Dödsorsaken??

Sv: Dödsorsaken??

maria_b skrev:
Tack.. Jo det var jag som skulle ha ett Cornettoföl o det var han som dog:cry: Skulle inte du oxå få med honom? PMa gärna lite bilder till mig om den kommit!!

Nej, jag fick ett Cornetto föl förra året. I år fick jag ett föl efter Cypriano ( Coriano-Lord Calando). Bilder på det fölet finns under årets födda föl.
 
Sv: Dödsorsaken??

Hej vill verkligen beklaga din förlust! det finns säkert många olika förklaringar varför detta hände, men jag vill kommentera det sista du skrev om att vakta dygnet runt nästa gång o jag måste bara får säga;

Det tycker jag absolut att man ska göra o annars är man oansvarig o ska inte skaffa fölungar tycker jag. (obs inget påhopp på dig, utan allmänt..)
Har sett o hört bara för mkt om att man inte har superkoll...många föl som dör kunde det ha undvikits om man passar o hjälper till, ibland är det så lite som behövs o bland lite mer o det brukar absolut inte vara nåt fel på fölungen eller stoet bara för att de behöver ha hjälp.
Det blir alldeles för "dyrbar läxa eller naturligt urval" för både stoägare o sto dels känslomässigt och även ekonomiskt om man inte tar sig den tiden när man väl bestämt sig för att skaffa föl.
mvh
prillan
 
Sv: Dödsorsaken??

Alltså,foster/föl som dött i magen och föds efter ngt dygn uppluckras ganska fort, svårt att förstå vad du menar riktigt, men när man av en eller annan anledning måste hjälpa till och dra ut ett dött djur ur mamman så händer det ibland att man får ett ben i handen:eek:

Inte så värst trevligt kan jag påpeka, tack och lov händer det inte så ofta iallfall...
 
Sv: Dödsorsaken??

jag vakade på min "dam" i 2,5 vecka, dag och natt. var sedan borta under 45 min för att hämta hunden som var ensam hemma (detta vid 10 på fm) när jag kommer tillbaka till stallet står där en bebis (på fel sida staketet! vet inte hur hon fick klämt ut den dit, efterbörden låg oxå på fel sida...) min tanke var nej nu missa jag det. men å andra sidan skulle något vara riktigt fel hade jag ändå inte lämnat henne i flera timmar utan kanske max ½timma och förhoppningsvis kunnat ge henne hjälp då... fast det kan va försent...men nästa gång så får inget hinda mitt vakande! bebisen är frisk som en nötkärna och helt normal :love: ... men man tänker ändå på vad som kunde hända :crazy:
 
Sv: Dödsorsaken??

Du gjorde säkert allt du kunde, det är ju jättelätt att missa en fölning!! Jag har missat de flesta av mina, en gång höll det på att gå illa, men jag hade tur. Och jag har försökt passa mina ston, en del visar ju knappt några tecken alls på att fölningen är närstående. Det var inte ditt fel, det som hände. Lycka till med nästa års föl istället!
 
Sv: Dödsorsaken??

Man undrar ju alltid 'tänk om', men jag tror man ska försöka grubbla för mycket. Sålänge man inte uppenbart brustit i t ex tillsyn eller så, så är det nog bara att ta sig igenom sorgen och försöka ta nya tag. Man får ju tyvärr aldrig svar på alla 'tänk om' och mår bara dåligt av att fundera om och om igen på det.

Kanske hade fölet gått att rädda om du varit där, kanske hade det inte spelat minsta roll om du varit där. Du får ju aldrig veta, och jag kan inte nånstans hitta ett enda 'fel' du gjort, så försök gå vidare.

Någon tyckte att man SKA vaka dygnet om annars ska man inte skaffa föl. Jag undrar om personen är seriös, det finns flera fall där det helt enkelt inte går att vara med på fölningen, ston som fölar hux flux utan förvarning, föl som du vakat vecka in och vecka ut på och som vartenda år klämmer ur sig unden när du går på toaletten, tar en macka eller vad det nu må vara. Och alla har inte en stor familj man kan skicka på skiftgång.

/Alexandra - vars föl inte hade klarat sig utan att jag var där. Stoet var dock rutinerat nog att 'invänta övervakningen'. Jag kollade henne varje halvtimme sista dygnet, och hon verkade helt lugn. Gick sen ner till stallet klockan 20,30 för att börja nattvaket (sov i stallet), 21,05 var fölis ute. Hon var dock stor så mamma behövde draghjälp, och fölis andades inte spontant när hon kom ut utan fick kicka igång henne.

Men jag kunde lika gärna missat det, om inte stoet varit smart nog att vänta tills hon var säker på att vara övervakad (dagen och kvällen fram tills jag gick ner kollade jag henne utan att hon visste om det). Och jag hade grämt mig något otroligt, och säkert anklagat mig själv massor. Samtidigt så kan man som sagt inte sitta och stirra på dem 24 h per dygn nonstop i flera veckor, så det kommer alltid finnas fölningar man missar.
 
Sv: Dödsorsaken??

Fölet i sig var inte "uppluckrat", men ungefärtre centimeter ut på bakhovarna var det (alltså inte hela hoovarna). Veterinären sa att det kunde vara tecken på att ha dött innan, men nu var det ju inte det eftersom han hade syre i ena lungan.
 
Sv: Dödsorsaken??

Prillan skrev:
Hej vill verkligen beklaga din förlust! det finns säkert många olika förklaringar varför detta hände, men jag vill kommentera det sista du skrev om att vakta dygnet runt nästa gång o jag måste bara får säga;

Det tycker jag absolut att man ska göra o annars är man oansvarig o ska inte skaffa fölungar tycker jag. (obs inget påhopp på dig, utan allmänt..)
Har sett o hört bara för mkt om att man inte har superkoll...många föl som dör kunde det ha undvikits om man passar o hjälper till, ibland är det så lite som behövs o bland lite mer o det brukar absolut inte vara nåt fel på fölungen eller stoet bara för att de behöver ha hjälp.
Det blir alldeles för "dyrbar läxa eller naturligt urval" för både stoägare o sto dels känslomässigt och även ekonomiskt om man inte tar sig den tiden när man väl bestämt sig för att skaffa föl.
mvh
prillan

Vadå så nu är man oansvarig uppfödare för att man "bara" vakar en gång i timmen på natten? Jag vet också att man måste vaka, men menar du att du sitter uppe precis hela dygnet runt 24 timmar i sträck o vaar? Då skulle nog inte många välja att ta föl om mna hade de kraven på sig:crazy: O stackars de som har hästar som hår över flera veckor, hur skulle de som ägare överleva utan att sova nått? Mitt sto gick över åtta dagar, när vi var ute kl. ett på natten så stod hon o sov o visade inga tecken på fölning. Hon fölade nån gång mellan ett o två o vi missade det. Menar du att vi är oseriösa då?:eek:
 
Sv: Dödsorsaken??

Jag tycker faktiskt det är för lite att kolla dem 1 gång i timmen, av alla jag fick råd av innan min första fölning så var det minst en gång i halvtimmen, som de resonerade att efter att man kollat dem så tar det en stund innan stoet lägger sig och krystar, har de då ett felläge så har detta inte varat så lång stund när nästa koll kommer så att man förhoppningsvis hinner rädda sto och föl.
Själv litade jag inte på att jag verkligen skulle se när det var dags (mitt första föl och dessutom förstagångs sto) så jag fattade tidigt beslutet att hon skulle bevakas 24 timmar om dygnet när det närmade sig. 2½ vecka behövde vi bevaka henne innan hon fölade (och då kallade hon dessutom ut mig så jag hade alltså inte behövt vaka alls men vem viste det i förväg) vist var man trött efter att vara uppe varje natt, fixade dock och donade med föräldrar och vän som kunde avlasta lite på dagtid (var ganska övertygad om att stoet skulle föla inne då hon är en sådan som inte trivs ute och jag fick rätt), så mellan 3 och 5 timmars sömn fick jag på dagen och det fick räcka, ett par dagar utspridda under perioden fick jag lite längre avlastning dagtid så att man kunde få sova ut ordentligt. Ofta är det ju inte så svårt att få någon som kan avlasta några timmar dagtid kan ju faktiskt vara vem som hellst iom att man själv sover i samma hus och kan väckas om stoet lägger sig.
Jag skulle själv aldrig förlåta mig själv om något hände sto eller föl bara för att jag inte hade koll, det är jag som valt att stoet skall föla och då får jag också ta den biten att vara trött för att finnas till hands om hon behöver hjälp.
 
Sv: Dödsorsaken??

maria_b skrev:
Vadå så nu är man oansvarig uppfödare för att man "bara" vakar en gång i timmen på natten? Jag vet också att man måste vaka, men menar du att du sitter uppe precis hela dygnet runt 24 timmar i sträck o vaar? Då skulle nog inte många välja att ta föl om mna hade de kraven på sig:crazy: O stackars de som har hästar som hår över flera veckor, hur skulle de som ägare överleva utan att sova nått? Mitt sto gick över åtta dagar, när vi var ute kl. ett på natten så stod hon o sov o visade inga tecken på fölning. Hon fölade nån gång mellan ett o två o vi missade det. Menar du att vi är oseriösa då?:eek:

Jag vill inte kalla alla de som inte vakar hela tiden oseriösa(fast det finns väldigt många OKUNNIGA) men jag anser som Gylle att när man väl bestämt sig att skaffa föl så måste man ordna så att det går o göra det.
Även första tiden när fölet fötts är det ett himla passande med hagar o väder osv som sagt det är jobbigt att ha föl men även alldels underbart när allt går bra...
Om man inte kan vaka över sitt sto finns det ju många stuterier som har full utrustning med tv o vetrinärer som man kan hyra in sig på. o det är ju ingen dum ide om man tex bara har ett sto o har svårt med passningen.prillan
 
Sv: Dödsorsaken??

Naturligtvis ska man vaka så mycket som möjligt, men som jag skrev innan så måste man t ex gå på toaletten, duscha, äta osv och det finns ston som absolut inte vill föla med människorna i närheten verkar det som, de passar på då när man är borta. Den uppfödare jag känner som fött upp ca 350 hästar har berättat om händelser vid födslar man nästan inte tror på t ex att de gått på toa i en kvart och att stoet då har fölat, så även om man verkligen försöker så missas det ibland ändå.
Även med videoövervakning måste man någon gång få gå på toa.
 
Sv: Dödsorsaken??

Jag tycker det är fel att prata om "oansvar" och sånt.
Alla vi gör ett val utifrån vår erfarenhet och våra förutsättningar.

Det går att vaka 24 timmar om dygnet! Men det kräver att man är flera personer för att slippa lämna stoet (stona) ensam överhuvudtaget.
Bestämmer man sig för att sannolikheten att hon fölar när jag är på toa är så liten att jag bortser från den så är det ett beslut!

Jag tycker det är ok vilket som. Vi har olika förutsättningar och olika ston. Jag var borta exakt 11 minuter och under den tiden hann fölet dö. Stoet var inte ens svettigt av förlossningen, den bara slank ut. Men tyvärr inte ur sin fostersäck.... bittra läropengar och djupa ärr som jag skrev förut.
Det hade aldrig hänt oss förut, det var "fel" tid på dygnet, hon visade inte alls de tecknen osv osv.... :cry:

Men jag kan trots det inte undandra mig ansvaret genom att säga "man måste ju kunna gå på toa". Jag tog ett beslut, jag trodde det var riskfritt att vara borta så kort. Det var fel beslut, det vet jag idag! Nu lämnas stona inte ifred en sekund!

Sen säger jag inte att alla kan eller vill göra så. Vissa uppfödare måste lita på naturen, och därmed också acceptera en viss procent olyckor med föl och ston. Att sedan snacka om "vems fel" det är ter sig ju ganska ointressant. Vi gör på olika sätt, det är bara att acceptera.
 
Sv: Dödsorsaken??

gragge skrev:
Sen säger jag inte att alla kan eller vill göra så. Vissa uppfödare måste lita på naturen, och därmed också acceptera en viss procent olyckor med föl och ston. Att sedan snacka om "vems fel" det är ter sig ju ganska ointressant. Vi gör på olika sätt, det är bara att acceptera.

Jag kan bara tala för mig själv i sådana fall, eftersom +/- tre veckor är "normalt" för fölningar så kan jag bara konstatera att jag aldrig kommer att kunna vara hos hästen/ övervaka på video utan att gå ifrån för toa, mat mm trots att vi är flera som vakar.
Jag tänker inte sluta ta föl ändå ( fast jag kanske borde pga av att det är så dyrt...), men jag får då lita på naturen dessa gånger jag är borta. Vi får som sagt acceptera att vi gör olika eftersom vi har olika förutsättningar.
 
Sv: Dödsorsaken??

Tack gragge för ett diplomatiskt svar:bow: :bow: Det känns iaf som att det blir 24 timmars dygnet-runt vaka nästa år, om möjligheten då finns. Jag vet inte just nu vad jag har för arbete osv, då, får väl annars kolla efter om man kan ställa henne på nått stuteri där de vakar´precis hela tiden, om det inte kostar skjortan..
 
Sv: Dödsorsaken??

Precis! Jag hade i år inte själv möjligheten att vaka så mkt på nätterna, men mitt sto fick stå hos en annan som iallafall vakade en gång i timmen nattetid ungefär. Det kändes då för mig tryggare, trots att jag visste att det fanns en liten risk, men det gör det ju alltid även om man är med.

Jag känner dock till en hel del uppfödare som inte vakar alls knappt, o det tycker jag inte är bra. Men för dem har det väl mestadels gått bra o de vågar därför göra så. Man får väl sig en rejäl tankeställare först när något går snett.
 
Sv: Dödsorsaken??

Satt och bläddrade i ridsport igår, numret som varit ute ett tag nu. Där läste jag en liten notis jag inte sett förr, deras webfråga om hur folk vakar (sover i stallet, svettdetetktor, kamera, komb av detektor och kamera osv)

26 PREOCENT (!!!) hade svara att stoet får klara det själv. Dvs vakar INTE ALLS... Där hoppade jag till rätt ordentligt kan jag ju meddela..
 
Sv: Dödsorsaken??

Oj! det hade man ju faktiskt aldrig gissat! Det ar ju iaf en serios tidning, och svarar man, utgar man ifran att de som svarat har haft fol.
Men... jag vill bara vara med i debatten, helst utan pahopp:( ,
Aven om man vakar sa kan ju folis do, som i Gragges fall, har jag svart att tanka mig att den hade overlevt, om den inte klarade sig i 11 min, sa min kansla(kan vara fel:idea: ) ar att den nog inte hade overlevt anda. Samma med din, Maria, tyvarr dor endel, aven om man har varit med fran starten av folningen. Ibland i samband med folningen, och ibland efter ett par dagar.
Man kan bara gora sa gott man kan, och JAG tycker inte att man ar samre for att man har annorlunda forutsattningar
 
Sv: Dödsorsaken??

Svarar och duckar samtidigt:angel:

Är det meningen att vi ska rädda de mest svaga individerna???
 
Sv: Dödsorsaken??

*kl*
En fråga till er som vakar 24 timmar dygnet runt och svär er fria från att ni inte missar en sekund... När börjar ni vaka och hur grundar ni det beslutet för alla vet ju att ston kan föla utan några tecken som helst. Även om det är för tidigt för fölet att överleva så kan ju stoet dö av tex felläge om man missar fölningen.

Börjar ni vaka 24 timmar när det är 2- 3 månader kvar?

Jag försöker kolla mitt sto minst en gång i timmen men oftast blir det fler gånger men det finns ingen möjlighet för mig att ha koll på henne precis hela tiden pga barn och sambons jobb (dvs jag har ingen som kan byta av mig när jag hämtar dottern på dagis).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 679
Senast: Dopy
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: Habina
·
Hästvård förra veckan kom vi äntligen iväg till veterinären med min häst. Jag har länge misstänkt att det är något fel men så har det ena stunden...
Svar
5
· Visningar
2 875
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp