt vilka som är kritiska (som svenska läkarkåren!) och vilka som är för. Så jag tycker att det är tillräckligt opartiskt.
 
SMER är som sagt ett statligt råd, som tillsätts av regeringen. För min del tycker jag att texten lyfter fram för och nackdelar samt vilka som är kritiska (som svenska läkarkåren!) och vilka som är för. Så jag tycker att det är tillräckligt opartiskt.
Vad för poäng gör du med att det är ett statligt råd som tillsätts av regeringen? Vad är det för personer som skrivit rapporten? Utbildade hur? Vad har de själva för personliga åsikter?
 
Vad för poäng gör du med att det är ett statligt råd som tillsätts av regeringen?
Det är väl av värde vad det är för slags råd, och något som tillsatts av regeringen framstår som vettigt - men en kritiker skulle väl kunna peka på att en regering består av politiker och att rådet kanske sett annorlunda ut beroende på vilka som satt vid makten (men det tror jag inte det finns indikationer på).
 
Det är väl av värde vad det är för slags råd, och något som tillsatts av regeringen framstår som vettigt - men en kritiker skulle väl kunna peka på att en regering består av politiker och att rådet kanske sett annorlunda ut beroende på vilka som satt vid makten (men det tror jag inte det finns indikationer på).
Okej. Jag håller inte alls med om dessa antaganden.
 
Oregon-modellen säger att patienten själv måste ta initiativet till dödshjälp. Att tillåta dödshjälp för ettåringar innebär antingen att man gör bedömningen att ettåringar är kapabla att ta det ELLER att man godtar avlivning av människor på tredje mans bedömning av deras tillstånd.
Me bad - de har inte Oregon-modellen utan Benelux-modellen som dock också sägs utgå ifrån patientens vilja
 
Haha, utveckla då för all del.
Känns inte som en poäng med det när du avfärdar mina exempel med (löst citerat) "jag tror inte nått som kommer från staten är annat än opartiskt eller att det kan skilja sig beroende på vilka som sitter vid makten". Jag har insett att när jag pratar med folk som gör så, då är det bättre att bara tydliggöra att jag inte håller med dem och gå vidare. Vad jag än säger så tror jag inte du vore mottaglig för mina åsikter.
 
Känns inte som en poäng med det när du avfärdar mina exempel med (löst citerat) "jag tror inte nått som kommer från staten är annat än opartiskt eller att det kan skilja sig beroende på vilka som sitter vid makten". Jag har insett att när jag pratar med folk som gör så, då är det bättre att bara tydliggöra att jag inte håller med dem och gå vidare. Vad jag än säger så tror jag inte du vore mottaglig för mina åsikter.
Rekommenderar ändå att läsa beskrivningen av SMER på deras hemsida: " Statens medicinsk-etiska råd (Smer) är ett av regeringen tillsatt organ som har till uppgift att belysa medicinsk-etiska frågor ur ett övergripande samhällsperspektiv. I rådet ingår ordförande, åtta företrädare för de politiska partierna och tio sakkunniga." Och under uppdrag står det:

"Rådets verksamhet bygger på ett uppdrag från regeringen. I uppdragsbeskrivningen betonas rådets frihet ta egna initiativ i angelägna medicinsk-etiska frågor.

Huvuduppgifter​

Smers huvuduppgifter är:

  • att analysera medicinsk-etiska frågor ur ett övergripande samhällsperspektiv
  • att sträva efter en helhetssyn på frågor som rör sådan medicinsk forskning och behandling som kan anses känslig för den mänskliga integriteten eller påverka respekten för människovärdet
  • att samla in och väga faktamaterial samt sprida kunskap om de medicinsk-etiska frågorna
  • att fungera som organ för informations- och åsiktsutbyte och ha rollen av förmedlande instans mellan vetenskapen, medborgarna och de politiskt ansvariga
  • att, när det bedöms lämpligt, kunna lämna förslag till utredningsverksamhet
Smer ger råd i medicinsk-etiska frågor till regering och riksdag men riktar sig ofta också till andra intressenter. Rådet ska enligt uppdraget göra sina bedömningar utifrån ett samhällsperspektiv och stimulera samhällsdebatten i medicinsk-etiska frågor."

Låter inte det ganska opartiskt?
 
Att du gör en poäng i detta att det är för dyrt för att många skulle göra det på det viset. Då tänker du öht inte på utvecklingen som kan ske på bara några decennier. Eller år. Så det är inte en särskilt relevant poäng att det kostar 120kkr idag.
Nej jag tänker inte på utvecklingen eftersom jag skriver om hur det är idag.
Hur det kommer utvecklas eller se ut i framtiden är inget jag vill försöka sia om.
Idag är det dyrt, och knappast möjligt för gemene man. Jag ställer mig frågande till att vården skulle vara sämre i de länder där dödshjälp erbjuds som alternativ till priviligerade. Den som påstod det har ju ännu inte kunnat visa några studier som stödjer detta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Länk till vad som utlöste min fundering: Färre barn med Downs syndrom föds i Sverige och Danmark | Aftonbladet Visst är det härligt med...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 139
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp